דבר מלכות בלק: הבדלים בין גרסאות בדף
חב"דפדי פעיל (שיחה | תרומות) |
חב"דפדי פעיל (שיחה | תרומות) (הסרת קישורים עודפים, הרחבה, תיקון קישור לפירושונים) |
||
(4 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{ציטוט צף|ככל שהולכים ומתקרבים יותר לגאולה האמיתית והשלימה, פוחת והולך הרגש החורבן והגלות שבימים אלה, ומוסיף והולך הרגש ההכנה לגאולה, ה"טוב" שבי"ז תמוז ובג' השבועות... וענין זה מודגש במיוחד בהחידוש שבדורנו זה . . דור האחרון של הגלות ודור הראשון של הגאולה, לכן גם בבוא הזמן שאירע החורבן והגלות מודגש בעיקר לא תיקון הענין הבלתי רצוי שבזה, אלא ה"טוב" שבדבר, שזוהי ההכנה לגאולה האמיתית והשלימה.}} | {{ציטוט צף|בודאי ובודאי ללא כל ספק וספק ספיקא שכבר הגיע זמן הגאולה|ס"ז}} | ||
{{ציטוט צף|ככל שהולכים ומתקרבים יותר לגאולה האמיתית והשלימה, פוחת והולך הרגש החורבן והגלות שבימים אלה, ומוסיף והולך הרגש ההכנה לגאולה, ה"טוב" שבי"ז תמוז ובג' השבועות... וענין זה מודגש במיוחד בהחידוש שבדורנו זה . . דור האחרון של הגלות ודור הראשון של הגאולה, לכן גם בבוא הזמן שאירע החורבן והגלות מודגש בעיקר לא תיקון הענין הבלתי רצוי שבזה, אלא ה"טוב" שבדבר, שזוהי ההכנה לגאולה האמיתית והשלימה.|ס"ז}} | |||
'''דבר מלכות בלק''' הינה [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] ב[[שבת]] קודש [[י"ז תמוז]] [[תנש"א]]. | '''דבר מלכות בלק''' הינה [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] ב[[שבת]] קודש [[י"ז תמוז]] [[תנש"א]]. | ||
שורה 12: | שורה 13: | ||
==תוכן השיחה== | ==תוכן השיחה== | ||
{{ציטוט צף|ועוד ועיקר – שהלימוד הוא מתוך ידיעה והכרה בוודאות גמורה שאין זה "הלכתא למשיחא", כי אם, '''הלכה למעשה בפועל ברגע שלאח"ז''', כיון ש"מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל (כבר עתה למעלה, ותיכף) יגלה ויבוא משמים" '''ברגע כמימרא'''!|ס"ט}} | |||
{{ערך מורחב|ערך=[[תענית שבעה עשר בתמוז]] {{*}} [[לימוד הלכות בית הבחירה בבין המצרים]] {{*}} [[לימוד ענייני גאולה ומשיח]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[תענית שבעה עשר בתמוז]] {{*}} [[לימוד הלכות בית הבחירה בבין המצרים]] {{*}} [[לימוד ענייני גאולה ומשיח]]}} | ||
הרבי הסביר בשיחה את מעלתו של [[תענית שבעה עשר בתמוז]] שעל אף שבחיצוניות הוא נראה דבר בלתי רצוי, בפנימיות העניינים הוא דבר טוב{{הערה|דבר המתבטא בכך שי"ז הוא בגימטריה [[טוב]].}}, ובמיוחד במצב שבו הצום נדחה בשל כך שהוא שחל ב[[שבת]], שאז יש מעין הדחייה של הצום שתהיה לעתיד לבוא ב[[ימות המשיח]]. הרבי קישר זאת ל[[פרשת בלק]] שנאמרה בסמוך לי"ז בתמוז שבו מובא כיצד קללותיו של בלק נהפכו לטוב - ברכות ונבואות על | הרבי הסביר בשיחה את מעלתו של [[תענית שבעה עשר בתמוז]] שעל אף שבחיצוניות הוא נראה דבר בלתי רצוי, בפנימיות העניינים הוא דבר טוב{{הערה|דבר המתבטא בכך שי"ז הוא בגימטריה [[טוב]].}}, ובמיוחד במצב שבו הצום נדחה בשל כך שהוא שחל ב[[שבת]], שאז יש מעין הדחייה של הצום שתהיה לעתיד לבוא ב[[ימות המשיח]]. הרבי קישר זאת ל[[פרשת בלק]] שנאמרה בסמוך לי"ז בתמוז שבו מובא כיצד קללותיו של בלק נהפכו לטוב - ברכות ונבואות על ימות המשיח. הרבי הסביר גם את מעלת שבת פרשת בלק, שתמיד חלה לפני [[בין המצרים]] וזאת משום שהיא לפני ולמעלה מה[[גלות]]. | ||
הרבי דיבר בהמשך השיחה אודות המעלה של דורנו שאנחנו נמצאים בסוף ה[[גלות]] ומודגש יותר ויותר הטוב שבי"ז תמוז, כפי שנכתב ב[[גמרא]] שבמצב שיש שלום, "רצו ישראל אין מתענין"{{הערה|ראש השנה יח, ב.}}. | הרבי דיבר בהמשך השיחה אודות המעלה של דורנו שאנחנו נמצאים בסוף ה[[גלות]] ומודגש יותר ויותר הטוב שבי"ז תמוז, כפי שנכתב ב[[גמרא]] שבמצב שיש שלום, "רצו ישראל אין מתענין"{{הערה|ראש השנה יח, ב.}}. | ||
שורה 21: | שורה 23: | ||
===לחיות עם משיח=== | ===לחיות עם משיח=== | ||
{{ערך מורחב|לחיות גאולה}} | {{ערך מורחב|לחיות גאולה}} | ||
בשיחה ביאר הרבי כי בנוסף לכך שלימוד עניני הגאולה הוא 'דרך ישרה' לזרז את הגאולה, יש בלימוד מטרה נוספת - שהנהגתו של כל אחד ואחד, ב[[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]], תהיה מתאימה לזמן המיוחד בו אנו נמצאים, ש"עומדים על [[סף הגאולה]], ומורים באצבע שהנה זה משיח בא". כאשר [[שכל | בשיחה ביאר הרבי כי בנוסף לכך שלימוד עניני הגאולה הוא 'דרך ישרה' לזרז את הגאולה, יש בלימוד מטרה נוספת - שהנהגתו של כל אחד ואחד, ב[[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]], תהיה מתאימה לזמן המיוחד בו אנו נמצאים, ש"עומדים על [[סף הגאולה]], ומורים באצבע שהנה זה משיח בא". כאשר [[שכל]]ו של הלומד מתמלא בידע בנושאי הגאולה, והוא מתבונן בכך, ומחדיר את הידיעה ל[[מידות שבשכל|רגש]] ועד למעשה בפועל - הלימוד מסייע לו [[לחיות גאולה|לחיות בהתאם לתקופת הגאולה]]. ולכן, בנוסף לפעולתו של הלימוד כסגולה להביא משיח, הוא מיועד כדי לפעול על הלומד עצמו, שיתחיל לחיות בעניני הגאולה{{הערה|סעיפים ט-י.}}. | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
* השיחה | * השיחה: '''[https://drive.google.com/file/d/0B91KHRkDr3SAVUFjVWJEOVBqLWc/view?usp=drive_link&resourcekey=0-sjHpMA4KyWrbJiEc7IeyiA מוגה (לשון הקודש)] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/1JP4I0QZaHtyJVOaAGZ8zmNMDz2iiaYQikEoI1jinS8c/edit?usp=drive_link גרסת טקסט] {{*}} [https://drive.google.com/file/d/1J1-z3PLzuAm2bkEL4D4CgZep4SSozGyU/view?usp=sharing בלתי מוגה - שיחה ויומן (גרסא א')] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/0B91KHRkDr3SAZzF1VlY0WjZmYWs/edit?usp=drive_link&ouid=113047085946654283603&resourcekey=0-M7AlwP5zRAVdBfhWvnwYNA&rtpof=true&sd=true בלתי מוגה - שיחה ויומן (גרסא ב')]''' | ||
* [https://drive.google.com/file/d/1CiVKi_6SrgLqN8C6M0cv_jFKUcU5r5VJ/view שיחת דבר מלכות בלק עם ביאורים], יוצא לאור על ידי מטה לימוד הדבר מלכות | * [https://drive.google.com/file/d/1CiVKi_6SrgLqN8C6M0cv_jFKUcU5r5VJ/view שיחת דבר מלכות בלק עם ביאורים], יוצא לאור על ידי 'מטה לימוד הדבר מלכות' | ||
* [https://drive.google.com/drive/u/2/folders/0Bw6dQKz-e3nvOEQyMU42dGlQX28?resourcekey=0-TmfI2otjtY2DhBsCFK4Y1w ביאורים ושיעורים בדבר מלכות בלק] מתוך [[ארכיון גאולה ומשיח]] | * [https://drive.google.com/drive/u/2/folders/0Bw6dQKz-e3nvOEQyMU42dGlQX28?resourcekey=0-TmfI2otjtY2DhBsCFK4Y1w ביאורים ושיעורים בדבר מלכות בלק] מתוך [[ארכיון גאולה ומשיח]] | ||
* [https:// | * [https://chabad.info/moshiach/378904/ משיחקאסט דבר מלכות בלק] - תוכנית [[משיחקאסט]] על השיחה {{אינפו}} | ||
{{שיחות הדבר מלכות}} | {{שיחות הדבר מלכות}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|בלק]] | |||
[[קטגוריה:חומש במדבר|בלק]] |
גרסה אחרונה מ־12:52, 21 ביולי 2024
" | בודאי ובודאי ללא כל ספק וספק ספיקא שכבר הגיע זמן הגאולה | " |
– ס"ז |
" | ככל שהולכים ומתקרבים יותר לגאולה האמיתית והשלימה, פוחת והולך הרגש החורבן והגלות שבימים אלה, ומוסיף והולך הרגש ההכנה לגאולה, ה"טוב" שבי"ז תמוז ובג' השבועות... וענין זה מודגש במיוחד בהחידוש שבדורנו זה . . דור האחרון של הגלות ודור הראשון של הגאולה, לכן גם בבוא הזמן שאירע החורבן והגלות מודגש בעיקר לא תיקון הענין הבלתי רצוי שבזה, אלא ה"טוב" שבדבר, שזוהי ההכנה לגאולה האמיתית והשלימה. | " |
– ס"ז |
דבר מלכות בלק הינה שיחה שאמר הרבי בשבת קודש י"ז תמוז תנש"א.
בשיחה מבאר הרבי את מהות התקופה בה עומדים אנו בסף הגאולה, ואת תפקידנו לעת הזאת "לחיות עם הזמן דימות המשיח", לחיות מתוך "ידיעה והכרה והרגשה שהנה זה בא", אשר את זה פועלים אנו בעצמנו על ידי לימוד ענייני גאולה ומשיח מתוך התבוננות, ובפרט בשיחות המבארות ענינים אלו.
בשיחה מתבאר עניינו של יום שבעה עשר בתמוז בדורנו שבו מודגש יותר ויותר העניין החיובי שבצום שמתהפך לששון ולשמחה בביאת המשיח.
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.
יומן מהתוועדות[עריכה | עריכת קוד מקור]
להתוועדות נכנס הרבי ב-1:25, את השירה בהתוועדות עודד הרבי בחוזקה בצורה בלתי רגילה, לאחר שיחה ב' החל החל לעודד את שירת "שישו ושמחו בשמחת הגאולה" עשרים וארבע פעמים, לאחר שיחה ג' עודד הרבי את שירת "כי אלוקים יושיע ציון" ולאחר מכן נעמד במקומו ורקד בשמחה רבה ומחה כפיים במהירות עצומה. לאחר ההתוועדות יצא הרבי כשהוא מעודד את ניגון ההקפות של אביו רבי לוי יצחק שניאורסון ב 3:10[1].
תוכן השיחה[עריכה | עריכת קוד מקור]
" | ועוד ועיקר – שהלימוד הוא מתוך ידיעה והכרה בוודאות גמורה שאין זה "הלכתא למשיחא", כי אם, הלכה למעשה בפועל ברגע שלאח"ז, כיון ש"מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל (כבר עתה למעלה, ותיכף) יגלה ויבוא משמים" ברגע כמימרא! | " |
– ס"ט |
ערך מורחב – תענית שבעה עשר בתמוז • לימוד הלכות בית הבחירה בבין המצרים • לימוד ענייני גאולה ומשיח |
הרבי הסביר בשיחה את מעלתו של תענית שבעה עשר בתמוז שעל אף שבחיצוניות הוא נראה דבר בלתי רצוי, בפנימיות העניינים הוא דבר טוב[2], ובמיוחד במצב שבו הצום נדחה בשל כך שהוא שחל בשבת, שאז יש מעין הדחייה של הצום שתהיה לעתיד לבוא בימות המשיח. הרבי קישר זאת לפרשת בלק שנאמרה בסמוך לי"ז בתמוז שבו מובא כיצד קללותיו של בלק נהפכו לטוב - ברכות ונבואות על ימות המשיח. הרבי הסביר גם את מעלת שבת פרשת בלק, שתמיד חלה לפני בין המצרים וזאת משום שהיא לפני ולמעלה מהגלות.
הרבי דיבר בהמשך השיחה אודות המעלה של דורנו שאנחנו נמצאים בסוף הגלות ומודגש יותר ויותר הטוב שבי"ז תמוז, כפי שנכתב בגמרא שבמצב שיש שלום, "רצו ישראל אין מתענין"[3].
הרבי הוסיף אודות הצורך בלימוד הלכות בית הבחירה בבין המצרים והתבוננות הענייני גאולה ומשיח במיוחד בדורנו בו אנו נמצאים בסמיכות לגאולה, שעי"ז באה הגאולה.
לחיות עם משיח[עריכה | עריכת קוד מקור]
ערך מורחב – לחיות גאולה |
בשיחה ביאר הרבי כי בנוסף לכך שלימוד עניני הגאולה הוא 'דרך ישרה' לזרז את הגאולה, יש בלימוד מטרה נוספת - שהנהגתו של כל אחד ואחד, במחשבה דיבור ומעשה, תהיה מתאימה לזמן המיוחד בו אנו נמצאים, ש"עומדים על סף הגאולה, ומורים באצבע שהנה זה משיח בא". כאשר שכלו של הלומד מתמלא בידע בנושאי הגאולה, והוא מתבונן בכך, ומחדיר את הידיעה לרגש ועד למעשה בפועל - הלימוד מסייע לו לחיות בהתאם לתקופת הגאולה. ולכן, בנוסף לפעולתו של הלימוד כסגולה להביא משיח, הוא מיועד כדי לפעול על הלומד עצמו, שיתחיל לחיות בעניני הגאולה[4].
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- השיחה: מוגה (לשון הקודש) • גרסת טקסט • בלתי מוגה - שיחה ויומן (גרסא א') • בלתי מוגה - שיחה ויומן (גרסא ב')
- שיחת דבר מלכות בלק עם ביאורים, יוצא לאור על ידי 'מטה לימוד הדבר מלכות'
- ביאורים ושיעורים בדבר מלכות בלק מתוך ארכיון גאולה ומשיח
- משיחקאסט דבר מלכות בלק - תוכנית משיחקאסט על השיחה
שיחות הדבר מלכות | ||
---|---|---|
בראשית
|
בראשית • נח • לך לך • וירא • חיי שרה • תולדות (א'), תולדות (ב') • ויצא • וישלח • י"ט כסלו • וישב • חנוכה • מקץ • ה' טבת • ויגש • ויחי | |
שמות
|
שמות • וארא (א'), וארא (ב') • בא • נשי ובנות ישראל • בשלח • חמשה עשר בשבט • יתרו • כ"ב שבט • משפטים (א'), משפטים (ב') • תרומה • תצווה (א'), תצווה (ב') • כי תשא • ויקהל | |
ויקרא
|
ויקרא • צו • י"א ניסן • ערב פסח (א'), ערב פסח (ב') • אחרון של פסח (א'), אחרון של פסח (ב') • כ"ו ניסן • כ"ח ניסן • שמיני • תזריע מצורע • אחרי קדושים • אמור • בהר בחוקותי | |
במדבר
|
במדבר • שבועות (א'), שבועות (ב') • נשא • בהעלותך (א'), בהעלותך (ב') • שלח • כ"ח סיון • קרח (א'), קרח (ב') • חוקת • בלק • פינחס • מטות מסעי | |
דברים
|
דברים • ואתחנן • עקב • ראה • שופטים • כי תצא • כי תבוא • ערב ראש השנה (א'), ערב ראש השנה (ב') • נצבים וילך וראש השנה • ראש השנה, סוכות ושמחת תורה • שמחת תורה | |
הוספות
|
יחידות עם הרב מרדכי אליהו (ו' מרחשוון תשנ"ב) • קונטרס בענין מקדש מעט זה בית רבינו שבבבל • שיחת ב' ניסן תשמ"ח |