טבע: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: '''הטבע''' הוא הנהגה של הסתר, שבו מנהיג את העולם בדרך כלל, אם כי, ישנה גם הנהגה ניסית.<REF> [http://chabadlibrary.org/boo…)
 
אין תקציר עריכה
 
(13 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''הטבע''' הוא הנהגה של הסתר, שבו מנהיג את ה[[עולם]] בדרך כלל, אם כי, ישנה גם הנהגה ניסית.<REF> [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/3/58/393&search=%D7%94%D7%90%D7%91%D7%9F+%D7%A2%D7%96%D7%A8%D7%90 מאמרים מלוקטים עמ' 194]</REF>
{{להשלים|כל הערך=כן}}
 
המונח '''טבע''' מובא בחסידות כדי לתאר את הנהגת ההסתר, שמנהיג [[הקב"ה]] ב[[עולם]] בדרך כלל, אם כי, ישנה גם הנהגה ניסית.{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/3/58/393&search=האבן+עזרא הרבי בשם בעל העקידה, מאמרים מלוקטים עמ' 194]}}
 
על פי תורת החסידות, הטבע הוא בגמטריא אלקים, שכן שם אלוקים הוא השם המעלים ומסתיר על הנהגת השי"ת בעולם, וכמרומז בפסוק "כי [[שמן]] ומגן ה' אלוקים", כלומר: שם [[הוי"ה]] הוא השם ה[[שפע|משפיע]] והמהווה, והשם [[אלוקים]] הוא המסתיר.{{הערה|1=[[אדמו"ר הזקן]].}}
 
לאמיתו של דבר, אין העלם זה אמיתי. מכיון ששניהם חלק מה[[עצם]], ואין עצם מסתיר על עצמו. וההעלם הוא רק לגבי הנבראים למטה, אך לגבי שם הוי"ה אין זה הסתר כלל.
 
תפקידו של היהודי הוא, לגלות אשר באמת שם אלקים לא מסתיר על שם הוי"ה, ושכל מציאות העולם היא משם הוי' ו[[אין עוד מלבדו]]. וזאת על ידי שמתייחס אל העולם כלמעלה מן הטבע, ומקיים את מצוות השם, בלי להתייחס להגבלות העולם{{הערה|ראה באריכות [[אחדות ה']]}}.
 
==קישורים חיצוניים==
*'''[https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/5802761/jewish/Nature-Teva.htm טבע - מבט פנימי]''', מתוך הספר 'אנשי המילה' {{בית חבד}} (אנגלית)


על פי תורת החסידות, הטבע הוא בגמטריא אלקים, שכן שם אלוקים הוא השם המעלים ומסתיר על הנהגת השי"ת בעולם, וכמרומז בפסוק "כי שמן ומגן ה' אלוקים", כלומר: שם [[הוי"ה]] הוא השם המפשיע והמהווה, והשם [[אלוקים]] הוא המסתיר.<REF>[[אדמו"ר הזקן]].</REF>
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:טבע הבריאה|*]]

גרסה אחרונה מ־20:34, 30 ביוני 2024

המונח טבע מובא בחסידות כדי לתאר את הנהגת ההסתר, שמנהיג הקב"ה בעולם בדרך כלל, אם כי, ישנה גם הנהגה ניסית.[1]

על פי תורת החסידות, הטבע הוא בגמטריא אלקים, שכן שם אלוקים הוא השם המעלים ומסתיר על הנהגת השי"ת בעולם, וכמרומז בפסוק "כי שמן ומגן ה' אלוקים", כלומר: שם הוי"ה הוא השם המשפיע והמהווה, והשם אלוקים הוא המסתיר.[2]

לאמיתו של דבר, אין העלם זה אמיתי. מכיון ששניהם חלק מהעצם, ואין עצם מסתיר על עצמו. וההעלם הוא רק לגבי הנבראים למטה, אך לגבי שם הוי"ה אין זה הסתר כלל.

תפקידו של היהודי הוא, לגלות אשר באמת שם אלקים לא מסתיר על שם הוי"ה, ושכל מציאות העולם היא משם הוי' ואין עוד מלבדו. וזאת על ידי שמתייחס אל העולם כלמעלה מן הטבע, ומקיים את מצוות השם, בלי להתייחס להגבלות העולם[3].

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים