מסכת חגיגה: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "ב770" ב־"ב-770")
 
(29 גרסאות ביניים של 10 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{שס}}
ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9603&pgnum=1 מסכת חגיגה] יש 3 פרקים ו25.5 דפים.
ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9603&pgnum=1 מסכת חגיגה] יש 3 פרקים ו25.5 דפים.
המסכת עוסקת בדיני הרגל, ובדינים נוספים.
המסכת עוסקת בדיני הרגל, ובדינים נוספים.
== פושעי ישראל ==
== פושעי ישראל ==


מסופר, כי [[יהודי]] מ[[חסיד]]י [[סאטמאר]], היה חשוך בנים. כחסיד הוא ניגש [[יואל טייטלבום|לרבו]] להתברך ממנו לזרעא חיא וקיימא. רבו בירך אותו, ואז הוסיף הוראה מפתיעה: "גיי צו יענעם (לך לההוא)", כשמתברר שכוונתו לרבי מליובאוויטש.  
מסופר, כי [[יהודי]] מ[[חסיד]]י [[סאטמר]], היה חשוך בנים. כ[[חסיד]] הוא ניגש [[יואל טייטלבום|לרבו]] להתברך ממנו לזרעא חיא וקיימא. רבו בירך אותו, ואז הוסיף הוראה מפתיעה: "גיי צו יענעם (לך לההוא)", כשמתברר שכוונתו לרבי מליובאוויטש.  
 
כאשר זכה להיכנס לחדרו הק' של הרבי{{הערה|הסיפור התרחש בזמן שעדיין הרבי קיבל קהל ב[[יחידות]] פרטית.}} ולהגיש [[פ"נ]] עם בקשת [[ברכה]] מהרבי לזרעא חיא וקיימא, הרבי חקר אותו בנוגע לסדר יומו. החסיד פרש בפני הרבי את כל מעשיו במשך היום, ולאחר שהרבי הקשיב לדברי החסיד, השיב לו כי עליו ללכת לרופא.
 
אבל בזה לא תמה היחידות. לפתע פתאום הרבי סטה מהנושא שלשמו הגיע החסיד, והחל לשאול אותו שאלות על הנעשה בחצר סאטמר בזמן האחרון. הרבי התעניין האם הרבי מסאטמר ציין את ה[[יארצייט]] של אשתו הראשונה על ידי התוועדות, או טיש, ומה דובר באותו טיש. החסיד השיב בחיוב, וכי באותו טיש היה סיום מסכת חגיגה".
 
"ומה דובר בקשר לסיום מסכת חגיגה?" שאל הרבי. השיב החסיד: הרבי שלי דיבר על מה שכתוב: 'פושעי ישראל מלאין מצות כרמון' דכתיב{{הערה|1=[[שיר השירים]] ד.}} 'כפלח הרמון רקתך' ואמרו חז"ל: אל תקרי רקתך אלא ריקנין שבך". ועל כך שאל הרבי מסאטמר בהדרן שנשא - איך ייתכן שפושעי ישראל יהיו מלאי מצוות כרימון?" כאשר הרבי שמע את דברי החסיד, הרצין באחת. כאן הרבי מצא לנכון לשתף את החסיד הנ"ל בתמצית גישתו והסתכלות שלו על יהודי: "גם אני למדתי את הדברים", אמר הרבי, "וגם אצלי התעוררה שאלה: כיצד אפשר לקרוא למי ש"מלא מצוות כרימון", פושע?"{{הערה|1=סופר ב[[התוועדות]] לרגל [[סיום הרמב"ם]] שנערכה ביום ז' באדר ראשון ב-770.}}


כאשר זכה להיכנס לחדרו הק' של הרבי{{הערת שוליים|הסיפור התרחש בזמן שעדיין הרבי קיבל קהל ביחידות פרטית.}} ולהגיש [[פ"נ]] עם בקשת [[ברכה]] מהרבי לזרעא חיא וקיימא, הרבי חקר אותו בנוגע לסדר יומו. החסיד פרש בפני הרבי את כל מעשיו במשך היום, ולאחר שהרבי הקשיב לדברי החסיד, השיב לו כי עליו ללכת לרופא.  
== ביאורי הרבי ==
במסכת גם מובא אודות אלישע בן אבויה, שיצא לתרבות רעה. כשהוא הגיע לבית הדין, פסקו בשמים כי לא יכנס לא ל[[גן עדן]] ולא ל[[גיהנום]]. תלמידו ה[[תנא]] [[רבי מאיר]] לא היה מרוצה מהפסק, וסבר כי עדיף שאחר יהיה בגיהנום, כדי שלאחרי מכן יזכה ל[[תענוג]] העצום של ה[[גן עדן]]. כאשר רבי מאיר נפטר, החל לעלות עשן בקביעות מקברו של אלישע בן אבויה. רבי יוחנן לעומת זאת, לא היה מרוצה גם מפסק זה, וסבר שעל רבי מאיר היה לפעול גם שאלישע ינצל מדינה של גיהנום, ואכן כאשר הוא נפטר הפסיק העשן לעלות מקברו של אלישע בן אבויה.  


אבל בזה לא תמה היחידות. לפתע פתאום הרבי סטה מהנושא שלשמו הגיע החסיד, והחל לשאול אותו שאלות על הנעשה בחצר סאטמאר בזמן האחרון. הרבי התעניין האם הרבי מסאטמאר ציין את ה[[יארצייט]] של אשתו הראשונה ע"י התוועדות, או טיש, ומה דובר באותו טיש. החסיד השיב בחיוב, וכי באותו טיש היה סיום [[מסכת חגיגה]]".  
מכך לומד [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|1=[[דרך מצוותיך]].}}, שהתענוג שבגן העדן עצום ביותר לאין ערוך. שהרי כידוע יסורי הגיהנום, הם קשים ביותר, עד שמובא שכדאי לסבול בעולם הזה יסורי איוב של שבעים שנה, ובלבד שלא לסבול רגע אחד את יסורי הגיהנום. ולמרות זאת, היה כדאי לאחר לסבול [[יסורים]] במשך זמן ארוך ביותר, - מזמן [[פטירה|פטירתן]] של רבי מאיר, עד זמן פטירתו של רבי יוחנן{{הערה|1=שהיה תלמידו של [[רבי יהודה הנשיא]] שהיה תלמידו של רבי מאיר.}} וזאת בניגוד לתענוגי עולם הזה, שלא נהוג להסכים לקבל עבורם [[יסורים]]. וכל זאת בעבור תענוגי גן עדן התחתון, אליהם העלו את אלישע בן אבויה, והחילוק בין גן עדן התחתון לגן עדן העליון הוא גדול כהחילוק שבין גן עדן התחתון ל[[עולם הזה]].
=== ביאורים נוספים ===
*'''ב א'''. [[בית שמאי]] אומרים הראיה שתי כסף והחגיגה מעה כסף כו'. [[שיחות קודש]] [[תשל"א]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=4604&hilite=51a3d15d-a64f-4b08-b8ed-78477693cc82&st=%D7%98%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%AA&pgnum=454 ח"ב.]


"ומה דובר בקשר לסיום [[מסכת חגיגה]]?" שאל הרבי. השיב החסיד: הרבי שלי דיבר על מה שכתוב: 'פושעי ישראל מלאין מצות כרמון' דכתיב{{הערת שוליים|1=שיר השירים ד.}} 'כפלח הרמון רקתך' ואמרו חז"ל: אל תקרי רקתך אלא ריקנין שבך". ועל כך שאל הרבי מסאטמאר בהדרן שנשא - איך ייתכן שפושעי ישראל יהיו מלאי מצוות כרימון?"  כאשר הרבי שמע את דברי החסיד, הרצין באחת. כאן הרבי מצא לנכון לשתף את החסיד הנ"ל בתמצית גישתו והסתכלות שלו על יהודי: "גם אני למדתי את הדברים", אמר הרבי, "וגם אצלי התעוררה שאלה: איך אפשר לקרוא למי ש"מלא מצוות כרימון", פושע???"{{הערת שוליים|1=סופר ב[[התוועדות]] לרגל [[סיום הרמב"ם]] שנערכה ביום ז' באדר ראשון ב770.}}
*'''ד א.''' [[חינוך]] דרבנן. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=75 לקוטי שיחות חל"ה עמ' 61 (עמ' 75)]
=== ביאורי הרבי ===
*'''ד א.''' חינוך דרבנן. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=75 לקוטי שיחות חל"ה עמ' 61 (עמ' 75)]


*'''י א.''' זה הפורש מגמרא למשנה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16076&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=17 לקוטי שיחות חט"ז עמ' 2 הערה 12 (עמ' 17)]
*'''י א.''' זה הפורש מגמרא ל[[משנה]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16076&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=17 לקוטי שיחות חלק ט"ז עמ' 2 הערה 12 (עמ' 17)]


*'''י ב.''' דברי תורה מדברי קבלה לא ילפינן. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&hilite=7eaa8b05-8117-4d8b-ba9a-093efcdfb683&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=132 לקוטי שיחות חל"ח עמ' 120 הערה 47(עמ' 132)]
*'''י ב.''' דברי [[תורה]] מדברי קבלה לא ילפינן. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&hilite=7eaa8b05-8117-4d8b-ba9a-093efcdfb683&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=132 לקוטי שיחות חל"ח עמ' 120 הערה 47(עמ' 132)]


* '''יג ב.''' למה יחזקאל דומה לבן כפר שראה את המלך, ולמה ישעיה דומה לבן כרך שראה את המלך. [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/33/2/1/23&search=%d7%91%d7%9f+%d7%9b%d7%a4%d7%a8+%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%94+%d7%90%d7%aa+%d7%94%d7%9e%d7%9c%d7%9aלקוטי שיחות חלק ל"ג, שיחה א' לחג השבועות, עמ' 29]
* '''יג ב.''' למה [[יחזקאל]] דומה לבן כפר שראה את המלך, ולמה ישעיה דומה לבן כרך שראה את המלך. [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/33/2/1/23&search=%d7%91%d7%9f+%d7%9b%d7%a4%d7%a8+%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%94+%d7%90%d7%aa+%d7%94%d7%9e%d7%9c%d7%9aלקוטי שיחות חלק ל"ג, שיחה א' לחג השבועות, עמ' 29]


*'''יח א.''' מעשה ומת אלכסא בלוד. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15916&hilite=84270edb-112e-442b-a7bd-555e1846a07f&st=%D7%A8%D7%91%D7%99+%D7%98%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%9F&pgnum=36 לקוטי שיחות חכ"ח עמ' 24 (36)]
*'''יח א.''' מעשה ומת אלכסא בלוד. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15916&hilite=84270edb-112e-442b-a7bd-555e1846a07f&st=%D7%A8%D7%91%D7%99+%D7%98%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%9F&pgnum=36 לקוטי שיחות חכ"ח עמ' 24 (36)]


*'''כו ב.''' כל הכלים שהיו ב[[מקדש]] טעונין טבילה, חוץ מ[[מזבח הזהב]] ו[[מזבח הנחושת]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=ebdace70-7f97-456c-a9a1-67a3e173fd8c&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=283 התוועדויות תשמ"ב ח"ד עמ' 2029 (עמ' 283)]
*'''כו א.''' נאמנות עם הארץ ברגל. [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14960&hilite=f11df044-5a4d-4865-9fc0-c955c7b495c5&st=%d7%91%d7%a9%d7%a2%d7%aa+%d7%94%d7%92%d7%99%d7%aa%d7%95%d7%aa+%d7%95%d7%94%d7%91%d7%93%d7%99%d7%9d&pgnum=31 ליקוטי שיחות חל"ז פרשת שמיני]


*'''כז א.''' פושעי ישראל שמלאין מצוות כרימון. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=ebdace70-7f97-456c-a9a1-67a3e173fd8c&st=מסכת&pgnum= התוועדויות תשמ"ב ח"ד עמ' 2030 (עמ' 284)]
*'''כו ב.''' כל הכלים שהיו ב[[מקדש]] טעונין [[טבילה]], חוץ מ[[מזבח הזהב]] ו[[מזבח הנחושת]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=ebdace70-7f97-456c-a9a1-67a3e173fd8c&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=283 התוועדויות [[תשמ"ב]] חלק ד' עמ' 2029 (עמ' 283)]
 
*'''כז א.''' פושעי ישראל שמלאין [[מצוות]] כרימון. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=ebdace70-7f97-456c-a9a1-67a3e173fd8c&st=מסכת&pgnum= התוועדויות [[תשמ"ב]] חלק ד' עמ' 2030 (עמ' 284)]
 
*'''כז א.''' ק"ו מסלמנדרא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16076&st=&pgnum=448 לקוטי שיחות חלק ט"ז עמ' 435 (עמ' 448)]
 
*'''סיום המסכת''', דין ציפוי ה[[מזבח]]. [[שיחות קודש]] [[תשל"א]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=4604&hilite=51a3d15d-a64f-4b08-b8ed-78477693cc82&st=%D7%98%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%AA&pgnum=453 ח"ב.]


*'''כז א.''' ק"ו מסלמנדרא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16076&st=&pgnum=448 לקוטי שיחות חט"ז עמ' 435 (עמ' 448)]
=== ביאורי הצמח צדק ===
=== ביאורי הצמח צדק ===
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=168&hilite=2f212835-3822-4ae9-9985-7a5a288a8524 עמ' 160]
 
{{צצ|168|עמודים=160}}
 
==ראו גם==
[[סלמנדרא]]
 
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{שס}}
[[קטגוריה:ש"ס]]
[[קטגוריה:ש"ס]]

גרסה אחרונה מ־13:04, 20 בינואר 2021

במסכת חגיגה יש 3 פרקים ו25.5 דפים. המסכת עוסקת בדיני הרגל, ובדינים נוספים.

פושעי ישראלעריכה

מסופר, כי יהודי מחסידי סאטמר, היה חשוך בנים. כחסיד הוא ניגש לרבו להתברך ממנו לזרעא חיא וקיימא. רבו בירך אותו, ואז הוסיף הוראה מפתיעה: "גיי צו יענעם (לך לההוא)", כשמתברר שכוונתו לרבי מליובאוויטש.

כאשר זכה להיכנס לחדרו הק' של הרבי[1] ולהגיש פ"נ עם בקשת ברכה מהרבי לזרעא חיא וקיימא, הרבי חקר אותו בנוגע לסדר יומו. החסיד פרש בפני הרבי את כל מעשיו במשך היום, ולאחר שהרבי הקשיב לדברי החסיד, השיב לו כי עליו ללכת לרופא.

אבל בזה לא תמה היחידות. לפתע פתאום הרבי סטה מהנושא שלשמו הגיע החסיד, והחל לשאול אותו שאלות על הנעשה בחצר סאטמר בזמן האחרון. הרבי התעניין האם הרבי מסאטמר ציין את היארצייט של אשתו הראשונה על ידי התוועדות, או טיש, ומה דובר באותו טיש. החסיד השיב בחיוב, וכי באותו טיש היה סיום מסכת חגיגה".

"ומה דובר בקשר לסיום מסכת חגיגה?" שאל הרבי. השיב החסיד: הרבי שלי דיבר על מה שכתוב: 'פושעי ישראל מלאין מצות כרמון' דכתיב[2] 'כפלח הרמון רקתך' ואמרו חז"ל: אל תקרי רקתך אלא ריקנין שבך". ועל כך שאל הרבי מסאטמר בהדרן שנשא - איך ייתכן שפושעי ישראל יהיו מלאי מצוות כרימון?" כאשר הרבי שמע את דברי החסיד, הרצין באחת. כאן הרבי מצא לנכון לשתף את החסיד הנ"ל בתמצית גישתו והסתכלות שלו על יהודי: "גם אני למדתי את הדברים", אמר הרבי, "וגם אצלי התעוררה שאלה: כיצד אפשר לקרוא למי ש"מלא מצוות כרימון", פושע?"[3]

ביאורי הרביעריכה

במסכת גם מובא אודות אלישע בן אבויה, שיצא לתרבות רעה. כשהוא הגיע לבית הדין, פסקו בשמים כי לא יכנס לא לגן עדן ולא לגיהנום. תלמידו התנא רבי מאיר לא היה מרוצה מהפסק, וסבר כי עדיף שאחר יהיה בגיהנום, כדי שלאחרי מכן יזכה לתענוג העצום של הגן עדן. כאשר רבי מאיר נפטר, החל לעלות עשן בקביעות מקברו של אלישע בן אבויה. רבי יוחנן לעומת זאת, לא היה מרוצה גם מפסק זה, וסבר שעל רבי מאיר היה לפעול גם שאלישע ינצל מדינה של גיהנום, ואכן כאשר הוא נפטר הפסיק העשן לעלות מקברו של אלישע בן אבויה.

מכך לומד אדמו"ר הצמח צדק[4], שהתענוג שבגן העדן עצום ביותר לאין ערוך. שהרי כידוע יסורי הגיהנום, הם קשים ביותר, עד שמובא שכדאי לסבול בעולם הזה יסורי איוב של שבעים שנה, ובלבד שלא לסבול רגע אחד את יסורי הגיהנום. ולמרות זאת, היה כדאי לאחר לסבול יסורים במשך זמן ארוך ביותר, - מזמן פטירתן של רבי מאיר, עד זמן פטירתו של רבי יוחנן[5] וזאת בניגוד לתענוגי עולם הזה, שלא נהוג להסכים לקבל עבורם יסורים. וכל זאת בעבור תענוגי גן עדן התחתון, אליהם העלו את אלישע בן אבויה, והחילוק בין גן עדן התחתון לגן עדן העליון הוא גדול כהחילוק שבין גן עדן התחתון לעולם הזה.

ביאורים נוספיםעריכה

ביאורי הצמח צדקעריכה

ראו גםעריכה

סלמנדרא

הערות שוליים

  1. הסיפור התרחש בזמן שעדיין הרבי קיבל קהל ביחידות פרטית.
  2. שיר השירים ד.
  3. סופר בהתוועדות לרגל סיום הרמב"ם שנערכה ביום ז' באדר ראשון ב-770.
  4. דרך מצוותיך.
  5. שהיה תלמידו של רבי יהודה הנשיא שהיה תלמידו של רבי מאיר.