מ החלפת טקסט – "www.chabad.info/index.php" ב־"www.old2.ih.chabad.info/index.php"
Mdafula (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
 
(31 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=אור במובנו הכללי|אחר=פירושים נוספים באור|ראו=[[אור (פירושונים)]]}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=אור במובנו הכללי|אחר=פירושים נוספים באור|ראו=[[אור (פירושונים)]]}}
ה'''אור''' בתורת החסידות - באופן כללי - הוא כינוי להתגלות כל עצם מהות דבר רוחני מההעלם אל הגילוי. בין אם המדובר בהתגלות [[אור אין סוף]] ב"ה מעצמותו יתברך, או אם מדובר ב[[ספירות]] העליונות שהן אורות נאצלים מהמאציל ב"ה, וכן אפילו באור הנפש מעצם הנפש וכדומה.
 
ה'''אור''' ב[[תורת החסידות]] - באופן כללי - הוא כינוי להתגלות כל עצם מהות דבר רוחני מההעלם אל הגילוי. בין אם המדובר בהתגלות [[אור אין סוף]] ברוך הוא מ[[עצמותו]] יתברך, או אם מדובר ב[[ספירות]] העליונות שהן אורות נאצלים מהמאציל ב"ה, וכן אפילו באור הנפש מעצם הנפש וכדומה.


אמנם לא כל התגלות רוחנית דומה לחברתה, ויש לדייק ולחלק בין התגלות בבחינת אור לבין התגלות בבחינת [[שפע]], אולם באופן כללי כולם מכונים בשם אור.
אמנם לא כל התגלות רוחנית דומה לחברתה, ויש לדייק ולחלק בין התגלות בבחינת אור לבין התגלות בבחינת [[שפע]], אולם באופן כללי כולם מכונים בשם אור.
שורה 6: שורה 7:
הדימוי של התגלות רוחנית לאור, היא משום שהתכונות החיוביות של האור הגשמי המתגלה מהמאור, דומות להפליא (למעט החסרונות שבאור) לעניני ההתגלות הרוחנית, ולכן, כדי לשכך את האוזן, יכול האור לשמש כמשל קצת - בהגבלות מסויימות - לכל התגלות רוחנית.
הדימוי של התגלות רוחנית לאור, היא משום שהתכונות החיוביות של האור הגשמי המתגלה מהמאור, דומות להפליא (למעט החסרונות שבאור) לעניני ההתגלות הרוחנית, ולכן, כדי לשכך את האוזן, יכול האור לשמש כמשל קצת - בהגבלות מסויימות - לכל התגלות רוחנית.


==תכונות האור:==
==תכונות האור==


א) האור אינו מציאות עצמית הקיימת באופן עצמאי, כי אם התגלות בלבד של מציאות ה[[מאור]].
א) האור אינו מציאות עצמית הקיימת באופן עצמאי, כי אם התגלות בלבד של מציאות ה[[מאור]].
שורה 14: שורה 15:
האור המתגלה למקבל מן ההעלם, בהיותו כלול במאור אינו מציאות עצמית - ממשית - כלל, כי אין שם רק עצם אחד שהוא גוף המאור המאיר, כי הזיו והאור נראה שם כעצם אחד ממש עם גוף המאור המאיר, ואין לו שום מציאות כלל בפני עצמו. ולכן גם כשמתגלה מהמאור אינו עצם מציאות כל שהוא.
האור המתגלה למקבל מן ההעלם, בהיותו כלול במאור אינו מציאות עצמית - ממשית - כלל, כי אין שם רק עצם אחד שהוא גוף המאור המאיר, כי הזיו והאור נראה שם כעצם אחד ממש עם גוף המאור המאיר, ואין לו שום מציאות כלל בפני עצמו. ולכן גם כשמתגלה מהמאור אינו עצם מציאות כל שהוא.


ב) מכיון שאינו אלא התגלות המאור, ולא מציאות ממשית לכשלעצמו, לכן בא בדרך ממילא שלא על ידי התעסקות וטרדת המאור להתאים את האור אל המקבלים. והיינו שהמאור מתגלה ומאיר כפי שהוא בעצמו, וכל המסוגל - מקבל את האור ומואר בזה. וכמשל ה[[מים]] או המתכת העומדים בסמוך ל[[אש]] ומתחממים ממנה, הרי אין זה שהאש מתעסקת ומתאימה עצמה במיוחד - לחימום מתכת באופן כך ולחימום מים באופן כך, שהרי אין שוני בחום היוצא מהאש לחימום מתכת - לדוגמא - לבין החום היוצא מהאש לחימום מים וכיו"ב.
ב) מכיון שאינו אלא התגלות המאור, ולא מציאות ממשית לכשלעצמו, לכן בא בדרך ממילא שלא על ידי התעסקות וטרדת המאור להתאים את האור אל המקבלים. והיינו שהמאור מתגלה ומאיר כפי שהוא בעצמו, וכל המסוגל - מקבל את האור ומואר בזה. וכמשל ה[[מים]] או המתכת העומדים בסמוך ל[[אש]] ומתחממים ממנה, הרי אין זה שהאש מתעסקת ומתאימה עצמה במיוחד - לחימום מתכת באופן כך ולחימום [[מים]] באופן כך, שהרי אין שוני בחום היוצא מהאש לחימום מתכת - לדוגמה - לבין החום היוצא מהאש לחימום [[מים]] וכיוצא בזה.


אלא האש קיימת ומפיקה חום, וכל הנמצא בקרבתו ומסוגל לקלוט ולצבור חום, מתחמם מעצמו. וכל חומר מתחמם באופן שונה מחומר אחר - לפי תנאיו ותכונותיו.
אלא האש קיימת ומפיקה חום, וכל הנמצא בקרבתו ומסוגל לקלוט ולצבור חום, מתחמם מעצמו. וכל חומר מתחמם באופן שונה מחומר אחר - לפי תנאיו ותכונותיו.
שורה 32: שורה 33:
ועל פי כל הנ"ל הנה, המאור מוכרח בגילוי האור, והאור מתגלה בדרך ממילא. וכמו שכתוב: "האומר לחרס ולא יזרח".
ועל פי כל הנ"ל הנה, המאור מוכרח בגילוי האור, והאור מתגלה בדרך ממילא. וכמו שכתוב: "האומר לחרס ולא יזרח".


משום שהאור הכלול בעצמותו אינו מציאות כלל, ובאופן מוחלט. ולכן אין שום אפשרות שיתחדש דבר אם לא שתחילה ירצה חידוש זה. והרצון הוא המשייך את עצמותו הנשגבה והפשוטה לגמרי - ומטה אותו אל הנבראים.
משום שהאור הכלול ב[[עצמותו]] אינו מציאות כלל, ובאופן מוחלט. ולכן אין שום אפשרות שיתחדש דבר אם לא שתחילה ירצה חידוש זה. והרצון הוא המשייך את [[עצמותו]] הנשגבה והפשוטה לגמרי - ומטה אותו אל הנבראים.


ד) מכיון שאינו אלא התגלות בלבד - של המאור לכן לא מתווסף במאור שום תוספת בגין התגלותו, וכמו כן לא נחסר ממנו מאומה כאשר נמנעת התגלות אורו.
ד) מכיון שאינו אלא התגלות בלבד - של המאור לכן לא מתווסף במאור שום תוספת בגין התגלותו, וכמו כן לא נחסר ממנו מאומה כאשר נמנעת התגלות אורו.


ה) מכיון שאינו אלא התגלות בלבד, הרי האור דבוק במאור, ובהסתלק המאור יסתלק האור, מכיון שהאור אינו מציאות לעצמו.
ה) מכיון שאינו אלא התגלות בלבד הרי הוא דבוק במאור ולכן בטל למאור. ומכיון שאינו מציאות לעצמו בהסתלק המאור יסתלק האור. {{ערך מורחב|ערך=[[ביטול האור למאור]]}}


ו) האור הוא מעין המאור. כל עניני המאור מתגלים בו, וכמו השמש שהיא גוף זוהר וחם, לפיכך גם האור כזה, וכן הנפש להיותו חי-בעצם, לכן אור הנפש מחיה את הגוף. וכנ"ל שהאור הוא התגלות המאור ובא בדרך ממילא, שלא על ידי פעולת המקבל, ואף לא על ידי פעולת המאור בגין עניני ותנאי מצב המקבל, שאינו נמדד לפי כלי המקבל, ולכן אינו משתנה בהיותו מאיר על המקבל.
ו) האור הוא מעין המאור. כל עניני המאור מתגלים בו, וכמו השמש שהיא גוף זוהר וחם, לפיכך גם האור כזה, וכן הנפש להיותו חי-בעצם, לכן אור הנפש מחיה את הגוף. וכנ"ל שהאור הוא התגלות המאור ובא בדרך ממילא, שלא על ידי פעולת המקבל, ואף לא על ידי פעולת המאור בגין עניני ותנאי מצב המקבל, שאינו נמדד לפי כלי המקבל, ולכן אינו משתנה בהיותו מאיר על המקבל.
שורה 48: שורה 49:
3) בשעה שמאיר אין שום שינוי במהות ואיכות האור. דהיינו שהאור מאיר במקום האשפה בשוה ממש לאור המאיר בהיכל המלך, וכן האור המאיר בחדר קטן - שוה ממש לאור המאיר באולם גדול. שאף על פי שיש הבדל בכמות האור, אבל אין הבדל במהות האור.
3) בשעה שמאיר אין שום שינוי במהות ואיכות האור. דהיינו שהאור מאיר במקום האשפה בשוה ממש לאור המאיר בהיכל המלך, וכן האור המאיר בחדר קטן - שוה ממש לאור המאיר באולם גדול. שאף על פי שיש הבדל בכמות האור, אבל אין הבדל במהות האור.


==ראו גם==
== אור לעומת שפע ==
*[[אבוקה]]
{{ערך מורחב|אור ושפע}}
*[[אור אין סוף]]
 
לעומת כל האריכות הנ"ל, ישנו אופן של [[השפעה]], שבו ההשפעה לא מגלה את המשפיע, היא מציאות דבר, השפעתה על ידי התעסקות וטירדה, ויש למשפיע בחירה בכך.
 
== ראו גם ==
 
* [[אבוקה]]
* [[אור אין סוף]]
* [[אור ושפע]]
* [[אורות וכלים]]


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* [[תניא]] חלק א' נא.
* [[תניא]] חלק א' נא
* [[לקוטי תורה]] חלק א' ו. ב'.
* [[לקוטי תורה]] חלק א' ו. ב'
* [[ספר המאמרים תרס"ו]] המשך החודש הזה.
* [[ספר המאמרים תרס"ו]] המשך החודש הזה
* ספר המאמרים ש"ת ד"ה כי עמך.
* ספר המאמרים ש"ת ד"ה כי עמך
* קונטרס פורים תש"ח.
* קונטרס [[פורים]] תש"ח


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* רב מנחם מענדל הראל, [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=67733 אור שנברא ביום הראשון], ב ניסן ה'תשע"ב - {{אינפו}}
* רב מנחם מענדל הראל, [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=67733 אור שנברא ביום הראשון], ב [[ניסן]] ה'תשע"ב - {{אינפו}}
 


{{סגל}}
{{סגל}}
{{אור}}
[[קטגוריה:אורות וכלים]]
[[קטגוריה:אורות וכלים]]
{{מבט}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]