יהודה לייב מינוביץ': הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(54 גרסאות ביניים של 25 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
רבי '''יהודה לייב''' - המהרי"ל - היה אחיו של [[אדמו"ר הזקן]]. נודע כגאון עצום וחיבר את  הספר "[[שארית יהודה]]".
רבי '''יהודה לייב מינוביץ'''' ('''המהרי"ל'''; [[תק"ט]]/[[תק"י]] - תחילת [[תקפ"ו]]) הינו אחיו של [[אדמו"ר הזקן]]. מהעומדים בראש ה"[[חדרים (אדמו"ר הזקן)|חדרים]]" שהקים, ומכותבי ה"[[הנחה|הנחות]]" מ[[מאמר|מאמריו]]. כיהן כרבה של [[ינוביץ']]. נשא ונתן עם רבים מגאוני הדור וכתב תשובות רבות בהלכה, שנדפסו בספרו "[[שארית יהודה]]".


== ילדותו ==
==תולדות חיים==
המהרי"ל נולד בעיירה [[ליאזני]] בערך בשנת [[תק"י]].
=== ילדותו ===
המהרי"ל נולד ב[[עיירה]] [[ליאזנא]] בערך בשנת [[תק"ט]] או [[תק"י]]{{הערה|1=כך משמע מהסיפור שמביא אדמו"ר הריי"צ ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31685&st=&pgnum=173 סה"מ תש"ט ע' 87]), שהתרחש בהיותו של אדמו"ר הזקן בן שבע שנים והמהרי"ל בן שלוש שנים. מכאן, שנולד כארבע שנים אחרי שנת לידתו של אדמו"ר הזקן - [[תק"ה]].}} לרב [[ישראל ברוך פוזנר]] ואמו הרבנית [[רבקה (אם אדמו"ר הזקן)|רבקה]].


על ילדותו של המהרי"ל לא ידועים הרבה פרטים. אחד מהסיפורים הידועים שהתרחשו עמו ועם אחיו [[אדמו"ר הזקן]]הינו הסיפור עם "המעין הלבן", סיפור זה התרחש בהיות המהרי"ל בן שלוש שנים, וזה דבר המעשה:
על ילדותו של המהרי"ל לא ידועים הרבה פרטים. אחד מהסיפורים הידועים שהתרחשו עמו ועם אחיו [[אדמו"ר הזקן]] הינו סיפור "המעין הלבן" הנקרא כך בגלל מעיין שמצאו אדמו"ר הזקן ואחיו רבי יהודה לייב מתחת לאבן לבנה. הסיפור מובא ב[[אגרות קודש]] של [[הרבי]] בחלק כ'{{מקור|עמוד? אגרת?}}.


באחד הימים (בערך בשנת [[תקי"ג]]), קילל המכשף של הכפר הסמוך ל[[ליאזני]] את המעיין שליד העיירה, וכל מימיו השחירו. כל מי ששתה או רחץ במים אלו נהיה חולה, והיו כאלה שאף מתו.
=== עם אדמו"ר הזקן ===
המהרי"ל כיהן כרב בינוביטש, אבל עוד לפני כן ישב ולמד ב[[עיירה]] זו.  


ויהי היום, וטיילו שני האחים [[אדמו"ר הזקן]] אשר היה בן שבע,ואחיו המהרי"ל אשר היה כאמור בן שלוש,באחוזה של רבי ברוך אביהם,אחת המשרתות הנוכריות נתנה לר' יהודה לייב תפוח,ר' יהודה לייב בירך ואכל,ורץ לאחיו לשאלו מהי הברכה האחרונה שמברכים על תפוח.
המהרי"ל היה זה שיעץ לאדמו"ר הזקן לנסוע אל [[המגיד ממזריטש]] אך בהיותם בדרך, ציווה עליו אחיו לחזור לביתו לאחר שהתברר לו שיצא לדרך בלי שהודיע על כך לאשתו{{הערה|חיים מאיר היילמאן, [[בית רבי]], [[ברדיטשוב]], ח"י שעפטיל, [[תרס"ב]], עמ' 3}}.
שאלו אחיו "מניין לך תפוח?" והתברר שאותו תפוח לא היה אלא עורלה.


אדמו"ר הזקן סידר לאחיו "תיקון" על כך,והורה לו לטבול, שאל המהרי"ל "והרי המעין מקולל" ,ענה לו אחיו "שומע אני קול פכפוך מים מתחת לאדמה",חפרו שני האחים באדמה ומצאו מעין וטבלו בו.
אחרי מינוי אדמו"ר הזקן כ[[אדמו"ר]], שימש המהרי"ל בנוסף על רבנותו בינוביץ' כאחראי על [[חדרים (תקופת אדמו"ר הזקן)|חדר ב']] של אדמו"ר הזקן. המהרי"ל שימש גם כבוחן וכאחראי קבלה ל'חדרים' של אדמו"ר הזקן, ותנאי הקבלה שלו היו מחמירים במיוחד וכללו "ידיעה מקיפה בחסידות ובגמרא, בזוהר, במדרש ובשולחן ערוך, בכוזרי עיקרים ומורה נבוכים". קשה מאוד היה לשהות ב'חדר' זה, עקב גאונותו העצומה של המהרי"ל.


עד מהרה התפרסם דבר המעין והייתה לבני [[ליאזני]] הרווחה,ויתר על כן-כל החולים טבלו במעין ונתרפאו.
המהרי"ל שימש גם כמתווך בין החסידים ואדמו"ר הזקן. הוא היה גם הגבאי הראשי, וכל עניני בית אדמו"ר הזקן נחתכו על פיו.


ומאז נקרא שמו-המעין הלבן,כיוון שהמעיין התגלה מתחת לאבן לבנה. ([[אגרות קודש]] [[כ"ק אדמושליט"א]] חלק כ').
המהרי"ל שימש גם כאחראי על עריכת [[שולחן ערוך הרב]] ומראי המקומות שלו, וכן גם על השאלות שהגיעו לאדמוהזקן בנגלה.


== המהרי"ל ואדמו"ר הזקן ==
המהרי"ל היה כותב ('הניח') את דרושי החסידות שאמר [[אדמו"ר הזקן]] ולעיתים הגיה אדמו"ר הזקן את רשימותיו כפי שכותב [[אדמו"ר הצמח צדק]] בשו"ת שלו (חו"מ סימן ע): "אדמו"ר נ"ע - דרשותיו היה כותב אחיו הרי"ל והוא היה משלם לו להפיצם בישראל לכל השומעים". מרשימות אלו ערך אדמו"ר הצמח צדק את הספרים [[תורה אור]] ו[[לקוטי תורה]].


המהרי"ל כיהן כרב בינוביטש,אבל עוד לפני כן ישב ולמד בעיירה זו,המהרי"ל הוא זה שיעץ לאדמו"ר הזקן ליסוע אל [[המגיד ממזריטש]],אלא שמהריעצמו לא הצליח ליסוע מפני סיבות שונות.
=== עם אדמו"ר האמצעי ===
בעת המחלוקת של רבי [[אהרון מסטראשלה]] עם [[אדמו"ר האמצעי]]{{הערה|בעקבות מחלוקת זו פתח רבי אהרן ענף חדש על-דרך חב"ד - [[חסידות סטרשלה]]}} על המשך הנהגת [[חסידות חב"ד]] לאחר [[הסתלקות]] אדמו"ר הזקן, כתב המהרימכתב חריף לרבי אהרון ובו כותב "יודע אני היטב כמה היה רצונו של אחי שבנו המוהר"ד שיחיה ימשיך דרכו".


אחרי מינוי אדמו"ר הזקן כאדמו"ר,שימש המהרי"ל בנוסף על רבנותו בינוביטש כאחראי על [[חדר ב']] של [[אדמו"ר הזקן]],וידוע היה שקשה מאוד לשהות שם עקב גאונותו העצומה של המהרי"ל,וכפי שתיאר זאת רבי [[ברוך מרדכי מבברויסק]] "המהרי"ל הינו גאון בלהב אש".
המהרי"ל התבטא פעם על אדמו"ר האמצעי כלפי מאמרי החסידות שלו: "לאו כל מוחא סביל דא".


המהרי"ל שימש גם כבוחן וכאחראי קבלה ל'חדרים' של אדמו"ר הזקן,ותנאי הקבלה שלו היו מחמירים במיוחד וכללו "ידיעה מקיפה בחסידות  ובגמרא,בזוהר במדרש ובשולחן ערוך,בכוזרי עיקרים ומורה נבוכים".
=== הסתלקותו ===
המהרי"ל חי עד תחילת שנת [[תקפ"ו]]. תאריך הסתלקותו המדוייק לא נודע. מנוחתו כבוד ביאנוביטש.


המהרי"ל שימש גם כמתווך בין החסידים ואדמו"ר הזקן,הוא היה גם הגבאי הראשי, וכל עניני בית הרבי נחתכו על פיו.
== תורתו ==
כתביו ב[[תורת הנגלה]] נקבצו ויצאו לאור לראשונה ב[[וילנא]] בשנת [[תר"א]], בספר בשם "[[שארית יהודה]]", על ידי נכדו הרב זאב וואלף בן הרב ישעיה בנו של המהרי"ל.


המהרי"ל שימש גם כאחראי על עריכת [[שולחן ערוך הרב]] ומראי המקומות שלו,וכן גם על השאלות שהגיעו לאדמו"ר הזקן בנגלה.
בשנת [[תשי"ז]] [[הרבי]] ערך והוציא לאור מהדורה שנייה בשני חלקים. חלק ראשון דפוס צילום מהמהדורה הראשונה, ובחלק שני הוספות שו"ת חדשות מכתבי יד, ראשי פרקים מתולדות חייו, הערות וציונים (בעיקר לנושא הנדון בשו"ת הצ"צ).
 
 
== המהרי"ל ואדמו"ר האמצעי ==
   
   
המהרי"ל עמד לצד [[אדמו"ר האמצעי]] בכל דבר לעניין,כך לדוגמא בעת המחלוקת עם רבי [[אהרון מסטראשלה]] על הנשיאות,הוא כתב מכתב חריף לרבי אהרון ובו כותב "יודע אני היטב כמה היה רצונו של אחי שבנו המוהר"ד שיחיה ימשיך דרכו".
מהדורה חדשה נערכה על ידי הרב [[שלום בער לוין]] והרב [[יצחק וילהלם]] ויצאה לאור בשנת [[תשס"ט]]. במהדורה החדשה נסדר הספר מחדש, נוספו סימנים חדשים שנדפסו במקומות שונים ומכתבי יד, ובשולי הגליון באו מראי מקומות וציונים. בסוף הספר באו מפתחות. [במהדורה זו נשמטו תולדות חייו של המהרי"ל].
 
המהרי"ל התבטא פעם אל [[אדמו"ר האמצעי]] כלפי [[מאמר]]י החסידות שלו: "לאו כל מוחא סביל דא."
 
 
== אישיותו וספרו ==
 
כבר אמרנו לעיל שמהרי"ל נודע כגאון עמקן במידה בלתי רגילה.
 
המהרי"ל נודע גם כבעל מספר נפלא,וכאשר חלה [[אדמו"ר הצמח צדק]] בא המהרי"ל לבקרו וסיפר לו סיפורים שונים.
 
בכלל המהרי"ל והצמח צדק היו מתפלפלים הרבה בנגלה,והרבה מאגרותיהם אחד לשני הודפסו בשו"ת "צמח צדק".
 
המהרי"ל חיבר שו"ת הנקרא "שארית יהודה" ובו מאות שאלות, מתוכם רבים שנשאלו על מנהגי החסידים.
 
[[הרבי]] חיבר הערות וציונים על השו"ת הלזה.


 
הספר כולל תשובות בהלכה בארבעת חלקי השו"ע.
== הסתלקותו ==
חלק מהשאלות שנשאל הוא לבאר דעת אחיו [[אדמו"ר הזקן]] בשו"ע, תקנותיו, וטעמו בנוסח בסידור. בתשובותיו מוסר המהרי"ל שמועות ששמע מרבינו הזקן. תשובות אחדות כתב בכמה מהדורות ונדפסו כולם.
 
בנוסף לתשובות מופיעים בספר גם:
תאריך הסתלקותו לא נודע,מנוחתו כבוד ביאנוביטש.
* הלכות מליחה. הפנים הוא שו"ע מרן הבית יוסף עם הגהות הרמ"א ובאר הגולה. תחתם בא חיבור המהרי"ל בצורת הערות וכולל פירוש, טעמי ההלכות וקיצור הלכות מנושאי כלי השו"ע.
* הלכות [[ציצית]] משו"ע סימן ח ומתחתם "קיצור דברי ראשונים ואחרונים" מהמהרי"ל.
* חידושים על גמרא (ז סימנים).
* הערות לכמה סימנים בשו"ע אדמו"ר הזקן.
* שער השמועה - (י סימנים) שמועות ומעשה רב - רובם מאדמו"ר הצמח צדק.


== משפחתו ==
== משפחתו ==
*בנו, רבי ישעיה
*בנו, רבי [[מנחם מנדל]]
*נכדו, רבי [[זאב וולף]], אשר הדפיס את שו"ת "[[שארית יהודה]]"


*בנו רבי ישעיה.
== קישורים חיצוניים ==
 
*'''[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=3751&st=&pgnum=126&hilite= בית רבי, ע' נה]'''
*נכדו רבי זאב וולף,אשר הדפיס את שו"ת "שארית יהודה".
*[[מנחם ברונפמן]], [http://www.alysefer.com/%D7%A9%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%94/ לדמותו של הבכיר ביותר שעמד לצד האדמו"ר הזקן, אחיו: המהרי"ל], [באתר עלי ספר]
 
{{אחרונים}}
[[קטגוריה:בית רבי]]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:משפחת אדמו"ר הזקן]]
[[קטגוריה:רבני חב"ד מתקופת אדמו"ר הזקן]]
[[קטגוריה:רבני חב"ד מתקופת אדמו"ר האמצעי]]
[[קטגוריה:אחרונים]]
[[קטגוריה:אישים בינוביץ']]

גרסה אחרונה מ־05:11, 30 באוגוסט 2024

רבי יהודה לייב מינוביץ' (המהרי"ל; תק"ט/תק"י - תחילת תקפ"ו) הינו אחיו של אדמו"ר הזקן. מהעומדים בראש ה"חדרים" שהקים, ומכותבי ה"הנחות" ממאמריו. כיהן כרבה של ינוביץ'. נשא ונתן עם רבים מגאוני הדור וכתב תשובות רבות בהלכה, שנדפסו בספרו "שארית יהודה".

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

ילדותו[עריכה | עריכת קוד מקור]

המהרי"ל נולד בעיירה ליאזנא בערך בשנת תק"ט או תק"י[1] לרב ישראל ברוך פוזנר ואמו הרבנית רבקה.

על ילדותו של המהרי"ל לא ידועים הרבה פרטים. אחד מהסיפורים הידועים שהתרחשו עמו ועם אחיו אדמו"ר הזקן הינו סיפור "המעין הלבן" הנקרא כך בגלל מעיין שמצאו אדמו"ר הזקן ואחיו רבי יהודה לייב מתחת לאבן לבנה. הסיפור מובא באגרות קודש של הרבי בחלק כ'[דרוש מקור: עמוד? אגרת?].

עם אדמו"ר הזקן[עריכה | עריכת קוד מקור]

המהרי"ל כיהן כרב בינוביטש, אבל עוד לפני כן ישב ולמד בעיירה זו.

המהרי"ל היה זה שיעץ לאדמו"ר הזקן לנסוע אל המגיד ממזריטש אך בהיותם בדרך, ציווה עליו אחיו לחזור לביתו לאחר שהתברר לו שיצא לדרך בלי שהודיע על כך לאשתו[2].

אחרי מינוי אדמו"ר הזקן כאדמו"ר, שימש המהרי"ל בנוסף על רבנותו בינוביץ' כאחראי על חדר ב' של אדמו"ר הזקן. המהרי"ל שימש גם כבוחן וכאחראי קבלה ל'חדרים' של אדמו"ר הזקן, ותנאי הקבלה שלו היו מחמירים במיוחד וכללו "ידיעה מקיפה בחסידות ובגמרא, בזוהר, במדרש ובשולחן ערוך, בכוזרי עיקרים ומורה נבוכים". קשה מאוד היה לשהות ב'חדר' זה, עקב גאונותו העצומה של המהרי"ל.

המהרי"ל שימש גם כמתווך בין החסידים ואדמו"ר הזקן. הוא היה גם הגבאי הראשי, וכל עניני בית אדמו"ר הזקן נחתכו על פיו.

המהרי"ל שימש גם כאחראי על עריכת שולחן ערוך הרב ומראי המקומות שלו, וכן גם על השאלות שהגיעו לאדמו"ר הזקן בנגלה.

המהרי"ל היה כותב ('הניח') את דרושי החסידות שאמר אדמו"ר הזקן ולעיתים הגיה אדמו"ר הזקן את רשימותיו כפי שכותב אדמו"ר הצמח צדק בשו"ת שלו (חו"מ סימן ע): "אדמו"ר נ"ע - דרשותיו היה כותב אחיו הרי"ל והוא היה משלם לו להפיצם בישראל לכל השומעים". מרשימות אלו ערך אדמו"ר הצמח צדק את הספרים תורה אור ולקוטי תורה.

עם אדמו"ר האמצעי[עריכה | עריכת קוד מקור]

בעת המחלוקת של רבי אהרון מסטראשלה עם אדמו"ר האמצעי[3] על המשך הנהגת חסידות חב"ד לאחר הסתלקות אדמו"ר הזקן, כתב המהרי"ל מכתב חריף לרבי אהרון ובו כותב "יודע אני היטב כמה היה רצונו של אחי שבנו המוהר"ד שיחיה ימשיך דרכו".

המהרי"ל התבטא פעם על אדמו"ר האמצעי כלפי מאמרי החסידות שלו: "לאו כל מוחא סביל דא".

הסתלקותו[עריכה | עריכת קוד מקור]

המהרי"ל חי עד תחילת שנת תקפ"ו. תאריך הסתלקותו המדוייק לא נודע. מנוחתו כבוד ביאנוביטש.

תורתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

כתביו בתורת הנגלה נקבצו ויצאו לאור לראשונה בוילנא בשנת תר"א, בספר בשם "שארית יהודה", על ידי נכדו הרב זאב וואלף בן הרב ישעיה בנו של המהרי"ל.

בשנת תשי"ז הרבי ערך והוציא לאור מהדורה שנייה בשני חלקים. חלק ראשון דפוס צילום מהמהדורה הראשונה, ובחלק שני הוספות שו"ת חדשות מכתבי יד, ראשי פרקים מתולדות חייו, הערות וציונים (בעיקר לנושא הנדון בשו"ת הצ"צ).

מהדורה חדשה נערכה על ידי הרב שלום בער לוין והרב יצחק וילהלם ויצאה לאור בשנת תשס"ט. במהדורה החדשה נסדר הספר מחדש, נוספו סימנים חדשים שנדפסו במקומות שונים ומכתבי יד, ובשולי הגליון באו מראי מקומות וציונים. בסוף הספר באו מפתחות. [במהדורה זו נשמטו תולדות חייו של המהרי"ל].

הספר כולל תשובות בהלכה בארבעת חלקי השו"ע. חלק מהשאלות שנשאל הוא לבאר דעת אחיו אדמו"ר הזקן בשו"ע, תקנותיו, וטעמו בנוסח בסידור. בתשובותיו מוסר המהרי"ל שמועות ששמע מרבינו הזקן. תשובות אחדות כתב בכמה מהדורות ונדפסו כולם. בנוסף לתשובות מופיעים בספר גם:

  • הלכות מליחה. הפנים הוא שו"ע מרן הבית יוסף עם הגהות הרמ"א ובאר הגולה. תחתם בא חיבור המהרי"ל בצורת הערות וכולל פירוש, טעמי ההלכות וקיצור הלכות מנושאי כלי השו"ע.
  • הלכות ציצית משו"ע סימן ח ומתחתם "קיצור דברי ראשונים ואחרונים" מהמהרי"ל.
  • חידושים על גמרא (ז סימנים).
  • הערות לכמה סימנים בשו"ע אדמו"ר הזקן.
  • שער השמועה - (י סימנים) שמועות ומעשה רב - רובם מאדמו"ר הצמח צדק.

משפחתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. כך משמע מהסיפור שמביא אדמו"ר הריי"צ (סה"מ תש"ט ע' 87), שהתרחש בהיותו של אדמו"ר הזקן בן שבע שנים והמהרי"ל בן שלוש שנים. מכאן, שנולד כארבע שנים אחרי שנת לידתו של אדמו"ר הזקן - תק"ה.
  2. חיים מאיר היילמאן, בית רבי, ברדיטשוב, ח"י שעפטיל, תרס"ב, עמ' 3
  3. בעקבות מחלוקת זו פתח רבי אהרן ענף חדש על-דרך חב"ד - חסידות סטרשלה