פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 438 בתים ,  03:23, 4 במאי 2011
== מעלות המקווה שעל ידי השקה וזריעה ==
אופן נוסף לבנות מקואות הוא או על ידי השקה (ממלאים בור כשר במים גשמים, ובצידו יש בור בו קיימים מים שאובים) או על ידי זריעה, (ממלאים בור במי גשמים ואליו שופכים מים רגילים, הממלאים את המקוה התחתונה)שני אופנים נוספים לבניית מקוואות. שני אופני הבניה של מקוואות אלו הוכשרו על ידי גדולי ישראל, אך קיימים בהם בעיות רבות. חלק מהבעיות מחמת המציאות בשטח שיוצרות בעיות הלכתיות, וחלק מהבעיות נובעות מסיבה הלכתית בעצם צורת המקוה.
הבעיה הקיימת בבורות של זריעה והשקה:===השקה===הדרך האחת היא - השקה. ממלאים בור כשר במים גשמים, ובצידו יש בור בו קיימים מים שאובים.
החששות הקיימות במקוה השקה: א. נתן סאה ונטל סאה - המי גשמים מתחלפים בתדירות גבוההלעיתים הנקב בין שתי המקוואות לא פתוח, לאחר מספר פעמים של מילוי לא נשארים מתוך כוונה להשאיר את מי גשמים מקוריים, חלק מהראשונים סוברים שמקוה כזה פסול מן התורה, וחלקם סבור שזוהי בעיה מדרבנןהמקווה נקיים, והמקוה לא הוכשר (אף שבשלחן ערוך נפסק להתיר בבעיה זו, השגם עם הנקב נפתח ונסגר ישנה שיטה המובאת בשכתב , לפיה יש להחמיר במקווה במקוה כזה לכתחילה). במקוה של  ב. יתכן ולא ימלאו את הבור עד הנקב, שבין שתי המקוואות, והמקווה ישאר פסול.הדרך השניה היא - זריעה, (ממלאים בור ע"ג בור לא שייך חשש כזהבמי גשמים ואליו שופכים מים רגילים, כי מי הגשמים שהם קרים בדרך כלל נשארים תמיד למטההממלאים את המקוה התחתונה).
החששות הקיימות במקוה זריעה:
א. בפתיחת לפעמים יתכן, שבפתיחת הפקק נכנסים יכנסו ג' לוגין מכוח אדם ופוסלים , ועל פי ההלכה הם פוסלים את המקוה, (ג' לוגין שנכנסו קודם שיש במים מ' סאה פוסלים).
ב. כאשר המים נכנסים לבור הזריעה, מבור הזריעה המים ממשיכים הלאה לבור התחתון, ואין המים הזוחלין מטהרים את המים השאובים שנכנסים לתוכם.
ג. באם לא מנגבים היטב את המקוה בור הטבילה לפני מילוייה באופן שלא נשאר בה מים, ייתכן שישאר שישארו בבור ג' לוגין מים שאובין (לערך ליטר), ממי המשאבה וכדו', והמקווה יפסל בג' לוגין מים שאובים. כיון שדי בכמות של שלושה לוגין כ-1200 מ"ל בקירוב כדי לפסול את המקוה, למרות ש'''לאחר''' שכבר נתמלא הבור בארבעים סאה שוב כל כמות מים אינה פוסלת.
החששות הקיימות במקוה השקה.בעיה נוספת, הקיימת שני מיני הבורות, של זריעה והשקה:
א. לעיתים הנקב בין שתי המקוואות נתן סאה ונטל סאה - המי גשמים מתחלפים בתדירות גבוהה, לאחר מספר פעמים של מילוי לא פתוחנשארים מי גשמים מקוריים, חלק מהראשונים סוברים שמקוה כזה פסול מן התורה, מתוך כוונה להשאיר את מי המקווה נקייםוחלקם סבור שזוהי בעיה מדרבנן, והמקוה לא הוכשר (גם עם הנקב נפתח ונסגר ישנה שיטה המובאת בשאף שבשלחן ערוך נפסק להתיר בבעיה זו, הש, לפיה יש כתב להחמיר במקוה במקווה כזהלכתחילה). ב. יתכן ולא ימלאו את הבור עד הנקבבמקוה של בור על גבי בור, שבין שתי המקוואותלא שייך חשש כזה, והמקווה ישאר פסולכי מי הגשמים שהם קרים בדרך כלל נשארים תמיד למטה.
== התייחסות למקוה על גבי מקוה בגאונים ובראשונים ==
39,916

עריכות