דבר מלכות נשא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "<nowiki>" ב־"")
 
(36 גרסאות ביניים של 12 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{ציטוט-צף|כנהוג בהתוועדות כגון זו, ינגנו את ניגוני כל רבותינו נשיאינו . . עד לניגון האחרון - הניגון של נשיא דורנו כ"ק מו"ח אדמו"ר, '''שעד ניגון זה נצא מהגלות, והולכים תיכף ומיד לגאולה האמיתית והשלימה, הקשורה גם לשירה העשירית'''.|הנחה יומן}}
{{ציטוט-צף|כנהוג בהתוועדות כגון זו, ינגנו את ניגוני כל רבותינו נשיאינו . . עד לניגון האחרון - הניגון של נשיא דורנו כ"ק מו"ח אדמו"ר, '''שעד ניגון זה נצא מהגלות{{הערה|כ"ה הנוסח בכמה יומנים. גירסאות אחרות: "שעד אז כבר נצא ודאי מן הגלות"; "שעד ניגון זה נצא מהגלות"; "אשר בניגון זה מסיימים את הגלות"; "און מיט דעם ניגון גייט מען אַרויס פון גלות" (= "ובניגון זה יוצאים מהגלות"); "און מיט די ניגונים וועט מען פאַרשליסן דעם גלות" (= "ובניגונים אלו ננעל את הגלות"), ועוד. - נסמנו בדברי משיח תנש"א ח"ד ע' 136 הערה 58.}}, והולכים תיכף ומיד לגאולה האמיתית והשלימה, הקשורה גם לשירה העשירית'''.|דברי משיח תנש"א ח"ד ע' 136}}
'''דבר מלכות נשא''' היא [[שיחה]] שאמר הרבי ב[[שבת]] [[פרשת נשא]], [[י"ב סיון]] [[תשנ"א]], והוגהה על ידי [[הרבי]] ב[[לשון הקודש]].
{{ציטוט-צף|ניגוני רבותינו נשיאינו (נשיאי תורת החסידות שעל ידי הפצתה חוצה קא אתי מר דא מלכא משיחא) – הבעש"ט, המגיד, אדמו"ר הזקן, אדמו"ר האמצעי, הצמח־צדק*, אדמו"ר מהר"ש, אדמו"ר מהורש"ב וכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו** – תשעה ניגונים שבהם מסיימים קץ הגלות, ובאים לניגון העשירי, שירה העשירית דמלך המשיח.
:'''*)''' שב' שמותיו – "צמח" ו"צדק" (בגימטריא מנחם מענדל) הם שמותיו של המלך המשיח.
:'''**)''' שב' שמותיו – "יוסף" ו"יצחק" – קשורים עם הגאולה.|הערה 150 בשיחה ובשוה"ג}}
'''דבר מלכות נשא''' היא [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] ב[[שבת]] [[פרשת נשא]], [[י"ב סיון]] (סיום [[ימי התשלומין]]) [[תנש"א]], והוגהה על ידי הרבי ב[[לשון הקודש]].


השיחה עוסקת בחידוש שפעל [[מתן תורה]] שבעולם הגשמי יתגלה האור האלוקי, ושיש עדיין להשלים פעולה זו ב[[פנימיות התורה]], ובמיוחד בשבת זו שבה מגיעים מההתחדשות של מתן תורה.
השיחה עוסקת בחידוש שפעל [[מתן תורה]] שבעולם הגשמי יתגלה האור האלוקי, ושיש עדיין להשלים פעולה זו ב[[פנימיות התורה]], ובמיוחד בשבת זו שבה מגיעים מההתחדשות של מתן תורה.
השיחה בנויה משתי התוועדויות שערך הרבי באותה שבת. הראשונה היא ההתוועדות הקבועה כבכל שבת, והשניה '''התוועדות פתאומית''' שערך הרבי בשעת [[רעווא דרעווין (בשבת)|רעווא דרעווין]].


שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].


==רקע==
==רקע==
[[קובץ:י"ב סיון תשנ"א.jpg|ממוזער|250px|הרבי בחלוקה המיוחדת בסיום השבת. ניתן לראות את המגבות המונחות על הבימה.]]
===השבוע שקדם לשבת פרשת נשא תנש"א===
שיחה זו מורכבת משני שיחות שאמר הרבי בשני [[התוועדות|התוועדויות]] באותה שבת. הראשונה היתה כרגיל בכל יום שבת - התוועדות בשעה 13:30.
השבוע שקדם להתוועדויות המיוחדות של הרבי בשבת פרשת נשא תנש(הקבועה והתפאומית), נפתח בשלושה ימי קדושה רצופים של שבת וימי חג השבועות. ביום שלישי, [[איסרו חג]], התקיימה אסיפה של הרבנים שהגיעו לרבי לכבוד החג ([[חג המצו"ת]]) בה נחתם לראשונה פסק דין על פי הלכה שהרבי הוא מלך המשיח לפי סימני הרמב"ם.


ההתוועדות השנייה היתה פתאומית{{הערה|כפי הלשון שהופיעה בהערת המוציא לאור של השיחה.}}: היה זה לאחר ההתוועדות הקבועה של שבת, החסידים כולם כבר פנו לבתיהם לסעוד את [[סעודת שבת|סעודת השבת]] וב-[[770]] היו רק כחמישים איש. בערך עשרים דקות לפני ה[[שקיעה]], בשעה שמונה בערב, נכנס לפתע [[הרבי]] ל[[זאל הגדול]] של 770, ללא שמישהו ציפה או התכונן לכך. ביד [[ימין|ימינו]] החזיק ב[[סידור]], ובשמאלו ספל מלא [[מים]]{{הערה|אחר כך נודע שאת הספל, מילא מהברזים שליד המדריגות הפנימיות למטה.}}. על יד [[שמאל]] היתה מונחת גם מגבת ורודה. הרבי עצר בין בימת התפילה לבימה הקטנה של [[קריאת התורה]] (הסמוכה ל[[ארון הקודש]]), ו[[נטילת ידים|נטל את ידיו]], כאשר כקערה משמש המיכל של הקפה שהובא במהירות.
לאחר האסיפה נשלחו בחשאיות, בהוראת הרבי, הרב [[דוד נחשון]] עם ר' [[אבי טאוב]] על מנת להקריא את פסק הדין באוהלי רבותינו נשיאנו ברוסיה.


בהמשך הובא כסא הרבי שהיה בבימת ההתוועדויות, והונח על הרצפה ליד בימת ה[[תפילה]]. הרבי התיישב על הכסא, והמזכיר הרב [[ירחמיאל בנימין קליין]] הביא [[חלה]] קלועה (עטופה בשקית נילון){{הערה|מהשכן סלאוין דרך החצר ש 770}}. הרב קליין הוריד את שקית הניילון והגיש את החלה לרבו. לא היה סכין לחלה והרבי קרע את החלה לשתיים בידיו, תוך כדי חיוך. גם לא היה במקום [[מלח]], אז הרבי הטביל פרוסה אחת בשניה ושוב חייך.
ביום חמישי באותו שבוע נערכה [[יחידות כללית]] לאורחים שבאו לחג. ביחידות הרבי דיבר על חג השבועות ועל קבלת התורה ואף איחל לכל אחד ואחד מהנוכחים "קבלת התורה".


לאחר מכן, עלה הרבי לבימת התפילה ישב שם על כסאו, הורה להרב [[נחום יצחק קפלן]] להתחיל לשיר את [[ניגון בני היכלא]]. לאחר מכן התחיל להתוועד, ואז אמר את חלקה השני של השיחה. בסיום ההתוועדות בירך הרבי [[ברכת המזון]] ב[[זימון]]{{הערה|הרבי דאג שהיו לפחות 3 אנשים שעשו המוציא.}}, ולאחר מעריב חילק הרבי [[כוס של ברכה]]. ה[[הבדלה]] ולאחריה - החלוקה, התקיימו שלא כרגיל על בימת ומקום ה[[חלוקת דולרים]] למטה. וכדי שלא יוכתם ריפוד הקטיפה שעליו, הניחו על הבימה מגבות. לאחר המעמד, פצחו החסידים ב[[ריקוד חסידי]]{{הערה|על פי יומנים, גיליון [[מדקדקים]] ו[[חדור בד"ם]].}}.
לקראת השבת הגיעו ל-[[770]] אורחים נוספים (בנוסף לאורחים שהגיעו לחג השבועות). הגיעה קבוצה של דוברי צרפתית מ[[מונטריאול]], רבנים ושלוחים.
 
האווירה ב-770 היתה מרוממת. הורגש שחג השבועות עדיין לא תם ואירועים גדולים בקשר להתגלות משיח ובקשר למתן תורה מתרחשים.
 
===ההתוועדות הקבועה והפתאומית===
[[קובץ:י"ב סיון תנש"א.jpg|ממוזער|250px|הרבי בחלוקה המיוחדת בסיום השבת. ניתן לראות את המגבות המונחות על הבימה.]]
שיחת הדבר מלכות של פרשת נשא תנש"א, מורכבת משתי שיחות שאמר הרבי בשתי [[התוועדות|התוועדויות]] באותה שבת. הראשונה הייתה כרגיל בכל יום שבת - התוועדות בשעה 13:30.
 
אחרי שבירך בופה"ג ניגנו "שישו ושמחו בשמחת הגאולה", וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד את השירה בחוזק. ולאחרי השיחה השניה ניגנו את מאַרש ר"ח כסלו, וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד את השירה בחוזק רב, ובאמצע עודד בתנועות חזקות במיוחד בידו הימנית הק'.
 
לאחר מכן פנה כ"ק אדמו"ר שליט"א לשמאלו, ואמר שנמצאים כאן אורחים, ובודאי יאמרו "לחיים" ביחד עם ניגון שמח וכל הקהל יצטרף אליהם, וכיון שיש ביניהם אורחים מצרפת שאינם מבינים אידיש, לכן – והמשיך בצרפתית: "יאמרו 'לחיים' שלוש פעמים ובזריזות, וזה יהיה הכנה קרובה לגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו" [גירסא אחרת: ". . אשר ענין זה יהיה ההכנה, הסיבה וההקדמה לזריזות הגאולה כו'"].
 
האורחים החלו לנגן "האדרת והאמונה" בניגון המאַרש הצרפתי, וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד לעברם את השירה, ובאמצע סימן בשתי אצבעותיו הק' שיאמרו "לחיים" בפעם השניה, ואח"כ בשלושת אצבעותיו – שיאמרו "לחיים" פעם שלישית{{הערה|בדרכם חזרה למונטריאול הם התגברו על שלוש תקלות: פעמיים התפוצצו גלגלי האוטובוס, ובפעם השלישית התנגש האוטובוס בצבי שדילג מולו, ואיש לא נפגע בכל הנ"ל!}}. אחרי שיחה ג' ניגנו '[[יחי אדוננו]]'.
 
אחרי שיחה זו התקיימה חלוקת המשקה. בתחילה הועמדו על השולחן 23 קנקנים, וכ"ק אדמו"ר שליט"א איחל לכאו"א מהמקבלים: "זאָל זיין [= שיהיה] בהצלחה רבה". אח"כ החל כ"ק אדמו"ר שליט"א לנגן את ניגון ההקפות לאביו הרלוי"צ ז"ל, והורה לרב [[משה טלישבסקי]] לנגן "יהי רצון . . [[שיבנה בית המקדש]]". ח"כ התחיל לנגן בעצמו "ניעט ניעט ניקאַוואָ", ועודד בחוזק. אח"כ הזכיר אודות אמירת ברכה אחרונה (בעת ברכה אחרונה עודד שירת [[שובה ה']]), וניגש לתפילת מנחה. ניגנו בשים שלום, והרבי עודד בשתי ידיו. בסיום התיישב לאמירת פרקי אבות{{הערה|דברי משיח תנש"א ח"ד ע' 416 '''ואילך'''.}}.
 
ההתוועדות השנייה הייתה '''פתאומית'''{{הערה|כפי הלשון שהופיעה בהערת המוציא לאור של השיחה, והוגהה על ידי הרבי: "לפני השקיעה היתה התוועדות (נוספת) '''פתאומית'''. – כ"ק אדמו"ר שליט"א נטל ידיו הק' לסעודה, וצוה לנגן "בני היכלא". לאחרי השיחה הראשונה צוה לנגן (עשרת) ניגוני רבותינו נשיאינו. ובסיום ההתוועדות (לאחרי ברכת המזון, תפלת ערבית והבדלה) חילק כ"ק אדמו"ר שליט"א מ"כוס של ברכה" (וראה לקמן [בשיחה] סי"ג). '''המו"ל'''".}}: היה זה לאחר ההתוועדות הקבועה של שבת, החסידים כולם כבר פנו לבתיהם לסעוד את [[סעודת שבת|סעודת השבת]] וב-[[770]] נשארו רק כ-50 איש. כעשרים דקות לפני ה[[שקיעה]] - בשמונה בערב, נכנס לפתע [[הרבי]] ל[[זאל הגדול]] של 770, ללא שמישהו ציפה או התכונן לכך{{הערה|גם המזכיר ר' [[יהודה לייב גרונר]] ושרא חברי המזכירות לא שהו שם.}}. הרבי החזיק בידיו [[סידור]], ספל מלא ב[[מים]]{{הערה|אחר כך נודע שאת הספל, מילא מהברזים שליד המדריגות הפנימיות למטה.}} ומגבת ורודה. הרבי עצר בין בימת התפילה לבימה הקטנה של [[קריאת התורה]] (הסמוכה ל[[ארון הקודש]]), ו[[נטילת ידים|נטל את ידיו]], כאשר כקערה שימש המיכל של הקפה שהובא במהירות.
 
בהמשך הובא כסא הרבי שהיה בבימת ההתוועדויות, והונח על הרצפה ליד בימת ה[[תפילה]]. את הכיסא העבירו דרך הספסלים עד הבימה, ומהבימה לקרקע, למקום שבו עמד. הרבי התיישב על הכסא, והמזכיר הרב [[ירחמיאל בנימין קליין]] הביא [[חלה]]{{הערה|מהשכן הרב [[מיכאל סלאווין]] דרך החצר של 770.}}. הרבי בירך 'המוציא' ואכל מן החלה.
 
לאחר מכן, ובאופן חריג - אף על פי שהיתה זו התוועדות - עלה הרבי לבימת התפילה וישב על כסאו עם הפנים כלפי הקהל באופן שלא היה שולחן שחצץ בין הרבי לקהל, דבר שהוסיף על הייחודיות של המעמד. הרבי הורה לרב [[נחום יצחק קפלן]] להתחיל לנגן את '[[ניגון בני היכלא|בני היכלא]]', ולאחר מכן פתח בשיחה{{הערה|שלאחר מכן נכנסה בעריכה כחלק השני של השיחה המוגהת.}}. בסיום ההתוועדות בירך הרבי [[ברכת המזון]] ב[[זימון]]{{הערה|הרבי בירר קודם לכן שהיו לפחות 3 אנשים שנטלו ידים ואכלו לחם.}}, ולאחר [[מעריב]] ו[[הבדלה]] חילק הרבי [[כוס של ברכה]]. ההבדלה ולאחריה - החלוקה, התקיימו שלא כרגיל על בימת ומקום ה[[חלוקת דולרים]] למטה. וכדי שלא יוכתם ריפוד הקטיפה שעליו, הניחו על הבימה מגבות. לאחר המעמד, פצחו החסידים ב[[ריקוד חסידי]]{{הערה|על פי יומן "בית חיינו" - [[דברי משיח]] [[תנש"א]] ח"ד ע' 418 '''ואילך'''. וראה גיליון [[מדקדקים]] ו[[חדור בד"ם]].}}.


==סיכום==
==סיכום==
{{ציטוט-צף|ובפרט שבו הונהג לאחרונה{{הערה|הכוונה היא ל[[חלוקת הדולרים]] בכל [[יום ראשון]]}} להוסיף ב[[מצות הצדקה]], וכבר נתפשט המנהג כן בכמה מקומות, וכיון כך למעלה משלש שנים, הרי זה נעשה ענין של "חזקה" וחוזק, ו'''לא שייך בזה שינוי והפסק''' כו׳.|סעיף י, השיחה הבלתי מוגהת.}}
{{ציטוט-צף|ובפרט שבו הונהג לאחרונה{{הערה|הכוונה היא ל[[חלוקת הדולרים]], בה מחלק הרבי - החל מ[[י"א ניסן]] [[תשמ"ו]] - שטרות ל[[צדקה]] בכל [[יום ראשון]].}} להוסיף ב[[מצות הצדקה]], וכבר נתפשט המנהג כן בכמה מקומות, וכיון כך למעלה משלש שנים, הרי זה נעשה ענין של "חזקה" וחוזק, ו'''לא שייך בזה שינוי והפסק''' כו'.|בלתי מוגה סי- [[דברי משיח]] [[תנש"א]] ח"ד ריש ע' 144.}}
'''אותיות א' - ג'''' שבת זו קשורה למתן תורה ב[[פרשת השבוע]], "נשא את ראש", שעל ידי [[לימוד התורה]]; וגם ב[[פרקי אבות]], "משה קיבל [[תורה]] מסיני", קבלת התורה '''מחדש'''. ענין ההתחדשות שבתורה ובעולם: בכל שנה ישנה התחדשות כללית בנתינת התורה ב[[חג השבועות]], וממנה נמשכת התחדשות פרטית בכל יום{{הערה|כמו ההתחדשות הכללית בבריאה ב[[ראש השנה]], שממנה נמשכת התחדשות כל יום.}}. ואם כן, '''מהו החידוש המיוחד שבשבת זו?''' יותר מההתחדשות הפרטית שבכל יום, ואפילו יותר מההתחדשות שבמתן תורה?
'''אותיות א' - ג'.''' שבת זו קשורה למתן תורה ב[[פרשת השבוע]], "נשא את ראש", שעל ידי [[לימוד התורה]]; וגם ב[[פרקי אבות]], "משה קיבל [[תורה]] מסיני", קבלת התורה '''מחדש'''. ענין ההתחדשות שבתורה ובעולם: בכל שנה ישנה התחדשות כללית בנתינת התורה ב[[חג השבועות]], וממנה נמשכת התחדשות פרטית בכל יום{{הערה|כמו ההתחדשות הכללית בבריאה ב[[ראש השנה]], שממנה נמשכת התחדשות כל יום.}}. ואם כן, '''מהו החידוש המיוחד שבשבת זו?''' יותר מההתחדשות הפרטית שבכל יום, ואפילו יותר מההתחדשות שבמתן תורה?


'''אותיות ד' - ו'''' הרבי מבאר את ענין החידוש שיהיה ב[[ימות המשיח]] - שיתגלו דרגות חדשות שלא התגלו אף פעם, בתורה וב[[עולם]]. מעין חידוש זה ישנו ב[[חידושי תורה]] ב[[גלות|זמן הזה]], המוציאים ענינים בתורה מהעלם לגילוי, וכך מגלים את האלוקות שבעולם. ולעתיד יתגלו כל הענינים הנעלמים שבתורה, וממילא את ההעלם של העולם, שיתגלה כח ה[[עצמות]] שבו. במתן תורה התגלתה חיצוניות התורה, ולכן נשאר ההסתר על האלוקות שבעולם; ולעתיד יתגלה החלק הפנימי שבתורה, ולכן יתגלה כח ה[[עצמות]] בשלימות.
'''אותיות ד' - ו'.''' הרבי מבאר את ענין החידוש שיהיה ב[[ימות המשיח]] - שיתגלו דרגות חדשות שלא התגלו אף פעם, בתורה ובעולם. מעין חידוש זה ישנו ב[[חידושי תורה]] ב[[גלות|זמן הזה]], המוציאים ענינים בתורה מהעלם לגילוי, וכך מגלים את האלוקות שבעולם. ולעתיד יתגלו כל הענינים הנעלמים שבתורה, וממילא את ההעלם של העולם, שיתגלה כח ה[[עצמות]] שבו. במתן תורה התגלתה חיצוניות התורה, ולכן נשאר ההסתר על האלוקות שבעולם; ולעתיד יתגלה החלק הפנימי שבתורה, ולכן יתגלה כח העצמות בשלימות.


'''אותיות ז' - י"ב''' '''וזהו החידוש בשבת זו:''' במתן תורה מתגלית ההתחדשות שבתורה מצד עצמה, ובשבת זו מתגלה החידוש בתורה מצד מקבלי התורה. וכפי שמודגש בכל עניני השבת: ב[[שם]] הפרשה - "נשא את ראש"{{הערה|דרגא נעלית בלימוד התורה, ששלימותה ב"תורה חדשה".}}; תוכן הפרשה - עבודת ה[[שבט לוי|לויים]] (המסופרת בפרשה) בנשיאת [[המשכן]] ובהפיכת העולם כולו ל[[דירה בתחתונים|דירה לה']]. וב[[פרקי אבות]]: "משה קיבל תורה" - קבלת התורה מחדש; "העולם עומד" ו"קיים" - הפעולה בעולם; ו"כל ישראל" - אחדות ישראל ע"י בחי' היחידה. וגם [[יום השבת]] בעצמו.
'''אותיות ז' - י"ב.''' '''וזהו החידוש בשבת זו:''' במתן תורה מתגלית ההתחדשות שבתורה מצד עצמה, ובשבת זו מתגלה החידוש בתורה מצד מקבלי התורה. וכפי שמודגש בכל עניני השבת: ב[[שם]] הפרשה - "נשא את ראש"{{הערה|דרגא נעלית בלימוד התורה, ששלימותה ב"תורה חדשה".}}; תוכן הפרשה - עבודת ה[[שבט לוי|לויים]] (המסופרת בפרשה) בנשיאת [[המשכן]] ובהפיכת העולם כולו ל[[דירה בתחתונים|דירה לה']]. וב[[פרקי אבות]]: "משה קיבל תורה" - קבלת התורה מחדש; "העולם עומד" ו"קיים" - הפעולה בעולם; ו"כל ישראל" - אחדות ישראל ע"י בחי' היחידה. וגם [[יום השבת]] בעצמו.


'''אותיות י"ג - י"ד''' ההכנה לחידוש שבגאולה מודגשת בתקופה זו: לאחר כל הסימנים והשלמת העבודה מוכנים לגאולה, ונמצאים בשנה ושעה ש[[מלך המשיח]] בא, בפרט בזמן מיוחד זה. אם כן, זה הזמן להתחדש בעניני התורה, ב[[חידושי תורה]] ולימוד [[פנימיות התורה]]; וזה יביא להתגלות ה[[תורה חדשה מאתי תצא]] תיכף ומיד ממש.
'''אותיות י"ג - י"ד.''' ההכנה לחידוש שבגאולה מודגשת בתקופה זו: לאחר כל הסימנים והשלמת העבודה מוכנים לגאולה, ונמצאים בשנה ושעה ש[[מלך המשיח]] בא, בפרט בזמן מיוחד זה. אם כן, זה הזמן להתחדש בעניני התורה, ב[[חידושי תורה]] ולימוד [[פנימיות התורה]]; וזה יביא להתגלות ה[[תורה חדשה מאתי תצא]] תיכף ומיד ממש.


==בעקבות השיחה==
==בעקבות השיחה==
בשבת שאחרי אמירת שיחה זו בהתוועדות הפתאומית, נכחו ב-770 כל החסידים, תוך מחשבה שאולי ירד הרבי שוב להתוועדות פתאומית.
במוצאי השבת התקיימה התוועדות חסידים מלווה מלכה ב-770, בה דיברו רבנים ומשפיעים ועוררו את הקהל בעקבות הגילויים הגדולים להם זכינו{{הערה|דברי משיח תנש"א ח"ד ע' 427.}}.
 
בשבת שאחרי אמירת שיחה זו, נותרו חסידים רבים ב-770 גם לאחר סיום ההתוועדות הראשונה, תוך מחשבה שאולי ירד הרבי שוב להתוועדות פתאומית.
 
חסידים למדו מכך, שיש להיות מוכן בכל רגע שאולי אז, [[התגלות מלך המשיח|יתגלה]] [[הרבי כמלך המשיח]], כמו בהתוועדות זו, באופן של "פתאום יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים"{{הערה|מלאכי ג, א.}}.
 
על יסוד מאורע מיוחד זה, שהרבי ערך התוועדות מיוחדת בסיום ימי התשלומין של חג השבועות, נוהגים חסידים רבים לערוך התוועדות מיוחדת לציון סיום ימי התשלומין.
 
== ראו גם ==


חסידים למדו מכך, שיש להיות מוכן בכל רגע שאולי אז, [[התגלות מלך המשיח|יתגלה]] [[הרבי כמלך המשיח]], כמו בהתוועדות זו.
* [[ניגוני הנשיאים והשירה העשירית]]


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B91KHRkDr3SASlZ2aDMwek9hLW8 '''השיחה המוגהת'''] ([[ארכיון גאולה ומשיח]]).
* השיחה - התוועדויות א' וב': '''[https://drive.google.com/file/d/0B91KHRkDr3SAM1E4Qk1jc1NoNlE/view?usp=drive_link&resourcekey=0-Tdi98F9_ztCrcx-a6QtBGA מוגה (לשון הקודש)] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/14iExirFYP33WG_YjRgVcNU5ZpqLVKzPYAsR435HDsZY/edit?usp=drive_link גרסת טקסט] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/0B91KHRkDr3SAZG9MMXdsbEVnYTA/edit?usp=drive_link&ouid=113047085946654283603&resourcekey=0-YEZ9N0C21LTf8xTbhJ_YRg&rtpof=true&sd=true בלתי מוגה - שיחה ויומן (התוועדות א')] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/0B91KHRkDr3SAU0R1RkNPeG5vdFk/edit?usp=drive_link&ouid=113047085946654283603&resourcekey=0-2q7GP9XjnuZrOgPSCkVs8g&rtpof=true&sd=true בלתי מוגה - שיחה ויומן (התוועדות ב')]'''
*[https://docs.google.com/document/d/14iExirFYP33WG_YjRgVcNU5ZpqLVKzPYAsR435HDsZY/edit '''השיחה בגרסת טקסט'''] ([[ארכיון גאולה ומשיח]]).
*'''[https://drive.google.com/file/d/1aQC2TylIN5eM3CI03fAacR3QuW_al7Re/view משיחקאסט פרשת נשא]''' - מענדי איברט ואיצ'ה קראוס בתוכנית [[משיחקאסט]] מרתקת {{אודיו}}
*[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B91KHRkDr3SAZE5ndlB4ZkRDSkE '''השיחה הבלתי מוגהת'''] ([[ארכיון גאולה ומשיח]]).
*'''[https://drive.google.com/file/d/1Py4_Bwll0XLCSkF0bNe5UgCM6In3cqFR/view?usp=sharing יומן מההתוועדות הפתאומית]''' מטה לימוד הדבר מלכות {{PDF}}
*[[מנחם זיגלבוים]], '''[https://chabad.info/magazine/676810/ "ואז פתאום נכנס הרבי, לתדהמת כולם.."]''', מתוך [[שבועון בית משיח]] {{אינפו}}
*[https://chabad.info/video/rebbe/yearround/368946/ פרסום ראשון: וידאו מכוס של ברכה במוצאי ש"פ נשא תנש"א{{רבי דרייב}}{{וידפו}}]
*'''[http://teshura.com/teshurapdf/%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%94%20%D7%A1%D7%92%D7%9C-%D7%A7%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A4%D7%90.pdf תנשא מלכותו]''', תשורה מנישואי משפחת סגל-קאליפא, י"ב סיון תשפ"ד


{{שיחות הדבר מלכות}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{שיחות הדבר מלכות}}
 
{{מיון רגיל: נשא, דבר מלכות}}
[[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|נשא]]
[[קטגוריה:חומש במדבר|נשא]]

גרסה אחרונה מ־21:07, 19 בנובמבר 2024

" כנהוג בהתוועדות כגון זו, ינגנו את ניגוני כל רבותינו נשיאינו . . עד לניגון האחרון - הניגון של נשיא דורנו כ"ק מו"ח אדמו"ר, שעד ניגון זה נצא מהגלות[1], והולכים תיכף ומיד לגאולה האמיתית והשלימה, הקשורה גם לשירה העשירית. "

– דברי משיח תנש"א ח"ד ע' 136

" ניגוני רבותינו נשיאינו (נשיאי תורת החסידות שעל ידי הפצתה חוצה קא אתי מר דא מלכא משיחא) – הבעש"ט, המגיד, אדמו"ר הזקן, אדמו"ר האמצעי, הצמח־צדק*, אדמו"ר מהר"ש, אדמו"ר מהורש"ב וכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו** – תשעה ניגונים שבהם מסיימים קץ הגלות, ובאים לניגון העשירי, שירה העשירית דמלך המשיח.
*) שב' שמותיו – "צמח" ו"צדק" (בגימטריא מנחם מענדל) הם שמותיו של המלך המשיח.
**) שב' שמותיו – "יוסף" ו"יצחק" – קשורים עם הגאולה.
"

– הערה 150 בשיחה ובשוה"ג

דבר מלכות נשא היא שיחה שאמר הרבי בשבת פרשת נשא, י"ב סיון (סיום ימי התשלומין) תנש"א, והוגהה על ידי הרבי בלשון הקודש.

השיחה עוסקת בחידוש שפעל מתן תורה שבעולם הגשמי יתגלה האור האלוקי, ושיש עדיין להשלים פעולה זו בפנימיות התורה, ובמיוחד בשבת זו שבה מגיעים מההתחדשות של מתן תורה.

השיחה בנויה משתי התוועדויות שערך הרבי באותה שבת. הראשונה היא ההתוועדות הקבועה כבכל שבת, והשניה התוועדות פתאומית שערך הרבי בשעת רעווא דרעווין.

שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

רקע[עריכה | עריכת קוד מקור]

השבוע שקדם לשבת פרשת נשא תנש"א[עריכה | עריכת קוד מקור]

השבוע שקדם להתוועדויות המיוחדות של הרבי בשבת פרשת נשא תנש"א (הקבועה והתפאומית), נפתח בשלושה ימי קדושה רצופים של שבת וימי חג השבועות. ביום שלישי, איסרו חג, התקיימה אסיפה של הרבנים שהגיעו לרבי לכבוד החג (חג המצו"ת) בה נחתם לראשונה פסק דין על פי הלכה שהרבי הוא מלך המשיח לפי סימני הרמב"ם.

לאחר האסיפה נשלחו בחשאיות, בהוראת הרבי, הרב דוד נחשון עם ר' אבי טאוב על מנת להקריא את פסק הדין באוהלי רבותינו נשיאנו ברוסיה.

ביום חמישי באותו שבוע נערכה יחידות כללית לאורחים שבאו לחג. ביחידות הרבי דיבר על חג השבועות ועל קבלת התורה ואף איחל לכל אחד ואחד מהנוכחים "קבלת התורה".

לקראת השבת הגיעו ל-770 אורחים נוספים (בנוסף לאורחים שהגיעו לחג השבועות). הגיעה קבוצה של דוברי צרפתית ממונטריאול, רבנים ושלוחים.

האווירה ב-770 היתה מרוממת. הורגש שחג השבועות עדיין לא תם ואירועים גדולים בקשר להתגלות משיח ובקשר למתן תורה מתרחשים.

ההתוועדות הקבועה והפתאומית[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי בחלוקה המיוחדת בסיום השבת. ניתן לראות את המגבות המונחות על הבימה.

שיחת הדבר מלכות של פרשת נשא תנש"א, מורכבת משתי שיחות שאמר הרבי בשתי התוועדויות באותה שבת. הראשונה הייתה כרגיל בכל יום שבת - התוועדות בשעה 13:30.

אחרי שבירך בופה"ג ניגנו "שישו ושמחו בשמחת הגאולה", וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד את השירה בחוזק. ולאחרי השיחה השניה ניגנו את מאַרש ר"ח כסלו, וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד את השירה בחוזק רב, ובאמצע עודד בתנועות חזקות במיוחד בידו הימנית הק'.

לאחר מכן פנה כ"ק אדמו"ר שליט"א לשמאלו, ואמר שנמצאים כאן אורחים, ובודאי יאמרו "לחיים" ביחד עם ניגון שמח וכל הקהל יצטרף אליהם, וכיון שיש ביניהם אורחים מצרפת שאינם מבינים אידיש, לכן – והמשיך בצרפתית: "יאמרו 'לחיים' שלוש פעמים ובזריזות, וזה יהיה הכנה קרובה לגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו" [גירסא אחרת: ". . אשר ענין זה יהיה ההכנה, הסיבה וההקדמה לזריזות הגאולה כו'"].

האורחים החלו לנגן "האדרת והאמונה" בניגון המאַרש הצרפתי, וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד לעברם את השירה, ובאמצע סימן בשתי אצבעותיו הק' שיאמרו "לחיים" בפעם השניה, ואח"כ בשלושת אצבעותיו – שיאמרו "לחיים" פעם שלישית[2]. אחרי שיחה ג' ניגנו 'יחי אדוננו'.

אחרי שיחה זו התקיימה חלוקת המשקה. בתחילה הועמדו על השולחן 23 קנקנים, וכ"ק אדמו"ר שליט"א איחל לכאו"א מהמקבלים: "זאָל זיין [= שיהיה] בהצלחה רבה". אח"כ החל כ"ק אדמו"ר שליט"א לנגן את ניגון ההקפות לאביו הרלוי"צ ז"ל, והורה לרב משה טלישבסקי לנגן "יהי רצון . . שיבנה בית המקדש". ח"כ התחיל לנגן בעצמו "ניעט ניעט ניקאַוואָ", ועודד בחוזק. אח"כ הזכיר אודות אמירת ברכה אחרונה (בעת ברכה אחרונה עודד שירת שובה ה'), וניגש לתפילת מנחה. ניגנו בשים שלום, והרבי עודד בשתי ידיו. בסיום התיישב לאמירת פרקי אבות[3].

ההתוועדות השנייה הייתה פתאומית[4]: היה זה לאחר ההתוועדות הקבועה של שבת, החסידים כולם כבר פנו לבתיהם לסעוד את סעודת השבת וב-770 נשארו רק כ-50 איש. כעשרים דקות לפני השקיעה - בשמונה בערב, נכנס לפתע הרבי לזאל הגדול של 770, ללא שמישהו ציפה או התכונן לכך[5]. הרבי החזיק בידיו סידור, ספל מלא במים[6] ומגבת ורודה. הרבי עצר בין בימת התפילה לבימה הקטנה של קריאת התורה (הסמוכה לארון הקודש), ונטל את ידיו, כאשר כקערה שימש המיכל של הקפה שהובא במהירות.

בהמשך הובא כסא הרבי שהיה בבימת ההתוועדויות, והונח על הרצפה ליד בימת התפילה. את הכיסא העבירו דרך הספסלים עד הבימה, ומהבימה לקרקע, למקום שבו עמד. הרבי התיישב על הכסא, והמזכיר הרב ירחמיאל בנימין קליין הביא חלה[7]. הרבי בירך 'המוציא' ואכל מן החלה.

לאחר מכן, ובאופן חריג - אף על פי שהיתה זו התוועדות - עלה הרבי לבימת התפילה וישב על כסאו עם הפנים כלפי הקהל באופן שלא היה שולחן שחצץ בין הרבי לקהל, דבר שהוסיף על הייחודיות של המעמד. הרבי הורה לרב נחום יצחק קפלן להתחיל לנגן את 'בני היכלא', ולאחר מכן פתח בשיחה[8]. בסיום ההתוועדות בירך הרבי ברכת המזון בזימון[9], ולאחר מעריב והבדלה חילק הרבי כוס של ברכה. ההבדלה ולאחריה - החלוקה, התקיימו שלא כרגיל על בימת ומקום החלוקת דולרים למטה. וכדי שלא יוכתם ריפוד הקטיפה שעליו, הניחו על הבימה מגבות. לאחר המעמד, פצחו החסידים בריקוד חסידי[10].

סיכום[עריכה | עריכת קוד מקור]

" ובפרט שבו הונהג לאחרונה[11] להוסיף במצות הצדקה, וכבר נתפשט המנהג כן בכמה מקומות, וכיון כך למעלה משלש שנים, הרי זה נעשה ענין של "חזקה" וחוזק, ולא שייך בזה שינוי והפסק כו'. "

– בלתי מוגה סי"ב - דברי משיח תנש"א ח"ד ריש ע' 144.

אותיות א' - ג'. שבת זו קשורה למתן תורה בפרשת השבוע, "נשא את ראש", שעל ידי לימוד התורה; וגם בפרקי אבות, "משה קיבל תורה מסיני", קבלת התורה מחדש. ענין ההתחדשות שבתורה ובעולם: בכל שנה ישנה התחדשות כללית בנתינת התורה בחג השבועות, וממנה נמשכת התחדשות פרטית בכל יום[12]. ואם כן, מהו החידוש המיוחד שבשבת זו? יותר מההתחדשות הפרטית שבכל יום, ואפילו יותר מההתחדשות שבמתן תורה?

אותיות ד' - ו'. הרבי מבאר את ענין החידוש שיהיה בימות המשיח - שיתגלו דרגות חדשות שלא התגלו אף פעם, בתורה ובעולם. מעין חידוש זה ישנו בחידושי תורה בזמן הזה, המוציאים ענינים בתורה מהעלם לגילוי, וכך מגלים את האלוקות שבעולם. ולעתיד יתגלו כל הענינים הנעלמים שבתורה, וממילא את ההעלם של העולם, שיתגלה כח העצמות שבו. במתן תורה התגלתה חיצוניות התורה, ולכן נשאר ההסתר על האלוקות שבעולם; ולעתיד יתגלה החלק הפנימי שבתורה, ולכן יתגלה כח העצמות בשלימות.

אותיות ז' - י"ב. וזהו החידוש בשבת זו: במתן תורה מתגלית ההתחדשות שבתורה מצד עצמה, ובשבת זו מתגלה החידוש בתורה מצד מקבלי התורה. וכפי שמודגש בכל עניני השבת: בשם הפרשה - "נשא את ראש"[13]; תוכן הפרשה - עבודת הלויים (המסופרת בפרשה) בנשיאת המשכן ובהפיכת העולם כולו לדירה לה'. ובפרקי אבות: "משה קיבל תורה" - קבלת התורה מחדש; "העולם עומד" ו"קיים" - הפעולה בעולם; ו"כל ישראל" - אחדות ישראל ע"י בחי' היחידה. וגם יום השבת בעצמו.

אותיות י"ג - י"ד. ההכנה לחידוש שבגאולה מודגשת בתקופה זו: לאחר כל הסימנים והשלמת העבודה מוכנים לגאולה, ונמצאים בשנה ושעה שמלך המשיח בא, בפרט בזמן מיוחד זה. אם כן, זה הזמן להתחדש בעניני התורה, בחידושי תורה ולימוד פנימיות התורה; וזה יביא להתגלות התורה חדשה מאתי תצא תיכף ומיד ממש.

בעקבות השיחה[עריכה | עריכת קוד מקור]

במוצאי השבת התקיימה התוועדות חסידים מלווה מלכה ב-770, בה דיברו רבנים ומשפיעים ועוררו את הקהל בעקבות הגילויים הגדולים להם זכינו[14].

בשבת שאחרי אמירת שיחה זו, נותרו חסידים רבים ב-770 גם לאחר סיום ההתוועדות הראשונה, תוך מחשבה שאולי ירד הרבי שוב להתוועדות פתאומית.

חסידים למדו מכך, שיש להיות מוכן בכל רגע שאולי אז, יתגלה הרבי כמלך המשיח, כמו בהתוועדות זו, באופן של "פתאום יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים"[15].

על יסוד מאורע מיוחד זה, שהרבי ערך התוועדות מיוחדת בסיום ימי התשלומין של חג השבועות, נוהגים חסידים רבים לערוך התוועדות מיוחדת לציון סיום ימי התשלומין.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. כ"ה הנוסח בכמה יומנים. גירסאות אחרות: "שעד אז כבר נצא ודאי מן הגלות"; "שעד ניגון זה נצא מהגלות"; "אשר בניגון זה מסיימים את הגלות"; "און מיט דעם ניגון גייט מען אַרויס פון גלות" (="ובניגון זה יוצאים מהגלות"); "און מיט די ניגונים וועט מען פאַרשליסן דעם גלות" (= "ובניגונים אלו ננעל את הגלות"), ועוד. - נסמנו בדברי משיח תנש"א ח"ד ע' 136 הערה 58.
  2. בדרכם חזרה למונטריאול הם התגברו על שלוש תקלות: פעמיים התפוצצו גלגלי האוטובוס, ובפעם השלישית התנגש האוטובוס בצבי שדילג מולו, ואיש לא נפגע בכל הנ"ל!
  3. דברי משיח תנש"א ח"ד ע' 416 ואילך.
  4. כפי הלשון שהופיעה בהערת המוציא לאור של השיחה, והוגהה על ידי הרבי: "לפני השקיעה היתה התוועדות (נוספת) פתאומית. – כ"ק אדמו"ר שליט"א נטל ידיו הק' לסעודה, וצוה לנגן "בני היכלא". לאחרי השיחה הראשונה צוה לנגן (עשרת) ניגוני רבותינו נשיאינו. ובסיום ההתוועדות (לאחרי ברכת המזון, תפלת ערבית והבדלה) חילק כ"ק אדמו"ר שליט"א מ"כוס של ברכה" (וראה לקמן [בשיחה] סי"ג). המו"ל".
  5. גם המזכיר ר' יהודה לייב גרונר ושרא חברי המזכירות לא שהו שם.
  6. אחר כך נודע שאת הספל, מילא מהברזים שליד המדריגות הפנימיות למטה.
  7. מהשכן הרב מיכאל סלאווין דרך החצר של 770.
  8. שלאחר מכן נכנסה בעריכה כחלק השני של השיחה המוגהת.
  9. הרבי בירר קודם לכן שהיו לפחות 3 אנשים שנטלו ידים ואכלו לחם.
  10. על פי יומן "בית חיינו" - דברי משיח תנש"א ח"ד ע' 418 ואילך. וראה גיליון מדקדקים וחדור בד"ם.
  11. הכוונה היא לחלוקת הדולרים, בה מחלק הרבי - החל מי"א ניסן תשמ"ו - שטרות לצדקה בכל יום ראשון.
  12. כמו ההתחדשות הכללית בבריאה בראש השנה, שממנה נמשכת התחדשות כל יום.
  13. דרגא נעלית בלימוד התורה, ששלימותה ב"תורה חדשה".
  14. דברי משיח תנש"א ח"ד ע' 427.
  15. מלאכי ג, א.