נהר דינור: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(8 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{שכתוב|לא כתוב בסגנון אנציקלופדי}}{{מקורות}}
{{שכתוב|לא כתוב בסגנון אנציקלופדי}}
'''נהר דינור''' - הוא נהר של אש (בארמית), ובו טובלים ה[[נשמה|נשמות]] וה[[מלאכים]] בעלותם מדרגה לדרגה. וכן בו נידונות ה[[נשמה|נשמות]] בגהינום.
'''נהר דינור''' - הוא נהר של אש (בארמית), ובו טובלים ה[[נשמה|נשמות]] וה[[מלאכים]] בעלותם מדרגה לדרגה. וכן בו נידונות ה[[נשמה|נשמות]] בגהינום.


==מקורו==
==מקורו==
{{הדגשה|וכן מחנה גבריאל בכלל מדת היראה ומזיעתן של חיות יוצא נהר דינור על ראש רשעים יחול. פירוש זיעתן הוא בחינת פסולת היוצא מהאש שהוא ממדת הגבורה שב[[מלאכים]] אלו. וכמו הזיעה היא יוצאת מכח החמימות שדוחה את הזיעה לחוץ. כך החמימות של ה[[מלאכים]] למעלה שעומדים ביראה ורתת כו'}}.
{{ציטוט|וכן מחנה גבריאל בכלל מדת היראה ומזיעתן של חיות יוצא נהר דינור על ראש רשעים יחול. פירוש זיעתן הוא בחינת פסולת היוצא מהאש שהוא ממדת הגבורה שב[[מלאכים]] אלו. וכמו הזיעה היא יוצאת מכח החמימות שדוחה את הזיעה לחוץ. כך החמימות של ה[[מלאכים]] למעלה שעומדים ביראה ורתת כו'|מקור=אור התורה במדבר כרך א דרושים לחג השבועות ביאור ענין שעורה}}.


אולם הלשון בגמרא הוא: "'''נפיק מזיעתן של חיות'''". ועל פי זה אומר הרבי [[המהר"ש]] כי המציאות של הדינים שבנהר היא מתחילה רק מזעתן של החיות שביצירה, שהרי בשרפים אין שייכת מציאות רע (שהם "עומדים ממעל לו").
אולם הלשון בגמרא הוא: "'''נפיק מזיעתן של חיות'''". ועל פי זה אומר הרבי [[המהר"ש]] כי המציאות של הדינים שבנהר היא מתחילה רק מזעתן של החיות שביצירה, שהרי בשרפים אין שייכת מציאות רע (שהם "עומדים ממעל לו").
שורה 9: שורה 9:
==תפקידו==
==תפקידו==
===בגהינום===
===בגהינום===
{{הדגשה|ולמטה נעשה זיעה שהוא ענין ארס החום והכעס על ההיפך ועל ראש רשעים כי מאחר שמשיגים בגדולת [[אין סוף ברוך הוא]] נעשה הרוגז על עוברי רצונו איך מלאו לבם כו'}}.
{{ציטוט|ולמטה נעשה זיעה שהוא ענין ארס החום והכעס על ההיפך ועל ראש רשעים כי מאחר שמשיגים בגדולת [[אין סוף ברוך הוא]] נעשה הרוגז על עוברי רצונו איך מלאו לבם כו'|מקור=אור התורה במדבר כרך א דרושים לחג השבועות ביאור ענין שעורה}}.


"וזהו אמיתית הטעם שא' על הרהורי עבירה שקשין מעבירה, דעבירה עצמה תטהר ותזדכך מטומאתם בגיהנם, אבל הרהורי העבירה שהוא מקיף לנפש לא תטהר ונקרא לבושים צואים, זהו שא' מלפפתו כו' שמלפף ומקיף ל[[נשמה]] בלכתה מחומר ה[[גוף]] רק בנהר דינור דוקא".
"וזהו אמיתית הטעם שא' על הרהורי עבירה שקשין מעבירה, דעבירה עצמה תטהר ותזדכך מטומאתם בגיהנם, אבל הרהורי העבירה שהוא מקיף לנפש לא תטהר ונקרא לבושים צואים, זהו שא' מלפפתו כו' שמלפף ומקיף ל[[נשמה]] בלכתה מחומר ה[[גוף]] רק בנהר דינור דוקא{{הערה|שערי אורה שער החנוכה ז,א}}".


===בגן עדן===
===בגן עדן===
שורה 32: שורה 32:
[[קטגוריה:גן עדן]]
[[קטגוריה:גן עדן]]
[[קטגוריה:עונש]]
[[קטגוריה:עונש]]
==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* ד"ה זה היום תרס"ו ב[[המשך תרס"ו]]
* ד"ה זה היום תרס"ו ב[[המשך תרס"ו]]
{{הערות שוליים}}

גרסה אחרונה מ־13:47, 23 ביולי 2023

יש לשכתב ערך זה. הסיבה לכך היא: לא כתוב בסגנון אנציקלופדי.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

נהר דינור - הוא נהר של אש (בארמית), ובו טובלים הנשמות והמלאכים בעלותם מדרגה לדרגה. וכן בו נידונות הנשמות בגהינום.

מקורו[עריכה | עריכת קוד מקור]

וכן מחנה גבריאל בכלל מדת היראה ומזיעתן של חיות יוצא נהר דינור על ראש רשעים יחול. פירוש זיעתן הוא בחינת פסולת היוצא מהאש שהוא ממדת הגבורה שבמלאכים אלו. וכמו הזיעה היא יוצאת מכח החמימות שדוחה את הזיעה לחוץ. כך החמימות של המלאכים למעלה שעומדים ביראה ורתת כו'

אור התורה במדבר כרך א דרושים לחג השבועות ביאור ענין שעורה

.

אולם הלשון בגמרא הוא: "נפיק מזיעתן של חיות". ועל פי זה אומר הרבי המהר"ש כי המציאות של הדינים שבנהר היא מתחילה רק מזעתן של החיות שביצירה, שהרי בשרפים אין שייכת מציאות רע (שהם "עומדים ממעל לו").

תפקידו[עריכה | עריכת קוד מקור]

בגהינום[עריכה | עריכת קוד מקור]

ולמטה נעשה זיעה שהוא ענין ארס החום והכעס על ההיפך ועל ראש רשעים כי מאחר שמשיגים בגדולת אין סוף ברוך הוא נעשה הרוגז על עוברי רצונו איך מלאו לבם כו'

אור התורה במדבר כרך א דרושים לחג השבועות ביאור ענין שעורה

.

"וזהו אמיתית הטעם שא' על הרהורי עבירה שקשין מעבירה, דעבירה עצמה תטהר ותזדכך מטומאתם בגיהנם, אבל הרהורי העבירה שהוא מקיף לנפש לא תטהר ונקרא לבושים צואים, זהו שא' מלפפתו כו' שמלפף ומקיף לנשמה בלכתה מחומר הגוף רק בנהר דינור דוקא[1]".

בגן עדן[עריכה | עריכת קוד מקור]

היינו כגון מדרגת גן עדן התחתון שאחר עולם הזה, שצריך להיות נהר דינור מפסיק לטבול בו, כדי שישתכח ממנו כח הזוכר הגשמי.

שכיון שהוא זוכר גשמיות אי אפשר לו להתענג בגן עדן.
ולכן כשעולה מגן עדן התחתון לעליון צריך להיות גם כןנהר דינור לשכוח ההשגה ותענוג שבגן עדן תחתון
.. וכך יש אלפים מדרגות מדרגה אחר מדרגה עילוי אחר עילוי.
תורה אור יתרו דף סט, עמ' ג.

לאחר שיצא מן השרפים (כשאיננו דינים קשים) הוא מטהר את הנשמות בעלותן מדרגה לדרגה.

פעולתו היא "סור מרע", לבטל את המציאות הקודמת ואופן הביטול הקודם. והעמוד הוא מעלה את הנשמה לדרגה הנעלית יותר - "עשה טוב".

ואמנם גם לנשמות בגן עדן הוא צער, אך לפום צערא אגרא, וכמה שמצטערים שכרם שיקבלו לאחר מכן, ועלייתם שיתעלו לאחר מכן היא מאוד גבוהה. "וכמשל הרוצה לכנס בהיכל המלך שלא יכנס עד שיצטער הרבה כמה ימים שלא יכניסוהו כו'. משום דכל עלי' צריך להיות ירידה ושפלות תחלה לפי ערך העלי' דוקא" .

לעתיד לבוא[עריכה | עריכת קוד מקור]

לעתיד לבוא לא יצטרכו את הנהר דינור, כיון שענינו הוא - שבכדי להגיע למדרגה הנעלית צריך לצאת מהמדרגה הנוכחית.

אך לעתיד לבוא שיתגלה אור אין סוף הבלי גבול למטה בעולם, יוכלו להגיע למדרגה הנעלית יותר ללא צורך ביציאה מהמדרגה הנוכחית.

"וזהו עד יעבר עמך ה' - בימות המשיח, שהגדיל ה' כו' בהעברה דנהר פרת (שהוא הנהר היוצא מעדן כידוע)".

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. שערי אורה שער החנוכה ז,א