יהודה לייב מינוביץ': הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
רבי '''יהודה לייב''' - המהרי"ל - היה אחיו של [[אדמו"ר הזקן]]. נודע כגאון עצום וחיבר את  הספר "[[שארית יהודה]]".
רבי '''יהודה לייב''' - המהרי"ל - היה אחיו של [[אדמו"ר הזקן]]. נודע כגאון עצום וחיבר את  הספר "[[שארית יהודה]]".
נודע גם כמספר סיפורים נפלא, וכאשר חלה [[אדמו"ר הצמח צדק]] בא המהרי"ל לבקרו וסיפר לו סיפורים שונים.
בכלל היו המהרי"ל והצמח צדק מתפלפלים הרבה ב[[נגלה]], והרבה מאגרותיהם אחד לשני הודפסו בשו"ת "צמח צדק".


== ילדותו ==
== ילדותו ==
המהרי"ל נולד בעיירה [[ליאזני]] בערך בשנת [[תק"י]].
המהרי"ל נולד בעיירה [[ליאזני]] בערך בשנת [[תק"י]].


על ילדותו של המהרי"ל לא ידועים הרבה פרטים. אחד מהסיפורים הידועים שהתרחשו עמו ועם אחיו [[אדמו"ר הזקן]]הינו הסיפור עם "המעין הלבן", סיפור זה התרחש בהיות המהרי"ל בן שלוש שנים, וזה דבר המעשה:
על ילדותו של המהרי"ל לא ידועים הרבה פרטים. אחד מהסיפורים הידועים שהתרחשו עמו ועם אחיו [[אדמו"ר הזקן]] הינו סיפור "המעין הלבן" הנקרא כך בגלל מעיין שמצאו אדמו"ר הזקן ואחיו רבי יהודה לייב מתחת לאבן לבנה. הסיפור מובא ב[[אגרות קודש]] של [[כ"ק אדמו"ר שליט"א]] בחלק כ'.  
 
באחד הימים (בערך בשנת [[תקי"ג]]), קילל המכשף של הכפר הסמוך ל[[ליאזני]] את המעיין שליד העיירה, וכל מימיו השחירו. כל מי ששתה או רחץ במים אלו נהיה חולה, והיו כאלה שאף מתו.
 
ויהי היום, וטיילו שני האחים [[אדמו"ר הזקן]] אשר היה בן שבע,ואחיו המהרי"ל אשר היה כאמור בן שלוש,באחוזה של רבי ברוך אביהם,אחת המשרתות הנוכריות נתנה לר' יהודה לייב תפוח,ר' יהודה לייב בירך ואכל,ורץ לאחיו לשאלו מהי הברכה האחרונה שמברכים על תפוח.
שאלו אחיו "מניין לך תפוח?" והתברר שאותו תפוח לא היה אלא עורלה.
 
אדמו"ר הזקן סידר לאחיו "תיקון" על כך,והורה לו לטבול, שאל המהרי"ל "והרי המעין מקולל" ,ענה לו אחיו "שומע אני קול פכפוך מים מתחת לאדמה",חפרו שני האחים באדמה ומצאו מעין וטבלו בו.
 
עד מהרה התפרסם דבר המעין והייתה לבני [[ליאזני]] הרווחה,ויתר על כן-כל החולים טבלו במעין ונתרפאו.
 
ומאז נקרא שמו-המעין הלבן,כיוון שהמעיין התגלה מתחת לאבן לבנה. ([[אגרות קודש]] [[כ"ק אדמו"ר שליט"א]] חלק כ').


== המהרי"ל ואדמו"ר הזקן ==
== המהרי"ל ואדמו"ר הזקן ==
המהרי"ל כיהן כרב בינוביטש, אבל עוד לפני כן ישב ולמד בעיירה זו.


המהרי"ל כיהן כרב בינוביטש,אבל עוד לפני כן ישב ולמד בעיירה זו,המהרי"ל הוא זה שיעץ לאדמו"ר הזקן ליסוע אל [[המגיד ממזריטש]],אלא שמהרי"ל עצמו לא הצליח ליסוע מפני סיבות שונות.
המהרי"ל היה זה שיעץ לאדמו"ר הזקן לינסוע אל [[המגיד ממזריטש]]. המהרי"ל עצמו לא הצליח לינסוע מפני סיבות שונות.


אחרי מינוי אדמו"ר הזקן כאדמו"ר,שימש המהרי"ל בנוסף על רבנותו בינוביטש כאחראי על [[חדר ב']] של [[אדמו"ר הזקן]],וידוע היה שקשה מאוד לשהות שם עקב גאונותו העצומה של המהרי"ל,וכפי שתיאר זאת רבי [[ברוך מרדכי מבברויסק]] "המהרי"ל הינו גאון בלהב אש".
אחרי מינוי אדמו"ר הזקן כ[[אדמו]], שימש המהרי"ל בנוסף על רבנותו בינוביטש כאחראי על [[(חדרים (תקופת אדמו"ר הזקן)|חדר ב']] של [[אדמו"ר הזקן]]. קשה מאוד היה לשהות ב'חדר' זה, עקב גאונותו העצומה של המהרי"ל..


המהרי"ל שימש גם כבוחן וכאחראי קבלה ל'חדרים' של אדמו"ר הזקן,ותנאי הקבלה שלו היו מחמירים במיוחד וכללו "ידיעה מקיפה בחסידות  ובגמרא,בזוהר במדרש ובשולחן ערוך,בכוזרי עיקרים ומורה נבוכים".
המהרי"ל שימש גם כבוחן וכאחראי קבלה ל'חדרים' של אדמו"ר הזקן, ותנאי הקבלה שלו היו מחמירים במיוחד וכללו "ידיעה מקיפה בחסידות  ובגמרא, בזוהר, במדרש ובשולחן ערוך, בכוזרי עיקרים ומורה נבוכים".


המהרי"ל שימש גם כמתווך בין החסידים ואדמו"ר הזקן,הוא היה גם הגבאי הראשי, וכל עניני בית הרבי נחתכו על פיו.
המהרי"ל שימש גם כמתווך בין ה[[חסיד]]ים ואדמו"ר הזקן. הוא היה גם הגבאי הראשי, וכל עניני בית אדמו"ר הזקן נחתכו על פיו.


המהרי"ל שימש גם כאחראי על עריכת [[שולחן ערוך הרב]] ומראי המקומות שלו,וכן גם על השאלות שהגיעו לאדמו"ר הזקן בנגלה.
המהרי"ל שימש גם כאחראי על עריכת [[שולחן ערוך הרב]] ומראי המקומות שלו, וכן גם על השאלות שהגיעו לאדמו"ר הזקן בנגלה.


== המהרי"ל ואדמו"ר האמצעי ==
בעת המחלוקת של רבי [[אהרון מסטראשלה]] עם [[אדמו"ר האמצעי]] על המשך הנהגת [חסידות חב"ד]] לאחר [[הסתלקות]] אדמו"ר הזקן,  כתב המהרי"ל מכתב חריף לרבי אהרון ובו כותב "יודע אני היטב כמה היה רצונו של אחי שבנו המוהר"ד שיחיה ימשיך דרכו".


== המהרי"ל ואדמו"ר האמצעי ==
המהרי"ל התבטא פעם על [[אדמו"ר האמצעי]] כלפי [[מאמר]]י החסידות שלו: "לאו כל מוחא סביל דא."
המהרי"ל עמד לצד [[אדמו"ר האמצעי]] בכל דבר לעניין,כך לדוגמא בעת המחלוקת עם רבי [[אהרון מסטראשלה]] על הנשיאות,הוא כתב מכתב חריף לרבי אהרון ובו כותב "יודע אני היטב כמה היה רצונו של אחי שבנו המוהר"ד שיחיה ימשיך דרכו".


המהרי"ל התבטא פעם אל [[אדמו"ר האמצעי]] כלפי [[מאמר]]י החסידות שלו: "לאו כל מוחא סביל דא."
== הסתלקותו ==
תאריך הסתלקותו לא נודע. מנוחתו כבוד ביאנוביטש.


 
== ספרו ==
== אישיותו וספרו ==
המהרי"ל חיבר שו"ת הנקרא "[[שארית יהודה]]" ובו מאות שאלות, מתוכם רבים שנשאלו על [[פורטל:מנהגי חב"ד|מנהגי החסידים]].
 
כבר אמרנו לעיל שמהרי"ל נודע כגאון עמקן במידה בלתי רגילה.
 
המהרי"ל נודע גם כבעל מספר נפלא,וכאשר חלה [[אדמו"ר הצמח צדק]] בא המהרי"ל לבקרו וסיפר לו סיפורים שונים.
 
בכלל המהרי"ל והצמח צדק היו מתפלפלים הרבה בנגלה,והרבה מאגרותיהם אחד לשני הודפסו בשו"ת "צמח צדק".
 
המהרי"ל חיבר שו"ת הנקרא "שארית יהודה" ובו מאות שאלות, מתוכם רבים שנשאלו על מנהגי החסידים.


[[הרבי]] חיבר הערות וציונים על השו"ת הלזה.
[[הרבי]] חיבר הערות וציונים על השו"ת הלזה.
== הסתלקותו ==
תאריך הסתלקותו לא נודע,מנוחתו כבוד ביאנוביטש.


== משפחתו ==
== משפחתו ==
*בנו רבי ישעיה.
*בנו רבי ישעיה.
*נכדו רבי זאב וולף, אשר הדפיס את שו"ת "שארית יהודה".


*נכדו רבי זאב וולף,אשר הדפיס את שו"ת "שארית יהודה".
[[קטגוריה:בית רבי]]
 
[[קטגוריה:בית רבי]]

גרסה מ־17:33, 4 בנובמבר 2008

רבי יהודה לייב - המהרי"ל - היה אחיו של אדמו"ר הזקן. נודע כגאון עצום וחיבר את הספר "שארית יהודה".

נודע גם כמספר סיפורים נפלא, וכאשר חלה אדמו"ר הצמח צדק בא המהרי"ל לבקרו וסיפר לו סיפורים שונים.

בכלל היו המהרי"ל והצמח צדק מתפלפלים הרבה בנגלה, והרבה מאגרותיהם אחד לשני הודפסו בשו"ת "צמח צדק".

ילדותו

המהרי"ל נולד בעיירה ליאזני בערך בשנת תק"י.

על ילדותו של המהרי"ל לא ידועים הרבה פרטים. אחד מהסיפורים הידועים שהתרחשו עמו ועם אחיו אדמו"ר הזקן הינו סיפור "המעין הלבן" הנקרא כך בגלל מעיין שמצאו אדמו"ר הזקן ואחיו רבי יהודה לייב מתחת לאבן לבנה. הסיפור מובא באגרות קודש של כ"ק אדמו"ר שליט"א בחלק כ'.

המהרי"ל ואדמו"ר הזקן

המהרי"ל כיהן כרב בינוביטש, אבל עוד לפני כן ישב ולמד בעיירה זו.

המהרי"ל היה זה שיעץ לאדמו"ר הזקן לינסוע אל המגיד ממזריטש. המהרי"ל עצמו לא הצליח לינסוע מפני סיבות שונות.

אחרי מינוי אדמו"ר הזקן כאדמו"ר, שימש המהרי"ל בנוסף על רבנותו בינוביטש כאחראי על חדר ב' של אדמו"ר הזקן. קשה מאוד היה לשהות ב'חדר' זה, עקב גאונותו העצומה של המהרי"ל..

המהרי"ל שימש גם כבוחן וכאחראי קבלה ל'חדרים' של אדמו"ר הזקן, ותנאי הקבלה שלו היו מחמירים במיוחד וכללו "ידיעה מקיפה בחסידות ובגמרא, בזוהר, במדרש ובשולחן ערוך, בכוזרי עיקרים ומורה נבוכים".

המהרי"ל שימש גם כמתווך בין החסידים ואדמו"ר הזקן. הוא היה גם הגבאי הראשי, וכל עניני בית אדמו"ר הזקן נחתכו על פיו.

המהרי"ל שימש גם כאחראי על עריכת שולחן ערוך הרב ומראי המקומות שלו, וכן גם על השאלות שהגיעו לאדמו"ר הזקן בנגלה.

המהרי"ל ואדמו"ר האמצעי

בעת המחלוקת של רבי אהרון מסטראשלה עם אדמו"ר האמצעי על המשך הנהגת [חסידות חב"ד]] לאחר הסתלקות אדמו"ר הזקן, כתב המהרי"ל מכתב חריף לרבי אהרון ובו כותב "יודע אני היטב כמה היה רצונו של אחי שבנו המוהר"ד שיחיה ימשיך דרכו".

המהרי"ל התבטא פעם על אדמו"ר האמצעי כלפי מאמרי החסידות שלו: "לאו כל מוחא סביל דא."

הסתלקותו

תאריך הסתלקותו לא נודע. מנוחתו כבוד ביאנוביטש.

ספרו

המהרי"ל חיבר שו"ת הנקרא "שארית יהודה" ובו מאות שאלות, מתוכם רבים שנשאלו על מנהגי החסידים.

הרבי חיבר הערות וציונים על השו"ת הלזה.

משפחתו

  • בנו רבי ישעיה.
  • נכדו רבי זאב וולף, אשר הדפיס את שו"ת "שארית יהודה".