גילוי ההעלם: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "רשימו " ב־"רשימו ")
מ (החלפת טקסט – "דוגמא " ב־"דוגמה ")
 
(11 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''גילוי ההעלם''' הוא תואר הפעולה של הסרת מסך המסתיר.
{{מחפש מקורות}}
'''גילוי ההעלם''' מתאר שהענין הוא (לא מציאות חדשה) רק גילוי ממה שהיה לפני זה (כלול) ב[[העלם]] (במקורו).


==אורות וכלים==
למשל חפץ שמישהו קנה, אז לפני זה החפץ הי' בהעלם בקופסא ברשות המוכר, ואחר כך נהי' בגלוי ברשות הלוקח. או משל מאותיות ה[[דיבור]], שלפני זה הם היו בהעלם ב[[מחשבה|מחשבת]]<nowiki/>ו, ואחר כך נתגלו בדיבור{{הערה|תורה אור ותורת חיים פרשת משפטים ד"ה כי תקנה עבד עברי (תו"ח ע' רפד, ב).}}.
לאחר ה[[צמצום]] הראשון, כאשר נותר [[מקום פנוי]] נמשך אור ה[[קו]]. אור זה הינו מקור ה[[אורות]] שב[[סדר ההשתלשלות]].


אולם הכלים הגיעו מן ה[[רשימו]] שנותר במקום הפנוי מן ה[[אור אין סוף]] שהאיר בגלוי בכל מקום.
או, כשמישהו לומד ומבין ערך טוב מאוד, בשעה שהוא חושב הענין בגילוי ומחשבתו, אך כשאינו חושב על זה, הרי זה עדיין במוחו וידיעתו, רק שזה בהעלם.


'''שיטה א'''' - דרך הופעת הכלים היה על ידי שהאיר על ה[[רשימו]] האור, והוא "גילה" את מציאות הכלים.
בחסידות מסובב הרבה אודות הרבה דרגות ב[[סדר השתלשלות]], אם הם גילוי ההעלם או [[יש מאין]], איך שמצד אחד (לגבי מקורו) הם גילוי ההעלם, ומצד שני (לגבי דרגות גבוהות ממקורו) הם יש מאין{{הערה|לדוגמה ד"ה וכל העם תרס"ה והמאמרים שלאחר"ז  מבארים איך שהכוחות מהרצון, המשכת הכתר, הכחמה מהכתר, בא בהתחדשות.


'''שיטה ב'''' - דרך הופעת הכלים היה בדרך [[יש מאין]].
ובהמשך ר"ה תרס"א איך שהם גילוי ההעלם. ועוד.}}.  


אולם [[הרבי]]{{הערה|באתי לגני [[תשי"א]] אות ה.}} מסביר שגם לפי שיטה זו (השניה) הכלים באו בדרך של "גילוי ההעלם", אלא שנקרא "יש מאין" לגבי האור, כיון שאין ניכרת המציאות של הכלים קודם לכן.
==אצילות==
עולם ה[[עולם האצילות|אצילות]] הוא גילוי ההעלם, דאותו האור שהיה מקודם בהעלם והפשטה, בא באצילות בגילוי{{הערה|ד"ה באתי לגני ה'תש"י. ועוד.}}.


==לידה==
הן אורות האצילות והן הכלים של אצילות הן גילוי ההעלם לגבי מקו'''רם''':
הלידה של תינוק גם כן נקראת גילוי ההעלם, כיון שקודם לכן גם כן היה שלם בכל גופו ואכל דרך אמו וכו', וכעת רק התגלה לאויר העולם.


כמו כן הוא בלידת המדות שבלב מהמדות שבשכל, שהן נמצאות גם בשכל, אלא שהן בהעלם (כי בשכל הן לא יכולות להתגלות במלוא תוקפן, אך גם שם קיימות הן). ובלידתן, הן מתגלות במלוא תוקפן.
האורות של אצילות גילוי ההעלם לגבי מרורו - ה[[קו]] (שנמשך לאחר ה[[צמצום]] הראשון, כאשר נותר [[מקום פנוי]]).


{{הערות שוליים}}
הכלים של אצילות הן גילוי ההעלם לגבי מקורו  - ה[[רשימו]] (שנותר במקום הפנוי מן ה[[אור אין סוף]] שהאיר בגלוי בכל מקום){{הערה|באתי לגני [[תשי"א]] אות ה.}}.
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
 
== ראו גם ==
[[העלם וגילוי, אין ויש, עצם והתפשטות, כח ופועל]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־21:01, 11 בדצמבר 2024

גילוי ההעלם מתאר שהענין הוא (לא מציאות חדשה) רק גילוי ממה שהיה לפני זה (כלול) בהעלם (במקורו).

למשל חפץ שמישהו קנה, אז לפני זה החפץ הי' בהעלם בקופסא ברשות המוכר, ואחר כך נהי' בגלוי ברשות הלוקח. או משל מאותיות הדיבור, שלפני זה הם היו בהעלם במחשבתו, ואחר כך נתגלו בדיבור[1].

או, כשמישהו לומד ומבין ערך טוב מאוד, בשעה שהוא חושב הענין בגילוי ומחשבתו, אך כשאינו חושב על זה, הרי זה עדיין במוחו וידיעתו, רק שזה בהעלם.

בחסידות מסובב הרבה אודות הרבה דרגות בסדר השתלשלות, אם הם גילוי ההעלם או יש מאין, איך שמצד אחד (לגבי מקורו) הם גילוי ההעלם, ומצד שני (לגבי דרגות גבוהות ממקורו) הם יש מאין[2].

אצילות[עריכה | עריכת קוד מקור]

עולם האצילות הוא גילוי ההעלם, דאותו האור שהיה מקודם בהעלם והפשטה, בא באצילות בגילוי[3].

הן אורות האצילות והן הכלים של אצילות הן גילוי ההעלם לגבי מקורם:

האורות של אצילות גילוי ההעלם לגבי מרורו - הקו (שנמשך לאחר הצמצום הראשון, כאשר נותר מקום פנוי).

הכלים של אצילות הן גילוי ההעלם לגבי מקורו - הרשימו (שנותר במקום הפנוי מן האור אין סוף שהאיר בגלוי בכל מקום)[4].

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

העלם וגילוי, אין ויש, עצם והתפשטות, כח ופועל

  1. תורה אור ותורת חיים פרשת משפטים ד"ה כי תקנה עבד עברי (תו"ח ע' רפד, ב).
  2. לדוגמה ד"ה וכל העם תרס"ה והמאמרים שלאחר"ז מבארים איך שהכוחות מהרצון, המשכת הכתר, הכחמה מהכתר, בא בהתחדשות. ובהמשך ר"ה תרס"א איך שהם גילוי ההעלם. ועוד.
  3. ד"ה באתי לגני ה'תש"י. ועוד.
  4. באתי לגני תשי"א אות ה.