מנורת הזהב: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(66 גרסאות ביניים של 21 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{זכויות יוצרים}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=מנורת בית המקדש|אחר=נורה חשמלית|ראו=[[נורה חשמלית]]}}
ה'''מנורה''' מפורשת צורתה בתורה, ארבעה גביעים הפוכים (כשפיהם הרחב כלפי מטה ושוליהם הצא כלפי מעלה) ושני כפתורים (מעוגלין מעין ביצת עוף) ושני פרחים היו בקנה (האמצעי של) המנורה. שנאמר: "ובמנורה ארבעה גביעים משוקדים כפתוריה ופרחיה", ועוד פרח שלישי היה סמוך ליריכה של מנורה שנאמר: "עד ירכה עד פרחה".  
[[קובץ:מנורת זהב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מנורת זהב בעל [[קני המנורה|קנים אלכסוניים]] מתוך דגם הרב [[ישראל דב לבנוני]]]]


ושלש רגלים היו לה, ושלשה כפתורים אחרים היו בקנה (האמצעי של) המנורה שמהן יוצאים ששה קנים אלכסונים, שלשה מצד זה ושלשה מצד זה. ובכל קנה וקנה מהן שלשה גביעים וכפתור ופרח והכל משוקדים כמו שקדים בעשייתן. ששה נרות קבועים בששת הקנים היוצאים מן המנורה כולן פניהם לנר האמצעי שעל קני המנורה וזה הנר האמצעי פניו כנגד קדש הקדשים והוא הנקרא נר מערבי.  
'''המנורה''' היא מנורת זהב טהור, שהייתה מוצבת ב[[משכן]] ומאוחר יותר ב[[בית המקדש]], ובה היו [[כהן|כהנים]] מדליקים ומטיבים את נרותיה מדי ערב.


המלקחים והמחתות וכלי השמן אינן מכלל הככר שהרי נאמר במנורה זהב טהור וחזר ואמר ומלקחיה ומחתותיה זהב טהור, ולא נאמר נרותיה זהב טהור מפני שהנרות קבועין במנורה והם מכלל הככר.  
עמדה בצד דרום, משמאל הנכנס לקודש, כנגד שולחן לחם הפנים שהיה בצפון.


גובה המנורה היה שמונה עשר טפח, הרגלים והפרח שלשה טפחים, ושני טפחים חלק, וטפח שבו גביע כפתור ופרח, וטפחיים חלק, וטפח כפתור ושני קנים יוצאין ממנו אחד הילך ואחד הילך ונמשכים ועולין כנגד גובה המנורה, וטפח חלק, וטפח כפתור ושני קנים יוצאים ממנו אחד הילך ואחד הילך ונמשכין ועולין כנגד גובה המנורה, וטפח חלק, וטפח כפתור ושני קנים יוצאים ממנו אחד הילך ואחד הילך ונמשכין ועולין כנגד גובה המנורה, וטפחיים חלק, נשתיירו שלשה טפחים שבהן שלשה גביעים כפתור ופרח.
== מידות המנורה במשכן ==
[[קובץ:מנורה רמבם.jpg|שמאל|ממוזער|250px|איור המנורה בספר משנה תורה בכתב ידו של [[הרמב"ם]]]]


ואבן היתה לפני המנורה ובה שלש מעלות שעליה כהן עומד ומטיב את הנרות ומניח עליה כלי שמנה ומלקחיה ומחתותיה בשעת הטבה.
אורכה - לאורך המשכן, במרחק ½2 אמה מקרשי הקיר הדרומי. קצה הנר המערבי עמד - במרחק 5 אמות מ[[פרוכת]] [[קודש הקודשים]]. וכך כל אורך [[שבעת הנרות]], עמד במקביל ל[[שולחן]] ("מעשה חושב").
 
== תיאור המנורה ==
[[קובץ:Dura_Synagogue_ciborium.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור מנורה בעלת קנים ישרים, התגלה בבית כנסת עתיק מתקופת התלמוד בדוּרָה אֶוּרוֹפּוֹס שבסוריה]]
הציווי על עשיית המנורה מופיע בפרוטרוט ב[[פרשת תרומה]] וסדר הדלקת מופיע ב[[פרשת תצווה]].
 
המנורה וכל חלקיה נעשו ממקשה אחת זהב טהור. משקל המנורה וכל חלקיה - כיכר זהב טהור (57.6 ק"ג). גובה המנורה - 18 [[טפחים]], אורך המנורה (למעלה בין הנרות הקיצוניים) - 12 טפחים. (לדעת "שלטי הגיבורים" - 9 טפחים).
 
המנורה כללה במקשה אחת: ירך (בסיס), קנה אמצעי, 6 קנים, 22 גביעים, 11 כפתורים, 9 פרחים, ושבעה נרות. לצורך הטבת המנורה נוספו אביזרי עזר: מלקחיים, מחתות, מדרגות, כוז, כד שמן, [[שמן]] זית זך ופתילות (שנעשו מבלאי [[בגד|בגדי]] הכהנים).
 
== תבנית מקשת המנורה ==
ירך המנורה - המנורה עמדה על בסיס רחב, כעין תיבה חלולה, שבתחתיתה 3 רגלים.
 
במרכז חלקו העליון של הבסיס חוטב פרח שממנו החל לעלות הקנה האמצעי. גובה בסיס המנורה (כולל רגלים, תיבה חלולה ופרח) - 3 טפחים.
 
בסיס המנורה נקרא "ירך המנורה". לגבי צורת הבסיס ישנם כמה דעות: לדעת [[רש"י]] הירך הייתה כמין תיבה, לדעת ר' אברהם בן [[הרמב"ם]] הירך הייתה עגולה, לדעת הילקוט שמעוני (קס"ט) הירך הייתה מרובעת, ב"כל-בו" צויר הירך כתיבה בעלת שמונה דפנות.
 
== הקנה האמצעי ==
 
אורך הקנה האמצעי - 15 טפחים.
 
הקנה קושט בגובהו בגביעים, כפתורים ופרחים.
 
תחילת הקנה האמצעי מן הפרח שעל ירך המנורה, משם עלה הקנה חלק עד לגובה שני טפחים.
 
בטפח השלישי של הקנה האמצעי חוטבו זה למעלה מזה: גביע, כפתור ופרח קטנים. שלשתם נכנסו בגובה טפח ("מעשה חושב" - לפי התוספות). (לדעת [[רש"י]] כל אחד מהם פנה לכוון אחר{{הערה|1=[[מנחות]] כח:.}}. הקנה המשיך ועלה חלק עד למרחק שני טפחים מהגביע כפתור ופרח.
 
בהמשך חוטב בקנה האמצעי כפתור בגובה טפח. מכפתור זה התפצלו שני הקנים החיצוניים (הארוכים) של המנורה אחד לימין ואחד לשמאל.
 
בהמשך עלה הקנה מן הכפתור עוד טפח חלק. ולאחר מכן חוטב בקנה האמצעי עוד כפתור בגובה טפח. מכפתור זה התפצלו 2 הקנים האמצעיים (הבינוניים) של המנורה אחד לימין ואחד לשמאל. בהמשך עלה הקנה מן הכפתור עוד טפח חלק. ולאחר מכן חוטב בקנה האמצעי עוד כפתור בגובה טפח.
 
מכפתור זה התפצלו 2 הקנים הפנימיים (הקצרים) של המנורה אחד לימין ואחד לשמאל. בהמשך עלה הקנה מן הכפתור 2 טפחים חלק. ולאחר מכן חוטבו בקנה, זה למעלה מזה: שלשה גביעים, כפתור ופרח שגובהם יחד - 3 טפחים ("מעשה חושב" - לפי תוספות). (בדעת [[רש"י]] נחלקו: "מעשה חושב" סובר שלפי [[רש"י]] האמור במנחות כח :, בטפח העליון היה גביע כפתור ופרח כל אחד לצד אחר. "ספר הזכרון" סובר שלפי לשון [[רש"י]] בחומש, "שלשה גביעים בולטים". דהיינו, רק הגביעים בלטו כל גביע לצד אחר).
 
סיכום מרכיבי הקנה נותן שאורך הקנה האמצעי היה - 15 טפחים. מעל הפרח העליון שבקנה האמצעי חוטב הנר, לקיבול השמן והפתילות.


== קני המנורה ==
== קני המנורה ==
::'''לערך המלא: [[קני המנורה]]'''
{{ערך מורחב|ערך=[[קני המנורה]]}}
 
במנורה היו ששה [[קני המנורה|קנים]] שהתפצלו מן הכפתורים שבקנה האמצעי, שלשה מימין ושלשה משמאל.
 
גובה ראש הקנים היה כגובה ראש הקנה האמצעי. כלומר, 2 הקנים החיצוניים (התחתונים) היו ארוכים, 2 הקנים האמצעיים היו בינוניים, 2 הקנים הפנימיים (העליונים) היו קצרים.
 
בחלק העליון של כל אחד מששת הקנים המתפצלים, חוטבו לקישוט: שלשה גביעים, כפתור, פרח. הקישוטים חוטבו בדומה ובמקביל לקישוטי הקנה האמצעי.
 
מעל הפרח העליון שבראש הקנים חוטב הנר, לקיבול השמן והפתילות. לגבי צורת הקנים דעת הרבי היא כדעת [[רש"י]] ו[[הרמב"ם]]{{הערה|כפי שהעיד בנו רבי אברהם}}, שששת הקנים עלו באלכסון.
 
בשנת [[תשמ"ב]] עורר [[הרבי]] על כך שהקנים העגולים הגיעו מהרומאים.
 
== הגביעים ==
 
במנורה חוטבו לקישוט 22 גביעים: 3 גביעים בכל קנה מששת הקנים, ועוד ארבעה גביעים בקנה האמצעי. לדעת הרבי הגביעים עמדו כך, שפיהם הרחב כלפי מטה כציור הרמב"ם. דפנות הגביעים היו "משוקדים", דהיינו, חוטבו בהם בליטות לקישוט בצורת שקדים (רשב"ם, אבן עזרא). (לדעת [[רש"י]], "משוקדים" דהיינו, מצוירים){{הערה|1=[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/653507/ רבי יומי: הרמב"ם מצייר את המנורה – בשונה מכל הציורים]''' {{וידפו}}}}.
 
== הכפתורים ==
 
במנורה חוטבו לקישוט 11 כפתורים: כפתור אחד בכל קנה מששת הקנים, ועוד חמשה כפתורים בקנה האמצעי. הכפתורים דמו לביצה ששני ראשיה כדין (הרמב"ם). (לדעת הרש"י, דמו הכפתורים לתפוחים עגולים. לדעת ה[[רמב"ם]], גם הכפתורים היו משוקדים).
 
== הפרחים והנרות ==
 
במנורה חוטבו לקישוט 9 פרחים: פרח אחד בכל קנה מששת הקנים, ועוד שלשה פרחים בקנה האמצעי. הפרחים דמו לקערה עגולה ששפתותיה מקופלות כלפי חוץ. (לדעת הרמב"ם, גם הפרחים היו משוקדים).
 
הנרות - בראש קני המנורה חוטבו 7 נרות מקשה אחת. (לדעת ר' יוסי, הנרות היו יכולים להתפרק מן המנורה). הנרות דמו לכוסות מזהב. בתוכם שמו את השמן והפתילות להדלקה. הפתילה של הנר האמצעי עמדה באמצע הכוס. שלשת הפתילות שמימין עמדו בשמאל הכוס, ושלשת הפתילות שמשמאל עמדו בימין הכוס. על ידי כך הופנו ששת הפתילות לעבר הנר האמצעי.
 
== מלקחיה ומחתותיה ==
'''מלקחיה''': לצורך לקיחת הפתילות מתוך ה[[שמן]] וישובם בנרות, נעשו מלקחים שהם כמין צבתים קטנים (רש"י). (לדעת [[הרמב"ן]], "מלקחיה" הם כיסויים דקים מזהב שהיו על פי הנרות, וניתן היה לפותחם ולסוגרם). משקל המלקחים נכלל בכיכר הזהב שממנו עשו את המנורה (רש"י). (ה[[רמב"ם]] פסק כדעת [[רבי יהושע בן קרחה]] הסובר, שהמלקחים לא נכללו בכיכר).
 
'''מחתותיה:''' ה[[כהן]] הטיב את הנרות בכל [[יום]] מן האפר והפסולת. את הפסולת הניח בתוך המחתה, שצורתה ככף קטנה (רש"י). וממנה שפך לכוז שבמדרגה השניה. (לדעת ה[[רמב"ן]] ו[[אבן עזרא]], "מחתותיה" הם כמו ספלים קטנים שהיו מתחת הנרות). משקל המחתות נכלל בכיכר הזהב שממנו עשו את המנורה (רש"י). (הרמב"ם פסק כדעת ר' יהושע בן קרחה הסובר שהמחתות לא נכללו בכיכר).
== הדלקת המנורה ==
{{פסקה חסרה}}
 
==ראו גם==
*[[אלישבע]]
 
==לקריאה נוספת==
*'''מקשה זהב''', קלט פתגמי רבותינו נשיאינו אודות המנורה, שבועון בית משיח י"ג סיון תש"פ עמוד 8
 
==קישורים חיצוניים==
*'''[https://files.anash.org/uploads/2021/02/Ki-karov-59-E.pdf מה מלמדים גביעי המנורה ההפוכים]''', בגליון 'כי קרוב' 59 אדר תשפ"א
*'''[https://drive.google.com/file/d/1UdHa7e--s_TY_4GbHw6p1GL-xIwRuAwV/view האיסור לעשות דוגמת המנורה שבמקדש]''', קובץ הערות וביאורים 770 תומכי תמימים המרכזית 770 י"א ניסן תשפ"ג, עמוד 247
* [https://www.hageula.com/news/world/21308.htm חשיפה / מנורה ישרת קנים בכת"י תימני עתיק] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/study/sichot/16873.htm דבר מלך • צורת המנורה - קנים ישרים] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/vid/malkeinu/15780.htm הגביעים ההפוכים במנורת המקדש] באתר הגאולה {{הגאולה}}


בשנת [[תשמ"ב]] ביאר [[הרבי]] אשר קני המנורה הם אלכסונים, והקנים העגולים הגיעו מהרומאים.


{{הערות שוליים}}
{{בית המקדש}}
[[קטגוריה:כלי המקדש]]
[[קטגוריה:כלי המקדש]]

גרסה אחרונה מ־19:23, 23 בדצמבר 2024

מנורת זהב בעל קנים אלכסוניים מתוך דגם הרב ישראל דב לבנוני

המנורה היא מנורת זהב טהור, שהייתה מוצבת במשכן ומאוחר יותר בבית המקדש, ובה היו כהנים מדליקים ומטיבים את נרותיה מדי ערב.

עמדה בצד דרום, משמאל הנכנס לקודש, כנגד שולחן לחם הפנים שהיה בצפון.

מידות המנורה במשכן[עריכה | עריכת קוד מקור]

איור המנורה בספר משנה תורה בכתב ידו של הרמב"ם

אורכה - לאורך המשכן, במרחק ½2 אמה מקרשי הקיר הדרומי. קצה הנר המערבי עמד - במרחק 5 אמות מפרוכת קודש הקודשים. וכך כל אורך שבעת הנרות, עמד במקביל לשולחן ("מעשה חושב").

תיאור המנורה[עריכה | עריכת קוד מקור]

ציור מנורה בעלת קנים ישרים, התגלה בבית כנסת עתיק מתקופת התלמוד בדוּרָה אֶוּרוֹפּוֹס שבסוריה

הציווי על עשיית המנורה מופיע בפרוטרוט בפרשת תרומה וסדר הדלקת מופיע בפרשת תצווה.

המנורה וכל חלקיה נעשו ממקשה אחת זהב טהור. משקל המנורה וכל חלקיה - כיכר זהב טהור (57.6 ק"ג). גובה המנורה - 18 טפחים, אורך המנורה (למעלה בין הנרות הקיצוניים) - 12 טפחים. (לדעת "שלטי הגיבורים" - 9 טפחים).

המנורה כללה במקשה אחת: ירך (בסיס), קנה אמצעי, 6 קנים, 22 גביעים, 11 כפתורים, 9 פרחים, ושבעה נרות. לצורך הטבת המנורה נוספו אביזרי עזר: מלקחיים, מחתות, מדרגות, כוז, כד שמן, שמן זית זך ופתילות (שנעשו מבלאי בגדי הכהנים).

תבנית מקשת המנורה[עריכה | עריכת קוד מקור]

ירך המנורה - המנורה עמדה על בסיס רחב, כעין תיבה חלולה, שבתחתיתה 3 רגלים.

במרכז חלקו העליון של הבסיס חוטב פרח שממנו החל לעלות הקנה האמצעי. גובה בסיס המנורה (כולל רגלים, תיבה חלולה ופרח) - 3 טפחים.

בסיס המנורה נקרא "ירך המנורה". לגבי צורת הבסיס ישנם כמה דעות: לדעת רש"י הירך הייתה כמין תיבה, לדעת ר' אברהם בן הרמב"ם הירך הייתה עגולה, לדעת הילקוט שמעוני (קס"ט) הירך הייתה מרובעת, ב"כל-בו" צויר הירך כתיבה בעלת שמונה דפנות.

הקנה האמצעי[עריכה | עריכת קוד מקור]

אורך הקנה האמצעי - 15 טפחים.

הקנה קושט בגובהו בגביעים, כפתורים ופרחים.

תחילת הקנה האמצעי מן הפרח שעל ירך המנורה, משם עלה הקנה חלק עד לגובה שני טפחים.

בטפח השלישי של הקנה האמצעי חוטבו זה למעלה מזה: גביע, כפתור ופרח קטנים. שלשתם נכנסו בגובה טפח ("מעשה חושב" - לפי התוספות). (לדעת רש"י כל אחד מהם פנה לכוון אחר[1]. הקנה המשיך ועלה חלק עד למרחק שני טפחים מהגביע כפתור ופרח.

בהמשך חוטב בקנה האמצעי כפתור בגובה טפח. מכפתור זה התפצלו שני הקנים החיצוניים (הארוכים) של המנורה אחד לימין ואחד לשמאל.

בהמשך עלה הקנה מן הכפתור עוד טפח חלק. ולאחר מכן חוטב בקנה האמצעי עוד כפתור בגובה טפח. מכפתור זה התפצלו 2 הקנים האמצעיים (הבינוניים) של המנורה אחד לימין ואחד לשמאל. בהמשך עלה הקנה מן הכפתור עוד טפח חלק. ולאחר מכן חוטב בקנה האמצעי עוד כפתור בגובה טפח.

מכפתור זה התפצלו 2 הקנים הפנימיים (הקצרים) של המנורה אחד לימין ואחד לשמאל. בהמשך עלה הקנה מן הכפתור 2 טפחים חלק. ולאחר מכן חוטבו בקנה, זה למעלה מזה: שלשה גביעים, כפתור ופרח שגובהם יחד - 3 טפחים ("מעשה חושב" - לפי תוספות). (בדעת רש"י נחלקו: "מעשה חושב" סובר שלפי רש"י האמור במנחות כח :, בטפח העליון היה גביע כפתור ופרח כל אחד לצד אחר. "ספר הזכרון" סובר שלפי לשון רש"י בחומש, "שלשה גביעים בולטים". דהיינו, רק הגביעים בלטו כל גביע לצד אחר).

סיכום מרכיבי הקנה נותן שאורך הקנה האמצעי היה - 15 טפחים. מעל הפרח העליון שבקנה האמצעי חוטב הנר, לקיבול השמן והפתילות.

קני המנורה[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – קני המנורה

במנורה היו ששה קנים שהתפצלו מן הכפתורים שבקנה האמצעי, שלשה מימין ושלשה משמאל.

גובה ראש הקנים היה כגובה ראש הקנה האמצעי. כלומר, 2 הקנים החיצוניים (התחתונים) היו ארוכים, 2 הקנים האמצעיים היו בינוניים, 2 הקנים הפנימיים (העליונים) היו קצרים.

בחלק העליון של כל אחד מששת הקנים המתפצלים, חוטבו לקישוט: שלשה גביעים, כפתור, פרח. הקישוטים חוטבו בדומה ובמקביל לקישוטי הקנה האמצעי.

מעל הפרח העליון שבראש הקנים חוטב הנר, לקיבול השמן והפתילות. לגבי צורת הקנים דעת הרבי היא כדעת רש"י והרמב"ם[2], שששת הקנים עלו באלכסון.

בשנת תשמ"ב עורר הרבי על כך שהקנים העגולים הגיעו מהרומאים.

הגביעים[עריכה | עריכת קוד מקור]

במנורה חוטבו לקישוט 22 גביעים: 3 גביעים בכל קנה מששת הקנים, ועוד ארבעה גביעים בקנה האמצעי. לדעת הרבי הגביעים עמדו כך, שפיהם הרחב כלפי מטה כציור הרמב"ם. דפנות הגביעים היו "משוקדים", דהיינו, חוטבו בהם בליטות לקישוט בצורת שקדים (רשב"ם, אבן עזרא). (לדעת רש"י, "משוקדים" דהיינו, מצוירים)[3].

הכפתורים[עריכה | עריכת קוד מקור]

במנורה חוטבו לקישוט 11 כפתורים: כפתור אחד בכל קנה מששת הקנים, ועוד חמשה כפתורים בקנה האמצעי. הכפתורים דמו לביצה ששני ראשיה כדין (הרמב"ם). (לדעת הרש"י, דמו הכפתורים לתפוחים עגולים. לדעת הרמב"ם, גם הכפתורים היו משוקדים).

הפרחים והנרות[עריכה | עריכת קוד מקור]

במנורה חוטבו לקישוט 9 פרחים: פרח אחד בכל קנה מששת הקנים, ועוד שלשה פרחים בקנה האמצעי. הפרחים דמו לקערה עגולה ששפתותיה מקופלות כלפי חוץ. (לדעת הרמב"ם, גם הפרחים היו משוקדים).

הנרות - בראש קני המנורה חוטבו 7 נרות מקשה אחת. (לדעת ר' יוסי, הנרות היו יכולים להתפרק מן המנורה). הנרות דמו לכוסות מזהב. בתוכם שמו את השמן והפתילות להדלקה. הפתילה של הנר האמצעי עמדה באמצע הכוס. שלשת הפתילות שמימין עמדו בשמאל הכוס, ושלשת הפתילות שמשמאל עמדו בימין הכוס. על ידי כך הופנו ששת הפתילות לעבר הנר האמצעי.

מלקחיה ומחתותיה[עריכה | עריכת קוד מקור]

מלקחיה: לצורך לקיחת הפתילות מתוך השמן וישובם בנרות, נעשו מלקחים שהם כמין צבתים קטנים (רש"י). (לדעת הרמב"ן, "מלקחיה" הם כיסויים דקים מזהב שהיו על פי הנרות, וניתן היה לפותחם ולסוגרם). משקל המלקחים נכלל בכיכר הזהב שממנו עשו את המנורה (רש"י). (הרמב"ם פסק כדעת רבי יהושע בן קרחה הסובר, שהמלקחים לא נכללו בכיכר).

מחתותיה: הכהן הטיב את הנרות בכל יום מן האפר והפסולת. את הפסולת הניח בתוך המחתה, שצורתה ככף קטנה (רש"י). וממנה שפך לכוז שבמדרגה השניה. (לדעת הרמב"ן ואבן עזרא, "מחתותיה" הם כמו ספלים קטנים שהיו מתחת הנרות). משקל המחתות נכלל בכיכר הזהב שממנו עשו את המנורה (רש"י). (הרמב"ם פסק כדעת ר' יהושע בן קרחה הסובר שהמחתות לא נכללו בכיכר).

הדלקת המנורה[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • מקשה זהב, קלט פתגמי רבותינו נשיאינו אודות המנורה, שבועון בית משיח י"ג סיון תש"פ עמוד 8

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים