ט"ו במנחם אב: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(49 גרסאות ביניים של 19 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{חודש אב}}
{{חודש אב}}
'''ט"ו באב''' הוא היום החמישה עשר ב[[חודש מנחם אב]] והוא יום שמחה שהשתווה ל[[יום כיפור]] - "לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב ויום הכיפורים"<REF>[[תענית]] כו ע"ב.</REF>. ב[[גמרא]]<REF>[[בבא בתרא]] דף קכ"א ע"ב.</REF> נאמר שמיום זה והלאה, "דמוסיף - יוסיף" - מי שמוסיף בלימוד התורה מוסיפים לו על חייו. בשנת [[תש"נ]] עורר הרבי לפרסם הוראת חז"ל זו.<REF>[[שלשלת היחס]] עמ' 35.</REF>
'''ט"ו באב''' הוא היום החמישה עשר ב[[חודש מנחם אב]] והוא יום שמחה שהשתווה ל[[יום כיפור]] "לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב ויום הכיפורים"{{הערה|1=[[תענית]] כו ע"ב.}}. ב[[גמרא]]{{הערה|1=[[בבא בתרא]] דף קכ"א ע"ב.}} נאמר שמיום זה והלאה, "דמוסיף יוסיף" מי שמוסיף בלימוד התורה מוסיפים לו על חייו. בשנת [[תש"נ]] עורר הרבי לפרסם הוראת חז"ל זו{{הערה|1=[[שלשלת היחס]] עמ' 35.}}. הרבי אמר "מנהג ישראל שמחמישה-עשר-באב ואילך, מברכים איש את רעהו בברכת "כתיבה וחתימה (וגמר חתימה) טובה"{{הערה|ספר-השיחות תנש"א ח"ב עמ' 770. וכן כתב בעל ה[[מנחת אלעזר]] ממונקאטש בספרו שער יששכר מאמר יום תבר מגל אות א': ביום ט"ו באב תחילת התנוצצות ראש השנה. ודורשי רשומות אמרו ש'''חמשה עשר באב''' בגימטריא '''כתיבה וחתימה טובה'''. ובשם המגיד מטריסק שקיבל מזקנו המאור עינים שקיבל מהבעל שם טוב שקיבל מרבו אחיה השילוני, שמט"ו באב עד ראש השנה – כמה פעמים שאחד מברך לחברו בכתיבה וחתימה טובה, כשיגיע ימי ראש השנה – במספר הזה יהיו לו אז מליצים טובים בשמים שילמדו עליו זכות (קובץ הבאר – נדפס תרפ"ג), בנוסף, פעם אחת עבר ר' [[זלמן לייב אסטולין]] לפני הרבי בחלוקת דולרים וציין בפני הרבי שגם ר' [[לוי יצחק מברדיטשוב]] אמר כך.}}.
 


==אירועים ביהדות==
==אירועים ביהדות==
*"יום שבירת המגלים" - בתקופת [[בית המקדש]] היו פוסקים ביום זה מלכרות עצים לבית המקדש, מכיוון שהעצים כבר לא היו יבשים. היה זה יום שמחה וצויין על ידי שבירת המגלים.
*"יום שבירת המגלים" בתקופת [[בית המקדש]] היו פוסקים ביום זה מלכרות עצים לבית המקדש, מכיוון שהעצים כבר לא היו יבשים. היה זה יום שמחה וצויין על ידי שבירת המגלים.
*בימי קדם היה זה יום שבנות ישראל יצאו לחולל בכרמים.
*בימי קדם היה זה יום שבנות ישראל יצאו לחולל בכרמים.
*ב'תפ"ז - [[דור המדבר]] שחטא בחטא ה[[מרגלים]] פסק מלמות.
*ב'תפ"ז [[דור המדבר]] שחטא בחטא ה[[מרגלים]] פסק מלמות.
*ב'תפח - חזרה דיבור ה' להתייחד עם [[משה רבינו]].
*ב'תפח חזרה דיבור ה' להתייחד עם [[משה רבינו]].
*ב'תק"ג - בוטל האיסור על נישואין בין השבטים ב[[עם ישראל]].
*ב'תק"ג בוטל האיסור על [[נישואין]] בין השבטים ב[[עם ישראל]].
*ב'תקל"ג - [[שבט בנימין]] הותר לבוא בקהל, לאחר פרשת "פילגש בגבעה".
*ב'תקל"ג [[שבט בנימין]] הותר לבוא בקהל, לאחר פרשת [[פילגש בגבעה]].
*ג'קפ"ז - הוסרו המחסומים שהציב ירבעם בן נבט בדרך לעולם ב[[שלושת הרגלים]] ל[[בית המקדש]] ב[[ירושלים]], על ידי המלך מבית ישראל הושע בן אלה.
*ג'קפ"ז הוסרו המחסומים שהציב ירבעם בן נבט בדרך לעולם ב[[שלושת הרגלים]] ל[[בית המקדש]] ב[[ירושלים]], על ידי המלך מבית ישראל הושע בן אלה.
*ג'תתק"ח - מתי ביתר הובאו לקבורה, חמש עשרה שנה לאחר שנרצחו ב[[ט' במנחם אב]].
*ג'תתק"ח מתי ביתר הובאו לקבורה, חמש עשרה שנה לאחר שנרצחו ב[[ט' במנחם אב]].
*שמ"ח - רבי שמעון בן לביא מפאס, [[מרוקו]] ורב בטריפולי, לוב. מחבר השיר 'בר יוחאי נמשחת אשריך', נפטר.
*שמ"ח רבי [[שמעון בן לביא]] מפאס, [[מרוקו]] ורב בטריפולי, לוב. מחבר השיר 'בר יוחאי נמשחת אשריך', נפטר.
*[[תקמ"ב]] - הרב עמרם בן דיוואן, מחכמי חברון ו[[שד"ר]], נפטר.
*[[תקמ"ב]] הרב עמרם בן דיוואן, מחכמי [[חברון]] ו[[שד"ר]], נפטר.
*[[תרל"ג]] - רבי [[אשר פרלוב]] מ[[קרלין]], נפטר.
*[[תרל"ג]] רבי [[אשר פרלוב]] מ[[קרלין]], נפטר.
*[[תרל"ח]] - רבי יעקב ליינר מ[[איזביצא]], מחבר ספר 'בית יעקב', נפטר.
*[[תרל"ח]] רבי יעקב ליינר מ[[ראדזין]], מחבר ספר 'בית יעקב', נפטר.
*[[תרע"ח]] - רבי צבי הירש הלברשטאם מרודניק – [[צאנז]], נפטר.
*[[תרע"ח]] רבי צבי הירש הלברשטאם מרודניק – [[צאנז]], נפטר.
*[[תש"ג]] - מרד יהודי גטו ביאליסטוק ב[[שואה]].
*[[תש"ג]] מרד יהודי גטו ביאליסטוק ב[[שואה]].
*[[תשנ"ב]] - רבי בן ציון ידלר, המגיד הירושלמי, נפטר.
*[[תשנ"ב]] רבי בן ציון ידלר, המגיד הירושלמי, נפטר.


==[[ימי חב"ד]]==
==ימי חב"ד==
*[[תקפ"ו]] - מרת [[חיה שרה (בת אדמו"ר האמצעי)|חיה שרה]], בת [[אדמו"ר האמצעי]], נישאה לרב [[אהרן אלכסנדרוב (חתן אדמו"ר האמצעי)|אהרן אלכסנדרוב]] משקלוב.
===אירועים===
*[[תקפ"ו]] מרת [[חיה שרה אלכסנדרוב זסלבסקי]], בת [[אדמו"ר האמצעי]], נישאה לרב [[אהרן אלכסנדרוב (חתן אדמו"ר האמצעי)|אהרן אלכסנדרוב]] משקלוב.
*[[תש"ו]] – רכבת משא ("עשאלון") ועליה קבוצה של מאות חסידים יצאה מ[[ברית המועצות]] במסגרת הבריחה הגדולה [[יציאת רוסיה תש"ו]].
*[[תש"ל]] – החל מבצע עידוד לחיילי [[צה"ל]] עם סיום [[מלחמת ההתשה]] על ידי ר' [[טוביה פלס]] בהוראת הרבי.
*[[תשמ"ו]] – בעקבות התוועדות הרבי נוסד [[ועד מימוש הוראות כ"ק אדמו"ר שליט"א]].


===נולדו===
===[[יום הולדת|נולדו]]===
*[[תרמ"ה]] - הרב [[ישראל לוין]] (ר' ישראל נעוולער) ש[[מסירות נפש|מסר נפשו]] על [[הפצת יהדות]] ב[[רוסיה הסובייטית]].
*[[תרמ"ה]] הרב [[ישראל לוין]] (ר' ישראל נעוולער) ש[[מסירות נפש|מסר נפשו]] על [[הפצת יהדות]] ב[[רוסיה הסובייטית]].
*[[תרצ"ט]] - הצייר החסידי ר' [[ברוך נחשון]].  
*[[תרצ"ג]] – הרב [[שלום פלדמן]], מנהל בית הספר ל[[דפוס יד החמשה]] ב[[כפר חב"ד]], [[משכיל (חסידות)|משכיל]] בתורת החסידות, [[משפיע]] ו[[בעל שמועה]].
*[[תש"ט]] - הרב [[שלמה זלמן לבקיבקר]], מראשי ישיבת [[חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת]].
*[[תרצ"ט]] הצייר החסידי הרב [[ברוך נחשון]].  
*[[תשל"ג]] - הסופר החב"די ר' [[זושא וולף]] מנהל סניף [[jem]] ב[[ארץ הקודש]] ועורך הסדרה [[ימי תמימים]].
*[[תש"ט]] הרב [[שלמה זלמן לבקיבקר]], מראשי ישיבת [[חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת]].
*[[תשל"ג]] הסופר החב"די הרב [[זושא וולף]] מנהל סניף [[jem]] ב[[ארץ הקודש]] ועורך הסדרה [[ימי תמימים]].
*[[תשל"ט]] - הרב [[שאול יונתן וינגורט]]  'שליח תורה' ב[[בית הכנסת]] בית מנחם שערי חסד בשכונת רחביה, ובעל שיטת "פני המנורה" ללימוד [[גמרא]]. בעבר נשא בראשות הישיבות תום ודעת ושבות ישראל.


===נפטרו===
===[[פטירה|נפטרו]]===
*[[תש"נ]] - הרב [[יעקב יהודה הכט]] - מייסד '[[מחנה אמונה]]', מנחה כינוסי הילדים המיתולוגי בנוכחות [[הרבי]], ומנכ"ל ארגון [[של"ה]].
*[[תש"נ]] הרב [[יעקב יהודה הכט]] מייסד '[[מחנה אמונה]]', מנחה כינוסי הילדים הידוע בנוכחות [[הרבי]], ומנכ"ל ארגון [[של"ה]].


==מבט החסידות==
==מבט החסידות==
ב[[חסידות]] מבואר<REF>ספר המאמרים מלוקט ח"ד עמ' שמד ואילך, מאמר ט"ו באב תשל"ה ועוד.</REF> שעיקר ענינו של היום הוא מצד עצמו ולא מצד הענינים שקרו בו, וכל זה שענינים אלו קרו ביום זה, הוא בגלל מעלתו של היום.
ב[[חסידות]] מבואר{{הערה|1=ספר המאמרים מלוקט חלק ד' עמ' שמד ואילך, מאמר ט"ו באב [[תשל"ה]] ועוד.}} שעיקר ענינו של היום הוא מצד עצמו ולא מצד הענינים שקרו בו, וכל זה שענינים אלו קרו ביום זה, הוא בגלל מעלתו של היום.
 
ומעלתו של יום זה הוא שביום זה "קיימא סיהרא באשלמותא" (נמצאת הלבנה בשלמותה), והלבנה מבטאת את מלכותו של [[הקב"ה]], שבשעה שמלכותו של [[הקב"ה]] בשלימות הגילוי, גם הלבנה נראית בשלימות, וגילוי זה הוא ב[[ישראל]] ולכן מידת ה[[מלכות]] נקראת גם "כנסת ישראל" ("שכונס כל [[נשמה|נשמות]] ישראל"), כי היא מקור [[נשמה|נשמות]] ישראל.


ומעלתו של יום זה הוא שביום זה "קיימא סיהרא באשלמותא" (נמצאת הלבנה בשלמותה), והלבנה מבטאת את מלכותו של [[הקב"ה]], שבשעה שמלכותו של [[הקב"ה]] בשלימות הגילוי, גם הלבנה נראית בשלימות, וגילוי זה הוא ב[[ישראל]] ולכן מידת ה[[מלכות]] נקראת גם "כנסת ישראל" ("שכונס כל נשמות ישראל"), כי היא מקור נשמות ישראל.
והמעלה שביום ט"ו בחודש זה, על ט"ו שבחודש אחר הוא ששלימות זו של מלכותו של [[הקב"ה]] בחודש זה, באה לאחר החיסרון של [[תשעה באב]], שב[[תשעה באב]] היה העלם מלכותו של [[הקב"ה]] עד כדי כך שיכל להיות שריפת [[בית המקדש]] ועד שטיטוס חשב ש"הרג את עצמו" ח"ו{{הערה|1=[[גיטין]] נו ע"ב.}}, שזה היה מצד העלם מלכותו של [[הקב"ה]] ולאחר מכן בט"ו באב נעשה שלימות של מלכותו של [[הקב"ה]] ושלימות שלאחר חיסרון היא שלימות גדולה יותר.


והמעלה שביום טבחודש זה, על ט"ו שבחודש אחר הוא ששלימות זו של מלכותו של [[הקב"ה]] בחודש זה, באה לאחר החיסרון של [[תשעה באב]], שבתשעה באב היה העלם מלכותו של [[הקב"ה]] עד כדי כך שיכל להיות שריפת [[בית המקדש]] ועד שטיטוס חשב ש"הרג את עצמו" ח<REF>[[גיטין]] נו ע"ב.</REF>, שזה היה מצד העלם מלכותו של [[הקב]] ולאחר מכן בט"ו באב נעשה שלימות של מלכותו של [[הקב"ה]] ושלימות שלאחר חיסרון היא שלימות גדולה יותר.
בטבאב מתגלה בחינת [[אריך אנפין]] ו[[עתיק יומין]] – על ידי [[ה' חסדים|חמשת החסדים שלהם]] – כיוון שבטבאב ישנו מעין הגילוי דלעתיד לבוא – וה' החסדים נמשכים ל[[נוקבא]], ומשם אלינו{{הערה|דלא היו תשמ"ז.}}.


בט"ו באב מתגלה בחינת [[אריך אנפין]] ו[[עתיק יומין]] - ע"י [[ה' חסדים|חמשת החסדים שלהם]] - כיוון שבט"ו באב ישנו מעין הגילוי דלעתיד לבוא - וה' החסדים נמשכים ל[[נוקבא]], ומשם אלינו{{הערה|ד"ה לא היו תשמ"ז.}}.
==שם התאריך==
הרבי נמנע בדרך כלל מלומר "טוּ במנחם אב", והעדיף את הלשון "חמשה עשר במנחם אב"{{הערה|כאשר הרב [[שלמה זלמן לבקיבקר]] נכנס לרבי ליחידות קודם יום ההולדת שלו ואמר שיום ההולדת תהיה בט"ו באב והרבי שאל אותו שוב ושוב מתי היום הולדת עד שתיקן את עצמו ואמר: "חמשה עשר במנחם אב", ולטענתו אינו יודע האם הרבי תיקן אותו בגלל שלא אמר "חמשה עשר" או בגלל שלא אמר "מנחם אב".}}.


==קישורים חיצונים==
==לקריאה נוספת==
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=145 ט"ו באב, הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] - {{חב}}
*'''לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב''', [[כתבי יד קודש]] במדור 'מבית המלכות', שבועון כפר חב"ד גליון 1870 עמוד 16
*[http://chabad.co.il/newvideo/video.php?id=426 היציאה מתשעה באב לט"ו באב - שיעור מאת] הרב [[זלמן נוטיק]]{{וידאו}} - {{אינפו}}


==קישורים חיצוניים==
*[https://www.mafteiach.app/likkutei_sichos/by_moad/15_av לקוטי שיחות מועדים - ט"ו באב] {{מפתח}}
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=145 ט"ו באב, הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] – {{חב"ד בישראל}}
*[http://chabad.co.il/newvideo/video.php?id=426 היציאה מתשעה באב לט"ו באב – שיעור מאת] הרב [[זלמן נוטיק]]{{וידאו}} – {{אינפו}}
*[https://www.hageula.com/israel_hags/15_av/23574.htm ט"ו באב: "כתיבה וחתימה טובה, לשנה טובה ומתוקה"] באתר {{הגאולה}}
*[https://www.hageula.com/israel_hags/15_av/23572.htm זה קרה בט"ו באב] באתר {{הגאולה}}
*{{קישור חבד און ליין|98888|אהבה גדולה: כיצד הפך ט"ו באב ליום טוב הגדול ביותר?||י"ב אב תשע"ו}}
*מנדי קמינקר, '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/713306 שש המאורעות שארעו בט"ו באב]''' {{בית חבד}}
*'''[https://col.org.il/news/132665 חמשה עשר באב: מה קרה ביום הזה? ומה הקשר לברכת המזון?]''' {{COL}}
*'''[https://col.org.il/news/132586 ימים טובים לישראל: מה לומדים מהסמיכות של ט"ו באב לט' באב]''' {{COL}}{{וידאו}}
*הרב יוסף יצחק עמאר, '''[https://chabadpedia.co.il/images/c/c3/%D7%A2%D7%9E%D7%90%D7%A8_%D7%97%D7%9E%D7%A9%D7%94_%D7%A2%D7%A9%D7%A8_%D7%91%D7%90%D7%91_%D7%95%D7%90%D7%AA%D7%97%D7%A0%D7%9F.pdf סקירה: חמשה עשר באב אצל הרבי לאורך השנים]''' (סקירה משנת תשפ"ג)
{{בין המיצרים}}
{{חגים וזמנים}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{להיום יום|ט"ו|מנחם אב}}
{{להיום יום|ט"ו|מנחם אב}}
{{חגים ומועדים}}
[[קטגוריה:ימי חב"ד|כ יה]]
[[קטגוריה:ימי חב"ד - חודש מנחם אב|ב יה]]
[[קטגוריה:ימי חב"ד - חודש מנחם אב|ב יה]]
[[קטגוריה:חגים וזמנים]]

גרסה אחרונה מ־15:50, 29 בספטמבר 2024

<< >> חודש מנחם אב

א ב ג ד ה ו ז ח ט י
יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ
כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל

תשרי · חשוון · כסלו · טבת · שבט · אדר
ניסן · אייר · סיוון · תמוז · מנחם אב · אלול

ט"ו באב הוא היום החמישה עשר בחודש מנחם אב והוא יום שמחה שהשתווה ליום כיפור – "לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב ויום הכיפורים"[1]. בגמרא[2] נאמר שמיום זה והלאה, "דמוסיף – יוסיף" – מי שמוסיף בלימוד התורה מוסיפים לו על חייו. בשנת תש"נ עורר הרבי לפרסם הוראת חז"ל זו[3]. הרבי אמר "מנהג ישראל שמחמישה-עשר-באב ואילך, מברכים איש את רעהו בברכת "כתיבה וחתימה (וגמר חתימה) טובה"[4].

אירועים ביהדות[עריכה | עריכת קוד מקור]

ימי חב"ד[עריכה | עריכת קוד מקור]

אירועים[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולדו[עריכה | עריכת קוד מקור]

נפטרו[עריכה | עריכת קוד מקור]

מבט החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בחסידות מבואר[5] שעיקר ענינו של היום הוא מצד עצמו ולא מצד הענינים שקרו בו, וכל זה שענינים אלו קרו ביום זה, הוא בגלל מעלתו של היום.

ומעלתו של יום זה הוא שביום זה "קיימא סיהרא באשלמותא" (נמצאת הלבנה בשלמותה), והלבנה מבטאת את מלכותו של הקב"ה, שבשעה שמלכותו של הקב"ה בשלימות הגילוי, גם הלבנה נראית בשלימות, וגילוי זה הוא בישראל ולכן מידת המלכות נקראת גם "כנסת ישראל" ("שכונס כל נשמות ישראל"), כי היא מקור נשמות ישראל.

והמעלה שביום ט"ו בחודש זה, על ט"ו שבחודש אחר הוא ששלימות זו של מלכותו של הקב"ה בחודש זה, באה לאחר החיסרון של תשעה באב, שבתשעה באב היה העלם מלכותו של הקב"ה עד כדי כך שיכל להיות שריפת בית המקדש ועד שטיטוס חשב ש"הרג את עצמו" ח"ו[6], שזה היה מצד העלם מלכותו של הקב"ה ולאחר מכן בט"ו באב נעשה שלימות של מלכותו של הקב"ה ושלימות שלאחר חיסרון היא שלימות גדולה יותר.

בט"ו באב מתגלה בחינת אריך אנפין ועתיק יומין – על ידי חמשת החסדים שלהם – כיוון שבט"ו באב ישנו מעין הגילוי דלעתיד לבוא – וה' החסדים נמשכים לנוקבא, ומשם אלינו[7].

שם התאריך[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי נמנע בדרך כלל מלומר "טוּ במנחם אב", והעדיף את הלשון "חמשה עשר במנחם אב"[8].

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב, כתבי יד קודש במדור 'מבית המלכות', שבועון כפר חב"ד גליון 1870 עמוד 16

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. תענית כו ע"ב.
  2. בבא בתרא דף קכ"א ע"ב.
  3. שלשלת היחס עמ' 35.
  4. ספר-השיחות תנש"א ח"ב עמ' 770. וכן כתב בעל המנחת אלעזר ממונקאטש בספרו שער יששכר מאמר יום תבר מגל אות א': ביום ט"ו באב תחילת התנוצצות ראש השנה. ודורשי רשומות אמרו שחמשה עשר באב בגימטריא כתיבה וחתימה טובה. ובשם המגיד מטריסק שקיבל מזקנו המאור עינים שקיבל מהבעל שם טוב שקיבל מרבו אחיה השילוני, שמט"ו באב עד ראש השנה – כמה פעמים שאחד מברך לחברו בכתיבה וחתימה טובה, כשיגיע ימי ראש השנה – במספר הזה יהיו לו אז מליצים טובים בשמים שילמדו עליו זכות (קובץ הבאר – נדפס תרפ"ג), בנוסף, פעם אחת עבר ר' זלמן לייב אסטולין לפני הרבי בחלוקת דולרים וציין בפני הרבי שגם ר' לוי יצחק מברדיטשוב אמר כך.
  5. ספר המאמרים מלוקט חלק ד' עמ' שמד ואילך, מאמר ט"ו באב תשל"ה ועוד.
  6. גיטין נו ע"ב.
  7. ד"ה לא היו תשמ"ז.
  8. כאשר הרב שלמה זלמן לבקיבקר נכנס לרבי ליחידות קודם יום ההולדת שלו ואמר שיום ההולדת תהיה בט"ו באב והרבי שאל אותו שוב ושוב מתי היום הולדת עד שתיקן את עצמו ואמר: "חמשה עשר במנחם אב", ולטענתו אינו יודע האם הרבי תיקן אותו בגלל שלא אמר "חמשה עשר" או בגלל שלא אמר "מנחם אב".


הפתגם היומי - ט"ו במנחם אב - מלוח היום יום
אין אומרים תחנון.

רושם אבי אדמו"ר: מעלת ט"ו באב על כל ט"ו בחדש, שזהו רק השלמות בהגילוי, אבל מכל מקום היא רק בחינת מקבל, אבל בט"ו באב האור בה בקביעות, לפי שהעליה היא לפי ערך עוצם הירידה דתשעה באב. וזהו תשש כחה של חמה, עכו"ם מונים לחמה בישא, ובט"ו תשש כו' במכל שכן מזמן הבית שהיו נכנעים לשלמה, כל שכן לעתיד, ונהרו אליו, בבחינת ביטול לגמרי, "ואת רוח הטומאה אעביר" כו', ומעין זה בט"ו באב תשש.