מעשה – הבדלי גרסאות
אין תקציר עריכה |
|||
| (21 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות) | |||
| שורה 1: | שורה 1: | ||
'''מעשה''' הוא הלבוש השלישי משלושת [[לבוש|לבושי הנפש]], באמצעותו מבטאת הנפש את הכוחות הפנימיים שלה. לבוש זה, מהווה את עיקר עבודת ה', וכמו שנאמר ב[[משנה]] ב[[מסכת אבות]] {{ציטוטון|מרכאות=כן|לא המדרש עיקר אלא המעשה}}, ודווקא באמצעותו פועלים את המשכת וגילוי הקדושה בעולם. | |||
==מעלת | ==מעלת כוח המעשה== | ||
למרות שמצד האדם יש מעלה בעבודה | למרות שמצד האדם יש מעלה בעבודה ב[[מחשבה]] ב[[ספירת החכמה|חכמה]] [[ספירת הבינה|בינה]] ו[[ספירת הדעת|דעת]], הרי מצד גילוי מלכותו יתברך בעולם, ישנה מעלה דווקא מצד מעשה הניכר והמגלה את מלכותו יתברך בעולם{{הערה|ספר התניא.}}. | ||
===עשיה לעילא=== | ===עשיה לעילא=== | ||
ב[[ספר הזוהר]] מובא ש"עשיה לעילא"{{הערה| | ב[[זוהר (ספר)|ספר הזוהר]] מובא ש"עשיה לעילא"{{הערה|ח"א ח, א. ח"ג נג, ב. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=51738&st=&pgnum=376 לצילום הדף בהקשרו המקורי במהדורת ליוורנו] באתר {{הב}}.}}. פירוש הדברים הוא שלמרות שלבוש המעשה הוא הלבוש התחתון ביותר מבין שלושת לבושי הנפש, והוא הסוף והסיום של כל הכוחות כולן - הרי שדווקא בו יש את המעלה של "נעוץ סופן בתחילתן", ועל ידו נמשך מעצם הנפש ועל ידו נמשך האור האלוקי העצמי{{הערה|ליתר הרחבה ראו [http://www.lahak.org/pdf2/mehurayatz/5682-21.pdf ד"ה 'מצה זו' תרפ"ב ס"ב], ועוד.}}. | ||
== היגיעה בעבודה בפועל משנה את המהות == | ==היגיעה בעבודה בפועל משנה את המהות== | ||
[[רבי יוסף יצחק שניאורסון (אדמו"ר הריי"צ)|אדמו"ר הריי"צ]], סיפר על אביו [[רבי שלום דובער שניאורסון (אדמו"ר הרש"ב)|אדמו"ר הרש"ב]], כי ב[[י"ג בניסן]] אחר שאיבת מים שלנו בשנת [[תרע"א]], וכאשר הביאו את המים להעמידם במקומם, נכנס לדירת הרבנית הצדקנית, וישב בחדר היוצא להחצר, לא רחוק מהחלון (לחכות על ביאת [[הרב]] לסדר [[מכירת החמץ]], להתפלל ערבית, ולהתחיל ב[[בדיקת חמץ]]). | |||
[[ | בתוך כך עברו כמה תלמידים מה שחזרו מבית האוכל, מקום שם העמידו את ההין מים שלנו, ועבר אחד התלמידים אשר בקיץ [[תרס"ט]] הצטער ממנו, אם כי שקד בלימוד ב[[נגלה]] ו[[מאמר|דא"ח]], בדרך כלל למד הרבה, ובעל חושים נעלים, רק שהיה מגושם בטבע בחומריות ואהב צחות וכדומה. כאשר עבר התלמיד הזה, אמר לו, {{ציטוטון|זעה ואס עבודה בפועל מאכט, ער איז דאך גאר א אנדערער ויא גיוען, טראגין מים שלנו מיט א הרגש איז משנה את המהות ממש. ר' הלל האט גיזאגט אז ער איז א זהיר במצות כדי פארשטיין און עם זאל זעך אפלייגן א וארט [[חסידות]].}}. כלומר: "ראה מה שעבודה בפועל עושה, הרי הוא אחרת לגמרי מאשר היה", רבי הלל אמר שהוא זהיר במצוות כדי להבין היטב דברי חסידות לעומקם{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharyatz/ig/14/5114&search=%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%A9%D7%9C%D7%A0%D7%95 אגרות הריי"צ חי"ד] {{ספרייה}}.}}. | ||
==תלמוד גדול או מעשה גדול== | |||
בגמרא מסופר על ויכוח שהתקיים בין [[חז"ל]], בשאלה איזו עבודה נעלית יותר: [[לימוד התורה]] וההבנה בשכל, או [[מצווה|קיום המצוות]] במעשה בפועל: | |||
{{ציטוט|מקור={{קח|מסכת |קידושין}} מ, ב|תוכן=וכבר היה [[רבי טרפון]] וזקנים מסובין בעלית בית נתזה ב[[לוד]]. נשאלה שאילה זו בפניהם: תלמוד גדול או מעשה גדול? | |||
:נענה רבי טרפון ואמר: מעשה גדול. | |||
:נענה [[רבי עקיבא]] ואמר: תלמוד גדול. | |||
נענו כולם ואמרו: תלמוד גדול שהתלמוד מביא לידי מעשה}} | |||
== ראו | תורת החסידות מדגישה, שבהכרעה זו עצמה - מודגשת מעלת המעשה, שכן, הסיבה לגדלותו של התלמוד היא '''שמביא''' לידי מעשה, כלומר שהמעשה הוא העיקר{{הערה|לקוטי תורה אחרי כו, ד. ועוד.}}. ענין זה מתבטא להלכה גם בכך ש"מבטלין תלמוד תורה מפני מצוה שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים"{{הערה|מועד קטן ט, סע"א ואילך. רמב"ם הלכות ת"ת פ"ג ה"ד. [[הלכות תלמוד תורה]] לאדה"ז פ"ד ס"ג-ד.}}, ומכאן, שכאשר התלמוד בא על חשבון המעשה - אינו גדול ממעשה, אלא המעשה גדול. הסיבה לכך שגם כיום מודגשת מעלת המעשה בענינים מסויימים - היא כ[[טעימה מהגאולה|הכנה לגאולה]] שבה יהיה המעשה גדול{{הערה|1=ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/4/15 ציון במשפט תשל"ה] סעיף טו. ועוד.}}. | ||
בתורת החסידות מבואר ש[[לעתיד לבוא]], לאחר [[ביאת המשיח]] - תתגלה מעלת המעשה ואז יהיה המעשה גדול מהתלמוד{{הערה|1= ראה [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/2/23/index.htm ביום השמיני תשמ"ו] הערה 23, ושם נסמן.}}. וזאת כיוון שהתלמוד מבטא את ההבנה בשכל שהיא מוגבלת לפי דרגתו של האדם, אך המעשה מבטא את ה[[קבלת עול]], ה[[תמימות]] וה[[פשוט|פשטות]] שהם למעלה מהגבלה; והגילוי לעתיד לבוא, שיהיה לא מוגבל, ידגיש דווקא את מעלת המעשה{{הערה|ראה בכל זה ד"ה ציון במשפט הנ"ל. [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/31/index.htm ועבדי דוד תשמ"ו]. ביום השמיני הנ"ל. [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/2/26/index.htm ויגש תשל"ו]. [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/51/index.htm ביום השני תשל"ב]. ועוד.{{ש}}וראה גם [[תבנית:היום יום/ה' טבת|היום יום ה' טבת]].}}. | |||
אמנם מעלתו של המעשה לעתיד לא תשלול את התלמוד, אלא אדרבה: אז המעשה יביא לידי תלמוד. המעשה והתלמוד לא יבטאו שתי גישות נפרדות, אלא יתחברו להיות ענין אחד. וזאת כיון שמעלת המעשה לעתיד תהיה גילוי ה[[ביטול]] שמצד [[עצם הנפש]], וממילא יתגלו גם שאר ה[[כוחות הנפש|כוחות]] - הכלולים בעצם הנפש - בשלימות הכי גדולה, כולל כוח השכל (תלמוד){{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק כ"ה שיחת ויגש ב.}}. | |||
==ראו גם== | |||
*[[לבושים]] | *[[לבושים]] | ||
==קישורים חיצוניים== | |||
*[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=5999&CategoryID=1298 כוח המעשה בגאולה] באתר [[צעירי חב"ד (אתר)|צעירי חב"ד]] {{חב"ד}} | |||
*'''[https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/5801440/jewish/Action-Maaseh.htm מעשה - מבט פנימי]''', מתוך הספר 'אנשי המילה' {{בית חבד}} (אנגלית) | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:האדם וגופו]] | ||
[[en:Action (Levush)]] | |||