שמותיו של הקב"ה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "בחי' " ב־"בחינת ")
 
(39 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{שמות}}
{{שמות}}
'''שמות הוי"ה''' הם שמותיו של הקב"ה, בהם נתכנה ב[[תורה]] ובדברי חז"ל. מבואר כי הקב"ה עצמו נעלה מכל שם, שהוא פשוט בתכלית הפשיטות. אלא שכאשר מתגלה הקב"ה במידה מסויימת, אזי נקרא הוא בשם זה.
'''שמותיו של הקב"ה''' הם שמותיו בהם נתכנה ב[[תורה]] ובדברי חז"ל. מבואר כי [[הקב"ה]] עצמו נעלה מכל שם, שהוא פשוט בתכלית הפשיטות. אלא שכאשר מתגלה [[הקב"ה]] במידה מסויימת, אזי נקרא הוא בשם זה.


שם [[הוי"ה]] הוא שמו המיוחד של הקב"ה, שכך הוא נקרא בהתגלותו כמחיה ומהווה העולמות, ולא במידה פרטית מסויימת. בנוסף לשם הוי"ה, ישנם שבעה שמות שאינם נמחקים. ב[[קבלה]] מבואר כי שמות אלו הם שמות ה[[כלים]] של [[עשר ספירות]] של [[עולם האצילות]].
שם [[הוי"ה]] הוא שמו המיוחד של הקב"ה, שכך הוא נקרא בהתגלותו כמחיה ומהווה העולמות, ולא במידה פרטית מסויימת. בנוסף לשם הוי"ה, ישנם שבעה שמות שאינם נמחקים. ב[[קבלה]] מבואר כי שמות אלו הם שמות ה[[כלים]] של [[עשר ספירות]] של [[עולם האצילות]].


==ענין השמות==
==ענין השמות==
הקב"ה הוא פשוט בתכלית הפשיטות, ולא שייך כלל במהותו ועצמותו ענין התוארים שנמצאו שכינו לו ית' בתורה ובדברי הנביאים ובדברי רז"ל כמו חכם חסיד רחמן כו' וכיוצא בהן. כי עצמותו ומהותו של שה[[חכמה]] שהיא המעלה הראשונה בנבראים היא נחשבת כעשיה גשמית לגבי מהותו ועצמותו, וכל שכן בחית ה[[מידות]] וכמאמר "לאו מכל אלין מדות איהו כלל".
[[הקב"ה]] הוא פשוט בתכלית הפשיטות, ולא שייך כלל במהותו ו[[עצמותו]] התוארים שכינו לו בתורה,  ה[[חכמה]] שהיא המעלה הראשונה אצל הנבראים  נחשבת השפלה גשמית לגביו, וודאי ששאר בחינות ה[[מידות]], וכמאמר "לאו מכל אלין מדות איהו כלל".


ואעפ"כ יש מציאות ענין התוארים הללו שבאו בתנ"ך ובדחז"ל. דהיינו ע"ד מארז"ל במקום שאתה מוצא גדולתו כו' שם אתה מוצא ענותנותו שהוא ית' משפיל א"ע להיות מתלבש בעשר כלים דאצילות שהן בחינת חו"ג כו'. וג"ר חב"ד ואז שייך לקרותו בתוארים שנק' חכם מצד התלבשותו בחכמה וכמאמר אליהו אנת חכים פי' שמספר בענותנותו שמשפיל א"ע להתלבש בבחינת כלי החכמה עם היות שהחכמה אין ערוך אליו כלל כנ"ל. וכן משפיל א"ע להתלבש בבחינת חסד ונק' אז הגדול או חסיד וזהו שהגדולה היא ענותנותו שע"י ענוה והשפלה שהשפיל א"ע להתלבש במדת חסד אז דייקא שייך לקרותו גדול משא"כ מהו"ע מרומם מגדר זה כנ"ל.  
ואף על פי כן יש מציאות ענין התוארים הללו שבאו בתנ"ך ובדחז"ל. דהיינו על דרך מאמר רבותינו זכרונם לברכה במקום שאתה מוצא גדולתו כו' שם אתה מוצא ענותנותו שהוא יתברך משפיל את עצמו להיות מתלבש בעשר כלים דאצילות שהן בחינת [[חסד]] ו[[גבורה]] כו'. וג"ר חב"ד ואז שייך לקרותו בתוארים שנקרא חכם מצד התלבשותו בחכמה וכמאמר אליהו אנת חכים פירוש שמספר בענותנותו שמשפיל את עצמו להתלבש בבחינת כלי החכמה עם היות שהחכמה [[אין ערוך]] אליו כלל כנ"ל. וכן משפיל את עצמו להתלבש בבחינת חסד ונקרא אז הגדול או חסיד וזהו שהגדולה היא ענותנותו שעל ידי [[ענווה]] והשפלה שהשפיל את עצמו להתלבש במדת חסד אז דייקא שייך לקרותו גדול מה שאין כן מהו"ע מרומם מגדר זה כנ"ל.  


שמותיו של הקב"ה הם ה[[כלים]] של [[עשר ספירות]] של עולם ה[[אצילות]] שמתלבש בהן [[אור אין סוף]] ומתייחד עמהן בתכלית היחוד, על דרך "[[איהו וגרמוהי חד]]". היינו [[שם א"ל]] הוא בבחינת כלי ה[[חסד]]. ו[[שם אלהי"ם]] הוא בבחינת כלי הגבורה ו[[שם אדנ"י]] בבחינת מלכות.
שמותיו של [[הקב"ה]] הם ה[[כלים]] של [[עשר ספירות]] של עולם ה[[אצילות]] שמתלבש בהן [[אור אין סוף]] ומתייחד עמהן בתכלית היחוד, על דרך "[[איהו וגרמוהי חד]]". היינו [[שם א"ל]] הוא בבחינת כלי ה[[חסד]]. ו[[שם אלהי"ם]] הוא בבחינת כלי הגבורה ו[[שם אדנ"י]] בבחינת מלכות.


[[שם הוי"ה]] הוא ה[[פנימיות]] של כל השמות שהם הכלים. כי הוא בבחינת ה[[אורות]] המתלבשים בתוך ה[[כלים]]. כך בבחינת [[שם א"ל]] שהוא השם שבכלי החסד, הנה בבחינת האור הנמשך מ[[אין סוף ברוך הוא]] להתלבש בו הוא בחינת [[שם הוי"ה]]. וכן גם בבחינת [[שם אלהי"ם]] שבכלי הגבורה מתלבש בתוכו [[שם הוי"ה]] שהוא בבחינת האור המתלבש בתוך הכלים. ועל דרך זה בכל השמות שאינן נמחקין שהם בבחינת ה[[כלים]], ו[[שם הוי"ה]] הוא בבחינת ה[[אורות]] המתלבשים בהן. ולכן [[שם הוי"ה]] מצטרף עם כל השמות כמו שנאמר "ביום עשות הוי"ה אלקים ארץ ושמים", וכן "הוי"ה צבאות" וכו', מפני שבחינת [[שם הוי"ה]] הוא הממשיך את ה[[אור אין סוף]] להתלבש בשמות אלהי"ם וצבאו"ת שהם הכלים, שהוא ה[[ממוצע]] בין אורות וכלים, ולכך הוא המחבר האורות עם הכלים.
[[שם הוי"ה]] הוא ה[[פנימיות]] של כל השמות שהם הכלים. כי הוא בבחינת ה[[אורות]] המתלבשים בתוך ה[[כלים]]. כך בבחינת [[שם א"ל]] שהוא השם שבכלי החסד, הנה בבחינת האור הנמשך מ[[אין סוף ברוך הוא]] להתלבש בו הוא בחינת [[שם הוי"ה]]. וכן גם בבחינת [[שם אלהי"ם]] שבכלי הגבורה מתלבש בתוכו [[שם הוי"ה]] שהוא בבחינת האור המתלבש בתוך הכלים. ועל דרך זה בכל השמות שאינן נמחקין שהם בבחינת ה[[כלים]], ו[[שם הוי"ה]] הוא בבחינת ה[[אורות]] המתלבשים בהן. ולכן [[שם הוי"ה]] מצטרף עם כל השמות כמו שנאמר "ביום עשות הוי"ה אלקים ארץ ושמים", וכן "הוי"ה צבאות" וכו', מפני שבחינת [[שם הוי"ה]] הוא הממשיך את ה[[אור אין סוף]] להתלבש בשמות אלהי"ם וצבאו"ת שהם הכלים, שהוא ה[[ממוצע]] בין אורות וכלים, ולכך הוא המחבר האורות עם הכלים.


==שבע שמות שאינם נמחקים==
==שבעה שמות שאינם נמחקים==
על פי תורת הנגלה, ישנם שבע שמות שאינם נמחקים: שם [[הוי"ה]] שהוא שם [[אדנ"י]], שם [[א"ל]], שם [[אלו"ה]], שם [[אלהי"ם]], שם [[אהי"ה]], שם [[שד"י]], שם [[צבאו"ת]].
על פי [[תורת הנגלה]], ישנם שבעה שמות שאינם נמחקים: שם [[הוי"ה]] שהוא שם [[אדנ"י]], שם [[א"ל]], שם [[אלו"ה]], שם [[אלהי"ם]], שם [[אהי"ה]], שם [[שד"י]], שם [[צבאו"ת]].


מבואר כי בכללות, שמות אלו הם שמות של ה[[כלים]] של [[עשר ספירות]] של [[עולם האצילות]]. בפרטות מבואר כי שם [[א"ל]] קשור לספירת ה[[חסד]], כמו שנאמר "חסד אל כל היום". שם [[אלהי"ם]] קשור לספירת ה[[גבורה]], שכידוע שם [[אלהי"ם]] הוא מידת הדין לעומת שם [[הוי"ה]] שהוא מידת ה[[חסד]]. שם [[הוי"ה]] הוא בספירת ה[[תפארת]], שהיא המשכה ממקום גבוה, ששם [[הוי"ה]] הוא שמו המיוחד של הקב"ה, ועל ידיו ספירת ה[[תפארת]] מאחדת הפכים. [[שם צבאו"ת]] מכוון כנגד ספירות [[נצח והוד]]. שם [[שד"י]] מכוון כנגד ספירת ה[[יסוד]]. שם [[אדנ"י]] מכוון כנגד ספירת ה[[מלכות]].
מבואר כי בכללות שמות אלו הם שמות של ה[[כלים]] של [[עשר ספירות]] של [[עולם האצילות]]. בפרטות מבואר כי שם [[א"ל]] קשור לספירת ה[[חסד]], כמו שנאמר "חסד אל כל היום". שם [[אלהי"ם]] קשור לספירת ה[[גבורה]], שכידוע שם [[אלהי"ם]] הוא מידת הדין לעומת שם [[הוי"ה]] שהוא מידת ה[[חסד]]. שם [[הוי"ה]] הוא בספירת ה[[תפארת]], שהיא המשכה ממקום גבוה, ששם [[הוי"ה]] הוא שמו המיוחד של הקב"ה, ועל ידיו ספירת ה[[תפארת]] מאחדת הפכים. [[שם צבאו"ת]] מכוון כנגד ספירות [[נצח והוד]]. שם [[שד"י]] מכוון כנגד ספירת ה[[יסוד]]. שם [[אדנ"י]] מכוון כנגד ספירת ה[[מלכות]].


==שמות מצורפים==
==שמות מצורפים==
מצינו בתורה שמות מצורפים, שנקרא הקב"ה בצירוף של שם אחד או יותר, כגון [[הוי"ה אלהי"ם]] וכדומה. מבואר כי ענין שמות אלו הוא ששם אחד נמשך ומתגלה בשם השני. כלומר ענין שם [[הוי"ה אלהי"ם]] הוא שהארת [[אור אין סוף]] הנמשכת ומתלבשת בבחינת שם [[הוי"ה]] נמשכת ומתלבשת בשם [[אלהי"ם]], והתגלות זו היא בחינת השם [[הוי"ה אלהי"ם]].
מצינו בתורה שמות מצורפים, שנקרא [[הקב"ה]] בצירוף של שם אחד או יותר, כגון [[הוי"ה אלהי"ם]] וכדומה. מבואר כי ענין שמות אלו הוא ששם אחד נמשך ומתגלה בשם השני. כלומר ענין שם [[הוי"ה אלהי"ם]] הוא שהארת [[אור אין סוף]] הנמשכת ומתלבשת בבחינת שם [[הוי"ה]] נמשכת ומתלבשת בשם [[אלהי"ם]], והתגלות זו היא בחינת השם [[הוי"ה אלהי"ם]].


מבואר כי שלושת השמות [[א"ל שד"י]], [[א"ל הוי"ה]], ו[[א"ל אדנ"י]] הם המשכה של שם [[א"ל]], שהוא התיקון הראשון מ[[י"ג תיקוני דיקנא]] אל שלושת העולמות הנפרדים, עולמות [[בי"ע]]. שכאשר שם [[א"ל]] מאיר ונמשך אל [[עולם הבריאה]] מתלבש בשם [[שד"י]] ונקרא [[א"ל שד"י]], וכאשר מאיר ונמשך ב[[עולם היצירה]] מתלבש בשם [[הוי"ה]] ונקרא בשם [[א"ל הוי"ה]], וכאשר נמשך ומתגלה ב[[עולם העשיה]] נמשך ומתגלה בשם [[אדנ"י]] ונקרא בשם [[א"ל אדנ"י]].
מבואר כי שלושת השמות [[א"ל שד"י]], [[א"ל הוי"ה]], ו[[א"ל אדנ"י]] הם המשכה של שם [[א"ל]], שהוא התיקון הראשון מ[[י"ג תיקוני דיקנא]] אל שלושת העולמות הנפרדים, עולמות [[בי"ע]]. שכאשר שם [[א"ל]] מאיר ונמשך אל [[עולם הבריאה]] מתלבש בשם [[שד"י]] ונקרא [[א"ל שד"י]], וכאשר מאיר ונמשך ב[[עולם היצירה]] מתלבש בשם [[הוי"ה]] ונקרא בשם [[א"ל הוי"ה]], וכאשר נמשך ומתגלה ב[[עולם העשייה]] נמשך ומתגלה בשם [[אדנ"י]] ונקרא בשם [[א"ל אדנ"י]].


==שם אהי"ה==
==שם [[אהי"ה]]==
שם [[אהי"ה]] מוזכר בספר שמות "כה תאמר לבני ישראל אהיה שלחני אליכם". שם אהי"ה רומז לגלות, כי שם אהי"ה הוא מלשון "אנא זמין לאתגלאה", לעומת שם [[הוי"ה]] שמורה על הגאולה.
שם [[אהי"ה]] מוזכר בספר שמות "כה תאמר לבני ישראל אהיה שלחני אליכם". שם אהי"ה רומז לגלות, כי שם אהי"ה הוא מלשון "אנא זמין לאתגלאה", לעומת שם [[הוי"ה]] שמורה על הגאולה.


שורה 30: שורה 30:


====שם קס"א====
====שם קס"א====
[[שם קס"א]] נוצר מ[[שם אהי"ה]] במילוי יו"דים: אל"ף ה"י יו"ד ה"י.
שם קס"א נוצר משם [[אהי"ה]] במילוי יו"דים: אל"ף ה"י יו"ד ה"י.


====שם קנ"א====
====שם קנ"א====
[[שם קנ"א]] נוצר מ[[שם אהי"ה]] במילוי ה"הים: אל"ף ה"ה יו"ד ה"ה.
שם קנ"א נוצר משם [[אהי"ה]] במילוי ה"הים: אל"ף ה"ה יו"ד ה"ה.


====שם קמ"ג====
====שם קמ"ג====
[[שם קמ"ג]] נוצר מ[[שם אהי"ה]] במילוי אל"פים: אל"ף ה"א יו"ד ה"א.
שם קמ"ג נוצר משם [[אהי"ה]] במילוי אל"פים: אל"ף ה"א יו"ד ה"א.


==שם הוי"ה==
{{ערך מורחב|שם הוי"ה}}
{{להשלים}}


==מילויי שם הוי"ה==
== קישורים חיצוניים ==
לשם הוי"ה ישנם ארבעה מילויים עיקריים:
===שם ע"ב===
{{ערך מורחב|ערך=שם ע"ב}}
[[שם ע"ב]] נוצר מ[[שם הוי"ה]] במילוי יו"דים: יו"ד ה"י וי"ו ה"י. מילוי יו"דים מורה על החכמה, וזהו שארבע אותיות [[שם הוי"ה]] בצירוף זה הם במילוי יו"ד, ששם זה מורה על החכמה. בעולמות שם זה מתאים לעולם ה[[עקודים]]. שם זה ששייך לעניין ה[[חכמה]] לא שייך עניין [[שבירת הכלים]] כאמור "[[ימותו ולא בחכמה]]". שם זה הוא כנגד [[ספירת חכמה]], וכנגד [[אבא עילאה]] ב[[עולם האצילות]].
 
===שם ס"ג===
{{ערך מורחב|ערך=שם ס"ג}}
[[שם ס"ג]] נוצר מ[[שם הוי"ה]] במילוי כזה: יו"ד ה"י וא"ו ה"י. שם זה הוא גם במילוי יו"דים, מלבד הוא"ו שהוא במילוי אלפ"ים, לפי ששם זה מורה על [[ספירת הבינה]] שגם היא בתכלית ה[[ביטול]], שכן [[חכמה ובינה]] הם "[[תרין ריעין דלא מתפרשין]]". אות הוא"ו של מילוי זה הוא במילוי אלפי"ם, שכן אות וא"ו בשם ב"ן מורה על התחלת המשכת הבינה, כפי שנעשית מקור למידות, ואז היא בבחינת מציאות. וזהו שבינה דינין מתערין מינה בסופה. מת שם זה שייך לעולם ה[[נקודים]] ולעולם ה[[תוהו]], ובו הייתה [[שבירת הכלים]]. שם זה הוא כנגד [[ספירת הבינה]], וכנגד [[אמא עילאה]] ב[[עולם האצילות]].
 
===שם מ"ה===
{{ערך מורחב|ערך=שם מ"ה}}
[[שם מ"ה]] נוצר מ[[שם הוי"ה]] במילוי אל"פים: יו"ד ה"א וא"ו ה"א. שם זה הוא כנגד [[זעיר אנפין]], שכן אל"ף מורה על כללות ענין ההמשכה. שם זה הוא כנגד עולם ה[[ברודים]], וכנגד [[עולם התיקון]] וכנגד [[עולם האצילות]]. מ"ה הוא ה[[גימטריא]] של "אדם", ושם זה מורה על ה[[ביטול]] שיש באדם. שם בפרצופי [[עולם האצילות]] שם זה הוא כנגד [[זעיר אנפין]].
 
===שם ב"ן===
{{ערך מורחב|ערך=שם ב"ן}}
[[שם ב"ן]] הוא מילוי של [[שם הוי"ה]] במילוי ה"הים: יו"ד ה"ה ו"ו ה"ה. שם ב"ן הוא במלכות ולכן הוא במילוי ההי"ן, שהמילוי הוא כמו עצם האות, שזה מורה על צמצום ומיעוט האור בבחינת המלכות. שם זה הוא כנגד [[עולמות בי"ע]], העולמות שנפלו ב[[שבירת הכלים]]. ב"ן הוא ה[[גימטריא]] של "בהמה", ושם זה מורה על התוקף והכוח שיש בבהמה. שם זה הוא כנגד [[ספירת המלכות]].
 
==ראו גם==
* [http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=1&hilchos=1&perek=6&halocha=2&hilite= רמב"ם ספר מדע הלכות יסודי התורה. פרק ו' הלכה ב'] - השמות שלא נמחקין.
* [http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=1&hilchos=1&perek=6&halocha=2&hilite= רמב"ם ספר מדע הלכות יסודי התורה. פרק ו' הלכה ב'] - השמות שלא נמחקין.


[[קטגוריה:שמות ה']]
[[קטגוריה:שמות ה']]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־10:13, 11 בפברואר 2024

שמותיו של הקב"ה
7 שמות שאינם נמחקים
הוי"ה · אדנ"י · א"ל · אלהי"ם · אלו"ה · צבאו"ת · שד"י
מילויים לשם הוי"ה
שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן
שמות נוספים
אהי"ה · שם מ"ב · שם ע"ב (ע"ב תיבות) · א"ל אדנ"י · א"ל הוי"ה · א"ל שד"י · אגל"א · י"ה
כינויים
אלופו של עולם · הקב"ה · ה' אחד · עצמות ומהות · קדמון · אדון · אדם העליון · לא אדם · מלך מלכי המלכים · אויבערשטער · שלום

שמותיו של הקב"ה הם שמותיו בהם נתכנה בתורה ובדברי חז"ל. מבואר כי הקב"ה עצמו נעלה מכל שם, שהוא פשוט בתכלית הפשיטות. אלא שכאשר מתגלה הקב"ה במידה מסויימת, אזי נקרא הוא בשם זה.

שם הוי"ה הוא שמו המיוחד של הקב"ה, שכך הוא נקרא בהתגלותו כמחיה ומהווה העולמות, ולא במידה פרטית מסויימת. בנוסף לשם הוי"ה, ישנם שבעה שמות שאינם נמחקים. בקבלה מבואר כי שמות אלו הם שמות הכלים של עשר ספירות של עולם האצילות.

ענין השמות[עריכה | עריכת קוד מקור]

הקב"ה הוא פשוט בתכלית הפשיטות, ולא שייך כלל במהותו ועצמותו התוארים שכינו לו בתורה, החכמה שהיא המעלה הראשונה אצל הנבראים נחשבת השפלה גשמית לגביו, וודאי ששאר בחינות המידות, וכמאמר "לאו מכל אלין מדות איהו כלל".

ואף על פי כן יש מציאות ענין התוארים הללו שבאו בתנ"ך ובדחז"ל. דהיינו על דרך מאמר רבותינו זכרונם לברכה במקום שאתה מוצא גדולתו כו' שם אתה מוצא ענותנותו שהוא יתברך משפיל את עצמו להיות מתלבש בעשר כלים דאצילות שהן בחינת חסד וגבורה כו'. וג"ר חב"ד ואז שייך לקרותו בתוארים שנקרא חכם מצד התלבשותו בחכמה וכמאמר אליהו אנת חכים פירוש שמספר בענותנותו שמשפיל את עצמו להתלבש בבחינת כלי החכמה עם היות שהחכמה אין ערוך אליו כלל כנ"ל. וכן משפיל את עצמו להתלבש בבחינת חסד ונקרא אז הגדול או חסיד וזהו שהגדולה היא ענותנותו שעל ידי ענווה והשפלה שהשפיל את עצמו להתלבש במדת חסד אז דייקא שייך לקרותו גדול מה שאין כן מהו"ע מרומם מגדר זה כנ"ל.

שמותיו של הקב"ה הם הכלים של עשר ספירות של עולם האצילות שמתלבש בהן אור אין סוף ומתייחד עמהן בתכלית היחוד, על דרך "איהו וגרמוהי חד". היינו שם א"ל הוא בבחינת כלי החסד. ושם אלהי"ם הוא בבחינת כלי הגבורה ושם אדנ"י בבחינת מלכות.

שם הוי"ה הוא הפנימיות של כל השמות שהם הכלים. כי הוא בבחינת האורות המתלבשים בתוך הכלים. כך בבחינת שם א"ל שהוא השם שבכלי החסד, הנה בבחינת האור הנמשך מאין סוף ברוך הוא להתלבש בו הוא בחינת שם הוי"ה. וכן גם בבחינת שם אלהי"ם שבכלי הגבורה מתלבש בתוכו שם הוי"ה שהוא בבחינת האור המתלבש בתוך הכלים. ועל דרך זה בכל השמות שאינן נמחקין שהם בבחינת הכלים, ושם הוי"ה הוא בבחינת האורות המתלבשים בהן. ולכן שם הוי"ה מצטרף עם כל השמות כמו שנאמר "ביום עשות הוי"ה אלקים ארץ ושמים", וכן "הוי"ה צבאות" וכו', מפני שבחינת שם הוי"ה הוא הממשיך את האור אין סוף להתלבש בשמות אלהי"ם וצבאו"ת שהם הכלים, שהוא הממוצע בין אורות וכלים, ולכך הוא המחבר האורות עם הכלים.

שבעה שמות שאינם נמחקים[עריכה | עריכת קוד מקור]

על פי תורת הנגלה, ישנם שבעה שמות שאינם נמחקים: שם הוי"ה שהוא שם אדנ"י, שם א"ל, שם אלו"ה, שם אלהי"ם, שם אהי"ה, שם שד"י, שם צבאו"ת.

מבואר כי בכללות שמות אלו הם שמות של הכלים של עשר ספירות של עולם האצילות. בפרטות מבואר כי שם א"ל קשור לספירת החסד, כמו שנאמר "חסד אל כל היום". שם אלהי"ם קשור לספירת הגבורה, שכידוע שם אלהי"ם הוא מידת הדין לעומת שם הוי"ה שהוא מידת החסד. שם הוי"ה הוא בספירת התפארת, שהיא המשכה ממקום גבוה, ששם הוי"ה הוא שמו המיוחד של הקב"ה, ועל ידיו ספירת התפארת מאחדת הפכים. שם צבאו"ת מכוון כנגד ספירות נצח והוד. שם שד"י מכוון כנגד ספירת היסוד. שם אדנ"י מכוון כנגד ספירת המלכות.

שמות מצורפים[עריכה | עריכת קוד מקור]

מצינו בתורה שמות מצורפים, שנקרא הקב"ה בצירוף של שם אחד או יותר, כגון הוי"ה אלהי"ם וכדומה. מבואר כי ענין שמות אלו הוא ששם אחד נמשך ומתגלה בשם השני. כלומר ענין שם הוי"ה אלהי"ם הוא שהארת אור אין סוף הנמשכת ומתלבשת בבחינת שם הוי"ה נמשכת ומתלבשת בשם אלהי"ם, והתגלות זו היא בחינת השם הוי"ה אלהי"ם.

מבואר כי שלושת השמות א"ל שד"י, א"ל הוי"ה, וא"ל אדנ"י הם המשכה של שם א"ל, שהוא התיקון הראשון מי"ג תיקוני דיקנא אל שלושת העולמות הנפרדים, עולמות בי"ע. שכאשר שם א"ל מאיר ונמשך אל עולם הבריאה מתלבש בשם שד"י ונקרא א"ל שד"י, וכאשר מאיר ונמשך בעולם היצירה מתלבש בשם הוי"ה ונקרא בשם א"ל הוי"ה, וכאשר נמשך ומתגלה בעולם העשייה נמשך ומתגלה בשם אדנ"י ונקרא בשם א"ל אדנ"י.

שם אהי"ה[עריכה | עריכת קוד מקור]

שם אהי"ה מוזכר בספר שמות "כה תאמר לבני ישראל אהיה שלחני אליכם". שם אהי"ה רומז לגלות, כי שם אהי"ה הוא מלשון "אנא זמין לאתגלאה", לעומת שם הוי"ה שמורה על הגאולה.

מלויי שם אהי"ה[עריכה | עריכת קוד מקור]

לשם אהי"ה ישנם שלושה מילויים:

שם קס"א[עריכה | עריכת קוד מקור]

שם קס"א נוצר משם אהי"ה במילוי יו"דים: אל"ף ה"י יו"ד ה"י.

שם קנ"א[עריכה | עריכת קוד מקור]

שם קנ"א נוצר משם אהי"ה במילוי ה"הים: אל"ף ה"ה יו"ד ה"ה.

שם קמ"ג[עריכה | עריכת קוד מקור]

שם קמ"ג נוצר משם אהי"ה במילוי אל"פים: אל"ף ה"א יו"ד ה"א.

שם הוי"ה[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – שם הוי"ה
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]