הלכה למשה מסיני: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(35 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''מודעות יהודית''' הוא ספר המבאר רעיונות מרכזיים ב[[ספר התניא]] בשפה בהירה ופשוטה.
'''הלכה למשה מסיני''' אלו דינים שקיבלם [[משה רבינו]] מפי הגבורה ב[[הר סיני]] כחלק מה[[תורה שבעל פה]] ומסרם לעם ישראל.
את הספר כתב המרצה הרב [[נדב כהן]] והוצא לאור על ידי 'חיש הפצת מעיינות'.


הספר יצא לאור בשנת תשעועד מהרה הפך לרב מכר. תורגם לאנגלית ולרוסית ויצא לאור בכמה מהדורות.
[[אדמו"ר הזקן]] מבאר, שבמובן הרחב יותר, נכללת כל התורה בהגדרה הלכה למשה מסיני. ובלשונו: "..כל מקרא ומשנה הלכות ואגדות כולם נאמרו למשה בסיני הגם שבגמרא הוזכרו שמות תנאים ואמוראים שאמרו הלכה זו כמו ב"ש אומר כך כו' היינו דבר ה' זו הלכה שנאמרה למשה מסיני שיצא מפי אותו תנא ואמורא"{{הערה|תורה אור יתרו סז, ב}}.


==מבנה הספר==
==רקע==
הספר בנוי כמערך שיעורים, שיעור על כל פרק בתניא. בתחילת כל פרק מובא סיפור וכדומה המבטא את הרעיון הנלמד.
לפי המסופר ב[[תורה]], כשעלה משה למרום לקבל את התורה, הוא התעכב שם ארבעים יום. באותם הימים [[הקב"ה]] לימדו את התורה, ובכללה ה[[תורה שבעל פה]].
כפי שנאמר בפסוק{{הערה|שמות כד, יב}}: "ואתנה לך את לוחות האבן את התורה ואת המצווה" והפירוש, "תורה" היא תורה שבכתב ו"המצווה" היא התורה שבעל פה{{הערה|רמב"ם בהקדמה לי"ד החזקה}}.


==כתיבת הספר==
אותם הלכות שנאמר עליהן שהן "הלכה למשה מסיני", הן אלו המקובלות בידינו דור אחר דור ורב מפי רב עד למשה רבינו ששמען בעל פה מפי הגבורה ומסרן לישראל.
בשנים שלפני הוצאת הספר לאור, ערך הרב [[נדב כהן]] במכון '[[אסנט]]' שב[[צפת]] קורס לימודי ב[[ספר התניא]]. בשונה משיעורים קלאסיים בתניא, הלימוד לא היה מתוך הספר אלא בצורה חווייתית, בעל פה, תוך שילוב סיפורים ודוגמאות. הקורס, שהיה בעל מבנה מרענן ומודרני, נחל הצלחה עצומה וגרף תגובות נלהבות.


ספר זה הוא סיכום השיעורים שניתנו בקורס, והוא הספר הראשון בו מוגשים רעיונות מרכזיים מספר התניא בשפה פשוטה ובהירה המתאימה לציבור הרחב.
הלכות אלו אין להם רמז גלוי בתורה, ואי אפשר ללמוד אותם באחת מן המידות שהתורה נדרשת בהן או בדרך סברא{{הערה|רמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות}} זאת בשונה משאר התורה שבעל פה שאפשר ללומדה בי"ג המידות וכיוצא בזה.


==לקריאה נוספת==
==גדרם==
'''תניא להמונים''' מאת שלום בער קרומבי {{בית משיח}} בית משיח גיליון 813.
{{להשלים}}


==קישורים חיצוניים==
==ראו גם==
*[https://chabadshop.com/products/%d7%9e%d7%95%d7%93%d7%a2%d7%95%d7%aa-%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%99%d7%aa לרכישת הספר בחב"ד שופ].
*[[תורה שבעל פה]]
*[[תורה שבכתב]]


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ביאורים בחסידות]]
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה אחרונה מ־09:18, 22 בספטמבר 2023

הלכה למשה מסיני אלו דינים שקיבלם משה רבינו מפי הגבורה בהר סיני כחלק מהתורה שבעל פה ומסרם לעם ישראל.

אדמו"ר הזקן מבאר, שבמובן הרחב יותר, נכללת כל התורה בהגדרה הלכה למשה מסיני. ובלשונו: "..כל מקרא ומשנה הלכות ואגדות כולם נאמרו למשה בסיני הגם שבגמרא הוזכרו שמות תנאים ואמוראים שאמרו הלכה זו כמו ב"ש אומר כך כו' היינו דבר ה' זו הלכה שנאמרה למשה מסיני שיצא מפי אותו תנא ואמורא"[1].

רקע[עריכה | עריכת קוד מקור]

לפי המסופר בתורה, כשעלה משה למרום לקבל את התורה, הוא התעכב שם ארבעים יום. באותם הימים הקב"ה לימדו את התורה, ובכללה התורה שבעל פה. כפי שנאמר בפסוק[2]: "ואתנה לך את לוחות האבן את התורה ואת המצווה" והפירוש, "תורה" היא תורה שבכתב ו"המצווה" היא התורה שבעל פה[3].

אותם הלכות שנאמר עליהן שהן "הלכה למשה מסיני", הן אלו המקובלות בידינו דור אחר דור ורב מפי רב עד למשה רבינו ששמען בעל פה מפי הגבורה ומסרן לישראל.

הלכות אלו אין להם רמז גלוי בתורה, ואי אפשר ללמוד אותם באחת מן המידות שהתורה נדרשת בהן או בדרך סברא[4] זאת בשונה משאר התורה שבעל פה שאפשר ללומדה בי"ג המידות וכיוצא בזה.

גדרם[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. תורה אור יתרו סז, ב
  2. שמות כד, יב
  3. רמב"ם בהקדמה לי"ד החזקה
  4. רמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות