שבת שירה: הבדלים בין גרסאות בדף

מ החלפת טקסט – "יחד עם זאת" ב־"עם זאת"
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(4 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''שבת שירה''' היא [[שבת]] פרשת [[בשלח]], הנקראת כך על שם שבה קוראים בתורה את [[שירת הים]] שנאמרה על ידי [[משה רבינו]] ועם ישראל לאחר מעמד [[קריעת ים סוף]] המתואר בפרשה.
'''שַׁבַּת שִׁירָה''' היא [[שבת]] פרשת [[בשלח]], הנקראת כך על שם שבה קוראים בתורה את [[שירת הים]] שנאמרה על ידי [[משה רבינו]] ועם ישראל לאחר מעמד [[קריעת ים סוף]] המתואר בפרשה.


==מנהגי השבת==
==מנהגי השבת==
שורה 12: שורה 12:


==='שווארצע קאשע'===
==='שווארצע קאשע'===
המנהג לאכול בשבת שירה 'שווארצע קאשע' (דיסה שחורה ממין קטניות){{הערה|ספר המנהגים עמ' 72. לוח כולל-חב"ד. המקור - היום-יום, י"ז בטבת. ובהערות וציונים שם ח"ב ציין שהמנהג נזכר כבר בב"ח סי' רח ד"ה והתוספות מסתפקים. וכנראה קשור לכל האמור בקטע הבא (כיוון שהמאכל חביב על העופות).}}.
[[קובץ:האכלת ציפורים - שבת שירה.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|תלמידי ה[[ליובאוויטשער ישיבה]] מאכילים ציפורים בקאשע. ערב שבת שירה תש"ע]]
המנהג לאכול בשבת שירה '[[שווארצע קאשע]]' (דיסה שחורה ממין קטניות){{הערה|ספר המנהגים עמ' 72. לוח כולל-חב"ד. המקור - היום-יום, י"ז בטבת. ובהערות וציונים שם ח"ב ציין שהמנהג נזכר כבר בב"ח סי' רח ד"ה והתוספות מסתפקים. וכנראה קשור לכל האמור בקטע הבא (כיוון שהמאכל חביב על העופות).}}.


מקור המנהג באכילת ה'שווארצע קאשע' נזכר בשבת שירה [[תש"ב]] בסיפור [[אדמו"ר הריי"צ]]{{הערה|ספר-השיחות תש"ב עמ' 73.}}:
מקור המנהג באכילת ה'שווארצע קאשע' נזכר בשבת שירה [[תש"ב]] בסיפור [[אדמו"ר הריי"צ]]{{הערה|ספר-השיחות תש"ב עמ' 73.}}:
שורה 36: שורה 37:
הרבי מבאר שאמנם שבת זו נקראת שבת שירה על שם [[שירת הים]], שהיא היתה השירה השניה במניין השירות שבתנ"ך, אך היא קשורה ושייכת גם ל[[שירה העשירית]] שתהיה לעתיד לבוא. היות ששירת הים נאמרה בלשון עתיד "אז ישיר" שרומז על השיר לעתיד לבוא וכן ש"מכאן לתחילת המתים מן התורה".
הרבי מבאר שאמנם שבת זו נקראת שבת שירה על שם [[שירת הים]], שהיא היתה השירה השניה במניין השירות שבתנ"ך, אך היא קשורה ושייכת גם ל[[שירה העשירית]] שתהיה לעתיד לבוא. היות ששירת הים נאמרה בלשון עתיד "אז ישיר" שרומז על השיר לעתיד לבוא וכן ש"מכאן לתחילת המתים מן התורה".


תשע השירות הם עניין של עליה '''מלמטה למעלה''', ולכן הם "שירה" בלשון נקבה על שם שהמקבל (נקבה) משתוקק ומתגעגע להתכלל בדרגה העלית יותר. ה[[שיר חדש]] דלעתיד לבוא (השירה העשירית) הוא לשון זכר ועניינו השפעת אור עליון וגילוי '''מלמעלה למטה'''. אך בעם זאת הוא ככל "שיר" שהוא עליה מלמטה למעלה, כלומר שיש בשירה העשירית את שתי המעלות גם יחד, הן העליה מלמטה למעלה והן הדביקות בעליון מלמעלה למטה גם יחד.
תשע השירות הם עניין של עליה '''מלמטה למעלה''', ולכן הם "שירה" בלשון נקבה על שם שהמקבל (נקבה) משתוקק ומתגעגע להתכלל בדרגה העלית יותר. ה[[שיר חדש]] דלעתיד לבוא (השירה העשירית) הוא לשון זכר ועניינו השפעת אור עליון וגילוי '''מלמעלה למטה'''. אך עם זאת הוא ככל "שיר" שהוא עליה מלמטה למעלה, כלומר שיש בשירה העשירית את שתי המעלות גם יחד, הן העליה מלמטה למעלה והן הדביקות בעליון מלמעלה למטה גם יחד.


נמצא שבשבת שירה ישנה גם את השלמות המיוחדת של [[השירה העשירית]].
נמצא שבשבת שירה ישנה גם את השלמות המיוחדת של [[השירה העשירית]].
שורה 45: שורה 46:
*הרב [[חיים יוסף גינזבורג]], '''[https://chabad.info/beis-medrash/120728/ הדרך להתעלות על ידי שירה]''' דבר מלכות פרשת בשלח {{וידפו}}
*הרב [[חיים יוסף גינזבורג]], '''[https://chabad.info/beis-medrash/120728/ הדרך להתעלות על ידי שירה]''' דבר מלכות פרשת בשלח {{וידפו}}


{{חגים וזמנים}}
{{שבת}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שבתות מיוחדות]]
[[קטגוריה:שבתות מיוחדות]]
[[קטגוריה:קריאת התורה]]
[[קטגוריה:קריאת התורה]]