גבריאל צינר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מאין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}")
 
(60 גרסאות ביניים של 26 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:צינר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב גבריאל צינער]]
[[קובץ:ציננער - מכתב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מכתבו של הרב ציננער לרבי]]
[[קובץ:ציננער - מכתב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מכתבו של הרב ציננער לרבי]]
'''גבריאל ציננער''' הוא [[רב]] מפורסם, שנתפרסם במיוחד אודות לסדרת ספריו "נטעי גבריאל", ומכהן כרב בית המדרש "נטעי גבריאל" ב[[בורו פארק]].
הרב '''גבריאל צינר''' (נכתב ב[[אידיש]] '''ציננער''') הוא [[רב]], [[פוסק]], מחבר סידרת הספרים "נטעי גבריאל" ב[[הלכה]], ראש בית מדרש בבורו פארק ותלמידו המובהק של ה[[אדמו"ר]] מ[[פאפא]].


סדרת ספריו עוסקים בנושאים שונים בכל מקצועות ההלכה, אך יחידותם היא עקב היותו מקיף בהם את מנהגי החצרות השונות למיניהם, בין השאר מביא בספריו אלפי מנהגי ליובאוויטש.
== תולדות חייו ==
{{פסקה חסרה}}
נולד ב[[ארצות הברית]] לאביו הרב אברהם יוסף, נישא לבתו של הרב ראובן לינצר.


הרב מקורב ביותר ל[[חסידות חב"ד]], וידוע במיוחד הודות חיבתו הידועה וקרבתו המיוחדת ל[[הרבי|רבי מליובאוויטש]].
==קשריו עם חסידות חב"ד==
==מכתב לרבי==
מקורב ביותר ל[[חסידות חב"ד]], וידוע במיוחד הודות חיבתו הידועה וקרבתו המיוחדת ל{{ה|רבי}}. הרבי עודד מאוד את סדרת ספריו והורה לו פעם אחר פעם להדפיס כרכים נוספים בסדרה. בשנת [[תשמ"ט]] עבר לפני הרבי ב[[חלוקת דולרים]], ומסר לו את ספריו{{הערה|[[בית חיינו (גיליון)|בית חיינו]], גיליון מס' 9, עמ' 1.}}.
לאחר הסתלקות [[חיה מושקא שניאורסון (אשת אדמו"ר שליט"א)|הרבנית]] ב[[כ"ב שבט תשמ"ח|כ"ב שבט]], יצא לאור קובץ בשם "אמנו המלכה", ובתחילת החוברת נדפסה תמונתה. בעקבות פרסום הקובץ, כתב הרב ציננער לרבי שלכאורה מן הראוי שלא לפרסם תמונות נשים. הרבי שלל את ההערות, וכמנהגו הכניס את התשובה תוך נוסח המכתב. נוסח המכתב הוא של הרב ציננער, וההדגשות הם מ[[הרבי]].


{{ציטוטון|ב"ה, [[י"א באדר]] [[תשמ"ח]] לכבוד כ"ק אדמו"ר הגה"ק שליט"א.}}
מידי שנה בשנה משתתף הרב, בברכת הרבי, במעמד [[ירחי כלה]] ונושא שם את אחד הנאומים המרכזיים.


{{ציטוטון|באתי להעיר אודות שיצא לאור ספר אמנו "המלכה" '''בודאי הבחין בהפשוט גם בלא הסתכלות כלל - אשר במהדורא אחרת הוסיפו בלי צבעים תמונה מהרבנית ע"ה''' ולפי עניות דעתי אינו נכון - ואף דאמרו חז"ל [[[מסכת סנהדרין|סנהדרין]] מ"מ גמירי אין [[יצר הרע]] שולט אלא במה שעיניו רואות '''ושולל בנוגע לאחרנייתא''' וגם קיימא לן ב[[אבן העזר]] סי' כ"א ס"א דאסור '''1)''' להסתכל אף בבגדי '''2)''' צבעונים של אשה '''3)''' שהוא מכירה '''ומכלל הן אתה שומע שלילת האיסור כאשר אין ג' הנ"ל, ובפרט - כל הג'''' (ועי' באוצר הפוסקים סקי"ב בשם שו"ת הבסי' י"ד דגם בבגד אשה שכבר מתה עיי"ש) מה שאין כן בנידון דידן, ועל כל פנים מדת חסידות להחמיר, '''אלא שעי"ז יתמעט ב"והחי יתן אל לבו" - כנראה במוחש (ואולי זוהי סברת המוסיפים הנ"ל).}}.<REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=35291 חבאינפו]</REF>
מזמן לזמן, מקבל אצלו לבחינה קבוצות תלמידים מ[[ישיבות תומכי תמימים]] ברחבי ארצות הברית{{הערה|1=[http://www.chabad.info/php/articleold.php?set=11829&lang=en התמימים ממתיבתא אהלי תורה נבחנו אצל הרב ציננער] (אנגלית) {{אינפו}} י"ז [[סיוון]] תשס"ח}}{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=81133 התמימים מקווינס נבחנו אצל הרב ציננער] {{אינפו}} ג' [[ניסן]] התשע(03.04.2014)}}.


==קישורים חיצונים==
במשך מספר שנים נהג הרב צינר לשלוח את שאלותיו לרבי בעניני הלכה ומנהג בכתב ידו, אך בשנת [[תשמ"ח]] במענה למכתב ניחומים ששלח לרבי, העיר לו הרבי שאין זה מן הראוי לכתוב בכתב יד לא ברור, וציין לכך שלושה טעמים{{הערה|נוסח המכתב המלא מתאריך [[ה' אדר]] [[תשמ"ח]] נדפס בהוספות ל[[לקוטי שיחות]] כרך ל"ט עמוד 357:{{ש}}{{ציטוטון|'''1) לאחרי בקשת סליחה וכו' - כמו ש"לשון ברורה" מעלה היא, גם כתב ברור כן הוא.
*הרבי ציננער בביקור אצל הרבי, [http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=58178 וידיאו - בדקה 1:22]
 
2) מהדברים שאין שמים להם לב כלל וכלל: כת"י כל [[נשיאי חב"ד]] הכי ברור ופשוט.
 
3) להעיר מל' ח (ובהלכה) כתב נאה, וצ"ע הפי'.'''}}.}}. מאז קבלת המכתב ואילך, החל הרב צינער לשלוח את מכתביו לרבי באותיות דפוס.
 
לאחר [[הסתלקות]] [[חיה מושקא שניאורסון (אשת אדמו"ר שליט"א)|הרבנית]] ב[[כ"ב שבט תשמ"ח|כ"ב שבט]], יצא לאור קובץ בשם "אמנו המלכה", ובתחילת החוברת נדפסה תמונתה. בעקבות פרסום הקובץ, כתב הרב ציננער לרבי שלכאורה מן הראוי שלא לפרסם תמונות נשים. הרבי שלל את ההערות, וביאר מדוע על פי הלכה אין שום בעיה בהדפסת תמונתה של הרבנית{{הערה|1=הרבי כתב את התשובה ושילב אותה בתוך נוסח מכתב השאלה של הרב ציננער. להלן מועתק נוסח המכתב המלא עם ההדגשות שהוסיף [[הרבי]]:
 
{{ציטוטון|ב"ה, [[י"א באדר]] [[תשמ"ח]] לכבוד כ"ק אדמו"ר שליט"א.}}
 
{{ציטוטון|באתי להעיר אודות שיצא לאור ספר אמנו "המלכה" '''בוודאי הבחין בהפשוט גם בלא הסתכלות כלל - אשר במהדורא אחרת הוסיפו בלי צבעים תמונה מהרבנית''' ולפי עניות דעתי אינו נכון - ואף דאמרו ח [[מסכת סנהדרין|סנהדרין]] מכל מקום גמירי אין [[יצר הרע]] שולט אלא במה שעיניו רואות '''ושולל בנוגע לאחרנייתא''' וגם קיימא לן ב[[אבן העזר]] סימן כ"א ס"א דאסור '''1)''' להסתכל אף ב[[בגד|בגדי]] '''2)''' צבעונים של אשה '''3)''' שהוא מכירה '''ומכלל הן אתה שומע שלילת האיסור כאשר אין ג' הנ"ל, ובפרט - כל הג'''' (ועי' באוצר הפוסקים סקי"ב בשם שו"ת הב"ח סימן י"ד דגם בבגד אשה שכבר מתה עיי"ש) מה שאין כן בנידון דידן, ועל כל פנים מדת חסידות להחמיר, '''אלא שעל ידי זה יתמעט ב"והחי יתן אל לבו" - כנראה במוחש (ואולי זוהי סברת המוסיפים הנ"ל)}}''' ([http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=35291 הדפסת תמונת הרבנית]) {{אינפו}}.}}.
 
הרב צינר הוא בין המסמיכים להוראה במכון [[למען ילמדו]].
 
==הוצאה לאור==
סדרת ספריו 'נטעי גבריאל' עוסקים בנושאים שונים בכל מקצועות ההלכה, אך ייחודיותם היא עקב היותו מקיף בהם את מנהגי החצרות השונות למיניהם, בין השאר מביא בספריו אלפי מנהגי ליובאוויטש{{הערה|על רבים מהם נדפסו בבימות שונות ערעורים על סמכותם, ונכונתם.}}, כפי שליקטם או כפי ששמעם מהרב [[יהודה לייב גרונר]].
 
==קישורים חיצוניים==
*הרב צינר בביקור אצל הרבי, [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=58178 וידאו - בדקה 1:22]
*[[רבי יומי]] - [[י"ב באדר א']] [[תשע"ט]], '''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/454665/ אמנם יין משמח – אבל מה עם ספר חדש?]''', הרב צינר ב[[חלוקת דולרים]] {{אינפו}}
*רבי יומי - [[י"ב תשרי]] [[תשפ"א]], '''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/623494/ הרב צינר מגיש לרבי ספר חדש על סוכות]''' {{אינפו}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:רבנים]]
 
[[קטגוריה:רבנים חסידיים]]

גרסה אחרונה מ־06:21, 18 בנובמבר 2024

הרב גבריאל צינער
מכתבו של הרב ציננער לרבי

הרב גבריאל צינר (נכתב באידיש ציננער) הוא רב, פוסק, מחבר סידרת הספרים "נטעי גבריאל" בהלכה, ראש בית מדרש בבורו פארק ותלמידו המובהק של האדמו"ר מפאפא.

תולדות חייו[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

נולד בארצות הברית לאביו הרב אברהם יוסף, נישא לבתו של הרב ראובן לינצר.

קשריו עם חסידות חב"ד[עריכה | עריכת קוד מקור]

מקורב ביותר לחסידות חב"ד, וידוע במיוחד הודות חיבתו הידועה וקרבתו המיוחדת לרבי. הרבי עודד מאוד את סדרת ספריו והורה לו פעם אחר פעם להדפיס כרכים נוספים בסדרה. בשנת תשמ"ט עבר לפני הרבי בחלוקת דולרים, ומסר לו את ספריו[1].

מידי שנה בשנה משתתף הרב, בברכת הרבי, במעמד ירחי כלה ונושא שם את אחד הנאומים המרכזיים.

מזמן לזמן, מקבל אצלו לבחינה קבוצות תלמידים מישיבות תומכי תמימים ברחבי ארצות הברית[2][3].

במשך מספר שנים נהג הרב צינר לשלוח את שאלותיו לרבי בעניני הלכה ומנהג בכתב ידו, אך בשנת תשמ"ח במענה למכתב ניחומים ששלח לרבי, העיר לו הרבי שאין זה מן הראוי לכתוב בכתב יד לא ברור, וציין לכך שלושה טעמים[4]. מאז קבלת המכתב ואילך, החל הרב צינער לשלוח את מכתביו לרבי באותיות דפוס.

לאחר הסתלקות הרבנית בכ"ב שבט, יצא לאור קובץ בשם "אמנו המלכה", ובתחילת החוברת נדפסה תמונתה. בעקבות פרסום הקובץ, כתב הרב ציננער לרבי שלכאורה מן הראוי שלא לפרסם תמונות נשים. הרבי שלל את ההערות, וביאר מדוע על פי הלכה אין שום בעיה בהדפסת תמונתה של הרבנית[5].

הרב צינר הוא בין המסמיכים להוראה במכון למען ילמדו.

הוצאה לאור[עריכה | עריכת קוד מקור]

סדרת ספריו 'נטעי גבריאל' עוסקים בנושאים שונים בכל מקצועות ההלכה, אך ייחודיותם היא עקב היותו מקיף בהם את מנהגי החצרות השונות למיניהם, בין השאר מביא בספריו אלפי מנהגי ליובאוויטש[6], כפי שליקטם או כפי ששמעם מהרב יהודה לייב גרונר.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. בית חיינו, גיליון מס' 9, עמ' 1.
  2. התמימים ממתיבתא אהלי תורה נבחנו אצל הרב ציננער (אנגלית) י"ז סיוון תשס"ח
  3. התמימים מקווינס נבחנו אצל הרב ציננער ג' ניסן התשע"ד (03.04.2014)
  4. נוסח המכתב המלא מתאריך ה' אדר תשמ"ח נדפס בהוספות ללקוטי שיחות כרך ל"ט עמוד 357:
    "1) לאחרי בקשת סליחה וכו' - כמו ש"לשון ברורה" מעלה היא, גם כתב ברור כן הוא. 2) מהדברים שאין שמים להם לב כלל וכלל: כת"י כל נשיאי חב"ד הכי ברור ופשוט. 3) להעיר מל' ח (ובהלכה) כתב נאה, וצ"ע הפי'.".
  5. הרבי כתב את התשובה ושילב אותה בתוך נוסח מכתב השאלה של הרב ציננער. להלן מועתק נוסח המכתב המלא עם ההדגשות שהוסיף הרבי: "ב"ה, י"א באדר תשמ"ח לכבוד כ"ק אדמו"ר שליט"א." "באתי להעיר אודות שיצא לאור ספר אמנו "המלכה" בוודאי הבחין בהפשוט גם בלא הסתכלות כלל - אשר במהדורא אחרת הוסיפו בלי צבעים תמונה מהרבנית ולפי עניות דעתי אינו נכון - ואף דאמרו ח סנהדרין מכל מקום גמירי אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות ושולל בנוגע לאחרנייתא וגם קיימא לן באבן העזר סימן כ"א ס"א דאסור 1) להסתכל אף בבגדי 2) צבעונים של אשה 3) שהוא מכירה ומכלל הן אתה שומע שלילת האיסור כאשר אין ג' הנ"ל, ובפרט - כל הג' (ועי' באוצר הפוסקים סקי"ב בשם שו"ת הב"ח סימן י"ד דגם בבגד אשה שכבר מתה עיי"ש) מה שאין כן בנידון דידן, ועל כל פנים מדת חסידות להחמיר, אלא שעל ידי זה יתמעט ב"והחי יתן אל לבו" - כנראה במוחש (ואולי זוהי סברת המוסיפים הנ"ל)" (הדפסת תמונת הרבנית) .
  6. על רבים מהם נדפסו בבימות שונות ערעורים על סמכותם, ונכונתם.