ספרא רבא (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
מ. רובין (שיחה | תרומות)
 
(4 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 9: שורה 9:
המקור הראשון שדן בפירוש בחשיבותם התורנית של מנהגי ישראל, הם דברי התוספות במסכת מנחות: '''{{ציטוטון|מנהג ישראל תורה היא}}'''{{הערה|תלמוד בבלי מסכת מנחות דף כ' עמוד ב. משפט זה התפשט בתפוצות ישראל והועתק רבות בספרות התורנית, [[אדמו"ר הזקן]] מזכיר משפט זה בשולחן ערוך שכתב במספר מקומות: או"ח סו"ס קפ. סתל"ב סי"א. סתצ"ד סט"ז.}}, אך כבר הרבה לפני זה נזכרו המנהגים, ולמשל בלשון המשנה: "מקום שנהגו...".
המקור הראשון שדן בפירוש בחשיבותם התורנית של מנהגי ישראל, הם דברי התוספות במסכת מנחות: '''{{ציטוטון|מנהג ישראל תורה היא}}'''{{הערה|תלמוד בבלי מסכת מנחות דף כ' עמוד ב. משפט זה התפשט בתפוצות ישראל והועתק רבות בספרות התורנית, [[אדמו"ר הזקן]] מזכיר משפט זה בשולחן ערוך שכתב במספר מקומות: או"ח סו"ס קפ. סתל"ב סי"א. סתצ"ד סט"ז.}}, אך כבר הרבה לפני זה נזכרו המנהגים, ולמשל בלשון המשנה: "מקום שנהגו...".


בסיבת הדבר שאכן מנהג ישראל תורה, מצינו כמה הסברים. [[הרשב"א]] כותב{{הערה|[[שו"ת]] הרשב"א ח"א, ט'.}}, שמנהג שקיים אפילו אצל זקנים או נשים זקנות, אין לבטלו, כיון שבהכרח יש לו מקור שמגיע עד משה רבינו. ב[[שו"ת]] של [[ר"י חאגיז]]{{הערה|שו"ת הלכות קטנות א', ט'.}} ניתן טעם, שודאי לא יתן הקב"ה שמנהג שגוי יתפרסם אצל כל בני עמו, ולכן מנהג שנתפשט, הוא ודאי אמיתי.
בסיבת הדבר שאכן מנהג ישראל תורה, מצינו כמה הסברים. [[הרשב"א]] כותב{{הערה|[[שו"ת]] הרשב"א ח"א, ט'.}}, שמנהג שקיים אפילו אצל זקנים או נשים זקנות, אין לבטלו, כיון שבהכרח יש לו מקור שמגיע עד משה רבינו. ב[[שו"ת]] של [[ר"י חאגיז]]{{הערה|שו"ת הלכות קטנות א', ט'.}} ניתן טעם, שודאי לא יתן הקב"ה שמנהג שָגוּי יתפרסם אצל כל בני עמו, ולכן מנהג שנתפשט, הוא ודאי אמיתי.


בחסידות חב"ד זכה המנהג למקום של כבוד, ורבותינו נשיאינו התייחסו אליו בחרדת קודש.
בחסידות חב"ד זכה המנהג למקום של כבוד, ורבותינו נשיאינו התייחסו אליו בחרדת קודש.
שורה 23: שורה 23:


החשיבות שניתנה למנהגי החסידים, הרחיקה לכת עד כדי מסירות נפש, מכיוון ש{{ציטוטון|עם מנהגים אלו יקבלו היהודים את משיח צדקנו}}{{הערה|[[ספר המאמרים (אדמו"ר הריי"צ)]] [[תש"ט]] עמוד 171.}}.
החשיבות שניתנה למנהגי החסידים, הרחיקה לכת עד כדי מסירות נפש, מכיוון ש{{ציטוטון|עם מנהגים אלו יקבלו היהודים את משיח צדקנו}}{{הערה|[[ספר המאמרים (אדמו"ר הריי"צ)]] [[תש"ט]] עמוד 171.}}.
הרבי (בעידודו של חותנו כ"ק אדמו"ר הריי"צ)  ליקט וערך את מנהגי חב"ד ומנהגי רבותינו נשיאינו, והדפיסם כתוספת לקונטרסי המאמרים של כ"ק אדמו"ר הריי"צ, וכן בלוח "היום יום".  לימים רוכזו כל המנהגים בספר המנהגים - מנהגי חב"ד.
הרבי רשם את הנהגותיו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ, והן מופיעות ב"רשימות", בלוח "היום יום", בספר המנהגים, וכן בשיחות ואגרות הרבי.


===היחס למנהגים שאינם מנהגי חב"ד===
===היחס למנהגים שאינם מנהגי חב"ד===
שורה 37: שורה 41:


כמו כן, הרבי הורה מספר פעמים לחסידים שהתקרבו מחוגים אחרים, שלא לנטוש את מנהג אבותיהם, וציווה על המחנכים והמשפיעים שלהם שלא להפריע להם לנהוג כפי שנהגו לפני שהתקרבו לחב"ד{{הערה|1=ראו לדוגמא [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15887&st=&pgnum=357&hilite= אגרות קודש חלק ז' עמוד שמח].}}.
כמו כן, הרבי הורה מספר פעמים לחסידים שהתקרבו מחוגים אחרים, שלא לנטוש את מנהג אבותיהם, וציווה על המחנכים והמשפיעים שלהם שלא להפריע להם לנהוג כפי שנהגו לפני שהתקרבו לחב"ד{{הערה|1=ראו לדוגמא [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15887&st=&pgnum=357&hilite= אגרות קודש חלק ז' עמוד שמח].}}.
הרבי עודד גם יהודים מחוגים אחרים להעלות על הכתב את מנהגיהם ולשמרם{{הערה|ראו למשל, שיחת הרבי עם האדמו"ר הנוכחי מגור בשנת תשל"ז. הרבי עודד את האדמו"ר מגור להעלות על הכתב את מנהגי גור (שיח שרפי קודש [ מכון באהלי צדיקים], עמ' 43).}}.


===חידוש מנהגים===
===חידוש מנהגים===
שורה 72: שורה 78:
*הרב [[מנחם זאב גרינגלס]] והרב [[יהודה לייב גרונר]], '''[[ספר המנהגים]]''', [[קה"ת]] [[תשכ"ו]].
*הרב [[מנחם זאב גרינגלס]] והרב [[יהודה לייב גרונר]], '''[[ספר המנהגים]]''', [[קה"ת]] [[תשכ"ו]].
*הרב [[יוחנן גוראריה]], '''חקרי מנהגים''', מכון [[אהלי שם]] [[תשס"ו]] (2 כרכים).
*הרב [[יוחנן גוראריה]], '''חקרי מנהגים''', מכון [[אהלי שם]] [[תשס"ו]] (2 כרכים).
*הרב [[יהושע מונדשיין]], '''אוצר מנהגי חב"ד''', [[היכל מנחם]] תשנ"ו (2 כרכים).
*הרב [[יהושע מונדשיין]], '''[[אוצר מנהגי חב"ד]]''', [[היכל מנחם]] תשנ"ו (2 כרכים).
*הרב [[מיכאל אהרון זליגסון]], '''לקט הליכות ומנהגי שבת קודש''', ניו יורק תשנ"ו.
*הרב [[מיכאל אהרון זליגסון]], '''לקט הליכות ומנהגי שבת קודש''', ניו יורק תשנ"ו.
*הרב [[טוביה בלוי]], '''על מנהגים ומקורותיהם'''{{הערה|1=[http://www.shturem.net/uploadfile/pdf/bloymamar.pdf ההקדמה לספר] באתר [[שטורעם. נט]].}}, [[חזק יוזמות חינוכיות]] [[תשע"ד]].
*הרב [[טוביה בלוי]], '''על מנהגים ומקורותיהם'''{{הערה|1=[http://www.shturem.net/uploadfile/pdf/bloymamar.pdf ההקדמה לספר] באתר [[שטורעם. נט]].}}, [[חזק יוזמות חינוכיות]] [[תשע"ד]].
שורה 90: שורה 96:
*[[נחמה גרייזמן]], '''[http://www.chabad.co.il//?template=article&topic=260&article=2576 חשיבותו של המנהג בתורת ישראל]''' {{חב"ד בישראל}}
*[[נחמה גרייזמן]], '''[http://www.chabad.co.il//?template=article&topic=260&article=2576 חשיבותו של המנהג בתורת ישראל]''' {{חב"ד בישראל}}
*הרב יצחק זאב כהנא, [http://www.daat.ac.il/daat/toshba/hayahas-2.htm היחס בין ההלכה והמינהג], [[אתר דעת]]
*הרב יצחק זאב כהנא, [http://www.daat.ac.il/daat/toshba/hayahas-2.htm היחס בין ההלכה והמינהג], [[אתר דעת]]
*{{היברובוקס|הרב [[יעקב הורביץ]]|'''מנהג ישראל תורה'''|30484|בתוך [[אהלי ליובאוויטש]] חלק א'|עמוד=59}}
*{{היברובוקס|הרב [[יעקב הורביץ]]|'''מנהג ישראל תורה'''|30484|בתוך [[אהלי ליובאוויטש]] חלק א'|עמוד דיגיטלי=59}}
*הרב [[מרדכי מנשה לאופר]], '''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=1172&ArticleID=5024 היחס החב"די למנהגי הספרדים]''', מתוך מדור 'ניצוצי רבי' ב[[שבועון התקשרות]]
*הרב [[מרדכי מנשה לאופר]], '''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=1172&ArticleID=5024 היחס החב"די למנהגי הספרדים]''', מתוך מדור 'ניצוצי רבי' ב[[שבועון התקשרות]]
*הרב [[טוביה בלוי]], '''[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=78673 מנהגי חב"ד - רק מה שקבעו רבותינו נשיאינו!]''' {{COL}}
*הרב [[טוביה בלוי]], '''[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=78673 מנהגי חב"ד - רק מה שקבעו רבותינו נשיאינו!]''' {{COL}}
שורה 100: שורה 106:


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מנהגי חב"ד|*]]
[[קטגוריה:מנהגים|*]]
[[קטגוריה:מנהגים שאינם מנהגי חב"ד|*]]
[[en:Minhag (Custom)]]
[[en:Minhag (Custom)]]