פתיחת התפריט הראשי

שינויים

|+ כמה ביאורים בדברי הגמרא
|-
! דברי הגמרא !! ביאור המהרש"א !! ביאור המהר"ל{{הערה|נצח ישראל פל"ג}} !! ביאור העקידת יצחק{{הערה|בשלח שער מא בסוף}} !! ביאור בדרך אפשר
|-
| -- || מבאר על פי דברי הגמרא{{הערה|ברכות מט ע"א}} שאמרו שצריך להזכיר בברכת המזון ברית ותורה ארץ ומלכות בית דוד וכן אמרו{{הערה|שם מח ע"ב}} שמשה תיקן ברכת הזן כשירד המן ויהושע תיקן ברכת הארץ כשנכנסו לארץ ישראל, דוד תיקן לומר "על ישראל עמך ועל ירושלים עיר קדשך" ושלמה תיקן "על הבית הגדול והקדוש": || כיון שסעודה זו נעשית כנגד הגלות שגלו עם ישראל, ואין ראוי לברך על הכוס בסעודה ולהודות להקב"ה על ברכתו וטובתו, לישראל אלא מי שיש בו שלימות בלא חסרון כלפי עם ישראל, שמחמתם נעשית סעודה זו ולפיכך שאר הצדיקים אף על פי שהיו גדולים מדוד אך היה להם חסרון בשלימות כלפי עם ישראל: || הברכה ראויה למי שגמל לו הקב"ה טובה והרבה עמו חסד בכל ענייניו ומכל אלו שהוזכרו כאן לא היה מי שהרבה עליו הקב"ה חסדו שהרי לכולם אירעו דברים שלא היו כרצונם: || ביאור בדרך אפשר
|-
| נותנין לו לאברהם אבינו כוס של ברכה לברך, ואומר להן: איני מברך, שיצא ממני ישמעאל. || אברהם ויצחק שאינם יכולים לברך שהרי אינם יכולים להזכיר ענין ברית מילה משום שיצאו מהם ישמעאל ועשו שאינם בכלל הברית || שהרי אברהם יצא ממנו ישמעאל שמתנגד לישראל ומבטל טובתם וברכתם || אברהם ויצחק שנולדו להם בנים רשעים מפורסמים בעולם ||
|-
| אומר לו ליצחק, טול וברך. אומר להן: איני מברך שיצא ממני עשו. || כנ"ל באברהם || וכן יצחק שיצא ממנו עשו שמתנגד לישראל ומבטל טובתם וברכתם || כנ"ל באברהם || ||
|-
| אומר לו ליעקב, טול וברך. אומר להם: איני מברך, שנשאתי שתי אחיות בחייהן, שעתידה תורה לאוסרן עלי. || יעקב אמר שאינו יכול להזכיר תורה משום שעתידה תורה לאסור לשאת שתי אחיות || יעקב שנשא שתי אחיות שמחמת כן היו ישראל מחולקים בין מלכות ישראל שיצאה מאפרים שנולד מרחל לבין מלכות יהודה שבאה מיהודה שנולד מלאה ונמצא שאין בו שלימות גמורה כלפי ישראל || יעקב הוצרך לצאת מבית אביו לבית לבן גרם לו לבן במרמה לישא שתי אחיות מה שלא היה עולה בדעתו וברצונו כלל ||
190

עריכות