אשרי תבחר תשט"ז: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(22 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''אשרי תבחר תשט"ז''' הוא [[דיבור המחיל]] (- כותרת) של [[מאמר]] מאת [[הרבי]] הפותח במילות הפסוק "אשרי תבחר ותקרב" (פסוק זה נאמר במהלך הברית על ידי ה[[מוהל]]), ונהוג לחזור על מאמר זה ב[[ברית מילה]].  
{{תבנית:מאמרי רבותינו נשיאינו}}
'''אשרי תבחר תשט"ז''' הוא [[דיבור המתחיל]] של [[מאמר]] מאת [[הרבי]] הפותח במילות הפסוק "אשרי תבחר ותקרב" (פסוק זה נאמר במהלך הברית על ידי ה[[מוהל]]), ונהוג לחזור על מאמר זה ב[[ברית מילה]].  


==אמירת המאמר והדפסתו==
==אמירת המאמר והדפסתו==
המאמר נאמר במקורו לרב [[אפרים אליעזר ילס]] בליל ה[[ברית]] של נכדו ב[[יחידות]] פרטית בחדרו של הרבי בחודש [[חשוון]] [[תשט"ז]].
המאמר נאמר במקורו לרב [[אפרים אליעזר ילס]] בליל ה[[ברית]] של נכדו ב[[יחידות]] פרטית בחדרו של הרבי בחודש [[חשוון]] [[תשט"ז]].


לאחר היחידות כתב הרב יאלעס את המאמר הטרי, ובהמשך נערך ונדפס המאמר ב[[ספר המאמרים]] תשט"ז (בהוצאת '[[ועד כתבי קודש]]').
לאחר ה[[יחידות]] כתב הרב יאלעס את ראשי פרקים מהמאמר הטרי, ובהמשך נערך ונדפס המאמר ב[[ספר המאמרים]] [[תשט"ז]] (בהוצאת '[[ועד כתבי קודש]]').


לקראת [[ח"י ניסן]] [[תשנ"א]] בעת מלאות שמונים ותשע שנה לברית של [[הרבי]] נערך המאמר פעם נוספת באריכות, הוגה על ידי הרבי, ונדפס בקונטרס ח"י ניסן תנש"א לאחר מכן ונדפס ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ה'.
לקראת [[ח"י ניסן]] [[תנש"א]] בעת מלאות שמונים ותשע שנה לברית של [[הרבי]] נערך המאמר פעם נוספת באריכות, הוגה על ידי הרבי, ונדפס בקונטרס ח"י [[ניסן]] [[תנש"א]] לאחר מכן ונדפס ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ה'.
 
==תוכן המאמר==
{{לשכתב|פסקה=כן}}
המאמר פותח בפסוק "אשרי תבחר ותקרב ישכון חצריך נשבעה בטוב ביתך קדוש היכלך" שנהוג שהמוהל אומר אותו במהלך ה[[ברית]], הרבי מבאר את הקשר של הפסוק לברית ומסביר שהפסוק מונה ד' ענינים: שני חצרות (חצריך לשון רבים) - חצר שאינה מקורה וחצר מקורה, ביתך והיכל, ומסביר שד' דרגות אלו נמצאים גם באדם ובעולמות, באדם הם בירור [[נפש הבהמית]], ששמירתה הוא ע"י חצר שאינה מקורה, ו[[נפש השכלית]] שדומה לעוף, צריכה שמירה גדולה יותר שמרומזת בחצר מקורה.
 
וזהו גם ענין הביטול בנפש הבהמית ושכלית, "ביתך והיכלך" זהו ב' מדרגות בביטול ב[[נפש האלוקית]] הכוחות של הנפש כפי שמתלבשות בנפש הבהמית, והם בביטול היש וכפי שהם מצד עצמם ביטול במציאות, וכן בעולמות: עולמות [[עשיה]] ו[[יצירה]] הם מציאות, ועולם ה[[בריאה]] הוא אפשרות המציאות ועולם ה[[אצילות]] הוא בביטול לאלוקות ברמה שאין שום אפשרות למציאות אחרת, והסיבה לחילוק בין העולמות נובעת מהדרגות ברמות הביטול שלהם,  שבעולמות [[עשיה]] ו[[יצירה]] הביטול הוא [[ביטול היש]], ובעולמות [[בריאה]] ו[[אצילות]] הביטול הוא [[ביטול במציאות]], ולכן נהוג לומר את הפסוק הזה לפני הברית, מכיוון שברית מילה היא המשכה שלמעלה מהשתלשלות, ובשביל המשכה זו צריך את שלימות השתלשלות (כמו שמתבטאת בפסוק "אשרי תבחר ותקרב)".


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*'''[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/3/24 המאמר בגרסת טקסט]''' באתר [[ספריית ליובאוויטש]]
*'''[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/3/24 המאמר בגרסת טקסט]''' באתר [[ספריית ליובאוויטש]]
 
* [מפגש עם הנכד שלכבודו נאמר המאמר http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=96635] קישור לא עובד
[[קטגוריה:מאמרים מכ"ק אדמו"ר שליט"א]]
*הרב [[אסף חנוך פרומר]], [[מדיה:אשרי תבחר תשט''ז - מאמר מבואר.pdf|המאמר]] עם ביאור [[מאמר מבואר]] בהוצאת [[את"ה העולמי]]
[[קטגוריה:מאמרי אדמו"ר שליט"א]]

גרסה אחרונה מ־04:21, 10 במרץ 2024

מאמרי רבותינו נשיאנו
האמנם · דער פרומער וארא · איתא במדרש תילים · והדרת פני זקן · כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי · באתי לגני · ושאבתם מים בששון · וידעת תרנ"ז - מוסקבה · החלצו תרנ"ט · אחת שאלתי · וקבל היהודים
מאמרי הרבי
אשרי תבחר · ביום עשתי עשר · גדול יהיה · ושבתי בשלום · כי ישאלך בנך · לא תהיה משכלה · ואתה תצווה את בני ישראל · על כן קראו הימים האלה ימי הפורים
המשכים
המשך והחרים · המשך וככה תרל"ז · המשך רנ"ט · המשך תרס"ו · המשך תער"ב
מושגים
דיבור המתחיל · ביכלאך · בלתי מוגה · מוגה · המשך

אשרי תבחר תשט"ז הוא דיבור המתחיל של מאמר מאת הרבי הפותח במילות הפסוק "אשרי תבחר ותקרב" (פסוק זה נאמר במהלך הברית על ידי המוהל), ונהוג לחזור על מאמר זה בברית מילה.

אמירת המאמר והדפסתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

המאמר נאמר במקורו לרב אפרים אליעזר ילס בליל הברית של נכדו ביחידות פרטית בחדרו של הרבי בחודש חשוון תשט"ז.

לאחר היחידות כתב הרב יאלעס את ראשי פרקים מהמאמר הטרי, ובהמשך נערך ונדפס המאמר בספר המאמרים תשט"ז (בהוצאת 'ועד כתבי קודש').

לקראת ח"י ניסן תנש"א בעת מלאות שמונים ותשע שנה לברית של הרבי נערך המאמר פעם נוספת באריכות, הוגה על ידי הרבי, ונדפס בקונטרס ח"י ניסן תנש"א לאחר מכן ונדפס בספר המאמרים מלוקט חלק ה'.

תוכן המאמר[עריכה | עריכת קוד מקור]

המאמר פותח בפסוק "אשרי תבחר ותקרב ישכון חצריך נשבעה בטוב ביתך קדוש היכלך" שנהוג שהמוהל אומר אותו במהלך הברית, הרבי מבאר את הקשר של הפסוק לברית ומסביר שהפסוק מונה ד' ענינים: שני חצרות (חצריך לשון רבים) - חצר שאינה מקורה וחצר מקורה, ביתך והיכל, ומסביר שד' דרגות אלו נמצאים גם באדם ובעולמות, באדם הם בירור נפש הבהמית, ששמירתה הוא ע"י חצר שאינה מקורה, ונפש השכלית שדומה לעוף, צריכה שמירה גדולה יותר שמרומזת בחצר מקורה.

וזהו גם ענין הביטול בנפש הבהמית ושכלית, "ביתך והיכלך" זהו ב' מדרגות בביטול בנפש האלוקית הכוחות של הנפש כפי שמתלבשות בנפש הבהמית, והם בביטול היש וכפי שהם מצד עצמם ביטול במציאות, וכן בעולמות: עולמות עשיה ויצירה הם מציאות, ועולם הבריאה הוא אפשרות המציאות ועולם האצילות הוא בביטול לאלוקות ברמה שאין שום אפשרות למציאות אחרת, והסיבה לחילוק בין העולמות נובעת מהדרגות ברמות הביטול שלהם, שבעולמות עשיה ויצירה הביטול הוא ביטול היש, ובעולמות בריאה ואצילות הביטול הוא ביטול במציאות, ולכן נהוג לומר את הפסוק הזה לפני הברית, מכיוון שברית מילה היא המשכה שלמעלה מהשתלשלות, ובשביל המשכה זו צריך את שלימות השתלשלות (כמו שמתבטאת בפסוק "אשרי תבחר ותקרב)".

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]