אב (תורה שבכתב): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(16 גרסאות ביניים של 12 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
אב - כינוי לתורה שבכתב (שמע בני מוסר אביך!) על שם "דנפקא (שנמשכת) מ[[חכמה עילאה]] הנקראת אב".
'''אב''' הינו כינוי ל[[תורה שבכתב]] על שם "דנפקא (שנמשכת) מ[[חכמה עילאה]] הנקראת אב" ועל שם שכוללת כל תרי"ג המצוות בהתכללות ובהעלם, וממנה באים אל ה[[גילוי]] ב[[תורה שבעל פה]].
==משמעותו==
כפי שכל אברי הולד כלולים בטיפת האב, אך הם בהעלם גדול, ולא רואים את חלוקת האברים של הולד והגדרתם המפורטת, ורק האם מוציאתו לידי גילוי בלידתה, והיינו, שברחם האם מתחילה להסתמן חלוקת האברים, וכל אבר נעשה מוגדר לפי צורתו ותכונתו, עד שנולד ולד שלם ב[[רמ"ח אברים]] ו[[שס"ה גידים]], כך גם התורה שבכתב ביחס לתורה שבעל פה.


ועל שם שכוללת כל תרי"ג המצוות בהתכללות וב[[העלם]], וממנה באים אל ה[[גילוי]] בתורה שבעל-פה.
כי [[רצון העליון]] ברוך הוא המלובש בתרי"ג המצוות כפי שהן כתובות בתורה שבכתב הוא מופלא ומכוסה טמיר ונעלם, ואינו מתגלה בהבנת האדם אלא על ידי תורה שבעל-פה, וכמו מצות [[תפילין]] - שנאמר בתורה שבכתב: "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" והוא מאמר סתום ונעלם, שלא פירש הכתוב איך ומה לקשור וכו' עד שפירשה תורה שבעל פה.
 
כמו שכל אברי הולד אמנם כלולים בטיפת האב, אך הם בהעלם גדול, ולא רואים את חלוקת האברים של הולד והגדרתם המפורטת, ורק האם מוציאתו לידי גילוי בלידתה, והיינו, שברחם האם מתחילה להסתמן חלוקת האברים, וכל אבר נעשה מוגדר לפי צורתו ותכונתו, עד שנולד ולד שלם ב[[רמ"ח אברים]] ו[[שס"ה גידים]],  כך גם התורה שבכתב ביחס לתורה שבעל-פה.
 
כי [[רצון העליון]] ב"ה המלובש בתרי"ג המצוות כפי שהן כתובות בתורה שבכתב הוא מופלא ומכוסה טמיר ונעלם, ואינו מתגלה בהבנת האדם אלא על ידי תורה שבעל-פה, וכמו מצות [[תפילין]] - שנאמר בתורה שבכתב: "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" והוא מאמר סתום ונעלם, שלא פירש הכתוב איך ומה לקשור וכו' עד שפירשה תורה שבעל-פה.


{{סגל}}
{{סגל}}
 
{{קצרמר|חסידות}}
[[קטגוריה:תורה]]
[[קטגוריה:תורה]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־12:40, 28 בפברואר 2024

אב הינו כינוי לתורה שבכתב על שם "דנפקא (שנמשכת) מחכמה עילאה הנקראת אב" ועל שם שכוללת כל תרי"ג המצוות בהתכללות ובהעלם, וממנה באים אל הגילוי בתורה שבעל פה.

משמעותו[עריכה | עריכת קוד מקור]

כפי שכל אברי הולד כלולים בטיפת האב, אך הם בהעלם גדול, ולא רואים את חלוקת האברים של הולד והגדרתם המפורטת, ורק האם מוציאתו לידי גילוי בלידתה, והיינו, שברחם האם מתחילה להסתמן חלוקת האברים, וכל אבר נעשה מוגדר לפי צורתו ותכונתו, עד שנולד ולד שלם ברמ"ח אברים ושס"ה גידים, כך גם התורה שבכתב ביחס לתורה שבעל פה.

כי רצון העליון ברוך הוא המלובש בתרי"ג המצוות כפי שהן כתובות בתורה שבכתב הוא מופלא ומכוסה טמיר ונעלם, ואינו מתגלה בהבנת האדם אלא על ידי תורה שבעל-פה, וכמו מצות תפילין - שנאמר בתורה שבכתב: "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" והוא מאמר סתום ונעלם, שלא פירש הכתוב איך ומה לקשור וכו' עד שפירשה תורה שבעל פה.

(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")
  ערך זה הוא קצרמר בנושא חסידות. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.