סיום הרמב"ם: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(110 גרסאות ביניים של 39 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''סיומי רמב"ם''' החלו עוד בראשית ההתעוררות ו[[רמב"ם (תקנה)|התקנה]] על דבר לימוד הרמב"ם בכל יום, אז כבר דיבר [[הרבי]] על חשיבות עריכת 'סיום' בסיומו של מחזור הלימוד.
[[קובץ: סיום הרמבם בטבריה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|סיום לימוד [[הרמב"ם]] על קברו ב[[טבריה]]]]
ב[[התוועדות]] [[אחרון של פסח]] [[תשד"מ]] (ארבעה חודשים מ[[רמב(תקנה)|הפעם הראשונה]] בה הזכיר הרבי את חשיבות הלימוד יומי בספר הרמב"ם) אמר הרבי:
'''סיום [[משנה תורה לרמב"ם]]''' הוא אירוע לציון סיום לימוד ספר [[משנה תורה לרמב"ם|משנה תורה של הרמב"ם]] באחד [[תקנת לימוד הרמב"ם|ממסלולי הלימוד אותם התווה הרבי]], על מסלול שלושה פרקים ליום - אחת לשנה, על מסלול פרק אחד ליום - אחת לשלוש שנים.


"כשם שבנוגע ללימוד הש"ס חילקו וקבעו ללמוד חלק מסוים בכל יום ויום, הרי טוב ונכון שיעשו כן גם בנוגע ללימוד הרמב"ם לחלק לשיעורים קבועים מדי יום ביומו, באופן שיוכלו לסיימו עד יום הולדת הרמב"ם בשנה הבאה עלינו ועל כל ישראל לטובה", ומיד הוסיף: "ואז - יעשו עוד הפעם "סיום" על הרמב"ם".
בנוסף לסיום על כל ספר משנה תורה כולו עם תום מחזור הלימוד, מקויימים סיומים גם עם סיום כל מקבץ הלכות שחילק הרמב"ם ובסיום כל אחד מארבעה עשר הספרים הכולל ספר משנה תורה.


בהמשך ה[[שיחה]] הבהיר הרבי כיצד צריך להיערך ה'סיום':
[[קובץ:סיום הרמבם.png|שמאל|ממוזער|250px|הרב [[יוסף הכט]] נואם בסיום [[הרמב"ם]] בבית הכנסת ב[[מצרים]]]]
"ומהנכון לעשות כמנהג ישראל בכיוצא בזה - סיום ביחד עם סעודה (או [[התוועדות]]) לגמרה של (משנה) תורה - ברבים, ו"ברוב עם הדרת מלך", ומכיון שבערב [[פסח]] עצמו אין לעשות זה ובפרט באופן המתאים, מפני טרדות החג - יעשו את הסיום ברבים בימים הסמוכים לערב פסח (יום הולדת של הרמב"ם), בהתאם לתנאי המקום כו'".
[[קובץ:סיום הרמבם העולמי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|סיום הרמב"ם העולמי]]
[[קובץ:סיום הרמבם יד אליהו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|סיום הרמב"ם ה-30 - כינוס ארצי ביד אליהו, תל אביב]]


=='סיום [[הרמב"ם]] העולמי'==
מידי שנה מתקיים בשכונת המלך 'קראון הייטס' מעמד סיום הרמב"ם העולמי, בהשתתפות גדולי הרבנים והאדמו"רים.
בשנת ה'תשפ"ב התקיים בערב ל"ג בעומר אירוע אחדות ענק ומיוחד שאליו נערכו רבות.
הכינוס מאורגן על ידי הרב [[שמואל מנחם מענדל בוטמן]] מנהל צעירי אגודת חב"ד המרכזית. את השם 'סיום הרמב"ם העולמי' נתן הרבי.
למארגן - הרב שמואל בוטמן, כתב הרבי:
"אזכיר על הציון, להצלחה רבה ומופלגה, רבות מופתי בשמחת משנה תורה דשנת [[תש"נ]]". "נתן ה' בליבם".
==סיום [[הרמב"ם]] בבית [[הרמב"ם]] - [[מרוקו]]==
[[קובץ:חגיגת סיום הרמב"ם בית הרמב"ם תשפ"ג.jpg|ממוזער|חגיגת סיום הרמב"ם בית הרמב"ם תשפ"ג]]


בהתקרב מועד סיום המחזור הראשון הזכיר שוב הרבי על ההכנות הנדרשות לקראת ה'סיום' ('התוועדויות' תשמ"ה כרך ב עמ' 1304): "יש להשתדל שיערכו "סיומים" על לימוד הרמב"ם בכל מקום ומקום. וכמה אופנים בזה:
במרוקו עורכים חגיגת סיום [[הרמב"ם]] ייחודית בבית [[הרמב"ם]] בעיר פאס בנוסף לחגיגות נוספות, את החגיגה אירגן שנים רבות השליח הרב [[יהודה לייב רסקין]]. החגיגה הראשונה נערכה בסיום המחזור הראשון בשנת [[תשמ"ה]] ומאז מידי שנה נערכות חגיגות בפאס וגם בערים אחרות.
בחגיגה הראשונה ב[[תשמ"ה]], יצא אוטובוס מיוחד מ[[קזבלנקה]] ועליו שלוחי [[הרבי]]: הרב [[שלמה מטוסוב]], הרב [[שלום איידלמן]] והרב [[יהודה לייב רסקין]], אישי ציבור, תלמידי ישיבת חב"ד ובני קהילת קזבלנקה.
חגיגות הסיום בעיר נפתחו במעמד מיוחד בבית הכנסת הגדול בהשתתפות כמאתיים איש. הרב [[שלמה מטוסוב]] ערך את הסיום והחוגגים עברו לבית [[הרמב"ם]] בו המסיבה נפתחה בחצר הבית העתיק, והסיום נערך על גג הבית על ידי הרב [[יהודה לייב רסקין ]] כשאת הפתיחה למחזור השני לימד הרב [[שלמה מטוסוב]].
בקבוק המשקה ממנו חולק 'לחיים' במעמד זה נשמר במיוחד עבור הרבי, וכעבור ימים ספורים, כאשר התלמידים השלוחים נסעו לרבי, לקחו עמם את הבקבוק והעבירו לרבי. בהתוועדות שבת הגדול הרבי הזכיר בשיחה את הסיום בבית הרמב"ם בפאס, ובסיום השיחה מזג מבקבוק זה לכל אחד מהתלמידים השלוחים בישיבה הגדולה וגם לרב [[בנימין גורודצקי]] ולבקבוקים נוספים. הרבי הודיע כי מי שיערוך סיום רמב"ם יקבל דרך מזכירות הרבי, בקבוק משקה בו מעורב משקה מסיום הרמב"ם בפאס. גם בהתוועדות י"א ניסן הרבי הזכיר את סיום הרמב"ם בבית הרמב"ם בפאס והודיע שוב כי מי שיערוך סיום רמב"ם יקבל בקבוק ובו מעורב משקה מפאס.


(א) לערוך "סיום" בכל מקום שהיו על-כל-פנים עשרה לומדים, ומקומות שמספר הלומדים היו פחות מעשרה - יצטרפו יחד עם מקום אחר, כך שעריכת ה"סיום" תהיה במעמד עשרה מלומדי הרמב"ם, ובאופן זה יערכו "סיומים" במקומות רבים, אף שמספר המשתתפים בכל "סיום" לא יהיה גדול במיוחד.
בשלהי חודש ניסן, בשבת מברכין אייר, אמר הרבי בהתוועדות שיתן משקה עבור הסיומים שייערכו וגם לאלו שעשו סיום בפאס ובקהיר. במעמד זה קיבל בקבוק שליח הרבי במונטריאול הרב [[מנחם מענדל רסקין]], ואחרי שהרבי מזג לו משקה אמר שישלח את הבקבוק לאביו למרוקו.
באותה שנה נערכו 13 חגיגות "סיום הרמב"ם" ברחבי מרוקו ובהם בערים [[קזבלנקה]], ראבאט, מרקש ומקנס.
גם בשנים הבאות המשיכו לחגוג את מעמדי סיום [[הרמב"ם]] ברוב פאר והדר בערי מרוקו ובבית הרמב"ם {{הערה|[[תורת מנחם]] [[תשמ"ה]], מעיינות מפכים במרוקו, [[חב"ד במרוקו]], אלבום חגיגות סיום הרמב"ם}}.


(ב) לערוך "סיום" מרכזי בצירוף ובהשתתפות כולם יחדיו "הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד", ובפרט בנוגע ללימוד התורה, והלכות שבתורה על-ידי זה שכולם יתאספו במקום אחד (כפי שיחליטו על-פי דעת הרוב או דעת כולם), ושם יערכו את ה"סיום" ברוב פאר והדר, "ברוב עם הדרת מלך".
==סיום [[הרמב"ם]] בישראל==


. . ומובן שיש לעסוק בהכנות המתאימות - "הכנה רבה" - מבעוד מועד, ולעשות את כל העניינים בסדר מסודר, ובפרט כשמדובר אודות "סיום" דלימוד הרמב"ם - כידוע גודל החשיבות ותפיסת-מקום לעניין של "סדר" ובמיוחד בספר ה"יד"".
בשנת [[תשד"מ]] - לאחר הכרזת הרבי על [[תקנת לימוד הרמב"ם]] יזם וביצע הרב [[לוי ביסטריצקי]] את סיומי הרמב"ם על ציון הרמב"ם ב[[טבריה]], ועד לשנתו האחרונה ערך את הסיומים על קבר הרמב"ם. כמו כן החל משנה זו נהג שבכל פעם שסיימו ללמוד הלכות מסוימות או ספר מסוים, לרדת עם מנין אנשים לקבר הרמב"ם בטבריה ולעשות שם את הסיום.


באותה שנה ([[תשמ"ה]]) מלאו שמונה מאות וחמישים שנה להולדתו של הרמב"ם. הרבי ביקש לנצל את העניין להתעוררות רבתי ולהוספה בסיומי הרמב"ם (שם עמ' 1307):
כיום מידי שנה מתקיים הסיום במקום עצמו ולאחר-מכן ממשיך באחד האולמות בעיר. האירוע בארגון [[בית חב"ד טבריה]] ו[[צעירי אגודת חב"ד]].


"עניין הנ"ל בקשר ליום הולדתו של הרמב"ם צוין על-ידי אומות העולם מתוך "שטורעם" ופרסום הכי גדול, תוך כדי הזמנת מלכים ושרים, וברוב פאר והדר... הרי עובדה זו (שהדבר צוין על-ידי אומות העולם) מדגישה ביותר וביותר את גודל הנחיצות וההכרח שבני-ישראל יעשו "שטורעם" הכי גדול בקשר להרמב"ם, באופן שלא בערך כלל וכלל לגבי מה שעשו אומות-העולם!


רחמנא ליצלן אם מישהו יכול לחשוב: ראו מה שעשו גויים לכבודו של הרמב"ם באותם מדינות שבהם רדפו יהודים ויהדות... ואף-על-פי-כן, כעבור שמונה מאות וחמישים שנה אינם שוכחים לציין את יום הולדתו של הרמב"ם, להגדיל ולפרסם את שמו ו"יקר תפארת גדולתו" בכל העולם כולו, ובהדגשה - שהמדובר אודות יהודי ששמו היה כך וכך, ודירתו (באופן ארעי או אפילו יותר מאשר ארעי וכו') היתה במקום זה, וכל שאר פרטי הדברים דימי חייו; ולעומת זאת - מה עשו בני-ישראל..."
===מטה חגיגות הרמב"ם===
[[קובץ:אלבומים סיום הרמבם.jpg|ממוזער|אלבומים תיעודיים העוסקים ב[[סיום הרמב"ם|חגיגות סיום הרמב"ם]] שיצאו לאור בעקבות ה[[אלבום 'יהי אור']]]]
בשנת [[תשמ"ה]], עם סיום המחזור הראשון של לימוד [[הרמב"ם]] היומי, נוסד "[[מטה חגיגות הרמב"ם]]" במטרה לארגן עשרות חגיגות סיום בכל רחבי הארץ ובראש הסיום המרכזי במעמד רבבות. בראש המטה עמדו הרב [[ישראל הלפרין]] והרב [[אריה לייב קפלן]] הרב [[יוסף יצחק אהרונוב]]. מטה זה, כשאר מוסדות חב"ד באותה תקופה בארץ הקודש, היה כפוף ל[[ארגון הגג]].


את התוועדות [[י"א ניסן]] באותה שנה (שנת הפ"ג) ייחס הרבי לרגל סיום הרמב"ם, וכך התבטא ('התוועדויות' תשמ"ה כרך ג עמ' 1697): 
לאחר סיום הרמב"ם בשנת תשמ"ח הרבי שלח דולרים לכל מי מאנ"ש שלא הצליח להיכנס לסיום.


"בנוגע להתוועדות זו אין צורך בטעמים והסברות, שכן ישנה סיבה הכי גדולה והכי חשובה "גמרה של תורה": בי"א ניסן בשנה זו סיימו רבים (עשרות, מאות ואלפים) מישראל את המחזור הראשון דלימוד "משנה תורה" להרמב"ם בשנה אחת (ג' פרקים ליום), ולכן מתכנסים יחדיו לערוך "סיום" על ספר הרמב"ם ולעשות "סעודת משתה לגמרה של תורה"... הרי זו סיבה הכי גדולה שאין למעלה ממנה, להתאסף יחדיו ולערוך "סיום" על הרמב"ם, ובאופן ד"מתכיפין התחלה להשלמה" - להתחיל מיד את הלימוד דמחזור השני".
בשנת תשמ"ז ארגן הרב [[זמרוני ציק]] את חגיגת ה"סיום הרמב"ם" השלישי בארץ הקודש, שנערכה ב"בנייני האומה" בירושלים. מעמד בו השתתפו גדולי האדמו"רים וראשי הישיבות וזכה לברכתו של הרבי.


==הסיום הוא עניין של כלל ישראל==
בשנת [[תשמ"ח]] עברו תפקידי המטה ל"[[מטה הרמב"ם היומי]]", בניהולו של שליח הרבי בנתניה הרב [[נחום גולדשמיד]], הפועל תחת ארגון [[צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש]].
בהתוועדות ז' אדר ה'תשמ"ה הדגיש הרבי שעניין הסיום הוא לא של חוג מסויים אלא שייך לכאו"א מישראל (התוועדויות ה'תשמ"ה כרך ב עמ' 1306): "ופשוט שכל הנ"ל אינו עניין של חוג מסוים וכיו"ב - שהרי לימוד הרמב"ם שייך לכאו"א מישראל עד סוף כל הדורות, כשם שתושב"כ, תורת משה רבינן, שייכת לכאו"א מישראל עד סוף כל הדורות, וכמודגש בפתגם גדולי ישראל "ממשה ועד משה לא קם כמשה"".


==חובת ההשתתפות חלה על כולם==
==סיומי הלכות==
הרבי הדגיש (שב"ק פרשת בהתשמ"ה) שחובת ההשתתפות בסיומים אינה רק על אלו שלמדו את השיעור היומי אלא על כל אחד ואחד ('התוועדויות' תשמ"ה כרך ד עמ' 2071):
[[קובץ:הרב ראפ.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב [[יקותיאל מנחם ראפ]] (מימין) והרב [[מנחם נחום גרליצקי]] (משמאל) ב[[התוועדות]] סיום הלכות ברמב"ם ב-[[770]]]]
הרבי עודד ועורר על קיומם של סיומי הלכות, בנוסף לאירוע חגיגי גדול בסיום מחזור הלימוד כולו.


גם אם מאיזו סיבה שתהיה אינם לומדים ג' פרקים ויום, כי אם פרק אחד או בספר המצוות, ואפילו אם עדיין לא התחילו ללמוד רמב"ם - יכולים וצריכים גם הם להשתתף ב"סיומים" על הרמב, כי:
בשבועות תשמ"ט הייתה התוועדות פתאומית. באותה התוועדות ביקש הרבי שיערכו סיומי הרמב"ם על כל הלכות שגומרים ברמב"ם, ומאז העניק הרבי מידי שבוע בקבוק משקה להרב [[מנחם נחום גרליצקי]], העורך את סיומי הרמבב-[[770]] בתור השתתפות בסיומים, והוציא תשובות מעודדות על הדו"חות מהסיומים, וכן לקהילת אנ"ש בצפת שארגנה משלחות לסיומי ההלכות ברמבעל ציונו בטבריה.


"לכל לראש - ישנו עניין להשתתף בשמחתו של חבירו, ועל-דרך משל ההשתתפות בשמחת נישואין של אחיו, שכן, אף שהחתונה שלו היתה לפני כמה וכמה שנים, או שעדיין קטן הוא שאין לו דעת ואינו שייך עדיין לנישואין - מכל-מקום, משתתף אף הוא ושמח ורוקד בשמחת נישואין של אחיו, כאילו היתה זו שמחה שלו! ודוגמתו בנידון-דידן - ההשתתפות בשמחה של אותם יהודים שלמדו וסיימו את ספר הרמב"ם.
כמו כן, עודד הרבי את הרב [[יקותיאל מנחם ראפ]] להעלות על גבי הכתב את תוכן הדברים שאמר בסיום הרמב"ם ב-770, ואף הוציא לאור שני כרכים בשם "תקות מנחם".


ובפרט שעל-ידי השתתפותו נוסף עילוי בעניין ד"ברוב עם הדרת מלך"... זאת ועוד: כאשר יבוא להשתתף ב"סיום" - ייצא נשכר בכך שהשתתף בלימוד הלכה ברמב, שהרי בעת ה"סיום" לומדים את ההלכה האחרונה דספר הי"ד, ו"מתכיפין התחלה להשלמה" - לימוד הלכה הראשונה דספר הי"ד. ועל-דרך זה בנוגע לשאר דברי תורה הנאמרים בעת עריכת ה"סיום"".
הסיום שמארגן הרב גרליצקי הם במסגרת [[כולל תפארת זקנים לוי יצחק 770]], ושיעור הרמבהקבוע בו.


==הסיומים מעוררים את הלימוד==
== ראו גם ==
הרבי הזכיר מעלה נוספת לסיומי הרמב"ם בכך שהם גורמים להתעוררות בלימוד הרמב"ם היומי:
*[[תקנת לימוד הרמב"ם]]


"רואים במוחש שכאשר עורכים חגיגה - באופן של פרסום כו', "ברוב עם הדרת מלך" בקשר ל"סיום הרמב"ם", אזי ניתוסף עוד יותר בלימוד הרמב"ם, ובכמה אופנים:
==לקריאה נוספת==
*'''[https://col.org.il/files/uploads/original/2020/07/5f0815ee02186_1594365422.pdf זכרו תורת משה]''' - מוסף מיוחד של העיתון 'המודיע' לרגל סיום מחזור הל"ט, י"ח תמוז ה'תש"פ
*'''[http://4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpw.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/10/20-10-2016-23-04-58-קובץ-ה-גרסת-קריאה.pdf ויוסיפו בעניני מנחם]''' סקירה על סיומי ההלכות בספר הרמב"ם ב-770 מארכיונו של [[מנחם גרליצקי]] {{PDF}} בתוך קובץ הוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], תשרי תשע"ז


(א) פרסום העניין בכל מקום ומקום - גם ליהודים שלא שמעו עדיין אודות לימוד שיעור היומי ברמב"ם, ובמילא, יצטרפו גם הם ללומדי הרמב"ם.


(ב) גם אלו ששמעו על זה, אבל, לא נתעוררו עדיין להצטרף ללומדי הרמב"ם - הרי הרושם מחגיגת סיום הרמב"ם יעורר אותם להחליט ולהצטרף בפועל ממש ללומדי הרמב"ם.
==קישורים חיצוניים==
*'''[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=22490 סידרת ליקוטים מקיפה מהוראות הרבי בנוגע לסיומי הרמב"ם]''' - מתוך [[חב"ד אינפו]]
*'''[http://chabad.info/בעין-העדשה/סיום-המחזור-הראשון-ברמבם-בתותל-המרכז/ סיום המחזור הראשון ברמב"ם בתות"ל המרכזית]''' {{תמונה|}} - {{אינפו|}}
*'''[https://files.anash.org/uploads/2021/03/kovetz-siyum-horambam-5780-ad.pdf קובץ סיום הרמב"ם תש"פ]''', סיכום הדברים שנאמרו בכינוס העולמי בניו יורק בשנת תש"פ {{אנש}}
*'''[https://77012.blogspot.com/2023/05/blog-post_70.html בטח מרעיש על סיום הרמב"ם: מענה מיוחד לרב שטיינזלץ]''', באתר '[[לחלוחית גאולתית]]' {{לחלוחית}}
*[https://col.org.il/news/125688 כך חגגנו סיום הרמב"ם ראשון בביתו של הרמב"ם בפס מרוקו{{col}}]


(ג) גם אלו שמשתתפים כבר בלימוד הרמב"ם - יתוסף אצלם יותר חיות והתלהבות וחביבות כו', ובמילא, גם הלימוד עצמו יהיה ביתר יגיעה והתמסרות, ברוחם ונשמתם, וגם בגופם כו'".
;וידאו
*'''[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54305 סיום [[הרמב"ם]] נוגע לכל העולם]''' - {{וידפו|}}
*רבי יומי: '''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/684581/ אין צורך לחפש טעמים והסברים לחגוג את סיוםהרמב"ם]''' {{וידפו}}
*'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=85162 הוידאו היומי: לערוך סיומי הרמב"ם בפאר והדר]''' - {{וידפו|}}
*'''[https://chabad.info/video/rebbe/yearround/606184/ הרבי עורך את סיום הרמב"ם הראשון בהתוועדות י"א ניסן תשמ"ה]''' - {{וידפו}}
*'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=67195 הרבי מודה למשתתפים בסיומי הרמב"ם ● וידאו]''' - {{וידפו|}}
*'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=79835 החזן וויליאמס בשירו לסיום הרמב"ם ● וידאו]''' - {{וידפו|}}
*'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=74567 מעמד הסיום על קבר הרמב"ם בטבריה ● וידאו]''' - {{וידפו|}}


=='סיום הרמב"ם העולמי'==
מידי שנה מתקיים בשכונת המלך 'קראון הייטס' מעמד סיום הרמב"ם העולמי, בהשתתפות גדולי הרבנים והאדמורי"ם. הכינוס מאורגן ע"י הרב [[שמואל מנחם מענדל בוטמן]] מנהל צעירי אגודת חב"ד המרכזית. את השם 'סיום הרמב"ם העולמי' נתן הרבי.
למארגן - הרה"ח ר' שמואל בוטמן, כתב הרבי:
"אזכיר על הציון, להצלחה רבה ומופלגה, רבות מופתי בשמחת משנה תורה דשנת [[תש"נ]]". "נתן ה' בליבם".


[[קטגוריה:ערכים חב"דים]]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מנהגים בשנה החסידית]]
[[קטגוריה:רמב"ם]]
[[קטגוריה:מושגי יסוד]]
[[קטגוריה:תקנות חב"ד]]

גרסה אחרונה מ־17:55, 24 ביולי 2024

סיום לימוד הרמב"ם על קברו בטבריה

סיום משנה תורה לרמב"ם הוא אירוע לציון סיום לימוד ספר משנה תורה של הרמב"ם באחד ממסלולי הלימוד אותם התווה הרבי, על מסלול שלושה פרקים ליום - אחת לשנה, על מסלול פרק אחד ליום - אחת לשלוש שנים.

בנוסף לסיום על כל ספר משנה תורה כולו עם תום מחזור הלימוד, מקויימים סיומים גם עם סיום כל מקבץ הלכות שחילק הרמב"ם ובסיום כל אחד מארבעה עשר הספרים הכולל ספר משנה תורה.

הרב יוסף הכט נואם בסיום הרמב"ם בבית הכנסת במצרים
סיום הרמב"ם העולמי
סיום הרמב"ם ה-30 - כינוס ארצי ביד אליהו, תל אביב

'סיום הרמב"ם העולמי'[עריכה | עריכת קוד מקור]

מידי שנה מתקיים בשכונת המלך 'קראון הייטס' מעמד סיום הרמב"ם העולמי, בהשתתפות גדולי הרבנים והאדמו"רים. בשנת ה'תשפ"ב התקיים בערב ל"ג בעומר אירוע אחדות ענק ומיוחד שאליו נערכו רבות. הכינוס מאורגן על ידי הרב שמואל מנחם מענדל בוטמן מנהל צעירי אגודת חב"ד המרכזית. את השם 'סיום הרמב"ם העולמי' נתן הרבי. למארגן - הרב שמואל בוטמן, כתב הרבי: "אזכיר על הציון, להצלחה רבה ומופלגה, רבות מופתי בשמחת משנה תורה דשנת תש"נ". "נתן ה' בליבם".


סיום הרמב"ם בבית הרמב"ם - מרוקו[עריכה | עריכת קוד מקור]

חגיגת סיום הרמב"ם בית הרמב"ם תשפ"ג

במרוקו עורכים חגיגת סיום הרמב"ם ייחודית בבית הרמב"ם בעיר פאס בנוסף לחגיגות נוספות, את החגיגה אירגן שנים רבות השליח הרב יהודה לייב רסקין. החגיגה הראשונה נערכה בסיום המחזור הראשון בשנת תשמ"ה ומאז מידי שנה נערכות חגיגות בפאס וגם בערים אחרות. בחגיגה הראשונה בתשמ"ה, יצא אוטובוס מיוחד מקזבלנקה ועליו שלוחי הרבי: הרב שלמה מטוסוב, הרב שלום איידלמן והרב יהודה לייב רסקין, אישי ציבור, תלמידי ישיבת חב"ד ובני קהילת קזבלנקה. חגיגות הסיום בעיר נפתחו במעמד מיוחד בבית הכנסת הגדול בהשתתפות כמאתיים איש. הרב שלמה מטוסוב ערך את הסיום והחוגגים עברו לבית הרמב"ם בו המסיבה נפתחה בחצר הבית העתיק, והסיום נערך על גג הבית על ידי הרב יהודה לייב רסקין כשאת הפתיחה למחזור השני לימד הרב שלמה מטוסוב. בקבוק המשקה ממנו חולק 'לחיים' במעמד זה נשמר במיוחד עבור הרבי, וכעבור ימים ספורים, כאשר התלמידים השלוחים נסעו לרבי, לקחו עמם את הבקבוק והעבירו לרבי. בהתוועדות שבת הגדול הרבי הזכיר בשיחה את הסיום בבית הרמב"ם בפאס, ובסיום השיחה מזג מבקבוק זה לכל אחד מהתלמידים השלוחים בישיבה הגדולה וגם לרב בנימין גורודצקי ולבקבוקים נוספים. הרבי הודיע כי מי שיערוך סיום רמב"ם יקבל דרך מזכירות הרבי, בקבוק משקה בו מעורב משקה מסיום הרמב"ם בפאס. גם בהתוועדות י"א ניסן הרבי הזכיר את סיום הרמב"ם בבית הרמב"ם בפאס והודיע שוב כי מי שיערוך סיום רמב"ם יקבל בקבוק ובו מעורב משקה מפאס.

בשלהי חודש ניסן, בשבת מברכין אייר, אמר הרבי בהתוועדות שיתן משקה עבור הסיומים שייערכו וגם לאלו שעשו סיום בפאס ובקהיר. במעמד זה קיבל בקבוק שליח הרבי במונטריאול הרב מנחם מענדל רסקין, ואחרי שהרבי מזג לו משקה אמר שישלח את הבקבוק לאביו למרוקו. באותה שנה נערכו 13 חגיגות "סיום הרמב"ם" ברחבי מרוקו ובהם בערים קזבלנקה, ראבאט, מרקש ומקנס. גם בשנים הבאות המשיכו לחגוג את מעמדי סיום הרמב"ם ברוב פאר והדר בערי מרוקו ובבית הרמב"ם [1].

סיום הרמב"ם בישראל[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנת תשד"מ - לאחר הכרזת הרבי על תקנת לימוד הרמב"ם יזם וביצע הרב לוי ביסטריצקי את סיומי הרמב"ם על ציון הרמב"ם בטבריה, ועד לשנתו האחרונה ערך את הסיומים על קבר הרמב"ם. כמו כן החל משנה זו נהג שבכל פעם שסיימו ללמוד הלכות מסוימות או ספר מסוים, לרדת עם מנין אנשים לקבר הרמב"ם בטבריה ולעשות שם את הסיום.

כיום מידי שנה מתקיים הסיום במקום עצמו ולאחר-מכן ממשיך באחד האולמות בעיר. האירוע בארגון בית חב"ד טבריה וצעירי אגודת חב"ד.


מטה חגיגות הרמב"ם[עריכה | עריכת קוד מקור]

אלבומים תיעודיים העוסקים בחגיגות סיום הרמב"ם שיצאו לאור בעקבות האלבום 'יהי אור'

בשנת תשמ"ה, עם סיום המחזור הראשון של לימוד הרמב"ם היומי, נוסד "מטה חגיגות הרמב"ם" במטרה לארגן עשרות חגיגות סיום בכל רחבי הארץ ובראש הסיום המרכזי במעמד רבבות. בראש המטה עמדו הרב ישראל הלפרין והרב אריה לייב קפלן הרב יוסף יצחק אהרונוב. מטה זה, כשאר מוסדות חב"ד באותה תקופה בארץ הקודש, היה כפוף לארגון הגג.

לאחר סיום הרמב"ם בשנת תשמ"ח הרבי שלח דולרים לכל מי מאנ"ש שלא הצליח להיכנס לסיום.

בשנת תשמ"ז ארגן הרב זמרוני ציק את חגיגת ה"סיום הרמב"ם" השלישי בארץ הקודש, שנערכה ב"בנייני האומה" בירושלים. מעמד בו השתתפו גדולי האדמו"רים וראשי הישיבות וזכה לברכתו של הרבי.

בשנת תשמ"ח עברו תפקידי המטה ל"מטה הרמב"ם היומי", בניהולו של שליח הרבי בנתניה הרב נחום גולדשמיד, הפועל תחת ארגון צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש.

סיומי הלכות[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב יקותיאל מנחם ראפ (מימין) והרב מנחם נחום גרליצקי (משמאל) בהתוועדות סיום הלכות ברמב"ם ב-770

הרבי עודד ועורר על קיומם של סיומי הלכות, בנוסף לאירוע חגיגי גדול בסיום מחזור הלימוד כולו.

בשבועות תשמ"ט הייתה התוועדות פתאומית. באותה התוועדות ביקש הרבי שיערכו סיומי הרמב"ם על כל הלכות שגומרים ברמב"ם, ומאז העניק הרבי מידי שבוע בקבוק משקה להרב מנחם נחום גרליצקי, העורך את סיומי הרמב"ם ב-770 בתור השתתפות בסיומים, והוציא תשובות מעודדות על הדו"חות מהסיומים, וכן לקהילת אנ"ש בצפת שארגנה משלחות לסיומי ההלכות ברמב"ם על ציונו בטבריה.

כמו כן, עודד הרבי את הרב יקותיאל מנחם ראפ להעלות על גבי הכתב את תוכן הדברים שאמר בסיום הרמב"ם ב-770, ואף הוציא לאור שני כרכים בשם "תקות מנחם".

הסיום שמארגן הרב גרליצקי הם במסגרת כולל תפארת זקנים לוי יצחק 770, ושיעור הרמב"ם הקבוע בו.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]


קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

וידאו


הערות שוליים

  1. תורת מנחם תשמ"ה, מעיינות מפכים במרוקו, חב"ד במרוקו, אלבום חגיגות סיום הרמב"ם