הבדלים בין גרסאות בדף "מקיפים דבינה"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "==מקומה בספירות {{הערה|אור התורה נח בבראשית ג במאמר כי פדה ה' את יעקב}}== מקיפים דבינה הוא הש...")
 
(עריכה קלה)
 
(10 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
==מקומה בספירות {{הערה|אור התורה נח בבראשית ג במאמר כי פדה ה' את יעקב}}==
+
'''מקיפים דבינה''' הוא מצב בו האור האלוקי '''שמעל''' לעולמות מאיר בדרגה '''התחתונה והחיצונית''' של [[ספירת הבינה]] (ועל ידה למטה יותר).
מקיפים דבינה הוא השם לדרגת "חיצוניות הבינה". ממשילים זאת לראש האדם: פשוט ומובן שעיקר הראש הוא המוח ולא הגולגולת, ולמרות שהגולגולת נמצאת מעליו ומקיפה אותו מכל צד מובן ופשוט שאין היא העיקר אלא טפלה בלבד.
+
 
 +
[[אדמו"ר האמצעי]] אמר שאינו יכול [[שינה בסוכה|לישון בסוכה]] מפני האור של 'מקיפים דבינה' שמאיר בה, וכך הוא מנהג חסידי חב"ד.
 +
 
 +
==עניינה בספירות{{הערה|ד"ה להבין שורש עניין מקיפים דבינה תר"מ.}}==
 +
העולם נברא באופן שהארת האלוקות הולכת ומתצמצמת: בכתר וחכמה היא מאירה בקירוב, בבינה בריחוק, במידות דרך חלון, במלכות דרך נקב ובעולמות{{הערה|בריאה, יצירה ועשיה.}} רק דרך וילון{{הערה|הנקרא בלשון הקבלה "פרסה".}}.
 +
 
 +
עם זאת על ידי עבודת האדם אפשר לשנות זאת, על ידי כך שמשתמשים ב[[גשמיות]] לקדושה, וכך מאיר בה מקורה ושורשה (שלמעלה מהעולמות), ועל ידי זה מאירה האלוקות בקירוב גם בעולמות. מבין כל המצוות דווקא "סכך הסוכה" מבטא דבר זה בגילוי: לוקחים צומח כפי שהוא, בלי שום עיבוד - והופכים אותו לקדושה המקיפה את האדם יחד עם כל ענייניו (אכילה, שתיה, טיול ושינה). ועניין זה נקרא מקיפים דבינה, כי בבינה מתבטא עיקר עניין השכל{{הערה|שהרי חכמה עדיין אינה שכל ממש אלא נקודת הרעיון בלבד, וגם דעת אינו ממש שכל - אלא עניינו לקשר את החכמה עם הבינה, והשכל עם הרגש.}}, והשכל הוא "מקיף" על המידות (ובפסקה הבאה יתבאר יותר).
 +
 
 +
על אף ש"מקיפים דבינה" היא הדרגה התחתונה והחיצונית של [[ספירת הבינה]], החידוש בה הוא, שמבחינה אחת יש בה מעלה על ספירת הבינה עצמה, והדבר יובן מ[[משל]] ל[[ראש האדם]]: מצד אחד ברור כשמש שעיקר הראש הוא ה[[מוח]] ולא ה[[גולגולת]], אך מצד שני העובדה שהגולגולת נמצאת מעל המוח ומקיפה אותו מעידה שמבחינה אחת יש בה מעלה על המוח{{הערה|אור התורה נח בבראשית ג במאמר כי פדה ה' את יעקב.}}.
  
 
==עניינה בעבודה==
 
==עניינה בעבודה==
העבודה של חיצוניות הבינה היא ההתבוננות באור הממלא כל עלמין, עד שהתבוננות זו מעירה בליבו רגש של אהבה כרשפי אש - בעיקר מדובר על ההתבוננות בפסוקי דזמרה שבתפילה: להתפלל במתינות גדולה, להתבונן בגדלות ה' בבריאה כפי שמוסברת באריכות במזמורי תהילים אלו, ובפרט כפי שמתבארים מזמורים אלו במקומות רבים בחסידות.
+
ב[[עבודת השם]] הפירוש "מקיפים דבינה" הוא, שבכללות כוחות האדם נקרא השכל "מקיף" ביחס לרגש (ולא כמו בפסקה הקודמת, שיש מעלה מסויימת בגולגולת על המוח). מהות האדם היא בעיקר רגשית ולא שכלית. השכל מדריך, מכוון וכו' - אבל העיקר הוא הרגש (לדוגמא, כשרוצה אדם להצביע על עצמו - שהוא עשה דבר מסויים - הוא מצביע על הלב ולא על הראש).
 +
 
 +
ומכאן, שעבודת התפילה (להתפלל במתינות גדולה, תוך התבוננות בפסוקי התפילה בגדלות ה', ובפרט כפי שמתבארים במקומות רבים בחסידות), בהתבוננות עד שמתעורר בליבו רגש של אהבה כרשפי אש - נקראת "מקיפים דבינה".
  
 
==פעולתה במידות==
 
==פעולתה במידות==
שורה 12: שורה 22:
 
א. מאחר והשכל שהעיר את הרגש הוא מקיף (לא התאחד איתו וגם איננו מורגש) הוא אינו משנה באמת את מהות האדם. למרות שהרגש שהתעורר הוא אמיתי, ואפילו הוא חזק ובתוקף גדול, לאחר זמן קצר יתעוררו המידות הרעות מחדש, וגם תתחיל חלישות ברגש הקדושה, ועד שיעלם לגמרי.
 
א. מאחר והשכל שהעיר את הרגש הוא מקיף (לא התאחד איתו וגם איננו מורגש) הוא אינו משנה באמת את מהות האדם. למרות שהרגש שהתעורר הוא אמיתי, ואפילו הוא חזק ובתוקף גדול, לאחר זמן קצר יתעוררו המידות הרעות מחדש, וגם תתחיל חלישות ברגש הקדושה, ועד שיעלם לגמרי.
  
ב. מאחר והשפעת השכל היא חיצונית בלבד, הוא אינו משנה את מהות המידה אלא רק נותן לה ציור אחר. לדוגמא, אדם שהיה בקו הגבורות יכול ע"י התבוננות יכול לתת למידת הגבורה שלו שהייתה בציור של קליפה (כעס למשל) ציור של קדושה (לדוגמא יראת ה'), אך מהות מידת הגבורה לא ישתנה – היא לא תהפוך מגבורה לחסד.
+
ב. מאחר והשפעת השכל היא חיצונית בלבד, הוא אינו משנה את מהות המידה אלא רק נותן לה ציור אחר. לדוגמא, אדם שהיה בקו הגבורות יכול על ידי התבוננות יכול לתת למידת הגבורה שלו שהייתה בציור של קליפה (כעס למשל) ציור של קדושה (לדוגמא יראת ה'), אך מהות מידת הגבורה לא ישתנה – היא לא תהפוך מגבורה לחסד.
  
 
==הקשר בין ענן הקטורת של יום הכיפורים למקיפים דבינה של סוכות==
 
==הקשר בין ענן הקטורת של יום הכיפורים למקיפים דבינה של סוכות==
  
מבאר אדמו"ר מהר"ש {{הערה|בהמאמר דחג הסוכות סוכה שצילתה מרובה מחמתה תרמ"א}}, דסכך הסוכה נעשה מענן הקטורת דיום הכיפורים: הסכך הוא זכר לענני הכבוד, וענני הכבוד נמשכים מענן הקטורת, דענן הוא כמו צל, אלא שביום הכפורים הוא בהעלם עדיין (בכסא) ובא בגילוי בחג הסוכות (ליום חגינו).
+
מבאר אדמו"ר מהר"ש{{הערה|בהמאמר דחג הסוכות סוכה שצילתה מרובה מחמתה תרמ"א}}, שה[[סכך]] של ה[[סוכה]] נעשה מ[[ענן הקטורת]] של [[יום הכיפורים]]: הסכך הוא זכר ל[[ענני הכבוד]], וענני הכבוד נמשכים מענן הקטורת, דענן הוא כמו צל, אלא שביום הכפורים הוא בהעלם עדיין (בכסא) ובא בגילוי בחג הסוכות (ליום חגינו).
  
והעניין בזה מבואר {{הערה|תורה אור, ראה ריח בני}}. שתשובה הוא כמו [[ריח]]: כמו שבגשמיות נעשה ריח טוב וחזק רק מדברים חריפים וחמוצים, כך ברוחניות דוקא תשובה גורמת לריח רוחני טוב וחזק. וכמו שבגשמיות כשנותנים לאדם שהתעלף (שהסתלקו המוחין שלו) להריח ריח חזק הוא מתעורר, כך ברוחניות פועל הריח שנוצר מהתשובה הארת השכל במידות. וההבדל בין יום הכיפורים לסוכות הוא, שביום הכיפורים לא מדובר על שכל ממש (אלא רק שכל בהעלם, נקודת השכל. כי נקודת ההתבוננות היא רק צער על הריחוק מאלוקות אך לא התבוננות פרטית בגדלות ה') אבל בסוכות (אחרי ש"נשברה" הקליפה על ידי התשובה של יום הכיפורים) כבר אפשר להתבונן בעמקות ובאריכות בפרטי גדלות ה', ומתעוררת שמחה בפועל.
+
והעניין בזה מבואר{{הערה|תורה אור, ראה ריח בני}}. שתשובה הוא כמו [[ריח]]: כמו שבגשמיות נעשה ריח טוב וחזק רק מדברים חריפים וחמוצים, כך ברוחניות דוקא תשובה גורמת לריח רוחני טוב וחזק. וכמו שבגשמיות כשנותנים לאדם שהתעלף (שהסתלקו המוחין שלו) להריח ריח חזק הוא מתעורר, כך ברוחניות פועל הריח שנוצר מהתשובה הארת השכל במידות. וההבדל בין יום הכיפורים לסוכות הוא, שביום הכיפורים לא מדובר על שכל ממש (אלא רק שכל בהעלם, נקודת השכל. כי נקודת ההתבוננות היא רק צער על הריחוק מאלוקות אך לא התבוננות פרטית בגדלות ה') אבל בסוכות (אחרי ש"נשברה" הקליפה על ידי התשובה של יום הכיפורים) כבר אפשר להתבונן בעמקות ובאריכות בפרטי גדלות ה', ומתעוררת שמחה בפועל.
  
 
==פתגם הרבי האמצעי==
 
==פתגם הרבי האמצעי==
ידוע פתגמו של הרבי האמצעי {{הערה|לקוטי שיחות כ"ט}} שאינו יכול לישון בסוכה מפני המקיפים דבינה המאירים בה. לכאורה הכוונה בפתגם היא כמו שמסביר אדמו"ר הזקן {{הערה|בדרוש ושאבתם מים הראשון שבלקוטי תורה}}, שלאחר ההכנה בימים הנוראים (שנקראת זריעה) מתגלה אצל יהודי בימי חג הסוכות (צומחת) שמחה עצומה בקיום המצוות ולימוד התורה. וכדרך אדם הנמצא בהתרגשות, הרבי שהיה שרוי בהתרגשות ושמחה עצומה כפשוטו - פשוט לא יכל להירדם.
+
ידוע פתגמו של [[אדמו"ר האמצעי]]{{הערה|הובא והתבאר באריכות בלקוטי שיחות חלק כ"ט.}}, שאינו יכול לישון בסוכה מפני המקיפים דבינה המאירים בה. לכאורה הכוונה בפתגם היא כמו שמסביר אדמו"ר הזקן{{הערה|בדרוש ושאבתם מים הראשון שבלקוטי תורה.}}, שלאחר ההכנה בימים הנוראים (שנקראת זריעה) מתגלה אצל יהודי בימי חג הסוכות (צומחת) שמחה עצומה בקיום המצוות ולימוד התורה. וכדרך אדם הנמצא בהתרגשות, הרבי שהיה שרוי בהתרגשות ושמחה עצומה כפשוטו - פשוט לא יכל להירדם.
 +
 
 +
==ראו גם==
 +
*[[שינה בסוכה]]
 +
 
 +
{{הערות שוליים}}
 +
[[קטגוריה:ספירת הבינה]]

גרסה אחרונה מ־09:08, 20 בספטמבר 2021

מקיפים דבינה הוא מצב בו האור האלוקי שמעל לעולמות מאיר בדרגה התחתונה והחיצונית של ספירת הבינה (ועל ידה למטה יותר).

אדמו"ר האמצעי אמר שאינו יכול לישון בסוכה מפני האור של 'מקיפים דבינה' שמאיר בה, וכך הוא מנהג חסידי חב"ד.

עניינה בספירות[1][עריכה]

העולם נברא באופן שהארת האלוקות הולכת ומתצמצמת: בכתר וחכמה היא מאירה בקירוב, בבינה בריחוק, במידות דרך חלון, במלכות דרך נקב ובעולמות[2] רק דרך וילון[3].

עם זאת על ידי עבודת האדם אפשר לשנות זאת, על ידי כך שמשתמשים בגשמיות לקדושה, וכך מאיר בה מקורה ושורשה (שלמעלה מהעולמות), ועל ידי זה מאירה האלוקות בקירוב גם בעולמות. מבין כל המצוות דווקא "סכך הסוכה" מבטא דבר זה בגילוי: לוקחים צומח כפי שהוא, בלי שום עיבוד - והופכים אותו לקדושה המקיפה את האדם יחד עם כל ענייניו (אכילה, שתיה, טיול ושינה). ועניין זה נקרא מקיפים דבינה, כי בבינה מתבטא עיקר עניין השכל[4], והשכל הוא "מקיף" על המידות (ובפסקה הבאה יתבאר יותר).

על אף ש"מקיפים דבינה" היא הדרגה התחתונה והחיצונית של ספירת הבינה, החידוש בה הוא, שמבחינה אחת יש בה מעלה על ספירת הבינה עצמה, והדבר יובן ממשל לראש האדם: מצד אחד ברור כשמש שעיקר הראש הוא המוח ולא הגולגולת, אך מצד שני העובדה שהגולגולת נמצאת מעל המוח ומקיפה אותו מעידה שמבחינה אחת יש בה מעלה על המוח[5].

עניינה בעבודה[עריכה]

בעבודת השם הפירוש "מקיפים דבינה" הוא, שבכללות כוחות האדם נקרא השכל "מקיף" ביחס לרגש (ולא כמו בפסקה הקודמת, שיש מעלה מסויימת בגולגולת על המוח). מהות האדם היא בעיקר רגשית ולא שכלית. השכל מדריך, מכוון וכו' - אבל העיקר הוא הרגש (לדוגמא, כשרוצה אדם להצביע על עצמו - שהוא עשה דבר מסויים - הוא מצביע על הלב ולא על הראש).

ומכאן, שעבודת התפילה (להתפלל במתינות גדולה, תוך התבוננות בפסוקי התפילה בגדלות ה', ובפרט כפי שמתבארים במקומות רבים בחסידות), בהתבוננות עד שמתעורר בליבו רגש של אהבה כרשפי אש - נקראת "מקיפים דבינה".

פעולתה במידות[עריכה]

הבינה היא כח שכלי (התבוננות, הבנה) לעומת המידות שהן רגשות. מאחר ושכל ורגש הם שני עניינים שונים לגמרי (ובמידה מסויימת אפילו הופכים), לכן בדרך כלל הבינה לא מתאחדת עם הרגש, אלא רק מעוררת אותו. לאחר שהתעורר רגש בפועל "מסתלקת" הבינה ואינה ניכרת עוד. לדוגמא, אדם שיתבונן בעמקות בגדלות ה' יחלשו אצלו תאוות העולם הזה ותמורתם תתעורר אהבת ה', אך לאחר שהאהבה התעוררה בליבו שוב לא ירגיש כ"כ את השכל שהעיר את הרגש. מה שקיים אצלו בפועל הוא רק רגש, ואילו השכל שהולידו נמצא רק באופן של "מקיף".

שני החסרונות שבפעולתה במידות:

א. מאחר והשכל שהעיר את הרגש הוא מקיף (לא התאחד איתו וגם איננו מורגש) הוא אינו משנה באמת את מהות האדם. למרות שהרגש שהתעורר הוא אמיתי, ואפילו הוא חזק ובתוקף גדול, לאחר זמן קצר יתעוררו המידות הרעות מחדש, וגם תתחיל חלישות ברגש הקדושה, ועד שיעלם לגמרי.

ב. מאחר והשפעת השכל היא חיצונית בלבד, הוא אינו משנה את מהות המידה אלא רק נותן לה ציור אחר. לדוגמא, אדם שהיה בקו הגבורות יכול על ידי התבוננות יכול לתת למידת הגבורה שלו שהייתה בציור של קליפה (כעס למשל) ציור של קדושה (לדוגמא יראת ה'), אך מהות מידת הגבורה לא ישתנה – היא לא תהפוך מגבורה לחסד.

הקשר בין ענן הקטורת של יום הכיפורים למקיפים דבינה של סוכות[עריכה]

מבאר אדמו"ר מהר"ש[6], שהסכך של הסוכה נעשה מענן הקטורת של יום הכיפורים: הסכך הוא זכר לענני הכבוד, וענני הכבוד נמשכים מענן הקטורת, דענן הוא כמו צל, אלא שביום הכפורים הוא בהעלם עדיין (בכסא) ובא בגילוי בחג הסוכות (ליום חגינו).

והעניין בזה מבואר[7]. שתשובה הוא כמו ריח: כמו שבגשמיות נעשה ריח טוב וחזק רק מדברים חריפים וחמוצים, כך ברוחניות דוקא תשובה גורמת לריח רוחני טוב וחזק. וכמו שבגשמיות כשנותנים לאדם שהתעלף (שהסתלקו המוחין שלו) להריח ריח חזק הוא מתעורר, כך ברוחניות פועל הריח שנוצר מהתשובה הארת השכל במידות. וההבדל בין יום הכיפורים לסוכות הוא, שביום הכיפורים לא מדובר על שכל ממש (אלא רק שכל בהעלם, נקודת השכל. כי נקודת ההתבוננות היא רק צער על הריחוק מאלוקות אך לא התבוננות פרטית בגדלות ה') אבל בסוכות (אחרי ש"נשברה" הקליפה על ידי התשובה של יום הכיפורים) כבר אפשר להתבונן בעמקות ובאריכות בפרטי גדלות ה', ומתעוררת שמחה בפועל.

פתגם הרבי האמצעי[עריכה]

ידוע פתגמו של אדמו"ר האמצעי[8], שאינו יכול לישון בסוכה מפני המקיפים דבינה המאירים בה. לכאורה הכוונה בפתגם היא כמו שמסביר אדמו"ר הזקן[9], שלאחר ההכנה בימים הנוראים (שנקראת זריעה) מתגלה אצל יהודי בימי חג הסוכות (צומחת) שמחה עצומה בקיום המצוות ולימוד התורה. וכדרך אדם הנמצא בהתרגשות, הרבי שהיה שרוי בהתרגשות ושמחה עצומה כפשוטו - פשוט לא יכל להירדם.

ראו גם[עריכה]

הערות שוליים

  1. ד"ה להבין שורש עניין מקיפים דבינה תר"מ.
  2. בריאה, יצירה ועשיה.
  3. הנקרא בלשון הקבלה "פרסה".
  4. שהרי חכמה עדיין אינה שכל ממש אלא נקודת הרעיון בלבד, וגם דעת אינו ממש שכל - אלא עניינו לקשר את החכמה עם הבינה, והשכל עם הרגש.
  5. אור התורה נח בבראשית ג במאמר כי פדה ה' את יעקב.
  6. בהמאמר דחג הסוכות סוכה שצילתה מרובה מחמתה תרמ"א
  7. תורה אור, ראה ריח בני
  8. הובא והתבאר באריכות בלקוטי שיחות חלק כ"ט.
  9. בדרוש ושאבתם מים הראשון שבלקוטי תורה.