אמת: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "אגרת הקודש - ב" ב־"אגרת הקודש - סעיף ב") |
אין תקציר עריכה |
||
(4 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{לשכתב}} | {{לשכתב}} | ||
'''אמת''' הוא היפך | '''אמת''' הוא היפך ה[[שקר]], והוא חותמו של [[הקדוש ברוך הוא]]. | ||
ב[[חובת הלבבות]]{{הערה|שער היחוד פרק ה'}} מובא כי "מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך". יסוד | ב[[חובת הלבבות]]{{הערה|שער היחוד פרק ה'}} מובא כי "מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך". יסוד אימרה זו מבוסס על העובדה כי האור, בהיותה האמת, היא מציאות ממשית, ואילו החושך המסתיר על המציאות האלוקית הוא דמיון. זו היא אחת מיסודות שיטת הבעל שם טוב, כי הצמצום הוא למעשה כיסוי והעלם בלבד. על דרך זה הוא מאמר הבעל שם טוב{{הערה|כתר שם טוב צג, א}} כי "כשיש רשעים בעיר או מדינה המתנהגין בשקר ויש ביניהם צדיק המתנהג באמת כאשר עוסק בתורה או בתפילה ומדבק את עצמו אל האמת, אז יתפרדו כל פועלי און ושקר". | ||
==עקירת השקר לעומת קניית האמת== | ==עקירת השקר לעומת קניית האמת== | ||
מסופר כי פעם בא [[אדמו"ר הזקן]] לרבי [[פנחס מקוריץ]], אמר לו רבי פנחס ששבע | מסופר כי פעם בא [[אדמו"ר הזקן]] לרבי [[פנחס מקוריץ]], אמר לו רבי פנחס ששבע שנים עמל לדעת מה הוא [[שקר]], שבע שנים עמל להרחיק את השקר, ורק אחר כך עבד שבע שנים נוספות לקנות לעצמו את דרך האמת. אמר לו אדמו"ר הזקן, שדרך זו קשה מאוד והוא שייך ל[[מלאכים]] ויחידי סגולה, אולם אני סובר שצריכים מקודם לשנות את מידת האמת ורק אחר כך להרחיק את השקר. | ||
רבי פנחס מאוסטילא אמר ששני הדרכים האלו מרומזים ב[[קריאת שמע]], שכתוב "וראיתם אותו וזכרתם", ורק אחר כך כתוב "ולא תתורו", לרמז על דרכו של אדמו"ר הזקן, לעבוד על עשה טוב לפני סור מרע, ואילו דרכו של הרה"ק מקאריץ גם כן מרומז בק"ש, שאחרי ולא תתורו כתוב למען תזכרו ועשיתם, דהיינו עשה טוב אחר סור מרע. ולכן איתא כאן בתרגום יונתן ותיהוון קדישין היה כמלאכיא, שדרך זו שייכת למלאכים, ויחידי סגולה. | רבי פנחס מאוסטילא אמר ששני הדרכים האלו מרומזים ב[[קריאת שמע]], שכתוב "וראיתם אותו וזכרתם", ורק אחר כך כתוב "ולא תתורו", לרמז על דרכו של אדמו"ר הזקן, לעבוד על עשה טוב לפני סור מרע, ואילו דרכו של הרה"ק מקאריץ גם כן מרומז בק"ש, שאחרי ולא תתורו כתוב למען תזכרו ועשיתם, דהיינו עשה טוב אחר סור מרע. ולכן איתא כאן בתרגום יונתן ותיהוון קדישין היה כמלאכיא, שדרך זו שייכת למלאכים, ויחידי סגולה. | ||
שורה 12: | שורה 12: | ||
בעולם מקובל כי האדמו"ר מקוצק היה תובע מחסידיו את מידת האמת בצורה מפליגה, ודרש מהם לדקדק עם עצמם כחוט השערה. | בעולם מקובל כי האדמו"ר מקוצק היה תובע מחסידיו את מידת האמת בצורה מפליגה, ודרש מהם לדקדק עם עצמם כחוט השערה. | ||
ב[[אגרת הקודש - | ב[[אגרת הקודש - סימן ב'|אגרת הקודש "קטנתי"]] שכתב [[אדמו"ר הזקן]] לחסידים לאחר [[מאסר וגאולת אדמו"ר הזקן|שחרורו ממאסר]] בעקבות עלילות ה[[מתנגדים]], הורה להם שלא ילעגו למתנגדים ויקניטו אותם על כך שהוא הצליח להשתחרר ולהוכיח שהוא נקי מכל רבב, והם צריכים לעשות זאת באמת. [[אדמו"ר המהר"ש]] הוסיף על כך, שאם [[אדמו"ר הזקן]] לא היה כותב את שלושת המילים "במדת אמת ליעקב" באגרת זו, היה לו עוד חמישים אלף חסידים, אבל הרבי תובע מדת אמת{{הערה|[[תבנית:היום יום/י' במנחם אב]]}} | ||
==קישורים חיצוניים== | |||
*'''[https://col.org.il/news/141156 הרבי מספר על "בעל תשובה" של 'אמת']''' | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |
גרסה אחרונה מ־01:21, 23 ביוני 2024
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים. | |||
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
אמת הוא היפך השקר, והוא חותמו של הקדוש ברוך הוא.
בחובת הלבבות[1] מובא כי "מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך". יסוד אימרה זו מבוסס על העובדה כי האור, בהיותה האמת, היא מציאות ממשית, ואילו החושך המסתיר על המציאות האלוקית הוא דמיון. זו היא אחת מיסודות שיטת הבעל שם טוב, כי הצמצום הוא למעשה כיסוי והעלם בלבד. על דרך זה הוא מאמר הבעל שם טוב[2] כי "כשיש רשעים בעיר או מדינה המתנהגין בשקר ויש ביניהם צדיק המתנהג באמת כאשר עוסק בתורה או בתפילה ומדבק את עצמו אל האמת, אז יתפרדו כל פועלי און ושקר".
עקירת השקר לעומת קניית האמת[עריכה | עריכת קוד מקור]
מסופר כי פעם בא אדמו"ר הזקן לרבי פנחס מקוריץ, אמר לו רבי פנחס ששבע שנים עמל לדעת מה הוא שקר, שבע שנים עמל להרחיק את השקר, ורק אחר כך עבד שבע שנים נוספות לקנות לעצמו את דרך האמת. אמר לו אדמו"ר הזקן, שדרך זו קשה מאוד והוא שייך למלאכים ויחידי סגולה, אולם אני סובר שצריכים מקודם לשנות את מידת האמת ורק אחר כך להרחיק את השקר.
רבי פנחס מאוסטילא אמר ששני הדרכים האלו מרומזים בקריאת שמע, שכתוב "וראיתם אותו וזכרתם", ורק אחר כך כתוב "ולא תתורו", לרמז על דרכו של אדמו"ר הזקן, לעבוד על עשה טוב לפני סור מרע, ואילו דרכו של הרה"ק מקאריץ גם כן מרומז בק"ש, שאחרי ולא תתורו כתוב למען תזכרו ועשיתם, דהיינו עשה טוב אחר סור מרע. ולכן איתא כאן בתרגום יונתן ותיהוון קדישין היה כמלאכיא, שדרך זו שייכת למלאכים, ויחידי סגולה.
תביעת האמת בחסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]
בעולם מקובל כי האדמו"ר מקוצק היה תובע מחסידיו את מידת האמת בצורה מפליגה, ודרש מהם לדקדק עם עצמם כחוט השערה.
באגרת הקודש "קטנתי" שכתב אדמו"ר הזקן לחסידים לאחר שחרורו ממאסר בעקבות עלילות המתנגדים, הורה להם שלא ילעגו למתנגדים ויקניטו אותם על כך שהוא הצליח להשתחרר ולהוכיח שהוא נקי מכל רבב, והם צריכים לעשות זאת באמת. אדמו"ר המהר"ש הוסיף על כך, שאם אדמו"ר הזקן לא היה כותב את שלושת המילים "במדת אמת ליעקב" באגרת זו, היה לו עוד חמישים אלף חסידים, אבל הרבי תובע מדת אמת[3]
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
הערות שוליים
- ↑ שער היחוד פרק ה'
- ↑ כתר שם טוב צג, א
- ↑ תבנית:היום יום/י' במנחם אב