הקהל לפי סדר השנים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "אדמו"ר שליט"א" ב־"הרבי")
תגית: הפניה חדשה
 
(63 גרסאות ביניים של 24 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה|}}
#הפניה [[שנת הקהל#במשך השנים]]
'''שנת הקהל''' זהו שמה של השנה המיוחדת החלה בכל מוצאי שביעית - מיד לאחרי שנת השמיטה.
 
=="הקהל"==
בכמה מקומות מתעכב [[הרבי]] על השם שניתן לשנה זו, בכך שלמרות ש[[מצות הקהל]] בזמן ש[[בית המקדש]] היה קיים, חיובה הוא רק ב"[[יום הקהל]]" - ב[[מוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות]], נקראת השנה כולה "שנת הקהל".
 
הסיבה שעומדת מאוחרי שם זה היא, שלמרות המגבלה של מצות הקהל ב"זמן" (מוצאי שביעית) ו"מקום" (בית המקדש) - הרי שעצם המצוה ומהותה הוא בכל משך ימי השנה, "שנת הקהל", כמו שכתוב בתורה: "ליראה את השם תמיד כל הימים". היינו, שתכליתה של מצות הקהל הוא "חיזוק דת האמת" בכל הימים שלאחרי [[מעמד הקהל]], בכל השנה כולה, ולכן היא נקראת בשם מיוחד זה.
 
ב[[חול המועד]] של [[חג הסוכות]] שנת [[תשמ"א]] החל [[הרבי]] ל[[התוועדות|התוועד]] בכל לילה ולילה מלילות חול המועד בעקבות שנת הקהל. באותם התוועדויות החל [[הרבי]] את ה'[[קאָך]]' הגדול מעניין הקהל.
 
==מבצע הקהל==
{{ערך מורחב|ערך=מבצע הקהל}}
ב[[י"ג תשרי תשמ"ח]], ב[[שיחה]] מיוחדת שנשא ב-[[770]], הכריז הרבי על "מבצע הקהל" שענינו, תפקידו ומטרתו לכנס יהודים יחד ושיתחזקו ליראה את השם תמיד כל הימים, ופירט את כל השלבים הכרוכים במבצע זה.
 
לשיחה זו קדמו שיחות ו[[אגרות קודש|מכתבים]] בנושא "[[הקהל]]" לפני תחילת השנה החדשה ובימים הראשונים של השנה, כמו בשנים הקודמות לה. אולם, בשיחת י"ג תשרי מיקד הרבי את פרטי המצוה כפי שהיא מוטלת על כל אחד ואחד בימינו, והורה הוראות מעשיות לקיום מצות הקהל במסגרת המבצע החדש - "מבצע הקהל": על ידי ה[[רישום להקהל|רישום]] ל[[מרכז הקהל|מפעל הקהל]], והתמנות [[אחראי הקהל|אחראי]] מיוחד לרכז את כל פעולות ו[[כינוס הקהל|כינוסי הקהל]] במשך השנה, שיביאו לקבלת [[החלטות טובות בשנת הקהל|החלטות טובות]] והתחזקות ביראת השם תמיד כל הימים.
 
בימים שלאחר מכן - ימי חג הסוכות ו[[חול המועד סוכות תשמ"ח|חול המועד סוכות]] - חיזק והרחיב הרבי עוד פרטים במבצע, ובשיחות התורניות דיבר על גדרי המצוה בימינו כפי שנלמדים מפרטי המצוה בזמן שבית המקדש היה קיים, תוך שהוא משליך את הלימוד מהם למעשה בפועל - ומוסיף עוד פרטים ב"מבצע הקהל". בהתוועדויות השבת במשך כל שנת תשמ"ח, [[הקהל ומועדי השנה|קישר]] הרבי את ענייני הפרשה והזמן לנושא המיוחד של השנה - "הקהל", וכמעט בכל שבת ומועד הזכיר הרבי את מצות "הקהל" ואת הפעולות בענייני "הקהל". כתוצאה מהזכרת ענין זה בכל הזדמנות, הורחבו פעולות הקהל בכל מקום ומקום.
 
לאחר השיחה של הרבי בי"ג תשרי - קמו מטות הקהל בכל רחבי העולם. ב[[קראון הייטס]] פעל המטה תחת [[צעירי אגודת חב"ד]] בראשות ר' [[דוד רסקין]]. בארץ הקודש נוסד מטה הקהל שריכז את כל פעולות ה"הקהל" ברחבי הארץ. המטה היה תחת [[צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש]] ובראשה עמד ר' [[חיים לוי יצחק גינזבורג]].
 
==שנות הקהל בימינו==
[[תמונה:עצרת.jpg|left|thumb|250px|כינוס הקהל [[תשנ"ה]]]]
מכך נגזרת העובדה כי [[מבצע הקהל]] נמשך על ימי השנה ולא מצטמצם ל"הקהל" בתחילת השנה, משום שגוף המצוה הוא חיזוק דת האמת, וזה שייך בכל השנה כולה ובשנים שלאחרי זה.
*שנת [[תרצ"ב]] - [[אדמו"ר הריי"צ]] אמר מספר שיחות בענייני [[הקהל]] (שנדפסו ב[[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)]]). [[הרבי]] ו[[רבי לוי יצחק|אביו]] התכתבו אז מעט בענייני הקהל. בהתוועדות שמחת בית השואבה תרצ"ב דיבר הרבי רבות בענייני הקהל, וביארם בארוכה{{הערה|נדפס ב[[רשימות]] חו' ז'.}}
*שנת [[תש"ו]] - התקיים [[הקהל]] ב[[תורה]] כאשר [[הרבי]] הקהיל עשרות עניינים בארבעת חלקי הפרד"ס ל[[הגדה של פסח עם ליקוטי טעמים ומנהגים]]. היה זה גם הספר הראשון שהוציא הרבי תחת שמו.
*שנת [[תשי"ג]] - ב[[חג הסוכות]] שילב הרבי בשיחות החג מענייני [[הקהל]] התורניים. בשיחות אלו, כמו בשיחות של תש"כ - נמצאים השורשים והיסודות עליהם נבנו יותר מאוחר ה"ליקוטים" העוסקים בגדר [[מצות הקהל]].
*שנת [[תשכ"ז]] - [[הרבי]] עורר על [[מבצע תפילין]] והוסיף שצריך להיות תוך הדגשה על ענין ה[[הקהל בנפש האדם]]. כמו כן עורר על הנחת [[תפילין]] ב[[כותל המערבי]] ב[[ירושלים]] שיוצר גם עניין של הקהל.
*שנת [[תשל"ג]] - [[הרבי]] עורר לארגן כינוסי [[הקהל]] של ילדים ב[[כותל המערבי]] לזכות עם ישראל.
*שנת [[תשמ"א]] - [[תשמ"א]] היתה שנה שבה הדגיש [[הרבי]] פעמים רבות את נושא ה"הקהל". ב[[שלשלת היחס]] ב"[[היום יום]]" מובא על שנה זו "מעורר שהשנה היא שנת הקהל את העם, האנשים והנשים והטף". במעמד "ברכת החמה" בחצר 770, אמר אדמו"ר שליט"א שיחה מיוחדת המקשרת את ברכת החמה עם מצות "הקהל" בכך שלמעמד הנדיר התאספו אנשים, נשים וטף לברכה שמהותה ותוכנה הוא יראת השם.
*שנת [[תשמ"ח]] - תשמ"ח היתה השנה שבה קיבלה [[מצות הקהל בימינו]] תנופה מיוחדת לאור הכרזת [[הרבי]] על [[מבצע הקהל]].
*שנת [[תשנ"ה]] - היות שהיה זה לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], התאספו חסידי [[חב"ד]] ב"הקהל" סביב הנקודה שנותרה - קבלת פני משיח צדקנו בהכרזת "{{יחי}}" מעומק הלב והתחזקות בכל מבצעי אדמו"ר שליט"א, ובמיוחד ב"מבצע הקהל" שנוגע לשנה זו. ביום ב' ניסן, התקיים כינוס "הקהל" בסינרמה, [[תל אביב]] בארגון [[מטה משיח באה"ק]]. ביום כ"ח ניסן, התקיים כינוס הקהל בככר מלכי ישראל, תל אביב בארגון [[האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימה]].
*שנת [[תשס"ב]] - יצא לאור בפעם הראשונה ה[[תוכן ומפתח בענייני הקהל]] ע"י [[ועד חיילי בית דוד (770)]].
*שנת [[תשס"ט]] - יצאו לאור; [[תוכן ומפתח בענייני הקהל]], [[סוגיות בענייני הקהל]] והליקוט [[קהל גדול (ספר)|קהל גדול]]. ביום ז' שבט, התקיים "[[כינוס הקהל]] ארצי" בהיכל התרבות ב[[תל אביב]], על ידי "[[האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימה]]". ביום [[י"א ניסן]], התקיים אירוע הקהל בפארק הירקון ב[[תל אביב]] על ידי ארגון [[מטה משיח בארץ הקודש]] ובחו"ל התקיים כינוס באולם 'ברוקלין קולג' שב[[ניו יורק]].
 
==איחול הקהל==
ב[[יחידות כללית]] לאורחים ב[[770]], בסוף [[תשרי]] של [[שנת הקהל תשמ"ח]] איחל הרבי לכל אחד ואחד '''דו זאלסט טאן אין הקהל (תתעסק בהקהל)'''.
 
ייחודיותה של שנת הקהל מתבטא בחיי היום יום של היהודי, עד כדי כך שהאיחולים של יהודי לחבירו הינם בענייני הקהל, וכאשר אדם נפגש עם חברו - עליו לברכו ב'''ברכה להצלחה בהקהל''' עוד לפני ברכת שלום / חג שמח{{מקור}}. תוכן הברכה - שתהא לו הצלחה רבה בפעולות הקהל שהוא מארגן לאנשים נשים וטף - [[כל אחד מלך|והיות שהוא מלך עליהם]] - הצלחה רבה במלכותו ובפעולתו לחזק ולעורר את היהודים להוספה ביראת השם באופן של "תמיד כל הימים".
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:הקהל]]

גרסה אחרונה מ־10:30, 11 באוקטובר 2022