אכילת מצה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(36 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{מצוות}}
[[קובץ:אפיית מצות.jpg|שמאל|ממוזער|אפיית מצות]]
מצוות '''אכילת מצה''', היא מצווה דאורייתא, וגם בזמן הזה.<REF>פסחים קכ, א.</REF> הן אנשים הן נשים<REF>שם מג, ב.</REF>
[[קובץ:אכילת מצה - יציאת מצרים.jpg|ממוזער|250px|איור המתאר את הרעיון שאכילת המצה מרוממת את האדם ומסייעת לו ל'[[יציאת מצרים#בתורת החסידות|צאת ממצריים]]'. איור: שולם פייגין]]


[[מצווה|מצוות]] '''אכילת [[מצה]]''', הינה חובה ב[[ליל הסדר]], הלילה הראשון של [[פסח]], לאכול לפחות [[כזית]] מצה. המצווה היא לזכר המצות שאכלו [[בני ישראל]] ב[[יציאת מצרים|יציאתם ממצרים]].


== גדר המצווה ==
==מקור המצווה==
מצוות עשה מהתורה לאכול מצה בליל [[ט"ו בניסן]], הוא [[ליל הסדר]], כדברי הפסוק:
{{ציטוט|מרכאות=לא|
|תוכן=בראשון בארבעה עשר יום לחודש בערב תאכלו מצות|מקור=שמות יב, יח}}


במקומות נוספים בתורה נאמר החיוב לאכול מצה: "בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם בֵּין הָעַרְבַּיִם יַעֲשׂוּ אֹתוֹ עַל מַצּוֹת וּמְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ"{{הערה|במדבר ט, יא.}} (מפסוק זה למדים שעל קרבן הפסח להיאכל יחד עם מצות ומרור). "לֹא תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל עָלָיו מַצּוֹת לֶחֶם עֹנִי כִּי בְחִפָּזוֹן יָצָאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ"{{הערה|דברים טז, ג.}}.


יש חיוב על כל יהודי ויהודיה, לאכול כזית מצה בלילה הראשון של פסח. יש האומרים כי אף בכל ימי הפסח, מקיימים מצווה באכילת המצה, על אף שאין הדבר חובה.
אולם, החיוב העיקרי נלמד מהפסוק בערב תאכלו מצות.{{הערה|ראה רמב"ם הלכות חמץ ומצה פרק ו הלכה א ובלחם משנה שם, ובציטוט הגמרא לקמן בפנים.}}


== אופן קיום המצווה ==
====בזמן הגלות====
בזמן הגלות שאין בידינו להקריב [[קרבן פסח]] ישנה מחלוקת בגמרא אם המצווה היא מהתורה, אמנם להלכה נקטה הגמרא את דברי רבא שחיובה מהתורה אף בזמן הגלות:
{{ציטוט|מרכאות=לא|תוכן=אמר רבא מצה בזמן הזה דאורייתא ומרור דרבנן. ומאי שנא מרור דכתיב (במדבר ט-יא) "על מצות ומרורים" - בזמן דאיכא פסח יש מרור ובזמן דליכא פסח ליכא מרור, מצה נמי הא כתיב "על מצות ומרורים"? מצה מיהדר הדר ביה קרא (שמות יב-יח) "בערב תאכלו מצות". ורב אחא בר יעקב אמר אחד זה ואחד זה דרבנן...תניא כוותיה דרבא (דברים טז-ח) ששת ימים תאכל מצות וביום השביעי עצרת לה' אלקיך מה שביעי רשות אף ששת ימים רשות... יכול אף לילה הראשון רשות תלמוד לומר "על מצות ומרורים יאכלוהו" אין לי אלא בזמן שבית המקדש קיים בזמן שאין [[בית המקדש]] קיים מנין, תלמוד לומר: "בערב תאכלו מצות" הכתוב קבעו חובה.|מקור=פסחים קכ, א}}
כלומר התורה מדגישה שעל אף שהן על מצה והן על מרור נאמר הפסוק "על מצות ומרורים יאכלוהו" בנוגע למצה שבה התורה והדגישה "בערב תאכלו מצות" שאף כשאין [[קרבן פסח]] יש חיוב לאכול מצה.


את הכזית הראשון של המצה חל חיוב לאכול בהסייבה, ואם אכל בלא הסיבה צריך לחזור ולאכלה בהסיבה.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15864&hilite=4eb0f675-3ab7-44e8-aa7f-744673a405cd&st=%D7%90%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%9E%D7%A6%D7%94&pgnum=76 שערי המועדים פסח עמ' פא (76)]</REF>
אמנם בשאר ימי [[חג הפסח]] על אף איסור אכילת חמץ אין חובה לאכול מצה דווקא, כדרשת חז"ל המובא לעיל "מה שביעי רשות אף ששת ימים רשות".


מצווה הסיבה זו ישנם שני אופנים שאפשר לומר בגדרה:
====הנשים במצווה====
[[קובץ:מצה.jpg|שמאל|ממוזער|מצה]]
ומצווה זו על אף היותה [[מצוות עשה]] [[מצוות עשה שהזמן גרמא|שהזמן גרמא]] שנשים פטורות מהם במצווה זו חייבים בה הן האנשים והן הנשים לפי שהתורה מקישה את איסור אכילת חמץ למצוות אכילת מצה בפסוק:"לֹא תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל עָלָיו מַצּוֹת" ודרשו חז"ל{{הערה|פסחים מג, ב. צא, ב.}}: "כל שישנו בבל תאכל חמץ ישנו בקום אכול מצה והני נשים הואיל וישנן בבל תאכל חמץ ישנן בקום אכול מצה".


א) הסיבה אינו חיוב בפני עצמו, אלא הוא פרט ותנאי בהמצוה
סברה נוספת כותבים התוספות{{הערה|מגילה ד, א דיבור המתחיל: שאף הן.}} לחייב נשים במצוות מצה, שהם גם היו תחת גזירותיו של [[פרעה]] שסברה זו היא הסברה לחיובם במצוות ה[[פורים]]. אולם מבארים שחיוב מסברה זו היא רק מדרבנן וחיובם במצה הוא מהתורה או שמסברה זו לבד לא היינו למדים לפי שישנו לימוד [[גזירה שווה]] מ[[חג הסוכות]] לחג הפסח והיינו פוטרים אותם מלימוד זה (שנשים פטורות במצוות סוכה) ולכן צריך לימוד מיוחד לחיוב הנשים במצוות מצה.
דאכילת מצה ושתיית ד׳ כוסות וכוי, והיינו כשם שישנם פרטים
ותנאים בנוגע לכמותה ואיכותה של אכילת המצה ושתיית הד׳ כוסות,
כך יש תנאי באופן האכילה והשתיה - שצריך להיות דרך הסיבה.


ב) הסיבה היא מצוה כללית בפני עצמה - האדם צריך להראות בליל
====חידושה====
פסח הנהגה דרך חירות, ומראה זה על ידי ההסיבה, באכילה על ידי הסיבה
לכאורה, ישנו חיוב בכל יום טוב לאכול פת, ואם כן בפסח שהתורה אסרה לאכול פת חמץ - ממילא חל חיוב לאכול מצה, ולכן נשאלת השאלה מהו החידוש במצווה זו.
ובשתיה על ידי הסיבה — אינו יוצא ידי חובתה של הסיבה כי אם באכילת כזית מצה ושתיית ד׳ כוסות וכו׳; ז.א. שאכילה ושתיה זו הרי הם פרטים במצות ההסיבה.


והנפקותא ביניהם: באם אכל את הכזית (לקיים מצות אכילת)
ה[[ר"ן]] ביאר{{הערה|פרק הישן}} שמצוותה בלחם עוני דווקא. ובשולחן ערוך אדמו"ר הזקן ביאר שחיוב אכילת פת ביום טוב הוא מדרבנן, ובליל פסח לכולי עלמא מדרבנן, ואם כן חידשה התורה חיוב אכילת פת בליל הפסח (וליל ראשון של סוכות נלמד מפסח).{{הערה|1=ראה בזה בהערת הרבי ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25074&st=&pgnum=508 הגדה של פסח עם לקוטי טעמים ומנהגים], ובמצויין שם.}}
מצה בלא הסיבה, אם יצא ידי מצות אכילת מצה או לא: אם נאמר
שהסיבה היא תנאי לעיכובא במצות אכילת המצה, הרי אם לא היסב
לא קיים גם מצות אכילת מצה (מדרבנן,) מכיון שההםיבה מעכבת
בה; אבל אם אכילת הכזית מצה היא פרט בהסיבה, הרי באם לא
היסב בה לא קיים מצות הסיבה אבל אין חסרון בקיומא של מצות
אכילת מצה.
 
והנפקא מינה בין שתי סברות החיוב דבהסיבה '''להלכה למעשה''': באם
אכל את הכזית בלא הסיבה שאז צריך לחזור ולאכול בהסיבה", האם מחוייב הוא לחזור ולברך ״על אכילת מצה״, אם החיוב לחזור ולאכול הוא רק בכדי לקיים מצות הסיבה (אבל מצות אכילת מצה
כבר קיים כשלימות) — אין לברך שנית ״על אכילת מצה״; אבל אם
חיוב אכילה השניה הוא לקיים מצות אכילת מצה (שלא קיימה כאשר
אכל בלא הסיבה), צריך לחזור ולברך ״על אכילת מצה״.
 
== שני חיובים ==
 
לאחר ראיות לכאן ולכאן, מוכיח [[הרבי]] כי למעשה ישנם בהסיבה שני החיובים:
א) מצוה בפני עצמה. ב) תנאי במצות אכילת
מצה וכו'.
 
וכשאוכל כזית מצה וכר בהסיבה — מקיים הוא המצוה
דאכילת מצה כתיקונה ומצות הסיבה המיוחדת בפ״ע; ובמצות
ההסיבה כמו שהיא בפני עצמה — יש עיקר המצוה והוא באכילת כזית
מצה ושתיית ד׳ הכוסות ו״מצוה מן המובחר״ — בשאר כל הסעודה,
היינו הידור בהמצוה של הסיבה.


== אופן קיום המצווה ==


== ראה עוד ==
את ה[[כזית]] הראשון של המצה חל חיוב לאכול בהסיבה - יושב מוטה על צד שמאלו, ואם אכל בלא הסיבה צריך לחזור ולאכלה בהסיבה.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15864&hilite=4eb0f675-3ab7-44e8-aa7f-744673a405cd&st=%D7%90%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%9E%D7%A6%D7%94&pgnum=76 שערי המועדים פסח עמ' פא (76)]}}, לכתחילה יש עניין להכניס לפה את שני ה"כזיתים" (זה שבשביל ברכת "המוציא", וזה שבשביל ברכת "על אכילת מצה") בו זמנית, ולבלוע כזית שלם ולאחר מכן עוד כזית, כדי שלא יהיה הפסק בין ברכת "על אכילת מצה" לאכילת ה"כזית" השייך אליה (שנחלקו בזה האם ברכת "על אכילת מצה" היא על המצה הפרוסה, וברכת "המוציא" על השלימה או להיפך). אך בדיעבד אין זה פוסל. אם כי יש לציין שבמצות של ימינו אין הדבר אפשרי כל כך.


[[מבצע מצה]]
== ראו גם ==
*[[מבצע מצה]]
*[[מצה שמורה]]
*[[מצות מכונה]]
*[[מצה שרויה]]
*[[מצה לתלמיד]]


==קישורים חיצוניים==
*הרב עדין שטיינזלץ, '''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3594159#utm_medium=email&utm_source=93_subscription_he&utm_campaign=he&utm_content=content למה אנחנו אוכלים מצה?]''' {{בית חבד}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מצוות]]
{{פסח}}
[[קטגוריה:ליל הסדר]]

גרסה אחרונה מ־08:20, 22 באוגוסט 2024

אפיית מצות
איור המתאר את הרעיון שאכילת המצה מרוממת את האדם ומסייעת לו ל'צאת ממצריים'. איור: שולם פייגין

מצוות אכילת מצה, הינה חובה בליל הסדר, הלילה הראשון של פסח, לאכול לפחות כזית מצה. המצווה היא לזכר המצות שאכלו בני ישראל ביציאתם ממצרים.

מקור המצווה[עריכה | עריכת קוד מקור]

מצוות עשה מהתורה לאכול מצה בליל ט"ו בניסן, הוא ליל הסדר, כדברי הפסוק:

בראשון בארבעה עשר יום לחודש בערב תאכלו מצות

שמות יב, יח

במקומות נוספים בתורה נאמר החיוב לאכול מצה: "בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם בֵּין הָעַרְבַּיִם יַעֲשׂוּ אֹתוֹ עַל מַצּוֹת וּמְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ"[1] (מפסוק זה למדים שעל קרבן הפסח להיאכל יחד עם מצות ומרור). "לֹא תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל עָלָיו מַצּוֹת לֶחֶם עֹנִי כִּי בְחִפָּזוֹן יָצָאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ"[2].

אולם, החיוב העיקרי נלמד מהפסוק בערב תאכלו מצות.[3]

בזמן הגלות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בזמן הגלות שאין בידינו להקריב קרבן פסח ישנה מחלוקת בגמרא אם המצווה היא מהתורה, אמנם להלכה נקטה הגמרא את דברי רבא שחיובה מהתורה אף בזמן הגלות:

אמר רבא מצה בזמן הזה דאורייתא ומרור דרבנן. ומאי שנא מרור דכתיב (במדבר ט-יא) "על מצות ומרורים" - בזמן דאיכא פסח יש מרור ובזמן דליכא פסח ליכא מרור, מצה נמי הא כתיב "על מצות ומרורים"? מצה מיהדר הדר ביה קרא (שמות יב-יח) "בערב תאכלו מצות". ורב אחא בר יעקב אמר אחד זה ואחד זה דרבנן...תניא כוותיה דרבא (דברים טז-ח) ששת ימים תאכל מצות וביום השביעי עצרת לה' אלקיך מה שביעי רשות אף ששת ימים רשות... יכול אף לילה הראשון רשות תלמוד לומר "על מצות ומרורים יאכלוהו" אין לי אלא בזמן שבית המקדש קיים בזמן שאין בית המקדש קיים מנין, תלמוד לומר: "בערב תאכלו מצות" הכתוב קבעו חובה.

פסחים קכ, א

כלומר התורה מדגישה שעל אף שהן על מצה והן על מרור נאמר הפסוק "על מצות ומרורים יאכלוהו" בנוגע למצה שבה התורה והדגישה "בערב תאכלו מצות" שאף כשאין קרבן פסח יש חיוב לאכול מצה.

אמנם בשאר ימי חג הפסח על אף איסור אכילת חמץ אין חובה לאכול מצה דווקא, כדרשת חז"ל המובא לעיל "מה שביעי רשות אף ששת ימים רשות".

הנשים במצווה[עריכה | עריכת קוד מקור]

מצה

ומצווה זו על אף היותה מצוות עשה שהזמן גרמא שנשים פטורות מהם במצווה זו חייבים בה הן האנשים והן הנשים לפי שהתורה מקישה את איסור אכילת חמץ למצוות אכילת מצה בפסוק:"לֹא תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל עָלָיו מַצּוֹת" ודרשו חז"ל[4]: "כל שישנו בבל תאכל חמץ ישנו בקום אכול מצה והני נשים הואיל וישנן בבל תאכל חמץ ישנן בקום אכול מצה".

סברה נוספת כותבים התוספות[5] לחייב נשים במצוות מצה, שהם גם היו תחת גזירותיו של פרעה שסברה זו היא הסברה לחיובם במצוות הפורים. אולם מבארים שחיוב מסברה זו היא רק מדרבנן וחיובם במצה הוא מהתורה או שמסברה זו לבד לא היינו למדים לפי שישנו לימוד גזירה שווה מחג הסוכות לחג הפסח והיינו פוטרים אותם מלימוד זה (שנשים פטורות במצוות סוכה) ולכן צריך לימוד מיוחד לחיוב הנשים במצוות מצה.

חידושה[עריכה | עריכת קוד מקור]

לכאורה, ישנו חיוב בכל יום טוב לאכול פת, ואם כן בפסח שהתורה אסרה לאכול פת חמץ - ממילא חל חיוב לאכול מצה, ולכן נשאלת השאלה מהו החידוש במצווה זו.

הר"ן ביאר[6] שמצוותה בלחם עוני דווקא. ובשולחן ערוך אדמו"ר הזקן ביאר שחיוב אכילת פת ביום טוב הוא מדרבנן, ובליל פסח לכולי עלמא מדרבנן, ואם כן חידשה התורה חיוב אכילת פת בליל הפסח (וליל ראשון של סוכות נלמד מפסח).[7]

אופן קיום המצווה[עריכה | עריכת קוד מקור]

את הכזית הראשון של המצה חל חיוב לאכול בהסיבה - יושב מוטה על צד שמאלו, ואם אכל בלא הסיבה צריך לחזור ולאכלה בהסיבה.[8], לכתחילה יש עניין להכניס לפה את שני ה"כזיתים" (זה שבשביל ברכת "המוציא", וזה שבשביל ברכת "על אכילת מצה") בו זמנית, ולבלוע כזית שלם ולאחר מכן עוד כזית, כדי שלא יהיה הפסק בין ברכת "על אכילת מצה" לאכילת ה"כזית" השייך אליה (שנחלקו בזה האם ברכת "על אכילת מצה" היא על המצה הפרוסה, וברכת "המוציא" על השלימה או להיפך). אך בדיעבד אין זה פוסל. אם כי יש לציין שבמצות של ימינו אין הדבר אפשרי כל כך.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. במדבר ט, יא.
  2. דברים טז, ג.
  3. ראה רמב"ם הלכות חמץ ומצה פרק ו הלכה א ובלחם משנה שם, ובציטוט הגמרא לקמן בפנים.
  4. פסחים מג, ב. צא, ב.
  5. מגילה ד, א דיבור המתחיל: שאף הן.
  6. פרק הישן
  7. ראה בזה בהערת הרבי בהגדה של פסח עם לקוטי טעמים ומנהגים, ובמצויין שם.
  8. שערי המועדים פסח עמ' פא (76)