א"ל שד"י: הבדלים בין גרסאות בדף

מ החלפת טקסט – " " ב־" "
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
הסרת קישורים עודפים, תיקון קישור לפירושונים
 
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{שמות}}
{{שמות}}
שם '''א"ל שד"י''' ענינו הוא המשכה של שם [[א"ל]], שהוא תיקון הראשון מ[[י"ג תיקוני דיקנא]], שנמשך ומתגלה ב[[עולם הבריאה]] בשם שדי ונקרא בשם א־ל שדי. [[גימטריא]] של א־ל שדי הוא שמ"ה [[אותיות]] "[[משה|מש"ה]]". שם זה מאיר ב[[עולם הבריאה]] לאלף אלפים וריבוא רבבות וכו'.
שם '''א"ל שד"י''' ענינו הוא המשכה של שם [[א"ל]], שהוא תיקון הראשון מ[[י"ג תיקוני דיקנא]], שנמשך ומתגלה ב[[עולם הבריאה]] בשם שדי ונקרא בשם א־ל שדי. [[גימטריא]] של א־ל שדי הוא שמ"ה [[אותיות האל"ף בי"ת|אותיות]] "[[משה|מש"ה]]". שם זה מאיר בעולם הבריאה לאלף אלפים וריבוא רבבות וכו'.


==ענינו==
==ענינו==
א־ל שדי הוא אחד מן שלושת השמות "א־ל שדי", "[[א"ל הוי"ה]]", "[[א"ל אדנ"י]]" שענינם הוא ההמשכה מן שם א"ל שהוא הראשון מ[[י"ג תיקוני דיקנא]] אל עולמות [[בי"ע]].
א־ל שדי הוא אחד מן שלושת השמות "א־ל שדי", "[[א"ל הוי"ה]]", "[[א"ל אדנ"י]]" שענינם הוא ההמשכה מן שם א"ל שהוא הראשון מ[[י"ג תיקוני דיקנא]] אל עולמות [[בי"ע]].


שם א־ל שדי ממשיך ל[[עולם הבריאה]], שענין שם "שדי" הוא צמצום, "שאמר לעולם די", ולכן שם זה מאיר בעולם הבריאה שהוא בבחינת הסתר. שכנודע, עולם הבריאה נקרא בשם "בורא חושך", שהוא בבחינת [[עלמא דאתכסיא]] שאינו מתגלה, לעומת [[עולם היצירה]] שהוא נקרא בשם "יוצר אור", שהוא בבחינת [[עלמא דאתגליא]] המתגלה. ולכן ב[[עולם היצירה]] נמשך שם "א"ל הוי"ה" שענינו כשם [[הוי"ה]] שהוא גילוי.
שם א־ל שדי ממשיך ל[[עולם הבריאה]], שענין שם "שדי" הוא צמצום, "שאמר לעולם די", ולכן שם זה מאיר בעולם הבריאה שהוא בבחינת הסתר. שכנודע, עולם הבריאה נקרא בשם "בורא חושך", שהוא בבחינת [[עלמא דאתכסיא]] שאינו מתגלה, לעומת [[עולם היצירה]] שהוא נקרא בשם "יוצר אור", שהוא בבחינת [[עלמא דאתגליא]] המתגלה. ולכן בעולם היצירה נמשך שם "א"ל הוי"ה" שענינו כשם [[הוי"ה]] שהוא גילוי.


==התגלותו==
==התגלותו==
בתחילת [[בריאת העולם]] היתה ההתהוות באמצעות שם שדי, וכמאמר חז"ל{{הערה|בלשון זה הובא במאמרים (המצויינים להלן) - ע"פ חגיגה יב, א. בראשית רבה פ"ה, ח. פמ"ו, ג.}} "שהיה הרקיע מתמתח והולך עד שגער בו הקב"ה ואמר לו די". וזו הדרגה הנמוכה יותר בשם שדי, שענינה [[צמצום]] והגבלה של ה[[אור]] האלוקי שיתלבש ב[[כלים]] כדי שיוכל להתהוות עולם מוגבל.
בתחילת [[בריאת העולם]] הייתה ההתהוות באמצעות שם שדי, וכמאמר חז"ל{{הערה|בלשון זה הובא במאמרים (המצויינים להלן) - ע"פ חגיגה יב, א. בראשית רבה פ"ה, ח. פמ"ו, ג.}} "שהיה הרקיע מתמתח והולך עד שגער בו הקב"ה ואמר לו די". וזו הדרגה הנמוכה יותר בשם שדי, שענינה [[צמצום]] והגבלה של ה[[אור]] האלוקי שיתלבש ב[[כלים]] כדי שיוכל להתהוות עולם מוגבל.


הארה נעלית יותר משם א־ל שדי התגלתה ל[[אבות]]. וכמפורש בפסוקים: "וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי אֵל שַׁדַּי"{{הערה|לך לך יז, א.}}, "וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם"{{הערה|וארא ו, ג.}}. ואף על פי כן, יש בזה חידוש ביחס להארה משם שדי שבתחילת הבריאה - כי, לאבות התגלתה דרגה גבוהה יותר, שדי מלשון "שדי באלקותי לכל בריה"{{הערה|רש"י לך לך שם. והוא ע"פ הלשון בב"ר פמ"ו שם: "די לעולמי שאני אלוקו" (ד"ה וארא תשל"ה הערה 18).}}. ענינה של דרגה זו הוא ריבוי ותוקף הגילוי של האור, כך שהכלים אינם מגבילים את הגילוי (כי כאן הלשון "'''די''' באלקותי" אין משמעה הגבלה וצמצום אלא אדרבה, ריבוי, כמו הלשון "די מחסורו").
הארה נעלית יותר משם א־ל שדי התגלתה ל[[אבות]]. וכמפורש בפסוקים: "וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי אֵל שַׁדַּי"{{הערה|לך לך יז, א.}}, "וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם"{{הערה|וארא ו, ג.}}. ואף על פי כן, יש בזה חידוש ביחס להארה משם שדי שבתחילת הבריאה - כי, לאבות התגלתה דרגה גבוהה יותר, שדי מלשון "שדי באלקותי לכל בריה"{{הערה|רש"י לך לך שם. והוא ע"פ הלשון בב"ר פמ"ו שם: "די לעולמי שאני אלוקו" (ד"ה וארא תשל"ה הערה 18).}}. ענינה של דרגה זו הוא ריבוי ותוקף הגילוי של האור, כך שהכלים אינם מגבילים את הגילוי (כי כאן הלשון "'''די''' באלקותי" אין משמעה הגבלה וצמצום אלא אדרבה, ריבוי, כמו הלשון "די מחסורו").
שורה 19: שורה 19:


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שמות ה']]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:חסידות]]
[[en:E-L Sha-dai]]