מסכת כריתות: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – " ספר השיחות " ב־"ספר השיחות ") |
אין תקציר עריכה תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
(6 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{להשלים|כל הערך=כן}} | |||
ב[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=35&daf=2&format=pdf '''מסכת כריתות'''] יש 6 פרקים, ו27 דפים. | ב[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=35&daf=2&format=pdf '''מסכת כריתות'''] יש 6 פרקים, ו27 דפים. | ||
המסכת עוסקת בדיניהם של כל 36 העברות שעונשן כרת. | המסכת עוסקת בדיניהם של כל 36 העברות שעונשן כרת. | ||
שורה 4: | שורה 5: | ||
== ביאורי הרבי == | == ביאורי הרבי == | ||
במסכת{{ | במסכת{{הערה|ז א.}} מובא לגבי [[יום הכיפורים]] המחלוקת אם בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. או שלא. | ||
מחלוקת דומה יש בענין יום התענית של חתן וכלה ביום חופתן, ישנם שלושה טעמים בפוסקים, א) משום דהוי יום [[סליחה]] וכפרה כדוגמת [[יום הכיפורים]]{{ | מחלוקת דומה יש בענין יום התענית של חתן וכלה ביום חופתן, ישנם שלושה טעמים בפוסקים, א) משום דהוי יום [[סליחה]] וכפרה כדוגמת [[יום הכיפורים]]{{הערה|מהר"ם מינץ.}}. ב) שלא ישתכרו{{הערה|מהר"ם מינץ.}}. ג)מפני שמצווה חביבה עליהם, וכדרך שהיו עושים חסידים ראשונים, שהיו מתענין בעת שהייתה באה מצווה החביבה עליהם כעין סוכה ולולב{{הערה|רוקח.}}. לפי הטעם הראשון יש ענין של תענית דווקא, ואילו לפי שני הטעמים האחרים יש רק ענין של העדר אכילה. | ||
[[הרבי]]{{ | [[הרבי]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 165 (עמ' 178)].}} תולה זאת באותה מחלוקת אם [[יום הכיפורים]] אינו מכפר ללא תשובה אם כן הוא הדין ביום החופה, ולכן צריך תענית של תשובה. אך פוסקים אחרים סוברים שכפרת יום החופה אינו כדוגמת [[יום הכיפורים]] מכח התשובה, אלא חלות חדש מכח יום החופה, ולכן אינם סבורים כהטעם הראשון. | ||
===ביאורים נוספים=== | ===ביאורים נוספים=== | ||
*סיום על מסכתות בני"ך, [[ברכות]] [[נזיר]] [[יבמות]] כריתות [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&hilite=34a1e171-6211-47df-a590-0cb3fd899134&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=385[[ספר השיחות]] | *סיום על מסכתות בני"ך, [[ברכות]] [[נזיר]] [[יבמות]] כריתות [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&hilite=34a1e171-6211-47df-a590-0cb3fd899134&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=385[[ספר השיחות]] [[תנש"א]] - ב, עמ' 835 (עמ' 385).] | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{שס}} | {{שס}} | ||
[[קטגוריה:ש"ס]] | [[קטגוריה:ש"ס]] |
גרסה אחרונה מ־14:50, 16 במאי 2023
במסכת כריתות יש 6 פרקים, ו27 דפים. המסכת עוסקת בדיניהם של כל 36 העברות שעונשן כרת.
ביאורי הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]
במסכת[1] מובא לגבי יום הכיפורים המחלוקת אם בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. או שלא.
מחלוקת דומה יש בענין יום התענית של חתן וכלה ביום חופתן, ישנם שלושה טעמים בפוסקים, א) משום דהוי יום סליחה וכפרה כדוגמת יום הכיפורים[2]. ב) שלא ישתכרו[3]. ג)מפני שמצווה חביבה עליהם, וכדרך שהיו עושים חסידים ראשונים, שהיו מתענין בעת שהייתה באה מצווה החביבה עליהם כעין סוכה ולולב[4]. לפי הטעם הראשון יש ענין של תענית דווקא, ואילו לפי שני הטעמים האחרים יש רק ענין של העדר אכילה.
הרבי[5] תולה זאת באותה מחלוקת אם יום הכיפורים אינו מכפר ללא תשובה אם כן הוא הדין ביום החופה, ולכן צריך תענית של תשובה. אך פוסקים אחרים סוברים שכפרת יום החופה אינו כדוגמת יום הכיפורים מכח התשובה, אלא חלות חדש מכח יום החופה, ולכן אינם סבורים כהטעם הראשון.
ביאורים נוספים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- סיום על מסכתות בני"ך, ברכות נזיר יבמות כריתות ספר השיחות תנש"א - ב, עמ' 835 (עמ' 385).
הערות שוליים
מסכתות הש"ס | ||||
---|---|---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |||
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |||
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |||
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |||
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |||
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |