שיחה:גן עדן: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "עולם העשיה" ב־"עולם העשייה")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(7 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
האם גן עדן הוא א) רוחני ב) לנשמות? אם כן, מדוע הוא מתואר כמצוי במזרח התיכון? ושו"ר בכ"מ שהוא מוגדר כ'רוחני שבשגמיות'. מה אם כן הגדרתו. 0נפקא מינא לערך, כמובן). ---בואו לעזרת ולהרחבת ה[[משיח]]! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|חדר אורחים]]'''
האם גן עדן הוא א) רוחני ב) לנשמות? אם כן, מדוע הוא מתואר כמצוי במזרח התיכון? ושו"ר בכ"מ שהוא מוגדר כ'רוחני שבשגמיות'. מה אם כן הגדרתו. 0נפקא מינא לערך, כמובן). ---בואו לעזרת ולהרחבת ה[[משיח]]! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|חדר אורחים]]'''
:יש לי מה להוסיף כאן - במענה לשאלותיך - אך אין לי כרגע מקורות, וממילא אם אעשה יצאו עלי בהתקפה חב"(ד)[ר]ינו וידידינו • [[משתמש:כתית למאור|כבושה בגולה הושענא]] • [[שיחת משתמש:כתית למאור|ועידת ליובאוויטש]] 18:56, 14 ביולי 2013 (UTC)
:יש לי מה להוסיף כאן - במענה לשאלותיך - אך אין לי כרגע מקורות, וממילא אם אעשה יצאו עלי בהתקפה חב"(ד)[ר]ינו וידידינו • [[משתמש:כתית למאור|כבושה בגולה הושענא]] • [[שיחת משתמש:כתית למאור|ועידת ליובאוויטש]] 18:56, 14 ביולי 2013 (UTC)
::מצא נא. או כתוב כאן לפחות. להגדרתו החד משמעית כרוחני - עיי' שיחת כ' מנ"א תשכ"א. וכגשמי - מאמר מש"פ פנחס תשי"א. (איני זוכר ה[[ד"ה]] שלו.). ---בואו לעזרת ולהרחבת ה[[משיח]]! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|חדר אורחים]]'''
====להוסיף בפנים====
כאשר נברא העולם, אדם הראשון היה בגן עדן בעולם הזה. כלומר, שבעולם העשייה הגשמי האירו ההארות שכיום נמצאות המה בעולם הבריאה, וכמאחז"ל (איפשהו בקבלה) "אדם הראשון רגליו בעשיה וראשו באצילות". אך לאחר שחטא, הסתלקה השכינה, ושוב לא האירה בגלוי בעולם הזה.
גן עדן הרוחני הוא שבו נמצאים נשמות לאחר הסתלקותן, יש נשמות הזוכות להגיע לגן עדן העליון, ויש הזוכות רק לגן עדן התחתון; בגן עדן התחתון נמצאים גם צדיקים הזוכים להכנס בחייהם לגן עדן (ראה כמה סיפורים בס' אוצר המעשיות, ובס' ל"ו צדיקים נסתרים).
לעתיד לבוא, שיזדכך העולם, תחזור ההארה של גן עדן להאיר בעולם ואף למעלה מזה; ובזה ישנה מחלוקת בין הרמב"ם לרמב"ן, שהיא למעשה שני גירסאות בסיום מסכת תענית: (אני לא זוכר את הסדר והשמות)
בסיום מסכת תענית אומרת הגמרא כי לעתיד לבוא עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים והוא יושב ביניהם בגן עדן. ובעין יעקב מביא את הגמרא בנוסח אחר: עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים בגן עדן, והוא יושב ביניהם.
ומחלוקתם היא: שאם המחול הוא בגן עדן, ושם הקב"ה יושב ביניהם, הרי שאין זה באופן גשמי, אלא רוחני. והיינו, שלאחר תחיית המתים תחזורנה הנשמות למקורן, ובגן עדן (עולם הבא) יהיה המחול; אולם אם המחול הוא לצדיקים ורק הקב"ה יושב בגן עדן, הרי שגן עדן כאן שכוונה היא כמו שכותב בפ' נ"ג בתניא לקודש הקודשים, ששם היא הארת גן עדן, וממילא המחול יהיה בגשמיות, והיינו כשיטת הרמב"ן שהקמים לתחיה אינם חוזרים לעפרן. • [[משתמש:כתית למאור|כבושה בגולה הושענא]] • [[שיחת משתמש:כתית למאור|ועידת ליובאוויטש]] 19:18, 14 ביולי 2013 (UTC)
== כל הכבוד!!! ==
להרה"ג [[משתמש:כתית למאור]] על העריכות הנפלאות שנעשו ושייעשו בערך זה. להעיר מהמבואר אודות זה שלפני החטא היה העוה"ז בגן עדן התחתון ועוה"ב בג"ע העליון, ואח"כ עקב החטא ירדו העולמות ועוה"ז נהיה נמוך יותר והשכר בג"ע התחתון. בערך אם לא טעיתי... (מבואר בדרמ"צ ציצית ובלקו"ת לא זוכר איפה ועוד...) • [[משתמש:קרייזי אבאוט משיח|קרייזי אבאוט משיח]] • '''[[שיחת משתמש:קרייזי אבאוט משיח|בואו נרקוד ביחד!]]''' 02:11, 12 באפריל 2016 (UTC)
:סימן שלא קראת די בעיון את הפסקה [[גן עדן#מהותו]]...<span style="white-space:nowrap; font-weight:bold;">&nbsp;•&nbsp;</span> [[משתמש:כתית למאור|מתעקשים]] <span style="white-space:nowrap; font-weight:bold;">&nbsp;•&nbsp;</span> [[שיחת משתמש:כתית למאור|ועידת ליובאוויטש]] 03:35, 12 באפריל 2016 (UTC)
::הנקודה שעדיין חסרה היא, החוט המקשר בין '''שני הענינים''' בגן עדן: (א) מקום המוזכר בס' בראשית שבו היה אדה"ר, (ב) מקום הנשמות ושכרן. בד"כ רובם ככולם של עמא דבר מכירים את גן עדן משני מקורות אלו אך לא מבינים איך בדיוק משמש גן עדן בשני הענינים יחד, והקשר הברור מוסבר בביאור חסידותי זה. עיין כאן: [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/dm/1/4 דרמ"צ ציצית טו, א]. • [[משתמש:קרייזי אבאוט משיח|קרייזי אבאוט משיח]] • '''[[שיחת משתמש:קרייזי אבאוט משיח|בואו נרקוד ביחד!]]''' 02:40, 14 באפריל 2016 (UTC)

גרסה אחרונה מ־06:17, 25 באוקטובר 2020

האם גן עדן הוא א) רוחני ב) לנשמות? אם כן, מדוע הוא מתואר כמצוי במזרח התיכון? ושו"ר בכ"מ שהוא מוגדר כ'רוחני שבשגמיות'. מה אם כן הגדרתו. 0נפקא מינא לערך, כמובן). ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים

יש לי מה להוסיף כאן - במענה לשאלותיך - אך אין לי כרגע מקורות, וממילא אם אעשה יצאו עלי בהתקפה חב"(ד)[ר]ינו וידידינו • כבושה בגולה הושענאועידת ליובאוויטש 18:56, 14 ביולי 2013 (UTC)
מצא נא. או כתוב כאן לפחות. להגדרתו החד משמעית כרוחני - עיי' שיחת כ' מנ"א תשכ"א. וכגשמי - מאמר מש"פ פנחס תשי"א. (איני זוכר הד"ה שלו.). ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים

להוסיף בפנים[עריכת קוד מקור]

כאשר נברא העולם, אדם הראשון היה בגן עדן בעולם הזה. כלומר, שבעולם העשייה הגשמי האירו ההארות שכיום נמצאות המה בעולם הבריאה, וכמאחז"ל (איפשהו בקבלה) "אדם הראשון רגליו בעשיה וראשו באצילות". אך לאחר שחטא, הסתלקה השכינה, ושוב לא האירה בגלוי בעולם הזה.

גן עדן הרוחני הוא שבו נמצאים נשמות לאחר הסתלקותן, יש נשמות הזוכות להגיע לגן עדן העליון, ויש הזוכות רק לגן עדן התחתון; בגן עדן התחתון נמצאים גם צדיקים הזוכים להכנס בחייהם לגן עדן (ראה כמה סיפורים בס' אוצר המעשיות, ובס' ל"ו צדיקים נסתרים).

לעתיד לבוא, שיזדכך העולם, תחזור ההארה של גן עדן להאיר בעולם ואף למעלה מזה; ובזה ישנה מחלוקת בין הרמב"ם לרמב"ן, שהיא למעשה שני גירסאות בסיום מסכת תענית: (אני לא זוכר את הסדר והשמות)

בסיום מסכת תענית אומרת הגמרא כי לעתיד לבוא עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים והוא יושב ביניהם בגן עדן. ובעין יעקב מביא את הגמרא בנוסח אחר: עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים בגן עדן, והוא יושב ביניהם.

ומחלוקתם היא: שאם המחול הוא בגן עדן, ושם הקב"ה יושב ביניהם, הרי שאין זה באופן גשמי, אלא רוחני. והיינו, שלאחר תחיית המתים תחזורנה הנשמות למקורן, ובגן עדן (עולם הבא) יהיה המחול; אולם אם המחול הוא לצדיקים ורק הקב"ה יושב בגן עדן, הרי שגן עדן כאן שכוונה היא כמו שכותב בפ' נ"ג בתניא לקודש הקודשים, ששם היא הארת גן עדן, וממילא המחול יהיה בגשמיות, והיינו כשיטת הרמב"ן שהקמים לתחיה אינם חוזרים לעפרן. • כבושה בגולה הושענאועידת ליובאוויטש 19:18, 14 ביולי 2013 (UTC)

כל הכבוד!!![עריכת קוד מקור]

להרה"ג משתמש:כתית למאור על העריכות הנפלאות שנעשו ושייעשו בערך זה. להעיר מהמבואר אודות זה שלפני החטא היה העוה"ז בגן עדן התחתון ועוה"ב בג"ע העליון, ואח"כ עקב החטא ירדו העולמות ועוה"ז נהיה נמוך יותר והשכר בג"ע התחתון. בערך אם לא טעיתי... (מבואר בדרמ"צ ציצית ובלקו"ת לא זוכר איפה ועוד...) • קרייזי אבאוט משיחבואו נרקוד ביחד! 02:11, 12 באפריל 2016 (UTC)

סימן שלא קראת די בעיון את הפסקה גן עדן#מהותו... •  מתעקשים  •  ועידת ליובאוויטש 03:35, 12 באפריל 2016 (UTC)
הנקודה שעדיין חסרה היא, החוט המקשר בין שני הענינים בגן עדן: (א) מקום המוזכר בס' בראשית שבו היה אדה"ר, (ב) מקום הנשמות ושכרן. בד"כ רובם ככולם של עמא דבר מכירים את גן עדן משני מקורות אלו אך לא מבינים איך בדיוק משמש גן עדן בשני הענינים יחד, והקשר הברור מוסבר בביאור חסידותי זה. עיין כאן: דרמ"צ ציצית טו, א. • קרייזי אבאוט משיחבואו נרקוד ביחד! 02:40, 14 באפריל 2016 (UTC)