מרדכי צבי אלפנביין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(עריכה)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:מרדכי צבי אלפנביין.JPG|שמאל|ממוזער|250px|הרב מרדכי צבי אלפנביין]]
[[קובץ:מרדכי צבי אלפנביין.JPG|שמאל|ממוזער|250px|הרב מרדכי צבי אלפנביין]]
'''הרב מרדכי צבי אלפנביין''' נולד בעיירה [[טארנעגראד]] שב[[פולין]], להוריו ר' יחיאל ומרת גולדה בינה ע"ה, בכ' [[אדר א']] [[תש"ח]].
'''הרב מרדכי צבי אלפנביין''' נולד ב[[כ' באדר א']] שנת [[תש"ח]] בעיירה טורנגרד שב[[פולין]] לר' יחיאל וגולדה בינה אלפנביין. בגיל שנתיים עלה עם הוריו ל[[ארץ הקודש]]. בבחרותו למד ב[[ישיבה|ישיבת]] "קול תורה" ב[[ירושלים]] בראשות הרב [[שלמה זלמן אוירבך]]. בשנה החמישית בישיבה (שיעור ב' ישיבה גדולה) הצטרף לשיעורי ה[[תניא]] שנמסרו בסתר על ידי ר' [[יוסף צבי סגל]], כיום ראש כולל "[[צמח צדק]]" ב[[ירושלים]] עיה"ק). תורת [[חסידות חב"ד]] מצאה חן בעיניו והוא החל לחזור מרעיונותיה בפני תלמידי הישיבה. בהמלצת ראש הישיבה, הרב אוירבך, עבר ללמוד בישיבת [[תומכי תמימים כפר חב"ד]], שם נהיה למקבל של ה[[משפיע]] הרב [[שלמה חיים קסלמן]].


בגיל שנתיים עלה עם הוריו ל[[ארץ הקודש]], ובהגיעו לגיל בן-[[ישיבה]], נשלח ללמוד בישיבת "קול תורה" ב[[ירושלים]] – שהיתה אז ([[תש"ט]] – [[תשנ"ה]]) בראשות [[הגרש"ז אויערבאך]] – שם שקד על ה[[תורה]] וה[[עבודה]], כשחבריו ומוריו רואים בו "עילוי" בדרגא ראשונה.
בש"ב ב[[ישיבה גדולה]], כשהצטרף לשיעורי ה[[תניא]] שנמסרו במחתרת מפיו של ר' [[יוסף צבי סגל]] (כיום ראש כולל "[[צמח צדק]]" ב[[ירושלים]] עיה"ק), משך גם את חבריו.
משנמשך ל[[חסידות]] [[חב"ד]], אף הוא עצמו חזר בפני התלמידים על רעיונות חסידיים ושיחות של [[הרבי]].
לא עבר זמן רב, והוא נקרא אל חדרו של [[ראש הישיבה]] ר' שלמה זלמן אויערבאך.
לאחר שפתחו בשיחה, שאל אותו הגרש"ז את השאלה הידועה – מדוע פותח התניא במלה "תניא", בעוד שב[[גמרא]] ספ"ג דנדה נאמר "דרש רבי שמלאי" (ישנה אמנם גירסא הגורסת "תניא", אך מדוע העדיף [[רבינו הזקן]] אותה על פני הגירסא הנפוצה).
משלא ידע לענות, השיב הגרש"ז בעצמו: ישנה [[קליפה]] הנקראת "תניא", המנגדת ללימוד החסידות, ופועלת בקרב בני תורה שילמדו רק [[נגלה]].
הגרש"ז המליץ לו לעבור לישיבה ב[[כפר חב"ד]], שם יוכל לשקוד על תורת החסידות והדרכותי'.
אכן, הוא עבר לישיבה החבדי"ת, ועד מהרה דבק במשפיעי הישיבה – שבראשם עמד אז ר' [[שלמה חיים קסלמן]] ע"ה – והדרכותיהם.
על אף דרך העבודה הפנימית שרכש, התקשה לקבל את הנהגת ה[[חסידים]] להתפלל לאחר "[[זמן תפילה]]", והוא דיבר על כך עם ר' שלמה חיים ע"ה.
על אף דרך העבודה הפנימית שרכש, התקשה לקבל את הנהגת ה[[חסידים]] להתפלל לאחר "[[זמן תפילה]]", והוא דיבר על כך עם ר' שלמה חיים ע"ה.
ר' שלמה חיים אמר לו, שאת ה"עבירה" באיחור זמן התפילה – הוא לוקח על עצמו...
ר' שלמה חיים אמר לו, שאת ה"עבירה" באיחור זמן התפילה – הוא לוקח על עצמו...

גרסה מ־13:11, 11 באפריל 2011

הרב מרדכי צבי אלפנביין

הרב מרדכי צבי אלפנביין נולד בכ' באדר א' שנת תש"ח בעיירה טורנגרד שבפולין לר' יחיאל וגולדה בינה אלפנביין. בגיל שנתיים עלה עם הוריו לארץ הקודש. בבחרותו למד בישיבת "קול תורה" בירושלים בראשות הרב שלמה זלמן אוירבך. בשנה החמישית בישיבה (שיעור ב' ישיבה גדולה) הצטרף לשיעורי התניא שנמסרו בסתר על ידי ר' יוסף צבי סגל, כיום ראש כולל "צמח צדק" בירושלים עיה"ק). תורת חסידות חב"ד מצאה חן בעיניו והוא החל לחזור מרעיונותיה בפני תלמידי הישיבה. בהמלצת ראש הישיבה, הרב אוירבך, עבר ללמוד בישיבת תומכי תמימים כפר חב"ד, שם נהיה למקבל של המשפיע הרב שלמה חיים קסלמן.

על אף דרך העבודה הפנימית שרכש, התקשה לקבל את הנהגת החסידים להתפלל לאחר "זמן תפילה", והוא דיבר על כך עם ר' שלמה חיים ע"ה. ר' שלמה חיים אמר לו, שאת ה"עבירה" באיחור זמן התפילה – הוא לוקח על עצמו... אכן, מאז התחיל ר' מרדכי צבי ללמוד חסידות בשופי כהכנה לתפילה, אף שברוב המקרים זה בא על חשבון "זמן תפילה". כך הי', עד הסתלקותו של ר' שלמה חיים... כאשר נסתלק רש"ח, שינה ר' מרדכי צבי את סדר עבודתו, ואת לימוד החסידות דחה לאחר התפילה (אף כי למד חסידות גם לפני התפילה, ותפילתו היתה במתינות חסידית).

ר' מרדכי צבי נסע לשנת ה"קבוצה" שנמשכה מפסח תשכ"ט עד פסח תש"ל, וזכה להשתתף בארבעה סדרי-פסח שערך הרבי בחדר הרבי הריי"צ. חבריו מקבוצה מספרים, שהי' קם בסביבות ארבע לפנות בוקר, ולומד חסידות בשופי עד התפילה.

לאחר חזרתו ארצה, השתדך עם ביתו של החסיד ר' שרגא מלך קפלן ע"ה – מרת חנה שרה ע"ה. בגיל 36, כשהיו לו שבע ילדים, ובנו הבכור בגיל 12 בלבד, מתה עליו אשתו. ג' ניסן תשד"מ. תנצב"ה.

על אף הצער הגדול שנגרם לו מכך, הוא לא חשב לשאת אשה שני', בטענה שזה יפגע ביחסו לילדים. הוא המשיך לנהל את משפחתו ולחנך את ילדיו בדרך העולה בית א-ל.

לאחר נישואי ביתו ובנו הבכור שרכשו דירה בביתר עילית שהיתה אז בתחלת בנייתה, עבר לגור בישוב הדר ביתר שליד העיר. שם חי עד יומו האחרון בהשקט ובנחת ועבד את בוראו.

פטירתו

הרב אלפנביין (משמאל) עם המשפיע הרב שלמה חיים קסלמן

במוצאי שבת פ' תצוה, כשחזר מביקורו בבית חתנו בביתר עילית, רצה לצאת מרכבו, והרגיש לא בטוב (בדיעבד התברר שעבר אז התקף לב). למחרת הורע מצבו, ובני המשפחה שטלפנו לרופא קיבלו הוראה לפנותו מיד באמבולנס. בבית הרפואה שערי צדק הוא אושפז וחובר למכשירים.

בעוד הרופאים מטפלים בו ומגלים שבמוצ"ש הוא עבר התקף-לב שיצר "חור" בלבו, כתב בנו לכ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א וקיבל מענה באמצעות האגרות קודש, אך מיד סגר את הספר בתנופה... מול עיניו קפצו המלים (ח"ד, אגרת א'יד): "נהניתי לשמוע אשר גם מכאן ולהבא ישתדל בזה, למרות האבדה הגדולה שאבד עם ישראל – הוא קברניטו הוד כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע. ויותר נכון, לא למרות האבדה, אלא אדרבה, שאחר האבדה הגדולה, הנה גדלה כמה פעמים האחריות המוטלת על כל אחד ואחד מאתנו, להחזיק מעמד ביתר שאת נגד כל ההעלמות וההסתרים, ובפרט העלם והסתר זה, אשר קשה סלוקן של צדיקים יותר מחורבן ביהמ"ק"... ביום שלישי, י"א אדר א', בסביבות השעה 5:00 אחה"צ, נלב"ע ומ"כ בהר הזיתים בירושלים עיה"ק. תנצב"ה.

צאצאיו

בנים
חתנים