רב שמואל בר שילת: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – " תשמ"ב " ב־" תשמ"ב ") |
מ (החלפת טקסט – "א"י" ב־"ארץ ישראל") |
||
(13 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''רב שמואל בר שילת''' היה [[אמורא]] בדורו ובמקומו של רב, ושימש גם | '''רב שמואל בר שילת''' היה [[אמורא]] בדורו ובמקומו של רב, ושימש גם כ[[מלמד תינוקות]]. | ||
מובא בגמרא, כי מבני בניו של [[המן]] למדו [[תורה]] בבני ברק, וגירסת העין יעקב היא ומנו רב שמואל בר שילת. | מובא בגמרא, כי מבני בניו של [[המן האגגי|המן]] למדו [[תורה]] בבני ברק, וגירסת העין יעקב היא ומנו רב שמואל בר שילת. | ||
[[הרבי]]{{ | [[הרבי]]{{הערה|1=[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15886&hilite=6ee510e1-1ad8-4e0d-8677-942fcdf618a6&st=%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%A2%D7%99&pgnum=149 רשימות].}} חוקר מתי הוא גר ב[[ארץ ישראל]]. במקורות שונים מובא כי הוא גר במקומו של [[רב (אמורא)|רב]], ולכן מסיק הרבי כי ייתכן שגר יחד עם רב בתקופת שהותו של רב אצל [[רבי יהודה הנשיא]] בארץ ישראל. אם כי על כך קשה, שישיבתו של רבי הייתה בבית שערים{{הערה|[[סנהדרין]] ל"ב ע"ב.}} ולא בבני ברק, ועוד שב[[מסכת שבת]]{{הערה|קנג ע"א.}} וב[[סדר הדורות]] משמע שדר ונפטר בארץ ישראל. | ||
הרבי מציע כי | הרבי מציע כי ייתכן שדר בבבל אם כי למד ולימד בארץ ישראל כנהוג בזמנם{{הערה|תוספות ב[[מסכת שבת]] ט' ע"ב ד"ה הא.}} ובפרט לפי הגירסא "דעתי להתם"{{הערה|[[ב"ב]] ח' ע"א. ועיין ב[[רש"י]] שלפי גרסתו ופירושו קאי על [[ארץ ישראל]] דלא כשאר מפרשים.}} אם כי בכתובות{{הערה|סב ע"א.}} לא משמע שהתגורר בקביעות בבבל{{הערה|מכיון שהוא מוזכר כאחד מהטיילים שעונתן בכל יום. הערות ברשימות. אם כי קשה, אולי נסע בצעירותו יותר לארץ ישראל.}}, וכן מכיון שנקרא "רב" תואר המיוחד לאמוראים המתגוררים בבבל ולא בארץ ישראל{{הערה|סדר תנאים ואמוראים בסופו, נדפס בשם הגדולים להחיד"א.}}. | ||
שילת ראשי תיבות - '''ש'''יוויתי '''י'''-ה '''ל'''נגדי '''ת'''מיד; ר"ש היה דבוק כולו ב[[אלוקות]]{{הערה|'מבואר בספרים' - שיחת י"ט כסלו תשמ"ב.}}, בייחוד בעת שעסק ב[[חינוך]] [[ילד]]י ישראל{{הערה|התוועדויות [[תשמ"ב]] חלק ב' עמ' 606.}}. | שילת ראשי תיבות - '''ש'''יוויתי '''י'''-ה '''ל'''נגדי '''ת'''מיד; ר"ש היה דבוק כולו ב[[אלוקות]]{{הערה|'מבואר בספרים' - שיחת [[י"ט כסלו - חג הגאולה|י"ט כסלו]] תשמ"ב.}}, בייחוד בעת שעסק ב[[חינוך]] [[ילד]]י ישראל{{הערה|התוועדויות [[תשמ"ב]] חלק ב' עמ' 606.}}. | ||
== משפחתו == | == משפחתו == | ||
*בנו '''רב יהודה''' בן רב שמואל בר שילת{{ | *בנו '''רב יהודה''' בן רב שמואל בר שילת{{הערה|מוזכר ב[[מסכת שבת]] קי"ט ע"ב, [[יבמות]] ס"ד ע"ב.}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{ערך חסר}} | {{ערך חסר}} | ||
[[קטגוריה:אמוראים]] | [[קטגוריה:אמוראים]] |
גרסה אחרונה מ־04:10, 15 בינואר 2021
רב שמואל בר שילת היה אמורא בדורו ובמקומו של רב, ושימש גם כמלמד תינוקות.
מובא בגמרא, כי מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק, וגירסת העין יעקב היא ומנו רב שמואל בר שילת.
הרבי[1] חוקר מתי הוא גר בארץ ישראל. במקורות שונים מובא כי הוא גר במקומו של רב, ולכן מסיק הרבי כי ייתכן שגר יחד עם רב בתקופת שהותו של רב אצל רבי יהודה הנשיא בארץ ישראל. אם כי על כך קשה, שישיבתו של רבי הייתה בבית שערים[2] ולא בבני ברק, ועוד שבמסכת שבת[3] ובסדר הדורות משמע שדר ונפטר בארץ ישראל.
הרבי מציע כי ייתכן שדר בבבל אם כי למד ולימד בארץ ישראל כנהוג בזמנם[4] ובפרט לפי הגירסא "דעתי להתם"[5] אם כי בכתובות[6] לא משמע שהתגורר בקביעות בבבל[7], וכן מכיון שנקרא "רב" תואר המיוחד לאמוראים המתגוררים בבבל ולא בארץ ישראל[8].
שילת ראשי תיבות - שיוויתי י-ה לנגדי תמיד; ר"ש היה דבוק כולו באלוקות[9], בייחוד בעת שעסק בחינוך ילדי ישראל[10].
משפחתו[עריכה | עריכת קוד מקור]
- בנו רב יהודה בן רב שמואל בר שילת[11]
הערות שוליים
- ↑ רשימות.
- ↑ סנהדרין ל"ב ע"ב.
- ↑ קנג ע"א.
- ↑ תוספות במסכת שבת ט' ע"ב ד"ה הא.
- ↑ ב"ב ח' ע"א. ועיין ברש"י שלפי גרסתו ופירושו קאי על ארץ ישראל דלא כשאר מפרשים.
- ↑ סב ע"א.
- ↑ מכיון שהוא מוזכר כאחד מהטיילים שעונתן בכל יום. הערות ברשימות. אם כי קשה, אולי נסע בצעירותו יותר לארץ ישראל.
- ↑ סדר תנאים ואמוראים בסופו, נדפס בשם הגדולים להחיד"א.
- ↑ 'מבואר בספרים' - שיחת י"ט כסלו תשמ"ב.
- ↑ התוועדויות תשמ"ב חלק ב' עמ' 606.
- ↑ מוזכר במסכת שבת קי"ט ע"ב, יבמות ס"ד ע"ב.