חמאת ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 6: שורה 6:


==האיסור==
==האיסור==
חמאה של גויים (שלא הייתה בגזירה, ומכיוון שידוע שטמא לא עומד{{הערה|ט"ז ס"ק יב. ש"ך ס"ק כז.}}), אם במקום נוהגים [[היתר]] – אין למחות בידם. ואם נהגו איסור – אין לשנות. ובאם אין מנהג – אם בישלה עד שיצאו כל שאריות הנוזלים שבה, מותר{{הערה|ס"ג.}}.
חמאה של גויים (שלא הייתה בגזירה, ומכיוון שידוע שטמא לא עומד{{הערה|ט"ז ס"ק יב. ש"ך ס"ק כז.}}), אם במקום נוהגים [[היתר]] – אין למחות בידם. ואם נהגו [[איסור]] – אין לשנות. ובאם אין מנהג – אם בישלה עד שיצאו כל שאריות הנוזלים שבה, מותר{{הערה|ס"ג.}}.


בחמאה הקילו, מכיוון שמן הסתם לא עירב טמא, וגם אם כן, הכל הלך בבישול; ואם לא הלך – בטל במיעוטו. והסיבה שהקילו יותר מגבינה – מכיוון שזה לא היה בגזירת הגבינות. והאוסרים סוברים: שהם לא נזהרים מלערב בה איסור{{הערה|ט"ז ס"ק יב.}}.
בחמאה הקילו, מכיוון שמן הסתם לא עירב [[טומאה|טמא]], וגם אם כן, הכל הלך בבישול; ואם לא הלך – בטל במיעוטו. והסיבה שהקילו יותר מגבינה – מכיוון שזה לא היה בגזירת הגבינות. והאוסרים סוברים: שהם לא נזהרים מלערב בה איסור{{הערה|ט"ז ס"ק יב.}}.


אם הגוי בישלה – מותרת, כיוון שסתם כליהם אינם "בני יומם". ומותר ליהודי לבשל את החמאה על מנת להוציא את שיירי החלב ממנה{{הערה|רמ"א בס"ג.}}. הט"ז כתב: שאף שבדרבנן אפשר לבטל איסור לכתחילה, מכל מקום, זה לא נכון לקנות מהגוי חמאה על מנת לבטל את האיסור שבה{{הערה|ט"ז ס"ק יב.}}. והש"ך כתב: שזה לא נקרא "מבטל איסור לכתחילה", כי (1) אולי כלל אין כאן איסור. (2) הוא לא רוצה לבטל את האיסור, אלא לאבדו{{הערה|ש"ך ס"ק כח.}}.
אם [[אומות העולם|הגוי]] בישלה – מותרת, כיוון שסתם כליהם אינם "בני יומם". ומותר ליהודי לבשל את החמאה על מנת להוציא את שיירי החלב ממנה{{הערה|רמ"א בס"ג.}}. הט"ז כתב: שאף שבדרבנן אפשר לבטל איסור לכתחילה, מכל מקום, זה לא נכון לקנות מהגוי חמאה על מנת לבטל את האיסור שבה{{הערה|ט"ז ס"ק יב.}}. והש"ך כתב: שזה לא נקרא "מבטל איסור לכתחילה", כי (1) אולי כלל אין כאן איסור. (2) הוא לא רוצה לבטל את האיסור, אלא לאבדו{{הערה|ש"ך ס"ק כח.}}.


==הולך ממקום למקום==
==הולך ממקום למקום==