|
|
| (46 גרסאות ביניים של 17 משתמשים אינן מוצגות) |
| שורה 1: |
שורה 1: |
| [[קובץ:אריה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|האריה הגשמי]] | | {{עריכה|תורני}} |
| '''האריה''' הוא חיה [[טומאה|טמאה]]. | | [[קובץ:אריה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אריה]] |
| | '''אריה''' הוא חיה טורפת גדולה ממשפחת החתוליים, ונחשבת על פי ההלכה ל[[חיה טמאה]]. האריה נחשב למלך החיות{{הערה|בבלי חגיגה יג, ב.}}, גיבור{{הערה|משלי ל, ל. אבות ה, כ.}} אך ביישן{{הערה|פרקי דרבי אליעזר פרק לא.}}. |
|
| |
|
| בכך שהאריה חיה טמאה, נראה כי נפילתו ל[[קליפה]] היא למטה מה'''שור''' שהוא בהמה טהורה. | | בכך שהאריה חיה טמאה, נראה כי נפילתו ל[[קליפה]] היא למטה מה'''שור''' שהוא [[בהמה]] טהורה. |
|
| |
|
| לעומת זאת, ב[[מרכבה]] העליונה נהפוך הוא, פני האריה הם אל הימין, שהיא דרגה גבוהה יותר מה[[שור]], והיא מורה על בחינת האהבה. | | לעומת זאת, ב[[מרכבה]] העליונה נהפוך הוא, פני האריה הם אל הימין, שהיא דרגה גבוהה יותר מה[[שור]], והיא מורה על בחינת האהבה. |
|
| |
|
| מכאן נלקח ההסבר הידוע ב[[תורת החסידות]] ש"כל הגבוה יותר נופל למטה יותר".<REF> [[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אור התורה]], במדבר כרך ג פרשת חקת, ביאור הדברים > תתנב.</REF>. | | מכאן נלקח ההסבר הידוע ב[[תורת החסידות]] ש"כל הגבוה יותר נופל למטה יותר".{{הערה|1= [[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אור התורה]], במדבר כרך ג פרשת חקת, ביאור הדברים, תתנב.}}. |
|
| |
|
| ::'''לערך מורחב: [[מרכבה]].''
| | האריה כובש את רצונותיו, היפך בחינת ה"רצוא" של [[צבי]]{{הערה|1=[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15886&hilite=3aebb142-8814-4d1f-90b8-c922fe63646c&st=%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%A2%D7%99&pgnum=222 רשימות הרבי חוברת ו'].}} |
|
| |
|
| == פני אריה == | | == פני אריה == |
|
| | {{ערך מורחב|ערך=[[פני אריה]]}} |
| ''פני אריה''' הוא אחד מן [[חיות הקודש]] הנושא את ה[[מרכבה]]. ענינו הוא שפני אריה אל הימין, שהוא בבחינה של מחנה [[מיכאל]], שהם המלאכים העובדים את ה' בבחינת [[אהבה]].
| |
|
| |
|
| ===ענינו===
| |
| פני אריה הוא אחד מן [[חיות הקודש]] הנושא את המרכבה, וענינו הוא עבודתו בבחינת [[אהבה]]. שאריה הוא אותיות ראיה, שהוא ענין של התקרבות בדרך חיבה. ולכן היה פני אריה לכיוון דרום, שענין דרום הוא ספירת ה[[חסד]]. ואף בארבעת הדגלים, המכוונים כנגד ארבעה חיות שבמרכבה, מכוון כנגד דגל מחנה ראובן, שאף הוא בבחינה אהבה. עוד מבואר שראיה הוא ענין ה[[חכמה]], והוא מתלבש ב[[ימין]] במידת ה[[חסד]].
| |
|
| |
| פני אריה שב[[מרכבה דעשיה]] הוא מקור לכל החיות של עולם הזה. ומבואר, שמצד מעלתו הגבוהה של פני אריה, שפני אריה אל הימין גבוה יותר מ[[פני שור]] שאל שמאל, משום כך דווקא מתלבש למטה באריה, שהוא חיה טמאה. שמצד מעלתו לא היה יכול לירד כל כך, מה שאין כן ב[[פני שור]], שמהם נמשך שור שהוא חיה טהורה.
| |
|
| |
| פני אריה שבמרכבה הוא אריה דאכיל קורבנין, שבזמן בית המקדש היה יורד ומעלה את הקרבן.
| |
| הפסוק "פני אריה אל הימין" המוזכר במרכבה, מוזכר רבות בספרי החסידות, ומפורשים בו פירושים רבים.
| |
|
| |
| *[[כנסת ישראל]] נקראת בשם "תבל", מכיון שתבל הוא בגימטריא ב' פעמים אריה. אריה רומז על בחינת ה[[אהבה]] וכנאמר בפסוק "פני האריה אל הימין", וכן רומז על בחינת היראה - שכן הוא גם כן אותיות [[יראה]]. על ידי שתי בחינות אלו שהם [[ביטול היש]], היא נעשית כלי ראוי, ונקראת "ארץ חפץ".{{הערת שוליים|1=[[אור התורה]] חלק ב' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31646&hilite=2de7ccdd-bce9-450b-8c3d-e6f8bd182daa&st=%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%94 עמ' ב'תתס]}}
| |
|
| |
| *את הפסוק "פני אריה אל הימין" מפרש אדמו"ר הצמח צדק: אריה הוא אותיות ראיה, שיהיה בבחינת "לאסתכלא ביקרא דמלכא" - ידיעת האלוקות בבחינת גילוי ולא ידיעה בעלמא, ועל ידי כך - "אל הימין" - מעורר את בחינת האהבה הרמוזה בימין{{הערת שוליים|1= שם [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31646&hilite=2de7ccdd-bce9-450b-8c3d-e6f8bd182daa&st=%u05d0%u05e8%u05d9%u05d4 עמ' ב'תתעח]}}.
| |
|
| |
| *על ידי ההתבוננות של אריה - ה[[אהבה]] הנרמזת ב"אל הימין", על ידי כך נמשכת בחינת ה[[גבורה]], שהרי אריה הוא בגימטריא גבורה, ועל ידה מתגבר האדם על תאוות נפש הבהמית שלו ומגרשם וזאת על ידי כח הגבורה הנמשך מה[[בינה]].{{הערת שוליים|1=[[אור התורה]] בראשית [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31656&hilite=b1828ec2-ac31-4e1d-8c41-0e65b92b459a&st=%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%94&pgnum=304 עמ' 1236].}}
| |
| במעשה ה[[קרבנות]] יורד פני נשר ומקבל את כל תורין ובני יונה.
| |
|
| |
| == ראו עוד ==
| |
| *[[פני אדם]]
| |
| *[[פני נשר]]
| |
| *[[פני שור]]
| |
| {{הערות שוליים}} | | {{הערות שוליים}} |
| [[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]] | | [[קטגוריה:בעלי חיים]] |