שתי מתנות שהן ארבע: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "( [וש]?)יתכן([^א-ת])" ב־"$1ייתכן$2")
אין תקציר עריכה
 
(3 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''שתי מתנות שהם ארבע''', הוא כינוי למצוות נתינת הדם על קרנות ה[[מזבח]], באופן שנותן רק על ידי שתי מתנות - נתינות, אך למעשה הדם נזרק על כל ארבע צדדי המזבח.
'''שתי מתנות שהם ארבע''', הוא כינוי למצוות נתינת הדם על קרנות ה[[מזבח]], באופן שנותן רק על ידי שתי מתנות - זריקות, אך למעשה הדם נזרק על כל ארבעת צדדי המזבח.


מקום הנתינה הוא בקרנות - מזרחית צפונית, מערבית דרומית.
מקום הנתינה הוא ב{{מונחון|קרנות|קרנות=פינות}} - מזרחית צפונית, מערבית דרומית.


== אופן נתינת הדם ==
== אופן נתינת הדם ==


נחלקו [[רב]] ושמואל באופן נתינת הדם.
[[רב (אמורא)|רב]] ושמואל נחלקו באופן נתינת הדם.


רב סובר כי נותן את הדם על [[קרן המזבח]] בשתי צדדי הקרן, לדוגמא מזרחית צפונית, נותן פעמיים, בצד המזרחי של הקרן ובצד הצפוני של הקרן. שמואל סובר כי נותן על הקרן באמצע והדם מתפשט מאליו לשתי הצדדים, כמין אות כ"ף פשוטה.
רב סובר כי נותן את הדם על [[קרן המזבח]] בשתי צדדי הקרן, לדוגמה מזרחית צפונית, הכהן נותן גם בצד המזרחי וגם בצד הצפוני. שמואל סובר כי נותן על הקרן באמצע והדם מתפשט לבד לשתי הצדדים, כמו אות כ"ף פשוטה.


ההוכחה כי זריקת דם ה[[קרבן עולה|עולה]] הוא באופן של "שתי מתנות שהם ארבע" הוא, מכיון שזריקת דם ה[[קרבן עולה|עולה]] צריך להיות על [[יסוד המזבח]], ומכיון שלא היה למזבח יסוד בקרן מזרחית דרומית, לא ייתכן לבצע ארבע נתינות של דם אל ארבע קרנות.
ההוכחה כי זריקת דם ה[[קרבן עולה|עולה]] הוא באופן של "שתי מתנות שהם ארבע" הוא, מכיון שזריקת דם ה[[קרבן עולה|עולה]] צריך להיות על [[יסוד המזבח]], ומכיון שלא היה למזבח יסוד בקרן מזרחית דרומית, לא ייתכן לבצע ארבע נתינות של דם אל ארבע קרנות.
שורה 15: שורה 15:
הסיבה לכך שבקרן דרומית מזרחית לא היה יסוד למזבח הוא, לפי שחלק זה היה בחלקו של [[יהודה]], שלא כשאר יסודות המזבח שנפלו בחלקו של שבט בנימין, וזכה בנימין שיסודות המזבח היו רק בחלקו.
הסיבה לכך שבקרן דרומית מזרחית לא היה יסוד למזבח הוא, לפי שחלק זה היה בחלקו של [[יהודה]], שלא כשאר יסודות המזבח שנפלו בחלקו של שבט בנימין, וזכה בנימין שיסודות המזבח היו רק בחלקו.


הסיבה לזכיה זאת, הוא כדברי רבי אלעזר: רצועה היתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסה בחלקו של [[בנימין]], והיה בנימין ה[[צדיק]] מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר חופף עליו כל היום לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן ל[[הקב"ה]] שנאמר ובין כתפיו שכן.
הסיבה לזכיה זאת, הוא כדברי רבי אלעזר: רצועה הייתה יוצאה מחלקו של [[יהודה]] ונכנסה בחלקו של [[בנימין]], והיה בנימין ה[[צדיק]] מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר חופף עליו כל היום לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן ל[[הקב"ה]] שנאמר ובין כתפיו שכן.


ההסבר לכך הוא שחלקו של יהודה החל מצידו המזרחי של [[הר הבית]], כלל את כל העזרות עד המזבח, שם היה חלקו של בנימין, מלבד אמה אחת של המזבח בחלקו המזרחי שהיה של יהודה, כמעט כולו - חוץ מהקרן הצפוני - מזרחי.  
ההסבר לכך הוא שחלקו של יהודה החל מצידו המזרחי של [[הר הבית]], כלל את כל העזרות עד המזבח, שם היה חלקו של בנימין, מלבד אמה אחת של המזבח בחלקו המזרחי שהיה של יהודה, כמעט כולו - חוץ מהקרן הצפוני - מזרחי.  

גרסה אחרונה מ־15:16, 4 באוקטובר 2023

שתי מתנות שהם ארבע, הוא כינוי למצוות נתינת הדם על קרנות המזבח, באופן שנותן רק על ידי שתי מתנות - זריקות, אך למעשה הדם נזרק על כל ארבעת צדדי המזבח.

מקום הנתינה הוא ב
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון

לא נמצא templatedata תקין
קרנות - מזרחית צפונית, מערבית דרומית.

אופן נתינת הדם[עריכה | עריכת קוד מקור]

רב ושמואל נחלקו באופן נתינת הדם.

רב סובר כי נותן את הדם על קרן המזבח בשתי צדדי הקרן, לדוגמה מזרחית צפונית, הכהן נותן גם בצד המזרחי וגם בצד הצפוני. שמואל סובר כי נותן על הקרן באמצע והדם מתפשט לבד לשתי הצדדים, כמו אות כ"ף פשוטה.

ההוכחה כי זריקת דם העולה הוא באופן של "שתי מתנות שהם ארבע" הוא, מכיון שזריקת דם העולה צריך להיות על יסוד המזבח, ומכיון שלא היה למזבח יסוד בקרן מזרחית דרומית, לא ייתכן לבצע ארבע נתינות של דם אל ארבע קרנות.

קרן דרומית מזרחית[עריכה | עריכת קוד מקור]

הסיבה לכך שבקרן דרומית מזרחית לא היה יסוד למזבח הוא, לפי שחלק זה היה בחלקו של יהודה, שלא כשאר יסודות המזבח שנפלו בחלקו של שבט בנימין, וזכה בנימין שיסודות המזבח היו רק בחלקו.

הסיבה לזכיה זאת, הוא כדברי רבי אלעזר: רצועה הייתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסה בחלקו של בנימין, והיה בנימין הצדיק מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר חופף עליו כל היום לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן להקב"ה שנאמר ובין כתפיו שכן.

ההסבר לכך הוא שחלקו של יהודה החל מצידו המזרחי של הר הבית, כלל את כל העזרות עד המזבח, שם היה חלקו של בנימין, מלבד אמה אחת של המזבח בחלקו המזרחי שהיה של יהודה, כמעט כולו - חוץ מהקרן הצפוני - מזרחי.

נמצא שהקרן היחידה שהיה בחלקו של יהודה, ושם ראוי היה להיות יסוד, הוא בחלק המזרחי - צפוני, אלא שבזכותו של בנימין זכה של הקרנות יהיו בחלקו בלבד.[1]

הערות שוליים