פסקי הסידור: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "</REF>" ב־"}}")
אין תקציר עריכה
 
(10 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 3: שורה 3:
== משנה אחרונה ==
== משנה אחרונה ==


מקובל מרבותינו<REF>ראה מבוא לספרי ההלכה של אדמו"ר הזקן, עמ' נה ואילך.}} כי את הסידור ערך בסוף ימיו, לאחר שחזר בו מכמה מפסקיו, והיא המשנה אחרונה לגבי מה שםסק בשולחן ערוך. אחת מהסיבות לחזרתו מפסקיו, היא מכיון שבשולחן ערוך נדחק מאוד שלא לדחוק את דברי המגן אברהם, מה שאין כן בסוף ימיו שהוסיף חכמה העמיד על דעתו הקדושה לחלוק עליהם אפילו להקל בכל מה שלא נראה ליה, וכידוע שבפירוש שמעו ממנו ז"ל שחוזר במה שנתן נאמנות להמגן אברהם יותר מדאי.<REF>שו"ת דברי נחמיה או"ח סימן כ"א. וכ"כ גם בשו"ת צמח צדק. מובא בהערות להקדמת בני אדה"ז לשול"ע אדה"ז, הוצאת קה"ת.}}
מקובל מרבותינו{{הערה|1=ראה [[תורת חב"ד - ביבילוגרפיה|מבוא לספרי ההלכה של אדמו"ר הזקן]], [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=24528&st=&pgnum=54&hilite= עמ' נה ואילך].}} כי את הסידור ערך בסוף ימיו, לאחר שחזר בו מכמה מפסקיו, והיא המשנה אחרונה לגבי מה שפסק בשולחן ערוך. אחת מהסיבות לחזרתו מפסקיו, היא מכיון שבשולחן ערוך נדחק מאוד שלא לדחוק את דברי המגן אברהם, מה שאין כן בסוף ימיו שהוסיף חכמה העמיד על דעתו הקדושה לחלוק עליהם אפילו להקל בכל מה שלא נראה ליה, וכידוע שבפירוש שמעו ממנו שחוזר במה שנתן נאמנות לה[[מגן אברהם]] יותר מדאי{{הערה|1=שו"ת [[דברי נחמיה]] [[או"ח]] סימן כ"א. וכ"כ גם ב[[שו"ת צמח צדק]]. מובא בהערות להקדמת בני אדמו"ר הזקן לשול"ע אדמו"ר הזקן, הוצאת קה"ת.}}.
 
כמה מפסקיו הידועים ביותר הם אלו שחזר בו מפסקיו בסידור. כמו זמן קריאת שמע, שפסק כשיטת הגר"א בסידור, דלא כמו שיטת המג"א כמותה פסק בשו"ע. וכן לענין זמן השקיעה, שפסק בסידור כשיטת הגאונים, דלא כמו שפסק בשו"ע כשיטת רבינו תם. פסק נוסף שלו הוא לענין להחמיר בבישול דבר שנמס, שפסק בשו"ע (סימן שי"ח) שמותר.


כמה מפסקיו הידועים ביותר הם אלו שחזר בו מפסקיו בסידור. כמו זמן [[קריאת שמע]], שפסק כשיטת ה[[גר"א]] בסידור, דלא כמו שיטת המג"א כמותה פסק בשו"ע. וכן לענין זמן ה[[שקיעה]], שפסק בסידור כשיטת ה[[גאונים]], דלא כמו שפסק בשו"ע כשיטת [[רבינו תם]]. פסק נוסף שלו הוא לענין להחמיר בבישול דבר שנמס, שפסק בשו"ע (סימן שי"ח) שמותר.
==לקריאה נוספת==
*'''[[פסקי הסידור (נאה)| פסקי הסידור]]''' - השוואה בין פסקי הסידור והשולחן ערוך של אדמו"ר הזקן מאת ר' [[חיים נאה]].
== קישורים חיצונים ==
== קישורים חיצונים ==
*[http://chabadlibrary.org/books/index.htm הספר באתר חב"ד לייבורי]
*[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/piskey/index.htm הספר באתר חב"ד לייבורי]


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר הזקן]]
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר הזקן]]

גרסה אחרונה מ־17:47, 9 בדצמבר 2022

פסקי הסידור, הם פסקי אדמו"ר הזקן, שנכתבו ונפסקו על ידו בתוך סידור אדמו"ר הזקן.

משנה אחרונה[עריכה | עריכת קוד מקור]

מקובל מרבותינו[1] כי את הסידור ערך בסוף ימיו, לאחר שחזר בו מכמה מפסקיו, והיא המשנה אחרונה לגבי מה שפסק בשולחן ערוך. אחת מהסיבות לחזרתו מפסקיו, היא מכיון שבשולחן ערוך נדחק מאוד שלא לדחוק את דברי המגן אברהם, מה שאין כן בסוף ימיו שהוסיף חכמה העמיד על דעתו הקדושה לחלוק עליהם אפילו להקל בכל מה שלא נראה ליה, וכידוע שבפירוש שמעו ממנו שחוזר במה שנתן נאמנות להמגן אברהם יותר מדאי[2].

כמה מפסקיו הידועים ביותר הם אלו שחזר בו מפסקיו בסידור. כמו זמן קריאת שמע, שפסק כשיטת הגר"א בסידור, דלא כמו שיטת המג"א כמותה פסק בשו"ע. וכן לענין זמן השקיעה, שפסק בסידור כשיטת הגאונים, דלא כמו שפסק בשו"ע כשיטת רבינו תם. פסק נוסף שלו הוא לענין להחמיר בבישול דבר שנמס, שפסק בשו"ע (סימן שי"ח) שמותר.

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצונים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ראה מבוא לספרי ההלכה של אדמו"ר הזקן, עמ' נה ואילך.
  2. שו"ת דברי נחמיה או"ח סימן כ"א. וכ"כ גם בשו"ת צמח צדק. מובא בהערות להקדמת בני אדמו"ר הזקן לשול"ע אדמו"ר הזקן, הוצאת קה"ת.