ציור פני הרב: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(64 גרסאות ביניים של 19 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:תסתכל בתמונתו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תסתכל בתמונתו של כ"ק מו"ח אדמו"ר בעת שמרגישה חלישות רצונה הטוב ותזכור אשר גם הוא בהיותו רועה '''אמתי''' של ישראל, מסתכל בה בשעה זו. ויועיל להנ"ל]]
[[קובץ:תסתכל בתמונתו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כתב יד קדשו של [[הרבי]] ב[[מענה]] לפניית אישה: "'''תסתכל בתמונתו של כ"ק מו"ח אדמו"ר בעת שמרגישה חלישות רצונה הטוב ותזכור אשר גם הוא, בהיותו רועה '''אמתי''' של ישראל, מסתכל בה בשעה זו. ויועיל להנ"ל'''"]]


'''ציור פניו''' הינו מושג ב[[חסידות חב"ד]] שפירושו הוא: התבוננות בפניו של ה[[אדמו"ר]]. "ציור פניו" נתפס אצל חסידים בעיקר כהתבוננות בתמונתו של [[הרבי]] לפני השינה, אך אין זמן מוגבל להתבוננות, ולא הגדרה לתוכן ההתבוננות.  
'''ציור פני הרב''' הינו אחד הביטויים ל[[התקשרות|התקשרותו]] של חסיד ל[[רבי|רבו]]. ומשמעותו, לצייר בדמיון את מראה פניו של רבו, ולהיזכר ברגעים בהם ראה אותו. ציור פני הרב משמש כתחליף להתקשרות באמצעות [[ראיית פני הרב]], שמעלתה מובאת בדברי [[חז"ל]], בזמנים בהם אין אפשרות לראות את הרב.


תמונתו של הרבי מתקשרת מיד לפסוק "והיו עיניך רואות את מוריך"{{הערה|ישעיהו, ל, כ.}}. הגם שבפסוק זה הכוונה שבעת אמירת ה[[מאמר]] יביט בפני רבו שהיא סגולה להבנת המאמר{{הערה|[[התוועדויות (ספר)|התוועדויות]] [[תשד"מ]] ח"א עמ' 448.}}, בכל-זאת, הבהיר לנו [[הרבי]] מלך המשיח שליט"א כי "אלו שלא ראו את הרבי - יציירו לעצמם את פני הרבי בתמונה"{{הערה|התוועדויות השי"ת עמ' 51.}}.
בתורת [[רבותינו נשיאינו]] ובפרט ב[[שיחות]] [[הרבי]] מבוארת פעמים רבות המעלה בציור פני הרב. בנוסף, קבע הרבי שישנה דרך לציור פני הרב המתאימה גם לאלו שלא ראו מעולם את הרבי - וזאת על ידי ההסתכלות בתמונתו של הרבי. ההסתכלות בתמונת הרבי, בנוסף למטרתה כדרך לחיזוק ההתקשרות אליו, יש בה עוד מעלות וסגולות שצויינו על ידי הרבי.


== סגולה להתקשרות ==
==המקור למעלת ציור פני הרב==
באחת מההתוועדויות הראשונות לאחר [[הסתלקות]] [[כ"ק אדמו"ר הריי"צ]], אמר הרבי{{הערה|התוועדויות השי"ת עמ' 51.}}: . . ומהעצות לזה - ציור פניו של הרבי: כל מי שהיה ב[[יחידות]] אצל הרבי - יצייר לעצמו את פני הרבי כפי שנכנס אליו ביחידות. ואלו שלא ראו את הרבי יציירו לעצמם את פני הרב באמצעות תמונה.
{{להשלים}}
על הפסוק "והיו עיניך רואות את מוריך"{{הערה|ישעיהו, ל, כ.}}, מבאר הרבי - שאף שכוונת פסוק זה היא שבעת אמירת ה[[מאמר]] יביט בפני רבו שהיא סגולה להבנת המאמר{{הערה|[[התוועדויות (ספר)|התוועדויות]] [[תשד"מ]] חלק א' עמ' 448.}}, בכל-זאת, ישנה גם אפשרות ש"אלו שלא ראו את הרבי - יציירו לעצמם את פני הרבי ב[[תמונה]]"{{הערה|התוועדויות השי"ת עמ' 51.}}


ציור פני הרבי הוא על-דרך ובדוגמת ראיית פניו, שיש בזה עילוי לגבי לימוד תורתו, בדוגמת מעלת הראיה לגבי שמיעה. וההתבוננות בציור פני הרבי תעורר אותם לבוא להכרה והרגשה ("דערהערן"), גם אם עד עתה לא היתה אצלם הכרה והרגשה.
==מסגולות ציור פני הרב==
===סגולה להתקשרות===
באחת מה[[התוועדות עם הרבי|התוועדויות]] הראשונות לאחר [[הסתלקות]] [[כ"ק אדמו"ר הריי"צ]], אמר הרבי{{הערה|התוועדויות השי"ת עמ' 51.}}:.. ומהעצות לזה - ציור פניו של הרבי: כל מי שהיה ב[[יחידות]] אצל הרבי - יצייר לעצמו את פני הרבי כפי שנכנס אליו ביחידות. ואלו שלא ראו את הרבי יציירו לעצמם את פני הרב באמצעות [[תמונה]].


ובהזדמנות אחרת אמר הרבי {{הערה|שם, עמ' 67.}}: הרבי נותן עצה - שכאשר יושבים . . במצב של נמיכות רוח כו', אזי העצה היא, להתקשר אל הרבי על-ידי ציור פני קדשו.
ציור פני הרבי הוא על-דרך ובדוגמת ראיית פניו, שיש בזה עילוי לגבי [[לימוד תורתו]], בדוגמת מעלת הראיה לגבי שמיעה. וה[[התבוננות]] בציור פני הרבי תעורר אותם לבוא להכרה והרגשה ("דערהערן"), גם אם עד עתה לא הייתה אצלם הכרה והרגשה.


מזמן לזמן צריך כל אחד ואחד לצייר לעצמו פני קדשו של הרבי, ולהזכר בדברים ששמע מהרבי - גם אלו שלא ראו את הרבי יכולים לצייר לעצמם פני קדשו על-ידי תמונה וללמוד תורתו.
בהזדמנות אחרת אמר הרבי{{הערה|שם, עמ' 67.}}: הרבי נותן עצה - שכאשר יושבים.. במצב של נמיכות רוח כו', אזי העצה היא, להתקשר אל הרבי על ידי ציור פני קדשו.


== סגולה להצלחה בשליחות ==
מזמן לזמן צריך כל אחד ואחד לצייר לעצמו פני קדשו של הרבי, ולהזכר בדברים ששמע מהרבי - גם אלו שלא ראו את הרבי יכולים לצייר לעצמם פני קדשו על ידי [[תמונה]] וללמוד תורתו.
בי"ב [[מנחם אב]] [[שי"ת]] אמר הרבי לקבוצת [[תמים|תמימים]] שנסעו ב[[שליחות]] ה[[מל"ח]]: הרבי רוצה בודאי, והדבר תלוי בכם - שהרבי יבצע שליחותו באמצעותכם.
אמרו את פרק התהילים הנוכחי (=של [[הרבי הריי"צ]]) - קאפיטל ע"א - הנאמר עתה על ידי כולם כדי ש"יקלט" בנו את אשר הרבי דורש מאיתנו.
טלו עמכם מאמר של הרבי, וגם תמונה ממנו.


== נתינת-כח ללכת בדרכי התורה והמצוות ==
=== סגולה להצלחה בשליחות ===
ב[[אגרות קודש|אגרת קודש]]{{הערה|מופיעה באגרות קודש חלק ג' ע' פא.}} כתב הרבי (בתרגום חופשי מ[[אידיש]]) בטח מוכר לכם מאמר רז"ל (סוטה לו, ב) שראיית דמותו של אדם קדוש מעניקה כח ללכת בדרכי התורה והמצוות. מאחל אני לכם שדמות דיוקנו של כ"ק מו"ח אדמו"ר שליט"א תעניק לכם כוחות רעננים לעשייה טובה...  
בי"ב [[מנחם אב]] [[שי"ת]] אמר הרבי לקבוצת [[תמים|תמימים]] שנסעו ב[[שליחות]] ה[[מל"ח]]: הרבי רוצה בוודאי, והדבר תלוי בכם - שהרבי יבצע שליחותו באמצעותכם.
אמרו את פרק התהלים הנוכחי (=של [[הרבי הריי"צ]]) - קאפיטל ע"א - הנאמר עתה על ידי כולם כדי ש"יקלט" בנו את אשר הרבי דורש מאיתנו.
טלו עמכם מאמר של הרבי, וגם [[תמונה]] ממנו.


ומענין לענין באותו ענין: . . ויש להביא דוגמא לדבר זה בעבודת האדם בזמן הזה, אצל אלה שזכו לראות תואר פני [[אדמו"ר הרש"ב|כ"ק אדמו"ר נ"ע]], וכן תואר פני בנו יחידו ממלא מקומו, [[אדמו"ר הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו]], (ועל-אחת-כמה-וכמה אלה שזכו לראות שניהם יחד) ומציירים במחשבתם תמונת פניהם (דלא כבמתן תורה ש"לא ראיתם כל תמונה גו'"{{הערה|ואתחנן ד, טו.}}, מה-שאין-כן בנידון-דידן שמצוה לראות פני הרב, כמ"ש "והיו עיניך רואות את מוריך"), כפי שזכו לראותם ב"יחידות" - שראיה זו פועלת ענין של הולדה, 'תולדותיהם של צדיקים מצוות ומעשים טובים'{{הערה|התוועדויות תש"נ ח"ג עמ' 628.}}.
=== נתינת-כח ללכת בדרכי התורה והמצוות ===
ב[[אגרות קודש|אגרת קודש]]{{הערה|מופיעה באגרות קודש חלק ג' ע' פא.}} כתב הרבי (בתרגום חופשי מ[[אידיש]]) בטח מוכר לכם מאמר רז"ל (סוטה לו, ב) שראיית דמותו של אדם קדוש מעניקה כח ללכת בדרכי התורה והמצוות. מאחל אני לכם שדמות דיוקנו של כ"ק מוהרבי תעניק לכם כוחות רעננים לעשייה טובה...  


== סגולה לפחדים ==
ומענין לענין באותו ענין:.. ויש להביא דוגמא לדבר זה בעבודת האדם בזמן הזה, אצל אלה שזכו לראות תואר פני [[אדמו"ר הרש"ב|כ"ק אדמו"ר]], וכן תואר פני בנו יחידו ממלא מקומו, [[אדמו"ר הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו]], (ועל-אחת-כמה-וכמה אלה שזכו לראות שניהם יחד) ומציירים במחשבתם תמונת פניהם (דלא כבמתן תורה ש"לא ראיתם כל תמונה גו'"{{הערה|ואתחנן ד, טו.}}, מה-שאין-כן בנידון-דידן שמצוה לראות פני הרב, כמו שכתוב "והיו עיניך רואות את מוריך"), כפי שזכו לראותם ב"יחידות" - שראיה זו פועלת ענין של הולדה, 'תולדותיהם של צדיקים מצוות ומעשים טובים'{{הערה|התוועדויות תש"נ חלק ג' עמ' 628.}}.
מה שכתב על דבר הפחד בלילות: . . ובודאי יש אצלו תמונת כ"ק מו"ח אדמו"ר בפורמט כיס {{הערה|אג"ק חי"א עמ' קסב.}}.


ובמקרה דומה: . . במה שכותב אודות ברקים ורעמים, הנה יבדקו את התפילין שלו וכן את המזוזה בדירתם, ויהיה בקירוב מקום אליו תמונת כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע ובפרט בזמנים שהנ"ל [ברקים ורעמים] רגיל, ואז, הרי גם בהתבוננות קלה יסור ממנו כל הפחד, מלבד האמור במאמרי רז"ל, שניתנו לפשט עקמומיות שבלב . . {{הערה|אג"ק חי"ב עמ' רסו.}}.
=== סגולה לפחדים ===
מה שכתב על דבר הפחד בלילות:.. ובוודאי יש אצלו תמונת כ"ק מו"ח אדמו"ר בפורמט כיס{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק י"א עמ' קסב.}}.


== בברית-מילה ==
ובמקרה דומה:.. במה שכותב אודות ברקים ורעמים, הנה יבדקו את התפילין שלו וכן את המזוזה בדירתם, ויהיה בקירוב מקום אליו תמונת כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ ובפרט בזמנים שהנ"ל [ברקים ורעמים] רגיל, ואז, הרי גם ב[[התבוננות]] קלה יסור ממנו כל הפחד, מלבד האמור במאמרי רז"ל, שניתנו לפשט עקמומיות שבלב..{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק י"ב עמ' רסו.}}.
לאחד שכתב לרבי ששמע שיש הוראה להניח תמונת כ"ק אדמו"ר שליט"א בשעת ה[[ברית מילה]] למראשותיו של הילד, ענה הרבי:
 
=== בברית-מילה ===
לאחד שכתב לרבי ששמע שיש הוראה להניח תמונת הרבי בשעת ה[[ברית מילה]] למראשותיו של הילד, ענה הרבי:
נראה שכבר נפלו שיבושים בדבר זה. ההוראה אינה להניח למראשותיו של התינוק - שזה עלול להפריע את המוהל במלאכתו, אלא להניחה על ברכי הסנדק.
נראה שכבר נפלו שיבושים בדבר זה. ההוראה אינה להניח למראשותיו של התינוק - שזה עלול להפריע את המוהל במלאכתו, אלא להניחה על ברכי הסנדק.
וכל עיקרו של מנהג זה הוא רק אצל החסידים ו[[אנ"ש]], שאילו היה באפשרותם לכבד את הרבי בסנדקאות היה רצונם עז לזה, ורק עבורם היא ההוראה הנ"ל{{"[[היכל מנחם (ספר)|היכל מנחם]]" ח"ג עמ' רמב.}}.
וכל עיקרו של מנהג זה הוא רק אצל החסידים ו[[אנ"ש]], שאילו היה באפשרותם לכבד את הרבי בסנדקאות היה רצונם עז לזה, ורק עבורם היא ההוראה הנ"ל{{הערה|[[היכל מנחם (ספר)|היכל מנחם]] חלק ג' עמ' רמב. ועל דרך זה מענה הרבי לר' [[מנחם מענדל דייטש]] בקשר לברית של נכדו ר' [[יוסף יצחק ריבקין]], שבועון כפר חב"ד גליון 1915 עמוד 40.}}.
 
=== סגולת התמונה לחזק את רגש ההתקרבות גם מצד המצולם ===
עוד אחת יכולני לטעון עבורו, והוא מה התועלת בספר ה[[תמונות]] שבשביל זה כדאי לכנוס לכל השקלא-וטריא הנ"ל, אלא שכמדומני שאין נצרך ביאור על זה כנראה גם באנשים כערכינו שלא לבד שזה מחזק רגש הידידות או ההתקשרות אצל מי שנמצא אצלו ה[[תמונה]], אלא שגם אצל המשלח את התמונה פועל התקרבות כשנזכר שתמונתו נמצאת אצל חברו פלוני ועל-אחת-כמה-וכמה בנידון-זה...{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ג' עמ' קנד.}}.
 
התייחסות מיוחדת לתמונות הרבי נמצאת במכתביו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ שכותב: "הנני למלאות הבטחתי אליו בעת שכבדני בביקורו, ומצורף בזה תמונתי"{{הערה|[[אגרות קודש]] מוהריי"צ חלק י"ב עמ' פו.}}.
 
==הסתייגות מתמונות וצילום==
===ענין חיצוני===
בשנים הראשונות לא הרשה הרבי על פי רוב שיצלמוהו, אולם במשך השנים פחתה ההתנגדות לכך. עם זאת, ב[[שיחה|שיחת]] [[כ' חשון]] [[תשמ"ד]] דיבר [[הרבי]] אשר זהו ענין [[חיצוני]], מלבד אם העושים זה לשם פרנסה ומעטים הסבורים שיש בזה משום [[הפצת המעיינות]].


== סגולת התמונה לחזק את רגש ההתקרבות גם מצד המצולם ==
===שימוש בתמונה לצרכים אישיים===
עוד אחת יכולני לטעון עבורו, והוא מה התועלת בספר התמונות שבשביל זה כדאי לכנוס לכל השקלא-וטריא הנ"ל, אלא שכמדומני שאין נצרך ביאור על זה כנראה גם באנשים כערכינו שלא לבד שזה מחזק רגש הידידות או ההתקשרות אצל מי שנמצא אצלו התמונה, אלא שגם אצל המשלח את התמונה פועל התקרבות כשנזכר שתמונתו נמצאת אצל חברו פלוני ועל-אחת-כמה-וכמה בנידון-זה...{{הערה|אגח"ג עמ' קנד.}}.
באופן כללי לא נתן הרבי שישימו תמונתו במקום שאין זה הענין. כאשר הדפיסו תמונת הרבי על קבלות מ[[שיכון חב"ד בירושלים]], כתב המזכיר ר' [[חיים מרדכי אייזיק חודוקוב]] אל ר' [[עזריאל זעליג סלונים]] "לפליאתנו הגדולה בא לידנו טופס קבלה מ"שכון חב"ד ירושלים", ובה תמונת כ"ק אדמו"ר שליט"א. והנה מעולם לא ראינו דבר נהוג כזה בשום מוסד ממוסדות חב"ד, ולפלא שנעשה הדבר מבלי לשאול וכו'. ובפרט שיש מקום למי שיראה כזה לחשוב אשר כאדמו"ר שליט"א הוא המבקש את הנדבה וכו' וד"ל".


התייחסות מיוחדת לתמונות הרבי נמצאת במכתביו של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ שכותב: "הנני למלאות הבטחתי אליו בעת שכבדני בביקורו, ומצורף בזה תמונתי"{{הערה|אג"ק מוהריי"צ חי"ב עמ' פו.}}.
בשנת [[תשכ"ד]] כתבו תלמידי [[בית ספר למלאכה]] ל[[מזכירות]] בשאלה אם לשים את תמונת הרבי בתמונת המחזור. הרבי כתב על גבי דף שאלתם "ממזכ' דאינו ענין" (היינו שיענו מטעם המזכירות שאין זה ענין).
 
==ראו גם==
*[[תמונות וציורי רבותינו נשיאנו]]
*[[ראיית פני הרב]]


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*'''[http://www.col.org.il/files/0.2756425642_1232822.pdf קובץ לימוד 'ולדבקה בו']''' בהוצאת [[ועד תלמידי התמימים העולמי]], סיון תשע"ג. {{PDF}}
*'''[http://www.col.org.il/files/0.2756425642_1232822.pdf קובץ לימוד 'ולדבקה בו']''' בהוצאת [[ועד תלמידי התמימים העולמי]], [[סיוון]] תשע"ג. {{PDF}}
 
==קישורים חיצוניים==
*הרב [[שמעון אייזנבך]], '''[https://col.org.il/news/128540 קצת סדר: האם הרבי היה שבע רצון מצירוף תמונתו לפרסומים שונים?]''' {{col}}
*[http://chabad.info/video/kids/%D7%AA%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%A8%D7%90%D7%9C%D7%99/%D7%AA%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%A8%D7%90%D7%9C%D7%99-%D7%A9%D7%9C-%D7%A6%D7%91%D7%90%D7%95%D7%AA-%D7%94-%D7%91%D7%A0%D7%95%D7%A9%D7%90-%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%A8-%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%95/ תכנית ראלי של צבאות ה' בנושא ציור פניו]
*'''[http://chabad.info/beis-medrash/%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93%D7%AA-%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A0%D7%93%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/ והבט פני משיחך]''' {{*}} '''[http://chabad.info/%D7%91%D7%A2%D7%99%D7%9F-%D7%94%D7%A2%D7%93%D7%A9%D7%94/%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%99%D7%99%D7%97%D7%95%D7%93%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9E%D7%90%D7%97%D7%95%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0/ לחזות פני מלך]''' {{*}} '''[http://www.teshura.com/teshurapdf/Schmukler%20-%2015%20Sivan%205778.pdf תשורה משפחת שמוקלער (סיון תשע"ח)]''', תשורות הכוללות תמונות נדירות של הרבי עם הסיפור שמאחורי התמונה {{PDF}} {{אינפו}}
*'''[http://www.teshura.com/teshurapdf/Rubashkin-Schmukler%20-%2024%20Adar%20II%205779.pdf תמונות נדירות מהרבי בפרסום ראשון - לפי סדר השנים]''' {{PDF}}
*'''[https://col.org.il/news/130601 הרב ביקש לתלות תמונת הרבי בביתו, וקיבל תשובה מפתיעה]''' {{וידאו}}{{COL}}
*'''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=1165&CategoryID=486 ציור פני הרבי]''', במדור 'ניצוצי רבי' התקשרות גליון תקכ"ב


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:רבי וחסיד]]

גרסה אחרונה מ־19:47, 11 בספטמבר 2021

כתב יד קדשו של הרבי במענה לפניית אישה: "תסתכל בתמונתו של כ"ק מו"ח אדמו"ר בעת שמרגישה חלישות רצונה הטוב ותזכור אשר גם הוא, בהיותו רועה אמתי של ישראל, מסתכל בה בשעה זו. ויועיל להנ"ל"

ציור פני הרב הינו אחד הביטויים להתקשרותו של חסיד לרבו. ומשמעותו, לצייר בדמיון את מראה פניו של רבו, ולהיזכר ברגעים בהם ראה אותו. ציור פני הרב משמש כתחליף להתקשרות באמצעות ראיית פני הרב, שמעלתה מובאת בדברי חז"ל, בזמנים בהם אין אפשרות לראות את הרב.

בתורת רבותינו נשיאינו ובפרט בשיחות הרבי מבוארת פעמים רבות המעלה בציור פני הרב. בנוסף, קבע הרבי שישנה דרך לציור פני הרב המתאימה גם לאלו שלא ראו מעולם את הרבי - וזאת על ידי ההסתכלות בתמונתו של הרבי. ההסתכלות בתמונת הרבי, בנוסף למטרתה כדרך לחיזוק ההתקשרות אליו, יש בה עוד מעלות וסגולות שצויינו על ידי הרבי.

המקור למעלת ציור פני הרב[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

על הפסוק "והיו עיניך רואות את מוריך"[1], מבאר הרבי - שאף שכוונת פסוק זה היא שבעת אמירת המאמר יביט בפני רבו שהיא סגולה להבנת המאמר[2], בכל-זאת, ישנה גם אפשרות ש"אלו שלא ראו את הרבי - יציירו לעצמם את פני הרבי בתמונה"[3]

מסגולות ציור פני הרב[עריכה | עריכת קוד מקור]

סגולה להתקשרות[עריכה | עריכת קוד מקור]

באחת מההתוועדויות הראשונות לאחר הסתלקות כ"ק אדמו"ר הריי"צ, אמר הרבי[4]:.. ומהעצות לזה - ציור פניו של הרבי: כל מי שהיה ביחידות אצל הרבי - יצייר לעצמו את פני הרבי כפי שנכנס אליו ביחידות. ואלו שלא ראו את הרבי יציירו לעצמם את פני הרב באמצעות תמונה.

ציור פני הרבי הוא על-דרך ובדוגמת ראיית פניו, שיש בזה עילוי לגבי לימוד תורתו, בדוגמת מעלת הראיה לגבי שמיעה. וההתבוננות בציור פני הרבי תעורר אותם לבוא להכרה והרגשה ("דערהערן"), גם אם עד עתה לא הייתה אצלם הכרה והרגשה.

בהזדמנות אחרת אמר הרבי[5]: הרבי נותן עצה - שכאשר יושבים.. במצב של נמיכות רוח כו', אזי העצה היא, להתקשר אל הרבי על ידי ציור פני קדשו.

מזמן לזמן צריך כל אחד ואחד לצייר לעצמו פני קדשו של הרבי, ולהזכר בדברים ששמע מהרבי - גם אלו שלא ראו את הרבי יכולים לצייר לעצמם פני קדשו על ידי תמונה וללמוד תורתו.

סגולה להצלחה בשליחות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בי"ב מנחם אב שי"ת אמר הרבי לקבוצת תמימים שנסעו בשליחות המל"ח: הרבי רוצה בוודאי, והדבר תלוי בכם - שהרבי יבצע שליחותו באמצעותכם. אמרו את פרק התהלים הנוכחי (=של הרבי הריי"צ) - קאפיטל ע"א - הנאמר עתה על ידי כולם כדי ש"יקלט" בנו את אשר הרבי דורש מאיתנו. טלו עמכם מאמר של הרבי, וגם תמונה ממנו.

נתינת-כח ללכת בדרכי התורה והמצוות[עריכה | עריכת קוד מקור]

באגרת קודש[6] כתב הרבי (בתרגום חופשי מאידיש) בטח מוכר לכם מאמר רז"ל (סוטה לו, ב) שראיית דמותו של אדם קדוש מעניקה כח ללכת בדרכי התורה והמצוות. מאחל אני לכם שדמות דיוקנו של כ"ק מו"ח הרבי תעניק לכם כוחות רעננים לעשייה טובה...

ומענין לענין באותו ענין:.. ויש להביא דוגמא לדבר זה בעבודת האדם בזמן הזה, אצל אלה שזכו לראות תואר פני כ"ק אדמו"ר, וכן תואר פני בנו יחידו ממלא מקומו, כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, (ועל-אחת-כמה-וכמה אלה שזכו לראות שניהם יחד) ומציירים במחשבתם תמונת פניהם (דלא כבמתן תורה ש"לא ראיתם כל תמונה גו'"[7], מה-שאין-כן בנידון-דידן שמצוה לראות פני הרב, כמו שכתוב "והיו עיניך רואות את מוריך"), כפי שזכו לראותם ב"יחידות" - שראיה זו פועלת ענין של הולדה, 'תולדותיהם של צדיקים מצוות ומעשים טובים'[8].

סגולה לפחדים[עריכה | עריכת קוד מקור]

מה שכתב על דבר הפחד בלילות:.. ובוודאי יש אצלו תמונת כ"ק מו"ח אדמו"ר בפורמט כיס[9].

ובמקרה דומה:.. במה שכותב אודות ברקים ורעמים, הנה יבדקו את התפילין שלו וכן את המזוזה בדירתם, ויהיה בקירוב מקום אליו תמונת כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ ובפרט בזמנים שהנ"ל [ברקים ורעמים] רגיל, ואז, הרי גם בהתבוננות קלה יסור ממנו כל הפחד, מלבד האמור במאמרי רז"ל, שניתנו לפשט עקמומיות שבלב..[10].

בברית-מילה[עריכה | עריכת קוד מקור]

לאחד שכתב לרבי ששמע שיש הוראה להניח תמונת הרבי בשעת הברית מילה למראשותיו של הילד, ענה הרבי: נראה שכבר נפלו שיבושים בדבר זה. ההוראה אינה להניח למראשותיו של התינוק - שזה עלול להפריע את המוהל במלאכתו, אלא להניחה על ברכי הסנדק. וכל עיקרו של מנהג זה הוא רק אצל החסידים ואנ"ש, שאילו היה באפשרותם לכבד את הרבי בסנדקאות היה רצונם עז לזה, ורק עבורם היא ההוראה הנ"ל[11].

סגולת התמונה לחזק את רגש ההתקרבות גם מצד המצולם[עריכה | עריכת קוד מקור]

עוד אחת יכולני לטעון עבורו, והוא מה התועלת בספר התמונות שבשביל זה כדאי לכנוס לכל השקלא-וטריא הנ"ל, אלא שכמדומני שאין נצרך ביאור על זה כנראה גם באנשים כערכינו שלא לבד שזה מחזק רגש הידידות או ההתקשרות אצל מי שנמצא אצלו התמונה, אלא שגם אצל המשלח את התמונה פועל התקרבות כשנזכר שתמונתו נמצאת אצל חברו פלוני ועל-אחת-כמה-וכמה בנידון-זה...[12].

התייחסות מיוחדת לתמונות הרבי נמצאת במכתביו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ שכותב: "הנני למלאות הבטחתי אליו בעת שכבדני בביקורו, ומצורף בזה תמונתי"[13].

הסתייגות מתמונות וצילום[עריכה | עריכת קוד מקור]

ענין חיצוני[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנים הראשונות לא הרשה הרבי על פי רוב שיצלמוהו, אולם במשך השנים פחתה ההתנגדות לכך. עם זאת, בשיחת כ' חשון תשמ"ד דיבר הרבי אשר זהו ענין חיצוני, מלבד אם העושים זה לשם פרנסה ומעטים הסבורים שיש בזה משום הפצת המעיינות.

שימוש בתמונה לצרכים אישיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

באופן כללי לא נתן הרבי שישימו תמונתו במקום שאין זה הענין. כאשר הדפיסו תמונת הרבי על קבלות משיכון חב"ד בירושלים, כתב המזכיר ר' חיים מרדכי אייזיק חודוקוב אל ר' עזריאל זעליג סלונים "לפליאתנו הגדולה בא לידנו טופס קבלה מ"שכון חב"ד ירושלים", ובה תמונת כ"ק אדמו"ר שליט"א. והנה מעולם לא ראינו דבר נהוג כזה בשום מוסד ממוסדות חב"ד, ולפלא שנעשה הדבר מבלי לשאול וכו'. ובפרט שיש מקום למי שיראה כזה לחשוב אשר כ"ק אדמו"ר שליט"א הוא המבקש את הנדבה וכו' וד"ל".

בשנת תשכ"ד כתבו תלמידי בית ספר למלאכה למזכירות בשאלה אם לשים את תמונת הרבי בתמונת המחזור. הרבי כתב על גבי דף שאלתם "ממזכ' דאינו ענין" (היינו שיענו מטעם המזכירות שאין זה ענין).

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ישעיהו, ל, כ.
  2. התוועדויות תשד"מ חלק א' עמ' 448.
  3. התוועדויות השי"ת עמ' 51.
  4. התוועדויות השי"ת עמ' 51.
  5. שם, עמ' 67.
  6. מופיעה באגרות קודש חלק ג' ע' פא.
  7. ואתחנן ד, טו.
  8. התוועדויות תש"נ חלק ג' עמ' 628.
  9. אגרות קודש חלק י"א עמ' קסב.
  10. אגרות קודש חלק י"ב עמ' רסו.
  11. היכל מנחם חלק ג' עמ' רמב. ועל דרך זה מענה הרבי לר' מנחם מענדל דייטש בקשר לברית של נכדו ר' יוסף יצחק ריבקין, שבועון כפר חב"ד גליון 1915 עמוד 40.
  12. אגרות קודש חלק ג' עמ' קנד.
  13. אגרות קודש מוהריי"צ חלק י"ב עמ' פו.