הבל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
שורה 4: שורה 4:


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
הבל היה בנם השני של [[אדם הראשון|אדם]] ו[[חוה]]. לאחר שגורשו מ[[גן עדן]], הפך לרועה צאן.  
הבל היה בנם השני של [[אדם הראשון|אדם]] ו[[חוה]].
 
[לא נכתב בתורה הריון בלידתו של הבל<ref>משא"כ ב[[קין]] (בראשית ד, א-ב).</ref>, הטעם לכך היא מפני שבעיבורו של קין היה גם הבל<ref>בראשית רבה פכ"ב, ג.</ref>.
 
ומזה הטעם גם לא נכתב בתורה הטעם לקריאת שמו "הבל". משא"כ ב[[קין]]. מפני שהבל היה רק תוספת וטפל לגבי עיקר ההריון שהוא קין<ref>ראה בראשית רבה פס"א, ד.</ref>, לכך לא פירש הכתוב מפני אי חשיבותו. ומספיק רק רמז במילת "'''ותוסף"''' מכיון שהיה רק הוספה לקין<ref>[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] חלק יט מכתב ז'ער.</ref>.]
 
לאחר שגורשו מ[[גן עדן]], כתוצאה מ[[חטא עץ הדעת]], הפך לרועה צאן.  


כאשר הביאו הבל ו[[קין]] [[קורבנות]] לה', הביא הבל ממבחר צאנו. ה' שעה דווקא למנחתו ולא למנחת קין, דבר שעורר את קנאתו של קין.  
כאשר הביאו הבל ו[[קין]] [[קורבנות]] לה', הביא הבל ממבחר צאנו. ה' שעה דווקא למנחתו ולא למנחת קין, דבר שעורר את קנאתו של קין.  

גרסה אחרונה מ־06:57, 5 בספטמבר 2024

המונח "הבל" מפנה לכאן. אם התכוונתם למשמעות אחרת, ראו הבל (פירושונים).

הבל היה בנו השני של אדם הראשון, היה רועה צאן, נרצח על ידי אחיו קין ובכך נהיה לאדם הראשון שנפטר מן העולם.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הבל היה בנם השני של אדם וחוה.

[לא נכתב בתורה הריון בלידתו של הבל[1], הטעם לכך היא מפני שבעיבורו של קין היה גם הבל[2].

ומזה הטעם גם לא נכתב בתורה הטעם לקריאת שמו "הבל". משא"כ בקין. מפני שהבל היה רק תוספת וטפל לגבי עיקר ההריון שהוא קין[3], לכך לא פירש הכתוב מפני אי חשיבותו. ומספיק רק רמז במילת "ותוסף" מכיון שהיה רק הוספה לקין[4].]

לאחר שגורשו מגן עדן, כתוצאה מחטא עץ הדעת, הפך לרועה צאן.

כאשר הביאו הבל וקין קורבנות לה', הביא הבל ממבחר צאנו. ה' שעה דווקא למנחתו ולא למנחת קין, דבר שעורר את קנאתו של קין.

לאחר מכן התעמת קין עם הבל ורצח אותו, הרצח והמוות הראשונים בהיסטוריה האנושית, כתוצאה מכך נעלמה השכינה לחלוטין מבני האדם.

בקבלה ובחסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

הבל הוא שורש כללי לחלק מהנשמות שמאדם הראשון עד סוף האלף השביעי, שרובם המוחלט הם משרשי קין או הבל.

האר"י הקדוש מונה בספר הגלגולים שמות של מאות תנאים אמוראים וראשונים שמשורש הבל. אותם שמשורש הבל שייכים יותר לאור החסדים.

כמו כן הוא מונה סימנים לדעת מי משורש קין - מי שידיו רב לו במלאכות מעשיות, לעומת מי שמשורש הבל - שעיקר כוחו בדיבור. משה רבינו היה משורש הבל, ובקבלה מבואר כי הערב רב היו ניצוצות מקליפת נוגה של הבל, ולכן רצה משה רבינו כל כך לקרבם, אך רצון ה' היה שלא לקרבם. ואכן לבסוף עשו הערב רב את העגל כידוע שכל מקום שכתוב במקרא "עם" הכונה לערב רב, כמו כן כל הבעיות של כלל ישראל הם בגלל הערב רב שמקליפת נוגה.

יש סימנים להכיר אותם שמשורש קין או משורש הבל, כאשר דרך האדם להיות מעוטף בטלית מימין לשמאל ומשמאל לימין הוא מבחינת הבל וכאשר דרכו וטבעו להקפיל ב' צדדי טליתו על ב' כתיפיו הוא בחינת קין כו' (והבעש"ט הי' דרכו לקפל טליתו על כתפו ואפשר הי' מבחינת קין)[5].

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. משא"כ בקין (בראשית ד, א-ב).
  2. בראשית רבה פכ"ב, ג.
  3. ראה בראשית רבה פס"א, ד.
  4. אגרות קודש חלק יט מכתב ז'ער.
  5. כתר שם טוב ע' שנב