קונטרס פורים קטן - תשנ"ב: הבדלים בין גרסאות בדף

מ. רובין (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(6 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 14: שורה 14:


במאמר זה [[הרבי]] מדבר במיוחד אודות העבודה הנדרשת בדורנו.
במאמר זה [[הרבי]] מדבר במיוחד אודות העבודה הנדרשת בדורנו.
==תוכן המאמר==
{{ערך מורחב|ואתה תצווה (תוכן מאמר)}}
המאמר דן בפסוק '''"ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד"''' ומשיב על מספר שאלות העולות ממנו.
תפקידו של [[משה]] ה"[[רעיא מהימנא]]"
המאמר מסביר שהביטוי '''"ואתה תצוה"''' מלמד על תפקידו של [[משה]] שמקשר ומחבר את ישראל ל[[קב"ה]]. חיבור זה מעלה את [[משה]] עצמו, ולכן נאמר '''"ויקחו אליך"''' – [[ישראל]] מוסיפים אור ל[[משה]]. משה מכונה "[[רעיא מהימנא]]",
שתפקידו לזון ולפרנס את ה[[אמונה]] של [[בני ישראל|ישראל]], ולהחדיר אותה מ[[אמונה]] באופן  מקיף (חיצוני) ל[[אמונה]] באפון פנימי ועמוק. תפקיד זה ניתן לכל '''' משה שבדור'''' [[משה]] כמו [[מרדכי היהודי]], שמחזקים את האמונה ב[[עם ישראל]].
'''"כתית למאור" ומסירות נפש''':
המושג "כתית למאור" מתפרש כשני מצבים של שבירה ודיכאון המביאים לגילוי עצם הנשמה ("מאור"):
"כתית" כתוצאה מגזירות: קושי וסבל המביאים ל[[מסירות נפש]], כפי שהיה בזמן המן.
"כתית" כתוצאה מה[[גלות]]: שבירה הנובעת מהעדר גילוי אלוקות וציפייה ל[[גאולה]], וצער על ה[[גלות]] גם במצב של רווחה גשמית. מצב זה עמוק יותר ומבטא את שורש [[עצם הנשמה]].
'''הקשר בין מתן תורה לפורים ומעלת ה"כתית" השני:'''
קבלת התורה ב[[פורים]] הייתה עמוקה יותר מ[[מתן תורה]], משום שהיא נבעה מרצון פנימי ומ[[מסירות נפש]], בניגוד לכפייה בהר סיני. [[מסירות נפש]] היא [[אמונה]] הנובעת מ[[עצם הנשמה]], שם היהודי והאלוקות הם "כולא חד".
בעוד [[מסירות נפש]] ראשונית יכולה להיות כללית ולא לחדור לפרטי הכוחות, ה"כתית" השני (שבירת הלב מהגלות) חודר לעומק הכוחות ומתאחד איתם, ומגלה דרגה נעלית יותר ב[[עצם הנשמה]] ("מושרשת בעצמות").
'''"ויקחו אליך" ו"נר תמיד":'''
המאמר מסביר כי "ויקחו אליך" מתאר את עבודת ישראל מלמטה למעלה, שבה הם מביאים לידי גילוי עמוק של [[עצם הנשמה]] המחוברת לכוחות הגלויים. עבודה זו מביאה לתוצאה של '''"נר תמיד"'''.
לעומת זאת, העבודה "מלמעלה למטה" (גילוי רועי ישראל) יכולה להיות תלויה בנסיבות. המילים '''"כתית למאור"''' מופיעות אחרי '''"ויקחו אליך"''' בפסוק, כיוון שה'''"כתית"''' העליון (שבירת הלב מהעדר גילוי אלוקי) מושג רק באמצעות עבודה זו מלמטה למעלה.
'''הכנה לגאולה:'''
המאמר מסיים בכך שגם בעבודת "ויקחו אליך" זקוקים [[בני ישראל|ישראל]] לסיוע ולכוח מ[[משה]]. [[משה]] שבדורנו מעורר ומגלה את ה[[אמונה]], באופן ש[[ישראל]] יעבדו בכוחות עצמם ויהפכו ל"נר תמיד". עבודה זו, שמצד ה'מטה', היא ההכנה וה'כלי' ל[[גאולה]] האמיתית והשלימה,


==חלוקת המאמר==
==חלוקת המאמר==
שורה 36: שורה 58:


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*'''רעיא מהימנא''', מסה מאת ר' יואל כהן המבארת את המאמר, כפר חב"ד גליון 1898 עמוד 24
*'''רעיא מהימנא''', מסה מאת ר' [[יואל כהן]] המבארת את המאמר, כפר חב"ד גליון 1898 עמוד 24
*'''הרבי נתן לנו את כל הכוחות''', מסה מאת ר' [[שמעון גופין]] המבארת את המאמר, כפר חב"ד גליון 2115 עמוד 40


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
שורה 48: שורה 71:
*הרב לימא וילהלם, [https://sinun770.org/סיכום-ועיונים-במאמר-דה-ואתה-תצוה-תשמא/ סיכום ועיונים במאמר ד"ה ואתה תצוה תשמ"א] בערוץ היוטיוב היכל מנחם - מאנסי באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב {{וידאו}} (יידיש)
*הרב לימא וילהלם, [https://sinun770.org/סיכום-ועיונים-במאמר-דה-ואתה-תצוה-תשמא/ סיכום ועיונים במאמר ד"ה ואתה תצוה תשמ"א] בערוץ היוטיוב היכל מנחם - מאנסי באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב {{וידאו}} (יידיש)


{{תבנית:במחיצת הרבי}}
{{במחיצת הרבי}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:חלוקות מיד הרבי]]
[[קטגוריה:חלוקות מיד הרבי]]
[[קטגוריה:מאמרי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:מאמרי אדמו"ר שליט"א]]