תורת הנאום: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(לכשירחיב...)
 
אין תקציר עריכה
 
(3 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''תורת הנאום''' היא הנחיה שיטתית בנוגע לדרך הנכונה לדבר מול קהל, בצורה ברורה ומובנת ובאופן שישפיע על השומעים. אומנות זו, היא אומנות ספציפית בתוך תורת ה'''רטוריקה''' (Rhetoric) - הדרך להשפיע באמצעות דיבור.


[https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/289221/jewish/Public-Speaking.htm מכתב לר' זלמן יפה סיון תשכ"ח: דיבור בפני קהל]
==עיקרי תורת הנאום==
לפי המקובל, תורת הנאום כוללת התייחסות למספר רכיבים, כשהעיקריים שבהם:
*העברת המסר: פתיחת הנאום בצורה מושכת, מבנה הדברים, ניסוח משפט סיכום הכולל את עיקרי המסר וחזרה עליו מספר פעמים, מעבר נכון בית המקטעים, וצורת הסיכום.
*חיבור עם הקהל: יצירת קשר עין, דוגמאות רלוונטיות מעולם הידע והענין של הקהל{{הערה|כולל היכרות עם אזכורים שעלולים להיות מוקש בהעברת המסר, כמו שמות ודוגמאות שלא כדאי להזכיר, וכדומה.}}.
*אינטונציה: שימוש נכון בהגבהת והנמכת הקול להעצמת המסר ויצירת עניין. דיבור בהתלהבות.
*יצירת ענין: שילוב סיפורים והומור. שימוש נכון בתנועות גוף והבעה.
 
==היחס לדרכי הנאום בתורת רבותינו נשיאינו==
רבותינו נשיאינו העלו על נס את חשיבות רכישת תורת הנאום{{הערה|1=ראו לדוגמא [https://www.chabad.org/therebbe/article_cdo/aid/5054211/jewish/page.htm מכתב ה' ניסן תשי"ז]: "נכון הדבר לפתח כשרון הדרוש והנאום. והשי"ת יצליחו גם בזה". [https://www.chabad.org/therebbe/article_cdo/aid/4928937/jewish/page.htm לקוטי שיחות חכ"ג עמוד 490]: "נעם לי לקרות שמתגלה בו כשרון נואם לפני הרבים, ומנצל כשרונו זה לדברי התעוררות להחזקת היהדות וקיום התורה ומצות".}}, להתרגל לנאום בשפה ברורה באופן שיאפשר לחסידים לנצל אירועים ולצבור השפעה בתפקידי מפתח.
 
במכתבי רבותינו נשיאינו מופיעות עצות שונות בקשר עם פיתוח כשרון הנאום:
*להתכונן מול המראה{{הערה|התמים מוסף שבועון בית משיח גליון י"ז, מענה אדמו"ר הריי"צ למרת פויזנר מפיטסבורג.}}
*להתחיל כל נאום בדברי שבח ומעלה ובתיבול סיפור מדברי רז"ל{{הערה|שם=חט}}
*לנאום בשפה המדינה ולעורר בדברי אהבה וחיבה ולהדגיש את הטוב והמעלה{{הערה|שם=חט|אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ט' עמוד תיא.}}
*שהנאום יוביל למעשה בפועל{{הערה|שם=יח|1=[https://www.igrot.com/answer/18/237 אגרות קודש הרבי חלק י"ח עמוד רלז] לרב [[משה יצחק העכט]].}}
*לרשום ראשי פרקים מהנאומים, במטרה שיוכל להשתמש בתוכן הדברים גם במקומות אחרים{{הערה|שם=יח}}
*אין לתת חשיבות עיקרית לתחושת הנואם, העיקר שהקהל יושפע מהדברים{{הערה|1=[https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/289221/jewish/Public-Speaking.htm מכתב לר' זלמן יפה סיון תשכ"ח: דיבור בפני קהל].}}.
*אין מניעה שהדרשה תהיה ארוכה, והדבר אפילו עדיף, ובלבד שתהיה הכנה מתאימה לכך{{הערה|1=[https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/289921/jewish/The-Length-of-a-Sermon.htm מכתב הרבי לר' זלמן יפה].}}
 
==לקריאה נוספת==
*'''תורת הנאום''', מדור במוסף 'התמים' לשבועון בית משיח גליונות כג ואילך
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
[[קטגוריה:דיבור]]

גרסה אחרונה מ־16:27, 10 בנובמבר 2024

תורת הנאום היא הנחיה שיטתית בנוגע לדרך הנכונה לדבר מול קהל, בצורה ברורה ומובנת ובאופן שישפיע על השומעים. אומנות זו, היא אומנות ספציפית בתוך תורת הרטוריקה (Rhetoric) - הדרך להשפיע באמצעות דיבור.

עיקרי תורת הנאום[עריכה | עריכת קוד מקור]

לפי המקובל, תורת הנאום כוללת התייחסות למספר רכיבים, כשהעיקריים שבהם:

  • העברת המסר: פתיחת הנאום בצורה מושכת, מבנה הדברים, ניסוח משפט סיכום הכולל את עיקרי המסר וחזרה עליו מספר פעמים, מעבר נכון בית המקטעים, וצורת הסיכום.
  • חיבור עם הקהל: יצירת קשר עין, דוגמאות רלוונטיות מעולם הידע והענין של הקהל[1].
  • אינטונציה: שימוש נכון בהגבהת והנמכת הקול להעצמת המסר ויצירת עניין. דיבור בהתלהבות.
  • יצירת ענין: שילוב סיפורים והומור. שימוש נכון בתנועות גוף והבעה.

היחס לדרכי הנאום בתורת רבותינו נשיאינו[עריכה | עריכת קוד מקור]

רבותינו נשיאינו העלו על נס את חשיבות רכישת תורת הנאום[2], להתרגל לנאום בשפה ברורה באופן שיאפשר לחסידים לנצל אירועים ולצבור השפעה בתפקידי מפתח.

במכתבי רבותינו נשיאינו מופיעות עצות שונות בקשר עם פיתוח כשרון הנאום:

  • להתכונן מול המראה[3]
  • להתחיל כל נאום בדברי שבח ומעלה ובתיבול סיפור מדברי רז"ל[4]
  • לנאום בשפה המדינה ולעורר בדברי אהבה וחיבה ולהדגיש את הטוב והמעלה[4]
  • שהנאום יוביל למעשה בפועל[5]
  • לרשום ראשי פרקים מהנאומים, במטרה שיוכל להשתמש בתוכן הדברים גם במקומות אחרים[5]
  • אין לתת חשיבות עיקרית לתחושת הנואם, העיקר שהקהל יושפע מהדברים[6].
  • אין מניעה שהדרשה תהיה ארוכה, והדבר אפילו עדיף, ובלבד שתהיה הכנה מתאימה לכך[7]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • תורת הנאום, מדור במוסף 'התמים' לשבועון בית משיח גליונות כג ואילך

הערות שוליים

  1. כולל היכרות עם אזכורים שעלולים להיות מוקש בהעברת המסר, כמו שמות ודוגמאות שלא כדאי להזכיר, וכדומה.
  2. ראו לדוגמא מכתב ה' ניסן תשי"ז: "נכון הדבר לפתח כשרון הדרוש והנאום. והשי"ת יצליחו גם בזה". לקוטי שיחות חכ"ג עמוד 490: "נעם לי לקרות שמתגלה בו כשרון נואם לפני הרבים, ומנצל כשרונו זה לדברי התעוררות להחזקת היהדות וקיום התורה ומצות".
  3. התמים מוסף שבועון בית משיח גליון י"ז, מענה אדמו"ר הריי"צ למרת פויזנר מפיטסבורג.
  4. 4.0 4.1 אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ט' עמוד תיא.
  5. 5.0 5.1 אגרות קודש הרבי חלק י"ח עמוד רלז לרב משה יצחק העכט.
  6. מכתב לר' זלמן יפה סיון תשכ"ח: דיבור בפני קהל.
  7. מכתב הרבי לר' זלמן יפה.