מסכת קינים: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
מ (החלפת טקסט – "הדעת " ב־"הדעת ") |
||
שורה 5: | שורה 5: | ||
=== ביאורי הרבי === | === ביאורי הרבי === | ||
בסוף המסכת מובא המאמר כי דעתן של תלמידי חכמים מתיישבת עליהם. הביאור הוא הלימוד בימי הזקנה שאז דעתן של תלמידי חכמים מתיישבת עליהם, ולומדים בישוב הדעת ולא בפלפול, ואין הכוונה שנתוספת בהם חכמה, אלא רק שנתוסף להם ישוב הדעת. | בסוף המסכת מובא המאמר כי דעתן של תלמידי חכמים מתיישבת עליהם. הביאור הוא הלימוד בימי הזקנה שאז דעתן של תלמידי חכמים מתיישבת עליהם, ולומדים בישוב [[ספירת הדעת|הדעת]] ולא בפלפול, ואין הכוונה שנתוספת בהם חכמה, אלא רק שנתוסף להם ישוב הדעת. | ||
מסיבה זו אומר [[רבי יוסי בן קסמא]] ב[[מסכת שבת]]{{הערת שוליים|קנב, א.}} טוב תרי מתלת, ששתי רגליו של בחור עדיפים משלושת רגליו של זקן שהם שתי רגליו עם המקל. על פי פשט המאמר מוקשה, שהרי בוודאי עדיפים שתי רגליו הבריאות של אדם צעיר מאשר אדם זקן שהולך על מקל. | מסיבה זו אומר [[רבי יוסי בן קסמא]] ב[[מסכת שבת]]{{הערת שוליים|קנב, א.}} טוב תרי מתלת, ששתי רגליו של בחור עדיפים משלושת רגליו של זקן שהם שתי רגליו עם המקל. על פי פשט המאמר מוקשה, שהרי בוודאי עדיפים שתי רגליו הבריאות של אדם צעיר מאשר אדם זקן שהולך על מקל. | ||
[[הרבי]]{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4629&hilite=c6806eed-abc0-4a96-9481-c8000b37c603&st=%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%90&pgnum=210 שיחות קודש תשמ"א].}} מסביר כי כוונתו להדגיש את המעלה שבימי הבחרות שאז הלימוד בדרך [[פלפול]], מאשר הלימוד בימי הזקנה שאז דעתן של תלמידי חכמים מתיישבת עליהם, ולומדים בישוב הדעת ולא בפלפול, למרות המעלה האחרת הקיימת לזקן - חבריו ותלמידיו המחכימים אותו "יותר מכולם". | [[הרבי]]{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4629&hilite=c6806eed-abc0-4a96-9481-c8000b37c603&st=%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%90&pgnum=210 שיחות קודש תשמ"א].}} מסביר כי כוונתו להדגיש את המעלה שבימי הבחרות שאז הלימוד בדרך [[פלפול]], מאשר הלימוד בימי הזקנה שאז דעתן של תלמידי חכמים מתיישבת עליהם, ולומדים בישוב [[ספירת הדעת|הדעת]] ולא בפלפול, למרות המעלה האחרת הקיימת לזקן - חבריו ותלמידיו המחכימים אותו "יותר מכולם". | ||
===ביאורים נוספים=== | ===ביאורים נוספים=== | ||
גרסה מ־04:39, 2 באוגוסט 2016
המונח "קנים" מפנה לכאן. לערך העוסק בבחורים בישיבת תומכי תמימים המרכזית שנבחרו למסור פלפולים, ראו שבעת קני המנורה.
במסכת קינין יש שלושה פרקים, ושלוש וחצי דפים. מסכת קינים היא המסכת האחת-עשרה והאחרונה בסדר קדשים, הסדר החמישי במשנה. יש בה שלושה פרקים, העוסקים בקינים - זוגות של עופות המיועדים לקרבן - שנתערבו זה בזה. למסכת זו אין תלמוד בבלי (או תלמוד ירושלמי), אך היא מודפסת ברוב המהדורות של התלמוד הבבלי עם מסכתות מעילה, תמיד ומידות (דפים כ"ב, א-כ"ה, א בש"ס וילנה).
ביאורי הרבי
בסוף המסכת מובא המאמר כי דעתן של תלמידי חכמים מתיישבת עליהם. הביאור הוא הלימוד בימי הזקנה שאז דעתן של תלמידי חכמים מתיישבת עליהם, ולומדים בישוב הדעת ולא בפלפול, ואין הכוונה שנתוספת בהם חכמה, אלא רק שנתוסף להם ישוב הדעת.
מסיבה זו אומר רבי יוסי בן קסמא במסכת שבת[1] טוב תרי מתלת, ששתי רגליו של בחור עדיפים משלושת רגליו של זקן שהם שתי רגליו עם המקל. על פי פשט המאמר מוקשה, שהרי בוודאי עדיפים שתי רגליו הבריאות של אדם צעיר מאשר אדם זקן שהולך על מקל.
הרבי[2] מסביר כי כוונתו להדגיש את המעלה שבימי הבחרות שאז הלימוד בדרך פלפול, מאשר הלימוד בימי הזקנה שאז דעתן של תלמידי חכמים מתיישבת עליהם, ולומדים בישוב הדעת ולא בפלפול, למרות המעלה האחרת הקיימת לזקן - חבריו ותלמידיו המחכימים אותו "יותר מכולם".
ביאורים נוספים
- סוף המסכת. האשה שאמרה הרי עלי קן כשאלד זכר. לקוטי שיחות חלק ט"ז עמ' 131 (עמ' 144)
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ↑ קנב, א.
- ↑ שיחות קודש תשמ"א.
מסכתות הש"ס | ||||
---|---|---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |||
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |||
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |||
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |||
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |||
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |