ירקות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:ירקות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ירקות]]
[[קובץ:ירקות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ירקות]]
'''ירקות''' הם גידולים היוצאים מן הארץ וצמיחתם הוא על ידי קור הלבנה{{הערה|[[מאמרי אדמו"ר הזקן]] [[תקע"ב]] [http://chabadlibrary.org/books/adhaz/maamarei/572/30/index.htm הנה להבין ענין הנ"ל בתוס' ביאור, אות קמ"ג]}}.
'''ירקות''' הם גידולים הגודלים באדמה וצמיחתם הוא על ידי קור הלבנה{{הערה|[[מאמרי אדמו"ר הזקן]] [[תקע"ב]] [http://chabadlibrary.org/books/adhaz/maamarei/572/30/index.htm הנה להבין ענין הנ"ל בתוס' ביאור, אות קמ"ג]}}. מקור כינוי זה הוא מהמשנה, שם גם מחולקים ה[[פירות]] לפירות הארץ ופירות האדמה.
==ברכותיהם==
==ברכותיהם==
[[ברכות הנהנין|ברכות]] הירקות הוא בורא פרי האדמה.
[[ברכות הנהנין|ברכות]] הירקות הוא בורא פרי האדמה.
שורה 7: שורה 7:


וכל זה רק אם לא היה במרק גם בשר, כי אם היה במרק גם בשר, אזי לרוב חשיבותו של הבשר הוא העיקר והירקות טפלים אליו, ולכן עיקר הטעם שבמרק הוא הבשר ומברכים עליו שהכל. כמו כן אם היה למרק טעם לפני הבישול (כגון שבישלוהו בחומץ) י"א שאז אין המרק טפל לירקות ויש חולקים{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaz/piskey/52/7.htm?q=%D7%99%D7%A8%D7%A7%D7%95%D7%AA פסקי הסידור הלכות ברכות הנהנין פרק ז']}}.
וכל זה רק אם לא היה במרק גם בשר, כי אם היה במרק גם בשר, אזי לרוב חשיבותו של הבשר הוא העיקר והירקות טפלים אליו, ולכן עיקר הטעם שבמרק הוא הבשר ומברכים עליו שהכל. כמו כן אם היה למרק טעם לפני הבישול (כגון שבישלוהו בחומץ) י"א שאז אין המרק טפל לירקות ויש חולקים{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaz/piskey/52/7.htm?q=%D7%99%D7%A8%D7%A7%D7%95%D7%AA פסקי הסידור הלכות ברכות הנהנין פרק ז']}}.
{{הערות שוליים|}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:צומח]]
[[קטגוריה:צומח]]

גרסה אחרונה מ־22:50, 9 באוקטובר 2023

ירקות

ירקות הם גידולים הגודלים באדמה וצמיחתם הוא על ידי קור הלבנה[1]. מקור כינוי זה הוא מהמשנה, שם גם מחולקים הפירות לפירות הארץ ופירות האדמה.

ברכותיהם[עריכה | עריכת קוד מקור]

ברכות הירקות הוא בורא פרי האדמה.

אם נתבשלו הירקות במרק, ותכלית בישול המרק הוא בשביל לאכול הירקות, אזי ברכתו של המרק הוא בורא פרי האדמה כיון שהירק הוא עיקר, וגם אם דעתו של אדם מסויים הוא רק בשביל המרק ואת הירקות הוא משליך ואינו מייחס להם חשיבות, בטלה דעתו אצל כל אדם ומברכים על המרק בורא פרי האדמה.

וכל זה רק אם לא היה במרק גם בשר, כי אם היה במרק גם בשר, אזי לרוב חשיבותו של הבשר הוא העיקר והירקות טפלים אליו, ולכן עיקר הטעם שבמרק הוא הבשר ומברכים עליו שהכל. כמו כן אם היה למרק טעם לפני הבישול (כגון שבישלוהו בחומץ) י"א שאז אין המרק טפל לירקות ויש חולקים[2].

הערות שוליים