משתמש:יוצר חב"די/עינא דעתיקא: הבדלים בין גרסאות בדף

יצירת דף עם התוכן "'''עינא דעתיקא''' היא הדרגא הגבוה ביותר אליה ניתן להגיע. == המושג ועיקרו == ה"עינא" היא אחת משתי עיניו - כביכול של הקב"ה. של העצמות. הבחינה נקראת גם בשם עינא פקיחא, המסמלת כמשמעה עין פקוחה, שמירה תמידית על עם ישראל (ראה פיסקא הבאה). העינא מסמלת - לדוגמא - את שמ..."
 
אין תקציר עריכה
 
(גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת)
שורה 1: שורה 1:
'''עינא דעתיקא''' היא הדרגא הגבוה ביותר אליה ניתן להגיע.
'''עינא פקיחא דעתיקא קדישא''' היא הדרגא הגבוה ביותר, אליה ניתן להגיע.


== המושג ועיקרו ==
== המושג ועיקרו ==
ה"עינא" היא אחת משתי עיניו - כביכול של הקב"ה. של העצמות.
ה"עינא" היא אחת משתי עיניו - כביכול של הקב"ה. של העצמות.


הבחינה נקראת גם בשם [[עינא פקיחא]], המסמלת כמשמעה עין פקוחה, שמירה תמידית על [[עם ישראל]] (ראה פיסקא הבאה).
הבחינה נקראת גם בשם "עינא פקיחא", המסמלת כמשמעה עין פקוחה, שמירה תמידית על [[עם ישראל]] (ראה פיסקא הבאה).


העינא מסמלת - לדוגמא - את שמירתו התמידית של הקב"ה - "הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל"<ref>[[תהלים]], קכא, ד.</ref> בחינה שבה לא שייך [[שינה]]<ref>[[זוהר]], חלק ג', דף קכט עמוד ב. וראה גם [[ספר המאמרים תשמ"ח]], עמוד פג.</ref>.
העינא מסמלת - לדוגמא - את שמירתו התמידית של הקב"ה - "הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל"<ref>[[תהלים]], קכא, ד.</ref> בחינה שבה לא שייך [[שינה]]<ref>[[זוהר]], חלק ג', דף קכט עמוד ב. וראה גם [[ספר המאמרים תשמ"ח]], עמוד פג.</ref>.


העינא היא גם מקור ל"אז תפקחנה עיני עוורים" שיקרה (במהרה בימינו ממש) על ידי בחינה זו.
העינא היא גם מקור ל"אז תפקחנה עיני עורים" שיקרה (במהרה בימינו ממש) על ידי בחינה זו.


[[נשמות ישראל]] נקראות "אישון עינו" היא הבחינה של הראייה בעין עצמה. אמנם בחינה זו מגיעה ממקורה - עצם הראייה, "עינא דעתיקא".
[[נשמות ישראל]] נקראות "אישון עינו" היא הבחינה של הראייה בעין עצמה. אמנם בחינה זו מגיעה ממקורה - עצם הראייה, "עינא דעתיקא".
== בחסידות ==
ישנן שלושה דרגות בעיני הקב"ה: א', "עין ה' אל יראיו" - הדרגא לפשוטים.  ב', "עיני הוי' אל צדיקים" - דרגא גבוהה כאשר ישראל עושין "רצונו של מקום". ג, אמנם היא גם עין אחת אך הינה הגבוהה ביותר והי המדבורת בערך זה: "עינא פקיחא דעתיקא קדישא"<ref>[[ספר המאמרים (אדמו"ר הריי"צ)]], תש"א־תש"ה, מתורגם ללה"ק, עמוד 33.</ref>.
לדרגת "עינא דעתיקא" ניתן להגיע ע"י בירורים ונתיתנ צדקה כמאמר "כל הנותן בעין יפה וכו'" שהיא עינא דעתיקא<ref>[[ספר המאמרים (אדמו"ר הרש"ב)]], [[תרע"ז]], עמוד נח.</ref>.
עין ימין ועין שמאל הן [[חסד וגבורה]], אמנם [[תפארת]] היא למעלה משניהם והיא "עינא דעתיקא"; שלפעמים נאמר "עורה למה תישן" ולעמים "הנה לא ינום וכו'" שהן [[ז"א]] ו"עינא דעתיקא"<ref>[[ספר המאמרים קונטרסים]], ב', עמוד 566.</ref>.
מובא [[כתבי הרח"א ביחובסקי|בכתבי הרח"א ביחובסקי]]<ref>עמוד מו.</ref> ש[[ימות החול]] עניינם [[תורה ומצוות]], ולכן אוכלים בשבת דגים שהן "עינא פקיחא", ומשם ממשיכים [[עונג העליון דעתיקא]] לימות החול<ref>ולהעיר ש[[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|בספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)]] (מתורגם) איחל כ"ק אדמו"ר הריי"צ ש"'''על יד'''י... '''וקיום המצוות והרבצת התורה ברבים נזכה למדריגת עינא דעתיקא ועינא פקיחא'''...". (חלק א' ת"ש־תש"א, עמוד ט').</ref>.
החחידוש ב[[מנין]] שלא שולטת בו [[עינא בישא]] - זה על ידי הגנת ה"עינא דעתיקא".
== הערות שוליים ==
[[קטגוריה:מושגים בחסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בחסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בתורת הקבלה]]
[[קטגוריה:מושגים בתורת הקבלה]]