ציור פני הרב: הבדלים בין גרסאות בדף
(הוספת תמונה) |
מאין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:תסתכל בתמונתו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תסתכל בתמונתו של כ"ק מו"ח אדמו"ר בעת שמרגישה חלישות רצונה הטוב ותזכור אשר גם הוא בהיותו רועה '''אמתי''' של ישראל, מסתכל בה בשעה זו. ויועיל להנ"ל]]'''ציור פניו''' הינו מושג ב[[חסידות חב"ד]] שפירושו הוא: התבוננות בפניו של ה[[אדמו"ר]]. "ציור פניו" נתפס אצל חסידים בעיקר כהתבוננות בתמונתו של [[הרבי]] לפני השינה, אך אין זמן מוגבל להתבוננות, ולא הגדרה לתוכן ההתבוננות. | [[קובץ:תסתכל בתמונתו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תסתכל בתמונתו של כ"ק מו"ח אדמו"ר בעת שמרגישה חלישות רצונה הטוב ותזכור אשר גם הוא בהיותו רועה '''אמתי''' של ישראל, מסתכל בה בשעה זו. ויועיל להנ"ל]]'''ציור פניו''' הינו מושג ב[[חסידות חב"ד]] שפירושו הוא: התבוננות בפניו של ה[[אדמו"ר]]. "ציור פניו" נתפס אצל חסידים בעיקר כהתבוננות בתמונתו של [[הרבי]] לפני השינה, אך אין זמן מוגבל להתבוננות, ולא הגדרה לתוכן ההתבוננות. | ||
תמונתו של הרבי מתקשרת מיד לפסוק "והיו עיניך רואות את מוריך". הגם שבפסוק זה הכוונה שבעת אמירת ה[[מאמר]] יביט בפני רבו שהיא סגולה להבנת המאמר ([[התוועדויות (ספר)|התוועדויות]] [[תשד"מ]] ח"א | תמונתו של הרבי מתקשרת מיד לפסוק "והיו עיניך רואות את מוריך". הגם שבפסוק זה הכוונה שבעת אמירת ה[[מאמר]] יביט בפני רבו שהיא סגולה להבנת המאמר ([[התוועדויות (ספר)|התוועדויות]] [[תשד"מ]] ח"א עמ' 448), בכל-זאת, הבהיר לנו [[הרבי]] מלך המשיח שליט"א כי "אלו שלא ראו את הרבי - יציירו לעצמם את פני הרבי בתמונה" (התוועדויות השי"ת עמ' 51). | ||
== סגולה להתקשרות == | == סגולה להתקשרות == | ||
באחת מההתוועדויות הראשונות לאחר [[הסתלקות]] [[כ"ק אדמו"ר הריי"צ]], אמר הרבי (התוועדויות השי"ת | באחת מההתוועדויות הראשונות לאחר [[הסתלקות]] [[כ"ק אדמו"ר הריי"צ]], אמר הרבי (התוועדויות השי"ת עמ' 51): . . ומהעצות לזה - ציור פניו של הרבי: כל מי שהיה ב[[יחידות]] אצל הרבי - יצייר לעצמו את פני הרבי כפי שנכנס אליו ביחידות. ואלו שלא ראו את הרבי יציירו לעצמם את פני הרב באמצעות תמונה. | ||
ציור פני הרבי הוא על-דרך ובדוגמת ראיית פניו, שיש בזה עילוי לגבי לימוד תורתו, בדוגמת מעלת הראיה לגבי שמיעה. | ציור פני הרבי הוא על-דרך ובדוגמת ראיית פניו, שיש בזה עילוי לגבי לימוד תורתו, בדוגמת מעלת הראיה לגבי שמיעה. | ||
וההתבוננות בציור פני הרבי תעורר אותם לבוא להכרה והרגשה ("דערהערן"), גם אם עד עתה לא היתה אצלם הכרה והרגשה. | וההתבוננות בציור פני הרבי תעורר אותם לבוא להכרה והרגשה ("דערהערן"), גם אם עד עתה לא היתה אצלם הכרה והרגשה. | ||
ובהזדמנות אחרת אמר הרבי (שם, | ובהזדמנות אחרת אמר הרבי (שם, עמ' 67): הרבי נותן עצה - שכאשר יושבים . . במצב של נמיכות רוח כו', אזי העצה היא, להתקשר אל הרבי על-ידי ציור פני קדשו. | ||
מזמן לזמן צריך כל אחד ואחד לצייר לעצמו פני קדשו של הרבי, ולהזכר בדברים ששמע מהרבי - גם אלו שלא ראו את הרבי יכולים לצייר לעצמם פני קדשו על-ידי תמונה וללמוד תורתו. | מזמן לזמן צריך כל אחד ואחד לצייר לעצמו פני קדשו של הרבי, ולהזכר בדברים ששמע מהרבי - גם אלו שלא ראו את הרבי יכולים לצייר לעצמם פני קדשו על-ידי תמונה וללמוד תורתו. | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
ב[[אגרות קודש|אגרת קודש]] שמופיעה באגרות קודש חלק ג' ע' פא כתב הרבי (בתרגום חופשי מ[[אידיש]]) בטח מוכר לכם מאמר רז"ל (סוטה לו, ב) שראיית דמותו של אדם קדוש מעניקה כח ללכת בדרכי התורה והמצוות. מאחל אני לכם שדמות דיוקנו של כ"ק מו"ח אדמו"ר שליט"א תעניק לכם כוחות רעננים לעשייה טובה... | ב[[אגרות קודש|אגרת קודש]] שמופיעה באגרות קודש חלק ג' ע' פא כתב הרבי (בתרגום חופשי מ[[אידיש]]) בטח מוכר לכם מאמר רז"ל (סוטה לו, ב) שראיית דמותו של אדם קדוש מעניקה כח ללכת בדרכי התורה והמצוות. מאחל אני לכם שדמות דיוקנו של כ"ק מו"ח אדמו"ר שליט"א תעניק לכם כוחות רעננים לעשייה טובה... | ||
ומענין לענין באותו ענין: . . ויש להביא דוגמא לדבר זה בעבודת האדם בזמן הזה, אצל אלה שזכו לראות תואר פני [[אדמו"ר הרש"ב|כ"ק אדמו"ר נ"ע]], וכן תואר פני בנו יחידו ממלא מקומו, [[אדמו"ר הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו]], (ועל-אחת-כמה-וכמה אלה שזכו לראות שניהם יחד) ומציירים במחשבתם תמונת פניהם (דלא כבמתן תורה ש"לא ראיתם כל תמונה גו'" (ואתחנן ד, טו), מה-שאין-כן בנידון-דידן שמצוה לראות פני הרב, כמ"ש "והיו עיניך רואות את מוריך"), כפי שזכו לראותם ב"יחידות" - שראיה זו פועלת ענין של הולדה, 'תולדותיהם של צדיקים מצוות ומעשים טובים'. (התוועדויות תש"נ ח"ג | ומענין לענין באותו ענין: . . ויש להביא דוגמא לדבר זה בעבודת האדם בזמן הזה, אצל אלה שזכו לראות תואר פני [[אדמו"ר הרש"ב|כ"ק אדמו"ר נ"ע]], וכן תואר פני בנו יחידו ממלא מקומו, [[אדמו"ר הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו]], (ועל-אחת-כמה-וכמה אלה שזכו לראות שניהם יחד) ומציירים במחשבתם תמונת פניהם (דלא כבמתן תורה ש"לא ראיתם כל תמונה גו'" (ואתחנן ד, טו), מה-שאין-כן בנידון-דידן שמצוה לראות פני הרב, כמ"ש "והיו עיניך רואות את מוריך"), כפי שזכו לראותם ב"יחידות" - שראיה זו פועלת ענין של הולדה, 'תולדותיהם של צדיקים מצוות ומעשים טובים'. (התוועדויות תש"נ ח"ג עמ' 628). | ||
== סגולה לפחדים == | == סגולה לפחדים == | ||
מה שכתב על דבר הפחד בלילות: . . ובודאי יש אצלו תמונת כ"ק מו"ח אדמו"ר בפורמט כיס (אג"ק חי"א | מה שכתב על דבר הפחד בלילות: . . ובודאי יש אצלו תמונת כ"ק מו"ח אדמו"ר בפורמט כיס (אג"ק חי"א עמ' קסב). | ||
ובמקרה דומה: . . במה שכותב אודות ברקים ורעמים, הנה יבדקו את התפילין שלו וכן את המזוזה בדירתם, ויהיה בקירוב מקום אליו תמונת כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע ובפרט בזמנים שהנ"ל [ברקים ורעמים] רגיל, ואז, הרי גם בהתבוננות קלה יסור ממנו כל הפחד, מלבד האמור במאמרי רז"ל, שניתנו לפשט עקמומיות שבלב . . (אג"ק חי"ב | ובמקרה דומה: . . במה שכותב אודות ברקים ורעמים, הנה יבדקו את התפילין שלו וכן את המזוזה בדירתם, ויהיה בקירוב מקום אליו תמונת כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע ובפרט בזמנים שהנ"ל [ברקים ורעמים] רגיל, ואז, הרי גם בהתבוננות קלה יסור ממנו כל הפחד, מלבד האמור במאמרי רז"ל, שניתנו לפשט עקמומיות שבלב . . (אג"ק חי"ב עמ' רסו). | ||
== בברית-מילה == | == בברית-מילה == | ||
לאחד שכתב לרבי ששמע שיש הוראה להניח תמונת כ"ק אדמו"ר שליט"א בשעת ה[[ברית מילה]] למראשותיו של הילד, ענה הרבי: | לאחד שכתב לרבי ששמע שיש הוראה להניח תמונת כ"ק אדמו"ר שליט"א בשעת ה[[ברית מילה]] למראשותיו של הילד, ענה הרבי: | ||
נראה שכבר נפלו שיבושים בדבר זה. ההוראה אינה להניח למראשותיו של התינוק - שזה עלול להפריע את המוהל במלאכתו, אלא להניחה על ברכי הסנדק. | נראה שכבר נפלו שיבושים בדבר זה. ההוראה אינה להניח למראשותיו של התינוק - שזה עלול להפריע את המוהל במלאכתו, אלא להניחה על ברכי הסנדק. | ||
וכל עיקרו של מנהג זה הוא רק אצל החסידים ו[[אנ"ש]], שאילו היה באפשרותם לכבד את הרבי בסנדקאות היה רצונם עז לזה, ורק עבורם היא ההוראה הנ"ל. ("[[היכל מנחם (ספר)|היכל מנחם]]" ח"ג | וכל עיקרו של מנהג זה הוא רק אצל החסידים ו[[אנ"ש]], שאילו היה באפשרותם לכבד את הרבי בסנדקאות היה רצונם עז לזה, ורק עבורם היא ההוראה הנ"ל. ("[[היכל מנחם (ספר)|היכל מנחם]]" ח"ג עמ' רמב). | ||
== סגולת התמונה לחזק את רגש ההתקרבות גם מצד המצולם == | == סגולת התמונה לחזק את רגש ההתקרבות גם מצד המצולם == | ||
עוד אחת יכולני לטעון עבורו, והוא מה התועלת בספר התמונות שבשביל זה כדאי לכנוס לכל השקלא-וטריא הנ"ל, אלא שכמדומני שאין נצרך ביאור על זה כנראה גם באנשים כערכינו שלא לבד שזה מחזק רגש הידידות או ההתקשרות אצל מי שנמצא אצלו התמונה, אלא שגם אצל המשלח את התמונה פועל התקרבות כשנזכר שתמונתו נמצאת אצל חברו פלוני ועל-אחת-כמה-וכמה בנידון-זה... (אג"ק ח"ג | עוד אחת יכולני לטעון עבורו, והוא מה התועלת בספר התמונות שבשביל זה כדאי לכנוס לכל השקלא-וטריא הנ"ל, אלא שכמדומני שאין נצרך ביאור על זה כנראה גם באנשים כערכינו שלא לבד שזה מחזק רגש הידידות או ההתקשרות אצל מי שנמצא אצלו התמונה, אלא שגם אצל המשלח את התמונה פועל התקרבות כשנזכר שתמונתו נמצאת אצל חברו פלוני ועל-אחת-כמה-וכמה בנידון-זה... (אג"ק ח"ג עמ' קנד). | ||
התייחסות מיוחדת לתמונות הרבי נמצאת במכתביו של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ שכותב: "הנני למלאות הבטחתי אליו בעת שכבדני בביקורו, ומצורף בזה תמונתי" (אג"ק מוהריי"צ חי"ב | התייחסות מיוחדת לתמונות הרבי נמצאת במכתביו של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ שכותב: "הנני למלאות הבטחתי אליו בעת שכבדני בביקורו, ומצורף בזה תמונתי" (אג"ק מוהריי"צ חי"ב עמ' פו). | ||
[[קטגוריה:מושגים כלליים]] | [[קטגוריה:מושגים כלליים]] |
גרסה מ־15:41, 20 ביוני 2012
ציור פניו הינו מושג בחסידות חב"ד שפירושו הוא: התבוננות בפניו של האדמו"ר. "ציור פניו" נתפס אצל חסידים בעיקר כהתבוננות בתמונתו של הרבי לפני השינה, אך אין זמן מוגבל להתבוננות, ולא הגדרה לתוכן ההתבוננות.
תמונתו של הרבי מתקשרת מיד לפסוק "והיו עיניך רואות את מוריך". הגם שבפסוק זה הכוונה שבעת אמירת המאמר יביט בפני רבו שהיא סגולה להבנת המאמר (התוועדויות תשד"מ ח"א עמ' 448), בכל-זאת, הבהיר לנו הרבי מלך המשיח שליט"א כי "אלו שלא ראו את הרבי - יציירו לעצמם את פני הרבי בתמונה" (התוועדויות השי"ת עמ' 51).
סגולה להתקשרות
באחת מההתוועדויות הראשונות לאחר הסתלקות כ"ק אדמו"ר הריי"צ, אמר הרבי (התוועדויות השי"ת עמ' 51): . . ומהעצות לזה - ציור פניו של הרבי: כל מי שהיה ביחידות אצל הרבי - יצייר לעצמו את פני הרבי כפי שנכנס אליו ביחידות. ואלו שלא ראו את הרבי יציירו לעצמם את פני הרב באמצעות תמונה.
ציור פני הרבי הוא על-דרך ובדוגמת ראיית פניו, שיש בזה עילוי לגבי לימוד תורתו, בדוגמת מעלת הראיה לגבי שמיעה. וההתבוננות בציור פני הרבי תעורר אותם לבוא להכרה והרגשה ("דערהערן"), גם אם עד עתה לא היתה אצלם הכרה והרגשה.
ובהזדמנות אחרת אמר הרבי (שם, עמ' 67): הרבי נותן עצה - שכאשר יושבים . . במצב של נמיכות רוח כו', אזי העצה היא, להתקשר אל הרבי על-ידי ציור פני קדשו.
מזמן לזמן צריך כל אחד ואחד לצייר לעצמו פני קדשו של הרבי, ולהזכר בדברים ששמע מהרבי - גם אלו שלא ראו את הרבי יכולים לצייר לעצמם פני קדשו על-ידי תמונה וללמוד תורתו.
סגולה להצלחה בשליחות
בי"ב מנחם אב שי"ת אמר הרבי לקבוצת תמימים שנסעו בשליחות המל"ח: הרבי רוצה בודאי, והדבר תלוי בכם - שהרבי יבצע שליחותו באמצעותכם. אמרו את פרק התהילים הנוכחי (=של הרבי הריי"צ) - קאפיטל ע"א - הנאמר עתה על ידי כולם כדי ש"יקלט" בנו את אשר הרבי דורש מאיתנו. טלו עמכם מאמר של הרבי, וגם תמונה ממנו.
נתינת-כח ללכת בדרכי התורה והמצוות
באגרת קודש שמופיעה באגרות קודש חלק ג' ע' פא כתב הרבי (בתרגום חופשי מאידיש) בטח מוכר לכם מאמר רז"ל (סוטה לו, ב) שראיית דמותו של אדם קדוש מעניקה כח ללכת בדרכי התורה והמצוות. מאחל אני לכם שדמות דיוקנו של כ"ק מו"ח אדמו"ר שליט"א תעניק לכם כוחות רעננים לעשייה טובה...
ומענין לענין באותו ענין: . . ויש להביא דוגמא לדבר זה בעבודת האדם בזמן הזה, אצל אלה שזכו לראות תואר פני כ"ק אדמו"ר נ"ע, וכן תואר פני בנו יחידו ממלא מקומו, כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, (ועל-אחת-כמה-וכמה אלה שזכו לראות שניהם יחד) ומציירים במחשבתם תמונת פניהם (דלא כבמתן תורה ש"לא ראיתם כל תמונה גו'" (ואתחנן ד, טו), מה-שאין-כן בנידון-דידן שמצוה לראות פני הרב, כמ"ש "והיו עיניך רואות את מוריך"), כפי שזכו לראותם ב"יחידות" - שראיה זו פועלת ענין של הולדה, 'תולדותיהם של צדיקים מצוות ומעשים טובים'. (התוועדויות תש"נ ח"ג עמ' 628).
סגולה לפחדים
מה שכתב על דבר הפחד בלילות: . . ובודאי יש אצלו תמונת כ"ק מו"ח אדמו"ר בפורמט כיס (אג"ק חי"א עמ' קסב).
ובמקרה דומה: . . במה שכותב אודות ברקים ורעמים, הנה יבדקו את התפילין שלו וכן את המזוזה בדירתם, ויהיה בקירוב מקום אליו תמונת כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע ובפרט בזמנים שהנ"ל [ברקים ורעמים] רגיל, ואז, הרי גם בהתבוננות קלה יסור ממנו כל הפחד, מלבד האמור במאמרי רז"ל, שניתנו לפשט עקמומיות שבלב . . (אג"ק חי"ב עמ' רסו).
בברית-מילה
לאחד שכתב לרבי ששמע שיש הוראה להניח תמונת כ"ק אדמו"ר שליט"א בשעת הברית מילה למראשותיו של הילד, ענה הרבי: נראה שכבר נפלו שיבושים בדבר זה. ההוראה אינה להניח למראשותיו של התינוק - שזה עלול להפריע את המוהל במלאכתו, אלא להניחה על ברכי הסנדק. וכל עיקרו של מנהג זה הוא רק אצל החסידים ואנ"ש, שאילו היה באפשרותם לכבד את הרבי בסנדקאות היה רצונם עז לזה, ורק עבורם היא ההוראה הנ"ל. ("היכל מנחם" ח"ג עמ' רמב).
סגולת התמונה לחזק את רגש ההתקרבות גם מצד המצולם
עוד אחת יכולני לטעון עבורו, והוא מה התועלת בספר התמונות שבשביל זה כדאי לכנוס לכל השקלא-וטריא הנ"ל, אלא שכמדומני שאין נצרך ביאור על זה כנראה גם באנשים כערכינו שלא לבד שזה מחזק רגש הידידות או ההתקשרות אצל מי שנמצא אצלו התמונה, אלא שגם אצל המשלח את התמונה פועל התקרבות כשנזכר שתמונתו נמצאת אצל חברו פלוני ועל-אחת-כמה-וכמה בנידון-זה... (אג"ק ח"ג עמ' קנד).
התייחסות מיוחדת לתמונות הרבי נמצאת במכתביו של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ שכותב: "הנני למלאות הבטחתי אליו בעת שכבדני בביקורו, ומצורף בזה תמונתי" (אג"ק מוהריי"צ חי"ב עמ' פו).