לדלג לתוכן

ן – הבדלי גרסאות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
מ החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|"
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{אות|
{{אות
|תמונה=[[קובץ:ן.jpg|150px|מרכז]]}}
|תמונה=ן.jpg
האות '''ן''' היא אחת מאותיות [[לשון הקודש]] ומחמשת [[אותיות]] מנצפ"ך. הברת הן' יוצאת מהחוטם, והן' מרמזת על הגבורות היוצאות מהחוטם.
}}
האות '''ן''' היא אחת מ[[אותיות האל"ף בי"ת|אותיות]] [[לשון הקודש]] ומחמשת אותיות מנצפ"ך. הברת הן' יוצאת מהחוטם, והן' מרמזת על הגבורות היוצאות מהחוטם.
 
==צורתה==
==צורתה==
פסק אדמו"ר הזקן: ן: פשוטה תואר צורתה כמו זיי"ן אך שהיא ארוכה כשיעור שתהא ראויה להעשות נו"ן כפופה אם תכפפנה כמו שנתבאר ב[[ך|כ"ף פשוטה]], ואם היא קצרה מראין לתינוק שאינו חכם ולא טפש ואם קוראה זיי"ן פסולה.
פסק אדמו"ר הזקן: ן: פשוטה תואר צורתה כמו זיי"ן אך שהיא ארוכה כשיעור שתהא ראויה להעשות נו"ן כפופה אם תכפפנה כמו שנתבאר ב[[ך|כ"ף פשוטה]], ואם היא קצרה מראין לתינוק שאינו חכם ולא טפש ואם קוראה זיי"ן פסולה.
==ענינה==
==ענינה==
אות זו מורה לעיתים על עירוב [[רע]] ב[[טוב]], שהוא קליפה המתחברת עם אות ו' זו, ועל ידי כן מתארכת ונעשית ו' ארוכה כעין [[ן]] פשוטה{{הערה|שער הכוונות ענין קבלת שבת, ראה בערך [[ר]]}}.
אות זו מורה לעיתים על עירוב [[רע]] ב[[טוב]], שהוא קליפה המתחברת עם אות ו' זו, ועל ידי כן מתארכת ונעשית ו' ארוכה כעין [[ן]] פשוטה{{הערה|שער הכוונות ענין קבלת שבת, ראו בערך [[ר]]}}.


==רמזה בגבורות מנצפ"ך==
==רמזה בגבורות מנצפ"ך==
אות זו מורה על הגבורות המתפשטות ב[[חוטם]], וכך ה[[אר"י]] מבאר{{הערה|בשער מאמרי רשב"י - פירוש האדרא זוטא קדישא}}:  
אות זו מורה על הגבורות המתפשטות ב[[חוטם]], וכך ה[[אר"י]] מבאר{{הערה|בשער מאמרי רשב"י - פירוש האדרא זוטא קדישא}}:
"הנה ה[[חוטם]] היא מ"ם סתומה דמנצפ"ך. כי אם תסיר הקו האמצעי המפסיק בין תרין נוקבי חוטמא ישאר נקב אחד כדמיון מ"ם סתומה מרובעת. וה[[פה]] היא אות [[פ']] דמנצפ"ך כי אות פ' במילואה נעשית פ"ה. והזרועות הם [[ן]] פשוטה... כי הזרוע ארוך וסתום כעין ן' פשוטה. והידים הם אות [[ך]] דמנצפ"ך כי ך' במלוא' היא כ"ף רומזת לשתי כפות הידים זולת האצבעות, והאצבעות הם אות [[ץ]] פשוטה דמנצפ"ך, כי במילת אצבע יש אות צ', וגם ציור אות ה' ץ' דומה בראשה לחיתוך האצבעות הנפרדים ויוצאין מן הכף שהוא רגל הצ'.
"הנה ה[[חוטם]] היא מ"ם סתומה דמנצפ"ך. כי אם תסיר הקו האמצעי המפסיק בין תרין נוקבי חוטמא ישאר נקב אחד כדמיון מ"ם סתומה מרובעת. וה[[פה]] היא אות [[פ']] דמנצפ"ך כי אות פ' במילואה נעשית פ"ה. והזרועות הם [[ן]] פשוטה... כי הזרוע ארוך וסתום כעין ן' פשוטה. והידים הם אות [[ך]] דמנצפ"ך כי ך' במלוא' היא כ"ף רומזת לשתי כפות הידים זולת האצבעות, והאצבעות הם אות [[ץ]] פשוטה דמנצפ"ך, כי במילת אצבע יש אות צ', וגם ציור אות ה' ץ' דומה בראשה לחיתוך האצבעות הנפרדים ויוצאין מן הכף שהוא רגל הצ'.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אותיות]]

גרסה אחרונה מ־15:56, 27 באוקטובר 2025

האות ן
אותיות האל"ף בי"ת
א ב ג ד ה ו
ז ח ט י כ ל
מ נ ס ע פ צ
  ק ר ש ת  
אותיות סופיות
ך ם ן ף ץ  
נקודות
אָ אַ אֵ אֶ אְ
  וׂ אֻ וּ אִ
נוטריקון - חילופי אותיות
אתב"ש · אי"ק בכ"ר · אלב"מ · אכב"י ·
רל"א שערים · גימטריא · כתב מזוזה
סוגי אותיות
אתוון רברבין · אתוון זעירין · תגים
המחשבה · הדיבור · החקיקה · הכתיבה
רשימו · אש שחורה · אש לבנה

האות ן היא אחת מאותיות לשון הקודש ומחמשת אותיות מנצפ"ך. הברת הן' יוצאת מהחוטם, והן' מרמזת על הגבורות היוצאות מהחוטם.

צורתה[עריכה | עריכת קוד מקור]

פסק אדמו"ר הזקן: ן: פשוטה תואר צורתה כמו זיי"ן אך שהיא ארוכה כשיעור שתהא ראויה להעשות נו"ן כפופה אם תכפפנה כמו שנתבאר בכ"ף פשוטה, ואם היא קצרה מראין לתינוק שאינו חכם ולא טפש ואם קוראה זיי"ן פסולה.

ענינה[עריכה | עריכת קוד מקור]

אות זו מורה לעיתים על עירוב רע בטוב, שהוא קליפה המתחברת עם אות ו' זו, ועל ידי כן מתארכת ונעשית ו' ארוכה כעין ן פשוטה[1].

רמזה בגבורות מנצפ"ך[עריכה | עריכת קוד מקור]

אות זו מורה על הגבורות המתפשטות בחוטם, וכך האר"י מבאר[2]: "הנה החוטם היא מ"ם סתומה דמנצפ"ך. כי אם תסיר הקו האמצעי המפסיק בין תרין נוקבי חוטמא ישאר נקב אחד כדמיון מ"ם סתומה מרובעת. והפה היא אות פ' דמנצפ"ך כי אות פ' במילואה נעשית פ"ה. והזרועות הם ן פשוטה... כי הזרוע ארוך וסתום כעין ן' פשוטה. והידים הם אות ך דמנצפ"ך כי ך' במלוא' היא כ"ף רומזת לשתי כפות הידים זולת האצבעות, והאצבעות הם אות ץ פשוטה דמנצפ"ך, כי במילת אצבע יש אות צ', וגם ציור אות ה' ץ' דומה בראשה לחיתוך האצבעות הנפרדים ויוצאין מן הכף שהוא רגל הצ'.

הערות שוליים

  1. שער הכוונות ענין קבלת שבת, ראו בערך ר
  2. בשער מאמרי רשב"י - פירוש האדרא זוטא קדישא