ריח: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "אין סוף ברוך הוא" ב־"אין סוף ברוך הוא")
אין תקציר עריכה
 
(5 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:בשמים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|בשמים]]
[[קובץ:בשמים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|בשמים]]
'''ריח''' הוא התפשטות המהות הפנימית של חפץ גשמי המורה על טיבו או להיפך. ברוחניות הריח מכוונת כנגד דרגת ה[[רוח]] שהיא התפשטות חיצוני של המוחין העליונים באופן של המשכה רוחנית לעולם הזה.
'''ריח''' הוא התפשטות המהות הפנימית של חפץ גשמי המורה על טיבו או להיפך. ברוחניות הריח מכוונת כנגד דרגת ה[[רוח (חלק הנפש)|רוח]] שהיא התפשטות חיצוני של המוחין העליונים באופן של המשכה רוחנית לעולם הזה.


==האבות==
==האבות==
שורה 11: שורה 11:


ושני פרטים בדבר:
ושני פרטים בדבר:
1. עיקר מטרת עבודתם היתה להמשיך אור ולפעול ברוחניות בלבד - בנפש, "והפעולה שעשו בגשמיות היתה כעין [[כלי]] בלבד להעבודה הרוחנית", רק אמצעי למטרה, שהיא הפעולה הרוחנית בנפש.
1. עיקר מטרת עבודתם הייתה להמשיך אור ולפעול ברוחניות בלבד - בנפש, "והפעולה שעשו בגשמיות הייתה כעין [[כלי]] בלבד להעבודה הרוחנית", רק אמצעי למטרה, שהיא הפעולה הרוחנית בנפש.


אף על פי שבכללות, היתה מטרת עבודתם - ההכנה לקראת היעוד - "[[דירה בתחתונים]]".
אף על פי שבכללות, הייתה מטרת עבודתם - ההכנה לקראת היעוד - "[[דירה בתחתונים]]".


2. עבודתם פעלה המשכת הארה בלבד לעולם, ולא [[עצמות]] (כדוגמת הריח שהוא התפשטות בלא עצם) - כנ"ל.
2. עבודתם פעלה המשכת הארה בלבד לעולם, ולא [[עצמות]] (כדוגמת הריח שהוא התפשטות בלא עצם) - כנ"ל.
שורה 20: שורה 20:


==מוֹרַח וְדָאין==
==מוֹרַח וְדָאין==
''' הינו אחד מסימניו של מלך המשיח.
{{ערך מורחב|ערך=[[מורח ודאין]]}}
{{ערך מורחב|ערך=[[מורח וודאין]]}}
מורח ודאין הינו אחד מסימניו של מלך המשיח. פירושו הוא שמלך המשיח בזמן הגאולה ידון וישפוט את משפטיו ודיניו לא על פי עיניו או אוזניו אלא על פי הריח, "מורח ודאין"- מריח ודן. ובהעדר סימן זה אינו יכול להיות [[משיח]].  
פירושו הוא שמלך המשיח בזמן הגאולה ידון וישפוט את משפטיו ודיניו לא על פי עיניו או אוזניו אלא על פי הריח, "מורח ודאין"- מריח ודן. ובהעדר סימן זה אינו יכול להיות [[משיח]].  
 
{{הערות שוליים|}}
{{אדם}}
[[קטגוריה:חושים]]
[[קטגוריה:חושים]]

גרסה אחרונה מ־22:29, 2 ביוני 2024

בשמים

ריח הוא התפשטות המהות הפנימית של חפץ גשמי המורה על טיבו או להיפך. ברוחניות הריח מכוונת כנגד דרגת הרוח שהיא התפשטות חיצוני של המוחין העליונים באופן של המשכה רוחנית לעולם הזה.

האבות[עריכה | עריכת קוד מקור]

אמרו חז"ל: "מצוות שקיימו האבות ריחות היו", והיינו שערך המצוות שקיימו האבות היה בבחינת ריח בלבד, שענינו התפשטות מציאות-דבר בלא עצם.

והכונה בזה, שבעבודתם בקיום המצוות המשיכו הארה אלקית בלבד, ולא הגיעו למעלת קיום המצוות כפי שהן לאחר מתן תורה, שיש בהן המשכת וגילוי עצמותו ית'.

ואף על פי שהם עצמם היו בבחינת מרכבה במעלתה הנעלית ביותר, ודבקים באור אין סוף ברוך הוא גם בכל אברי גופם - כנ"ל, מכל מקום המצוות שקיימו בגשמיות לא היו במדריגת המצוות שלאחר מתן- תורה.

ושני פרטים בדבר: 1. עיקר מטרת עבודתם הייתה להמשיך אור ולפעול ברוחניות בלבד - בנפש, "והפעולה שעשו בגשמיות הייתה כעין כלי בלבד להעבודה הרוחנית", רק אמצעי למטרה, שהיא הפעולה הרוחנית בנפש.

אף על פי שבכללות, הייתה מטרת עבודתם - ההכנה לקראת היעוד - "דירה בתחתונים".

2. עבודתם פעלה המשכת הארה בלבד לעולם, ולא עצמות (כדוגמת הריח שהוא התפשטות בלא עצם) - כנ"ל.

שני ענינים אלו בעבודת האבות -הגבלת מטרת העבודה לרוחניות בלבד, והגבלת ההמשכה האלקית להארה בלבד- נובעים משתי סיבות

מוֹרַח וְדָאין[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – מורח ודאין

מורח ודאין הינו אחד מסימניו של מלך המשיח. פירושו הוא שמלך המשיח בזמן הגאולה ידון וישפוט את משפטיו ודיניו לא על פי עיניו או אוזניו אלא על פי הריח, "מורח ודאין"- מריח ודן. ובהעדר סימן זה אינו יכול להיות משיח.