יוחנן בן גודגדא: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת)
שורה 1: שורה 1:
{{חשיבות|כ"ז אדר}}
{{להשלים|כל הערך=כן}}
{{להשלים|כל הערך=כן}}
{{חז"ל|
{{חז"ל|
שורה 14: שורה 13:
רבי '''יוחנן בן גודגדא''', היה [[תנא]] בדור השני.
רבי '''יוחנן בן גודגדא''', היה [[תנא]] בדור השני.


אודותיו מובא{{הערה|ערכין י"א ב}}{{ציטוטון|מעשה בר' [[יהושע בר חנניה]] שהלך לסייע בהגפת דלתות אצל ר' יוחנן בן גודגדא אמר לו בני חזור לאחוריך שאתה מן המשוררים ולא מן המשוערים}}, מהלשון בו הוא קרא לרבי יהושע בן חנניה - "בני", מוכיח בספר ערכי תנאים ואמוראים, שהוא היה תלמידו של רבי יוחנן בן גודגדא.
אודותיו מובא{{הערה|ערכין י"א ב}}{{ציטוטון|מעשה בר' [[רבי יהושע|יהושע בר חנניה]] שהלך לסייע בהגפת דלתות אצל ר' יוחנן בן גודגדא אמר לו בני חזור לאחוריך שאתה מן המשוררים ולא מן המשוערים}}, מהלשון בו הוא קרא לרבי יהושע בן חנניה - "בני", מוכיח בספר ערכי תנאים ואמוראים, שהוא היה תלמידו של רבי יוחנן בן גודגדא.


לפי דברי מחבר הספר ערכי תנאים ואמוראים (מגדולי הראשונים), הוא היה נחשב ל"חסיד" גדול, דבר שהתבטא בכך שהוא היה אוכל כל ימיו "חולין על טהרת הקודש"{{הערה|חגיגה ג' א'.}}. על פי תורת החסידות, הכוונה היא שהוא אכל אוכל לשם שמים, כדי שיהיה לו כוח ללמוד ולהתפלל, וממילא היה מעלה את הניצוצות הקדושים שבאוכל{{הערה|1=[[תורת שמואל]] תרל"ה חלק ב' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15858&hilite=0285fe84-404f-43ad-9f67-1adf7a1fd313&st=%D7%A1%D7%A4%D7%A8+%D7%A9%D7%95%D7%A4%D7%98%D7%99%D7%9D&pgnum=99 עמ' שעט].}}
לפי דברי מחבר הספר ערכי תנאים ואמוראים (מגדולי הראשונים), הוא היה נחשב ל"חסיד" גדול, דבר שהתבטא בכך שהוא היה אוכל כל ימיו "חולין על טהרת הקודש"{{הערה|חגיגה ג' א'.}}. על פי תורת החסידות, הכוונה היא שהוא אכל אוכל לשם שמים, כדי שיהיה לו כוח ללמוד ולהתפלל, וממילא היה מעלה את הניצוצות הקדושים שבאוכל{{הערה|1=[[תורת שמואל]] תרל"ה חלק ב' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15858&hilite=0285fe84-404f-43ad-9f67-1adf7a1fd313&st=%D7%A1%D7%A4%D7%A8+%D7%A9%D7%95%D7%A4%D7%98%D7%99%D7%9D&pgnum=99 עמ' שעט].}}

גרסה אחרונה מ־01:32, 21 במרץ 2021

רבי יוחנן בן גודגדא
דור שני
תלמידיו רבי יהושע בן חנניה

רבי יוחנן בן גודגדא, היה תנא בדור השני.

אודותיו מובא[1]"מעשה בר' יהושע בר חנניה שהלך לסייע בהגפת דלתות אצל ר' יוחנן בן גודגדא אמר לו בני חזור לאחוריך שאתה מן המשוררים ולא מן המשוערים", מהלשון בו הוא קרא לרבי יהושע בן חנניה - "בני", מוכיח בספר ערכי תנאים ואמוראים, שהוא היה תלמידו של רבי יוחנן בן גודגדא.

לפי דברי מחבר הספר ערכי תנאים ואמוראים (מגדולי הראשונים), הוא היה נחשב ל"חסיד" גדול, דבר שהתבטא בכך שהוא היה אוכל כל ימיו "חולין על טהרת הקודש"[2]. על פי תורת החסידות, הכוונה היא שהוא אכל אוכל לשם שמים, כדי שיהיה לו כוח ללמוד ולהתפלל, וממילא היה מעלה את הניצוצות הקדושים שבאוכל[3]

יש להבדיל בינו לבין שני תנאים אחרים בשם זה, שהיו בתקופה מאוחרת יותר[4].

הערות שוליים

  1. ערכין י"א ב
  2. חגיגה ג' א'.
  3. תורת שמואל תרל"ה חלק ב' עמ' שעט.
  4. ראה בערכי תנאים ואמוראים.