פרשת ויקרא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: '''פרשת ויקרא''' היא הפרשה הראשונה בספר ויקרא (מפרק א' פסוק א' עד פרק ה' פסוק כ"ו). ספר ויקרא נקרא גם תו…)
 
 
(17 גרסאות ביניים של 10 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{קשר חב"די}}
'''פרשת ויקרא''' היא ה[[פרשה]] הראשונה ב[[ספר ויקרא]] (מפרק א' פסוק א' עד פרק ה' פסוק כ"ו).
'''פרשת ויקרא''' היא ה[[פרשה]] הראשונה ב[[ספר ויקרא]] (מפרק א' פסוק א' עד פרק ה' פסוק כ"ו).


שורה 8: שורה 9:
*'''ראשון''' - ה' קורא ל[[משה רבינו]] למשכן, שם הוא נותן לו את הפרטים של הקרבת [[קרבנות]].
*'''ראשון''' - ה' קורא ל[[משה רבינו]] למשכן, שם הוא נותן לו את הפרטים של הקרבת [[קרבנות]].


*'''שני''' - פרטי הקרבנות, תוך דגש על קרבנות של עופות או לחם. [[רש"י]] מציין שהמילים "אישה ריח ניחוח לה'" מכוונות על כל סוגי הקרבנות ולא בהכרח על קרבן של [[בהמה]], ללמדנו שאין חשיבות לגודל הקרבנן אלא בעיקר ל[[כוונה]] ה[[פנימי]]ת של ה[[אדם]] בהתקרבותו ל[[ה']].
*'''שני''' - פרטי הקרבנות, תוך דגש על קרבנות של עופות או לחם. [[רש"י]] מציין שהמילים "אישה [[ריח]] ניחוח לה'" מכוונות על כל סוגי הקרבנות ולא בהכרח על קרבן של [[בהמה]], ללמדנו שאין חשיבות לגודל הקרבנן אלא בעיקר ל[[כוונה]] ה[[פנימי]]ת של ה[[אדם]] בהתקרבותו ל[[הקב"ה|ה']].


*'''שלישי''' - פירוט סוג נוסף של קרבנות המובאים ב[[שמן]] וכן את האיסור של הקרבת קרבן [[חמץ]] ופירות על גבי ה[[מזבח]], לעומת החובה להשתמש ב[[מלח]] בכל קרבן שהוא. חובה זו הינה הסיבה בגללה אנו טובלים במלח את הלחם כאשר אנו בסעודה. כך גם מצווה ה[[תורה]] את מצוות הקרבת קרבן ה[[תבואה החדשה]] לאחר [[חג הפסח]].
*'''שלישי''' - פירוט סוג נוסף של קרבנות המובאים ב[[שמן]] וכן את האיסור של הקרבת קרבן [[חמץ]] ופירות על גבי ה[[מזבח]], לעומת החובה להשתמש ב[[מלח]] בכל קרבן שהוא. חובה זו הינה הסיבה בגללה אנו טובלים ב[[מלח]] את הלחם כאשר אנו בסעודה. כך גם מצווה ה[[תורה]] את מצוות הקרבת קרבן ה[[תבואה החדשה]] לאחר [[חג הפסח]].


*'''רביעי''' - פירוט חלקי הבהמה המוקרבים על המזבח, בהקרבת [[עיזים]], [[כבשים]] ושאר בהמות [[כשר]]ות. בסיום ניתן "[[חוק]]" (עליו אין הסבר אותו יכול האדם להבינו בשכלו) לפיו אסור באיסור חמור לאכול שומן (חלב) או [[דם]] בכל מקום ובכל זמן.
*'''רביעי''' - פירוט חלקי ה[[בהמה]] המוקרבים על המזבח, בהקרבת [[עיזים]], [[כבשים]] ושאר בהמות [[כשר]]ות. בסיום ניתן "[[חוק]]" (עליו אין הסבר אותו יכול האדם להבינו בשכלו) לפיו אסור באיסור חמור לאכול שומן (חלב) או [[דם]] בכל מקום ובכל זמן.


*'''חמישי''' - האפשרות להקריב קרבן כ[[כפרה]] על [[חטא]] שנעשה ב[[שגגה]]. כמו כן ישנו קרבן מיוחד באם [[בית הדין]] הגבוה - ה[[סנהדרין]], הורה למישהו לעשות עבירה בשגגה, ולשם כך עליהם לכפר על עצמם בקרבן.
*'''חמישי''' - האפשרות להקריב קרבן כ[[כפרה]] על [[חטא]] שנעשה ב[[שגגה]]. כמו כן ישנו קרבן מיוחד באם [[בית הדין]] הגבוה - ה[[סנהדרין]], הורה למישהו לעשות עבירה בשגגה, ולשם כך עליהם לכפר על עצמם בקרבן.


*'''שישי''' - קרבן מיוחד אותו מקריב קהל שלם שחטא בשגגה וכן קרבן לאדם שיכל לתת עדות בבית הדין והוא התחמק מכך. עוד כתוב על אדם שהיה [[טמא]], אם על ידי נגיעה ב[[חיה]] לא טהורה או בנגיעה ב[[מת]] ולאחר מכן נכנס למשכן או אכל קרבן, עליו לכפר על עצמו בהבאת קרבן אחר. [[חז"ל]] מלמדים אותנו שההלכות האלו תקפות גם כיום וכיון שאנו כולנו טמאים, אסור עלינו להיכנס לתוך [[הר הבית]], עד שייבנה במהרה, וניטהר כולנו מהטומאה.
*'''שישי''' - קרבן מיוחד אותו מקריב קהל שלם שחטא בשגגה וכן קרבן לאדם שיכל לתת עדות בבית הדין והוא התחמק מכך. עוד כתוב על אדם שהיה [[טמא]], אם על ידי נגיעה ב[[בהמה|חיה]] לא טהורה או בנגיעה ב[[מת]] ולאחר מכן נכנס למשכן או אכל קרבן, עליו לכפר על עצמו בהבאת קרבן אחר. [[חז"ל]] מלמדים אותנו שההלכות האלו תקפות גם כיום וכיון שאנו כולנו טמאים, אסור עלינו להיכנס לתוך [[הר הבית]], עד שייבנה במהרה, וניטהר כולנו מהטומאה.


*'''שביעי''' - אדם שבשגגה [[גנב]] קרבן או חפץ אחר השייך ל[[בית המקדש]]. עליו כמובן להחזיר את הגניבה, להקריב קרבן, וכן לשלם עוד חמישית מערך הגניבה. קרבן שאדם מביא מספק, כיון שאינו יודע האם חטא או לא. כמו כן אדם שגנב את חבירו בכל אופן שהוא, או גרם נזק על ידי שקר וכיוצא בזה, עליו להחזיר את הגניבה, להקריב קרבן וכן לפצות את חבירו בתשלום של חמישית מערך הגניבה.
*'''שביעי''' - אדם שבשגגה [[גנב]] קרבן או חפץ אחר השייך ל[[בית המקדש]]. עליו כמובן להחזיר את הגניבה, להקריב קרבן, וכן לשלם עוד חמישית מערך הגניבה. קרבן שאדם מביא מספק, כיון שאינו יודע האם חטא או לא. כמו כן אדם שגנב את חבירו בכל אופן שהוא, או גרם נזק על ידי שקר וכיוצא בזה, עליו להחזיר את הגניבה, להקריב קרבן וכן לפצות את חבירו בתשלום של חמישית מערך הגניבה.


==קישורים חיצונים==
==ראו גם==
*[[אדם כי יקריב]]
==לקריאה נוספת==
*'''פתגמים חסידיים לפרשת ויקרא''', שבועון בית משיח ב' ניסן תש"פ עמוד 10
 
==קישורים חיצוניים==
*[https://www.mafteiach.app/likkutei_sichos/by_parsha/vayikra לקוטי שיחות פרשיות - פרשת ויקרא] {{מפתח}}
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=267 רעיונות לפרשת ויקרא] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=267 רעיונות לפרשת ויקרא] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=267&article=2439 טקסט פרשת ויקרא עם פירוש רש"י] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=267&article=2439 טקסט פרשת ויקרא עם פירוש רש"י] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://chabad.co.il/?template=article&topic=198&article=2456 פרשת ויקרא בקצרה לילדים] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://chabad.co.il/?template=article&topic=198&article=2456 פרשת ויקרא בקצרה לילדים] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=2066 הפטרת פרשת ויקרא עם טעמים (חב"ד), ר' מיכאל סלוין] {{שמע}} {{אינפו}}
*[http://chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=2066 הפטרת פרשת ויקרא עם טעמים (חב"ד), ר' מיכאל סלוין] {{שמע}} {{אינפו}}
 
{{הערות שוליים}}
{{פרשות השבוע}}
{{פרשות השבוע}}
[[קטגוריה:פרשות השבוע|ג]]
[[קטגוריה:פרשות השבוע|ג]]
[[קטגוריה:חומש ויקרא|1]]

גרסה אחרונה מ־22:35, 2 ביוני 2024

ערך זה דורש הקשר חב"די: בדף זה חסר מידע שמבהיר את ההקשר או נקודת המבט של חסידות חב"ד לבין נושא או נשוא הערך
אתם מוזמנים לסייע על ידי הוספת פרטים אנציקלופדיים רלוונטים. אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

פרשת ויקרא היא הפרשה הראשונה בספר ויקרא (מפרק א' פסוק א' עד פרק ה' פסוק כ"ו).

ספר ויקרא נקרא גם תורת כהנים, כיון שהוא מכיל את כל ההלכות של הכהנים בעת עבודתם במשכן ובמקדש.

הפרשה בקצרה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הקדמה: פרשת זו היא הפותחת את החומש השלישי בחמישה חומשי תורה. בפרשת פקודי, הפרשה האחרונה בספר שמות, עוסקת בסיפור ירידתם ויציאתם של עם ישראל ממצרים ולבסוף את בנין המשכן במדבר. הפרשה מתחילה במילה "ויקרא", כאשר האות א' היא אות קטנה, ומפרשים רבים מסבירים את הסיבה לכך באופנים שונים.

  • שני - פרטי הקרבנות, תוך דגש על קרבנות של עופות או לחם. רש"י מציין שהמילים "אישה ריח ניחוח לה'" מכוונות על כל סוגי הקרבנות ולא בהכרח על קרבן של בהמה, ללמדנו שאין חשיבות לגודל הקרבנן אלא בעיקר לכוונה הפנימית של האדם בהתקרבותו לה'.
  • שלישי - פירוט סוג נוסף של קרבנות המובאים בשמן וכן את האיסור של הקרבת קרבן חמץ ופירות על גבי המזבח, לעומת החובה להשתמש במלח בכל קרבן שהוא. חובה זו הינה הסיבה בגללה אנו טובלים במלח את הלחם כאשר אנו בסעודה. כך גם מצווה התורה את מצוות הקרבת קרבן התבואה החדשה לאחר חג הפסח.
  • רביעי - פירוט חלקי הבהמה המוקרבים על המזבח, בהקרבת עיזים, כבשים ושאר בהמות כשרות. בסיום ניתן "חוק" (עליו אין הסבר אותו יכול האדם להבינו בשכלו) לפיו אסור באיסור חמור לאכול שומן (חלב) או דם בכל מקום ובכל זמן.
  • חמישי - האפשרות להקריב קרבן ככפרה על חטא שנעשה בשגגה. כמו כן ישנו קרבן מיוחד באם בית הדין הגבוה - הסנהדרין, הורה למישהו לעשות עבירה בשגגה, ולשם כך עליהם לכפר על עצמם בקרבן.
  • שישי - קרבן מיוחד אותו מקריב קהל שלם שחטא בשגגה וכן קרבן לאדם שיכל לתת עדות בבית הדין והוא התחמק מכך. עוד כתוב על אדם שהיה טמא, אם על ידי נגיעה בחיה לא טהורה או בנגיעה במת ולאחר מכן נכנס למשכן או אכל קרבן, עליו לכפר על עצמו בהבאת קרבן אחר. חז"ל מלמדים אותנו שההלכות האלו תקפות גם כיום וכיון שאנו כולנו טמאים, אסור עלינו להיכנס לתוך הר הבית, עד שייבנה במהרה, וניטהר כולנו מהטומאה.
  • שביעי - אדם שבשגגה גנב קרבן או חפץ אחר השייך לבית המקדש. עליו כמובן להחזיר את הגניבה, להקריב קרבן, וכן לשלם עוד חמישית מערך הגניבה. קרבן שאדם מביא מספק, כיון שאינו יודע האם חטא או לא. כמו כן אדם שגנב את חבירו בכל אופן שהוא, או גרם נזק על ידי שקר וכיוצא בזה, עליו להחזיר את הגניבה, להקריב קרבן וכן לפצות את חבירו בתשלום של חמישית מערך הגניבה.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • פתגמים חסידיים לפרשת ויקרא, שבועון בית משיח ב' ניסן תש"פ עמוד 10

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים