להתראות (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
 
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{מפנה|חפץ|ביאור כללי בלשונות אלו|דביקה חשיקה וחפיצה}}
{{מפנה|חפץ}}
'''חפץ''' הוא פנימיות ה[[רצון]] שיש בו [[תענוג]] וקשור עם עצם הנשמה.
'''חפץ''' הוא פנימיות ה[[רצון]] שיש בו [[תענוג]] וקשור עם עצם הנשמה.


שורה 7: שורה 7:
בשונה מה[[רצון]] שהוא תואר כללי על כל סוגי הרצונות של האדם, התואר 'חפץ' מבטא רצון נעלה יותר. והשינוי הוא במספר פרטים:
בשונה מה[[רצון]] שהוא תואר כללי על כל סוגי הרצונות של האדם, התואר 'חפץ' מבטא רצון נעלה יותר. והשינוי הוא במספר פרטים:
*רצון כללי - החפץ הוא רק ברצון שהוא עמוק וכללי, בשונה מרצונות פרטיים שאדם נמשך אליהם כל פעם לפי המציאות והעניין שנדרש עבורו{{הערה|שם=שעת|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaam/tshu/7/61a.htm שערי תשובה סא, א].}}.
*רצון כללי - החפץ הוא רק ברצון שהוא עמוק וכללי, בשונה מרצונות פרטיים שאדם נמשך אליהם כל פעם לפי המציאות והעניין שנדרש עבורו{{הערה|שם=שעת|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaam/tshu/7/61a.htm שערי תשובה סא, א].}}.
*לא יכול להשתנות - הרצון שהוא חיצוני ובדבר מסויים, יכול להידחות מפני רצון אחר חזק יותר, אך חפץ הוא תשוקה פנימית שאין לה תמורה וחילוף, אפילו לא שינוי קל{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ה' עמוד נ (אגרת א'קעה).}}.
*רצון תמידי - החפץ נמצא תמיד ברצונו של האדם בכל זמן שנזכר בו, בשונה מרצונות פרטיים שאדם נמשך אליהם כל פעם לפי המציאות והעניין שנדרש עבורו{{הערה|שם=שעת}}.
*רצון תמידי - החפץ נמצא תמיד ברצונו של האדם בכל זמן שנזכר בו, בשונה מרצונות פרטיים שאדם נמשך אליהם כל פעם לפי המציאות והעניין שנדרש עבורו{{הערה|שם=שעת}}.
*רצון ותענוג פנימי - יש דברים שאדם רוצה בהם כי הוא מבין שכך נכון, אך הרצון הוא בחיצוניות בלבד והיה מעדיף שלא לרצות בהם לדוגמא - טיפול רפואי כואב), ואילו חפץ הוא רצון שלאדם יש בו תענוג ומשיכה פנימית{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/40/28d.htm ליקוטי תורה שיר השירים כח, ד]. [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/40/33d.htm שם לג, ד]. וראה ב[https://chabadlibrary.org/books/zz/shut/3/438/1.htm שו"ת צמח צדק אבן העזר תלד], שמחלק בלשונות 'חפץ' ו'רצון' לענין הלכה.}}.
*רצון ותענוג פנימי - יש דברים שאדם רוצה בהם כי הוא מבין שכך נכון, אך הרצון הוא בחיצוניות בלבד והיה מעדיף שלא לרצות בהם לדוגמה - טיפול רפואי כואב), ואילו חפץ הוא רצון שלאדם יש בו תענוג ומשיכה פנימית{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/40/28d.htm ליקוטי תורה שיר השירים כח, ד]. [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/40/33d.htm שם לג, ד]. וראה ב[https://chabadlibrary.org/books/zz/shut/3/438/1.htm שו"ת צמח צדק אבן העזר תלד], שמחלק בלשונות 'חפץ' ו'רצון' לענין הלכה.}}.


בני ישראל נקראים 'ארץ חפץ'{{הערה|מלאכי ג, יב: "וְאִשְּׁרוּ אֶתְכֶם כָּל הַגּוֹיִם כִּי תִהְיוּ אַתֶּם אֶרֶץ חֵפֶץ אָמַר ה' צְבָאוֹת". מדרש רבה בראשית פ, ו: "ריש לקיש אמר בג' לשונות של חבה חבב הקב"ה את ישראל, בדביקה בחשיקה ובחפיצה, בדביקה (דברים ד') ואתם הדבקים, בחשיקה (שם ז') לא מרובכם מכל העמים חשק ה', ובחפיצה (מלאכי ג') ואשרו אתכם כל הגוים וגו'".}} כי בהם הוא עיקר הרצון והתענוג האלוקי שהם מביאים אותו לידי שלימות, בשונה משאר הבריאה שנבראה ומקבלת חיות מחיצוניותו של הקב"ה{{הערה|שם=שעת}}.
בני ישראל נקראים 'ארץ חפץ'{{הערה|מלאכי ג, יב: "וְאִשְּׁרוּ אֶתְכֶם כָּל הַגּוֹיִם כִּי תִהְיוּ אַתֶּם אֶרֶץ חֵפֶץ אָמַר ה' צְבָאוֹת". מדרש רבה בראשית פ, ו: "ריש לקיש אמר בג' לשונות של חבה חבב הקב"ה את ישראל, בדביקה בחשיקה ובחפיצה, בדביקה (דברים ד') ואתם הדבקים, בחשיקה (שם ז') לא מרובכם מכל העמים חשק ה', ובחפיצה (מלאכי ג') ואשרו אתכם כל הגוים וגו'".}} כי בהם הוא עיקר הרצון והתענוג האלוקי שהם מביאים אותו לידי שלימות, בשונה משאר הבריאה שנבראה ומקבלת חיות מחיצוניותו של הקב"ה{{הערה|שם=שעת}}.
שורה 25: שורה 26:


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:כוחות הנפש]]
[[קטגוריה:מידות ורגשות]]