סבוראים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה")
 
(17 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 3: שורה 3:
המקור הקדום ביותר המזכיר את הסבוראים, מגדיר אותם כקבוצה-תקופה ומכנה אותם בשם זה הוא [[איגרת רב שרירא גאון]].
המקור הקדום ביותר המזכיר את הסבוראים, מגדיר אותם כקבוצה-תקופה ומכנה אותם בשם זה הוא [[איגרת רב שרירא גאון]].


בשונה מהאמוראים, שיצרו את ה[[תלמוד]], עסקו הסבוראים לא ביצירה חדשה אלא בעיקר בהסברתו, הטמעתו והשלמתו. לסבוראים חלק רב בעריכת התלמוד הבבלי – ליקוט גרסאות והשוואת נוסחאות, ויש מדבריהם שנכנסו לגוף התלמוד. בכך סיימו הסבוראים את תהליך כינוסו ועריכתו של התלמוד. מלבד זאת, לא הותירו הסבוראים אחריהם טקסט כתוב, בשונה מכל שאר תקופות ישראל, לכן הידע עליהם הוא דל ביותר.
בשונה מהאמוראים, שיצרו את ה[[תלמוד]], עסקו הסבוראים לא ביצירה חדשה אלא בעיקר בהסברתו, הטמעתו והשלמתו. הסבוראים לא הותירו אחריהם טקסט כתוב, בשונה מכל שאר תקופות ישראל, לכן הידע עליהם הוא דל ביותר.


==תקופת הסבוראים==
==תקופתם==


ישנה מחלוקת על אורכה של תקופה זו. [[רב שרירא גאון]] ב[[אגרת רב שרירא גאון|איגרתו]], בעל "סדר תנאים ואמוראם" ועוד, כתבו כי תקופת הסבוראים הסתיימה בשנת 540 למניינם, עם מותם של [[רב עינא]]- ראש [[ישיבת סורא]] ו[[רב סימונא]]- ראש [[ישיבת פומבדיתא]]. לעומתם, סובר [[רבי אברהם אבן דאוד]] ב"ספר הקבלה" כי תקופה זו נמשכה עד למחצית המאה השביעית לספירה הנוצרית, עם פטירת [[רב ששנא]]- ראש ישיבת סורא.
ישנה מחלוקת על אורכה של תקופה זו. [[רב שרירא גאון]] ב[[אגרת רב שרירא גאון|איגרתו]], בעל "סדר תנאים ואמוראם" ועוד, כתבו כי תקופת הסבוראים הסתיימה בשנת ד'ש (540 למניינם), עם מותם של רב עינא - ראש ישיבת סורא ורב סימונא - ראש ישיבת פומבדיתא.  


==פועלם התורני==
לעומתם, סובר רבי אברהם אבן דאוד ב"ספר הקבלה" כי תקופה זו נמשכה עד למחצית המאה השביעית לספירה הנוצרית, עם פטירת רב ששנא - ראש ישיבת סורא.


על פעלם התורני של רבנן סבוראי כותב רב שרירא גאון באיגרתו (בתרגום לעברית): {{ציטוטון|אף שהוראה לא היתה, היו פירושים וסברות קרובים להוראה, ונקראו רבותינו אלו 'רבנן סבוראי'. וכל מה שהיה תלוי ועמד, פירשוהו}}.
[[הרבי]] ציין כי בתקופת הסבוראים החל עיקר חושך והעלם ה[[גלות]].{{הערה|[https://www.lahak.org/templates/lahak/article_cdo/aid/4291798/jewish/-.htm#footnoteRef200a4291798 שיחת אור ליום ב' דחול המועד סוכות, ח"י תשרי, שמחת בית השואבה, ה'תשכ"ג] באתר [[ועד הנחות בלה"ק]]}}


אכן, הסבוראים לא הותירו בידינו חיבורים כפי שהותירו האמוראים והגאונים, אלא עסקו בביאור דברי האמוראים והסברתם (וכנראה מכאן שם "סבוראים").  
== תורת הסבוראים ==
במקומות מסוימים, דבריהם אף נכנסו לתוך התלמוד עצמו (ראה להלן).  
על פעלם התורני של רבנן סבוראי כותב רב שרירא גאון באיגרתו (בתרגום לעברית): {{ציטוטון|אף שהוראה לא הייתה, היו פירושים וסברות קרובים להוראה, ונקראו רבותינו אלו 'רבנן סבוראי'. וכל מה שהיה תלוי ועמד, פירשוהו}}.
 
אכן, הסבוראים לא הותירו בידינו חיבורים כפי שהותירו האמוראים והגאונים, אלא עסקו בביאור דברי האמוראים והסברתם (וכנראה מכאן השם "סבוראים").  
במקומות מסוימים, דבריהם אף נכנסו לתוך התלמוד עצמו (ראה להלן). בכך סיימו הסבוראים את תהליך כינוסו ועריכתו של התלמוד.


==סוגיות סבוראיות==
על פי עדויותיהם של כמה מן ה[[ראשונים]], בתלמוד שבידינו נטמעו כמה סוגיות סבוראיות, רובן בראשי המסכתות או בפתחם של נושאים חדשים. העיסוק הפרשני בסוגיות הללו הוא בדרך כלל באמצעות ניתוח לשוני, ולעיתים קרובות יש בו השוואה בין חלקי המסכת, והרחבה של הדיון, אך אין בו תוספות הלכתיות ועקרוניות. דוגמאות ידועות לסוגיות סבוראיות: הפתיחה ל[[מסכת קידושין]], הפתיחה ל[[סדר נזיקין]] וסוגיית המגדף במסכת סנהדרין.
על פי עדויותיהם של כמה מן ה[[ראשונים]], בתלמוד שבידינו נטמעו כמה סוגיות סבוראיות, רובן בראשי המסכתות או בפתחם של נושאים חדשים. העיסוק הפרשני בסוגיות הללו הוא בדרך כלל באמצעות ניתוח לשוני, ולעיתים קרובות יש בו השוואה בין חלקי המסכת, והרחבה של הדיון, אך אין בו תוספות הלכתיות ועקרוניות. דוגמאות ידועות לסוגיות סבוראיות: הפתיחה ל[[מסכת קידושין]], הפתיחה ל[[סדר נזיקין]] וסוגיית המגדף במסכת סנהדרין.


==פסיקות סבוראיות==
קיימת דעה כי חלק מהמקומות שבתלמוד בו חלוקים [[אמוראים]], ובסוף מחלוקתם נאמר "והלכתא כרב פלוני" או "והלכתא כך וכך", פסיקה זו היא הוספה של הסבוראים{{הערה|ב"מ לוין, '''רבנן סבוראי ותלמודם''', ירושלים תרצ"ז, פרק י: "פירוש" בצורת "והלכתא", עמ' 46–53.}}.
קיימת דעה כי חלק מהמקומות שבתלמוד בו חלוקים [[אמוראים]], ובסוף מחלוקתם נאמר "והלכתא כרב פלוני" או "והלכתא כך וכך", פסיקה זו היא הוספה של הסבוראים{{הערה|[[ב"מ לוין]], '''רבנן סבוראי ותלמודם''', ירושלים תרצ"ז, פרק י: "פירוש" בצורת "והלכתא", עמ' 46–53.}}.


== שמות סבוראים ידועים ==
== שמות סבוראים ידועים ==
*[[רבה יוסי]]
*רבה יוסי.
*רב [[אחאי מבי חתים]]
*רב אחאי מבי חתים.
*[[רבה (סבוראים)|רבה]]  
*רבה (אין הכונה לאמורא [[רבה]]).
*[[רב רחומי השלישי|רב רחומי]]
*רב רחומי השלישי.
*[[שמואל בריה דרב אבהו|רב שמואל בריה דרב אבהו]]
*רב שמואל בריה דרב אבהו.
*[[רב סימונא]]
*רב סימונא.
*[[רב עינא (סבורא)|רב עינא]]
*רב עינא.
*רב [[אחא בר נהלאי]]
*רב אחא בר נהלא.
*רבנא [[סמא בר רבנא יהודה]]
*רבנא סמא בר רבנא יהודה.
*[[רבינא בר אמוציא]]
*רבינא בר אמוציא.
*רב [[אחדבוי בר בטינא]]
*רב אחדבוי בר בטינא.
*[[רב רבאי דמן רוב]]
*רב רבאי דמן רוב.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*הרב ד"ר יעקב אליהו אפרתי, '''תקופת הסבוראים וספרותה''', אגודת "בני אשר" [[פתח תקווה]], [[תשל"ג]]
*הרב ד"ר יעקב אליהו אפרתי, '''תקופת הסבוראים וספרותה''', אגודת "בני אשר" פתח תקווה, תשל"ג.
*יעקב שמואל שפיגל,‫ '''הוספות מאוחרות סבוראיות בתלמוד הבבלי: חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה"''',‫ אוניברסיטת תל אביב, [[תשל"ו]]
*יעקב שמואל שפיגל,‫ '''הוספות מאוחרות סבוראיות בתלמוד הבבלי: חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה"''',‫ אוניברסיטת תל אביב, תשל"ו.
*הרב ד"ר אליהו רחמים זייני, '''רבנן סבוראי וכללי ההלכה - כרך א'''', חיפה [[ה'תשנ"ב]] (עוד שני כרכים עתידים לצאת)
*הרב ד"ר אליהו רחמים זייני, '''רבנן סבוראי וכללי ההלכה - כרך א'''', חיפה תשנ"ב.


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
* {{אוצר החכמה|הרב ד"ר [[בנימין מנשה לוין]]|'''רבנן סבוראי ותלמודם'''|101629|[[ירושלים]] [[ה'תרצ"ז]], הוצאת אחיעזר [[תל אביב]]}}
* {{אוצר החכמה|הרב ד"ר בנימין מנשה לוין|'''רבנן סבוראי ותלמודם'''|101629|ירושלים תרצ"ז, הוצאת אחיעזר תל אביב}}
* מנחם ברונפמן, [http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3041080/jewish/-.htm הסבוראים: על תקופה עלומה בתולדות עם ישראל], באתר [[Chabad.org|בית חב"ד]]
* מנחם ברונפמן, [http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3041080/jewish/-.htm הסבוראים: על תקופה עלומה בתולדות עם ישראל], באתר [[Chabad.org|בית חב"ד]]
{{דורות}}
{{דורות}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[:קטגוריה:אישים ביהדות]]
[[קטגוריה:אישים ביהדות]]
[[קטגוריה:תורת הנגלה]]

גרסה אחרונה מ־04:57, 20 בדצמבר 2020

סָבוֹרָאִים (מסבירים) - ובספרות התורנית רבנן סבוראי - הוא כינוים של חכמי ישיבות בבל מסוף תקופת האמוראים. כינוי זה מבוסס על השם "סבורא", שמופיע בתלמוד הירושלמי, מסכת קידושין, שפירושו בעל סברא, מבין דבר.

המקור הקדום ביותר המזכיר את הסבוראים, מגדיר אותם כקבוצה-תקופה ומכנה אותם בשם זה הוא איגרת רב שרירא גאון.

בשונה מהאמוראים, שיצרו את התלמוד, עסקו הסבוראים לא ביצירה חדשה אלא בעיקר בהסברתו, הטמעתו והשלמתו. הסבוראים לא הותירו אחריהם טקסט כתוב, בשונה מכל שאר תקופות ישראל, לכן הידע עליהם הוא דל ביותר.

תקופתם[עריכה | עריכת קוד מקור]

ישנה מחלוקת על אורכה של תקופה זו. רב שרירא גאון באיגרתו, בעל "סדר תנאים ואמוראם" ועוד, כתבו כי תקופת הסבוראים הסתיימה בשנת ד'ש (540 למניינם), עם מותם של רב עינא - ראש ישיבת סורא ורב סימונא - ראש ישיבת פומבדיתא.

לעומתם, סובר רבי אברהם אבן דאוד ב"ספר הקבלה" כי תקופה זו נמשכה עד למחצית המאה השביעית לספירה הנוצרית, עם פטירת רב ששנא - ראש ישיבת סורא.

הרבי ציין כי בתקופת הסבוראים החל עיקר חושך והעלם הגלות.[1]

תורת הסבוראים[עריכה | עריכת קוד מקור]

על פעלם התורני של רבנן סבוראי כותב רב שרירא גאון באיגרתו (בתרגום לעברית): "אף שהוראה לא הייתה, היו פירושים וסברות קרובים להוראה, ונקראו רבותינו אלו 'רבנן סבוראי'. וכל מה שהיה תלוי ועמד, פירשוהו".

אכן, הסבוראים לא הותירו בידינו חיבורים כפי שהותירו האמוראים והגאונים, אלא עסקו בביאור דברי האמוראים והסברתם (וכנראה מכאן השם "סבוראים"). במקומות מסוימים, דבריהם אף נכנסו לתוך התלמוד עצמו (ראה להלן). בכך סיימו הסבוראים את תהליך כינוסו ועריכתו של התלמוד.

על פי עדויותיהם של כמה מן הראשונים, בתלמוד שבידינו נטמעו כמה סוגיות סבוראיות, רובן בראשי המסכתות או בפתחם של נושאים חדשים. העיסוק הפרשני בסוגיות הללו הוא בדרך כלל באמצעות ניתוח לשוני, ולעיתים קרובות יש בו השוואה בין חלקי המסכת, והרחבה של הדיון, אך אין בו תוספות הלכתיות ועקרוניות. דוגמאות ידועות לסוגיות סבוראיות: הפתיחה למסכת קידושין, הפתיחה לסדר נזיקין וסוגיית המגדף במסכת סנהדרין.

קיימת דעה כי חלק מהמקומות שבתלמוד בו חלוקים אמוראים, ובסוף מחלוקתם נאמר "והלכתא כרב פלוני" או "והלכתא כך וכך", פסיקה זו היא הוספה של הסבוראים[2].

שמות סבוראים ידועים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • רבה יוסי.
  • רב אחאי מבי חתים.
  • רבה (אין הכונה לאמורא רבה).
  • רב רחומי השלישי.
  • רב שמואל בריה דרב אבהו.
  • רב סימונא.
  • רב עינא.
  • רב אחא בר נהלא.
  • רבנא סמא בר רבנא יהודה.
  • רבינא בר אמוציא.
  • רב אחדבוי בר בטינא.
  • רב רבאי דמן רוב.

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • הרב ד"ר יעקב אליהו אפרתי, תקופת הסבוראים וספרותה, אגודת "בני אשר" פתח תקווה, תשל"ג.
  • יעקב שמואל שפיגל,‫ הוספות מאוחרות סבוראיות בתלמוד הבבלי: חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה",‫ אוניברסיטת תל אביב, תשל"ו.
  • הרב ד"ר אליהו רחמים זייני, רבנן סבוראי וכללי ההלכה - כרך א', חיפה תשנ"ב.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

תקופות ביהדות

הערות שוליים

  1. שיחת אור ליום ב' דחול המועד סוכות, ח"י תשרי, שמחת בית השואבה, ה'תשכ"ג באתר ועד הנחות בלה"ק
  2. ב"מ לוין, רבנן סבוראי ותלמודם, ירושלים תרצ"ז, פרק י: "פירוש" בצורת "והלכתא", עמ' 46–53.