ישתבח: הבדלים בין גרסאות בדף
יצירת דף עם התוכן "ברכת '''ישתבח''' הינה הברכה החותמת את פסוקי דזמרה, נוסח הברכה מבטא שבח לה', והינו המשך לברכת ברוך שאמר. == מקור הברכה == הברכה לא מובאת בגמרא, ומוזכרת לראשונה ב'גאונים', וככל הנראה נתקנה ע"י הגאונים, אך ישנם דעות הסוברות שנתקנה כבר בזמן התלמוד ומביאים מהכתו..." |
בינוויקי |
||
| (7 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
| שורה 1: | שורה 1: | ||
ברכת '''ישתבח''' הינה הברכה החותמת את [[פסוקי דזמרה]], נוסח הברכה מבטא שבח לה' | {{חלונית | ||
| כותרת = ברכת ישתבח | |||
| ניקוד = כן | |||
| רוחב מקסימלי = 30% | |||
| תוכן = יִשְׁתַּבַּח שִׁמְךָ לָעַד מַלְכֵּֽנוּ הָאֵל הַמֶּֽלֶךְ הַגָּדוֹל וְהַקָּדוֹשׁ בַּשָּׁמַֽיִם וּבָאָֽרֶץ · כִּי לְךָ נָאֶה יְ-הֺוָה אֱ-לֹהֵֽינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵֽינוּ לְעוֹלָם וָעֶד · שִׁיר וּשְׁבָחָה הַלֵּל וְזִמְרָה עֹז וּמֶמְשָׁלָה נֶֽצַח גְּדֻלָּה וּגְבוּרָה תְּהִלָּה וְתִפְאֶֽרֶת קְדֻשָּׁה וּמַלְכוּת · בְּרָכוֹת וְהוֹדָאוֹת לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל וְהַקָּדוֹשׁ וּמֵעוֹלָם עַד עוֹלָם אַתָּה אֵל: בָּרוּךְ אַתָּה יְ-הֺוָה אֵל מֶֽלֶךְ גָּדוֹל וּמְהֻלָּל בַּתִּשְׁבָּחוֹת אֵל הַהוֹדָאוֹת אֲדוֹן הַנִּפְלָאוֹת בּוֹרֵא כָּל־הַנְּשָׁמוֹת רִבּוֹן כָּל־הַמַּעֲשִׂים הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה מֶֽלֶךְ יָחִיד חֵי הָעוֹלָמִים: | |||
| מקור = {{חב"דטקסט|ברכת ישתבח}} | |||
}} | |||
ברכת '''ישתבח''' הינה הברכה החותמת את [[פסוקי דזמרה]], נוסח הברכה מבטא שבח לה'. | |||
ברכת ישתבח אינה מתחילה ב"ברוך" מפני שהינה המשך וחותם לברכת [[ברוך שאמר]]<ref>[[אורח חיים (שולחן ערוך)|שולחן ערוך, אורח חיים]] חלק א, הלכות ברכות השחר, נד, א.</ref>. | |||
== מקור הברכה == | == מקור הברכה == | ||
הברכה לא מובאת בגמרא, ומוזכרת לראשונה ב'גאונים', וככל הנראה נתקנה ע"י הגאונים, אך ישנם דעות הסוברות שנתקנה כבר בזמן התלמוד ומביאים מהכתוב בירושלמי "כל המדבר בין ישתבח ליוצר עבירה היא בידו | הברכה לא מובאת בגמרא, ומוזכרת לראשונה ב'גאונים', וככל הנראה נתקנה ע"י הגאונים, אך ישנם דעות הסוברות שנתקנה כבר בזמן התלמוד ומביאים מהכתוב בירושלמי "כל המדבר בין ישתבח ליוצר עבירה היא בידו וחוזר מעורכי המלחמה"<ref>ראה ספר האשכול וספר המנהיג.</ref> אך ב[[תלמוד ירושלמי]] שלפנינו לא נמצא כלל מאמר זה. | ||
ה[[כלבו]]<ref>סימן קכ"ב.</ref> כותב ש[[שלמה המלך]] תיקן ברכה זו ואף רמז את שמו בתחילת הברכה: '''ש'''מך '''ל'''עד '''מ'''לכנו '''ה'''א-ל, הרב חיים ויטאל מביא ש[[אברהם אבינו]] תיקן את ברכת ישתבח ורמז את שמו במילים: "'''א'''דון הנפלאות, '''ב'''ורא כל הנשמות, '''ר'''בון כל המעשים, '''ה'''בוחר השירי מרה, '''מ'''לך יחיד חי העולמים". | |||
== דיני הברכה == | == דיני הברכה == | ||
צריך לעמוד בברכת ישתבח. | צריך לעמוד בברכת ישתבח<ref>שו"ע אדה"ז סי' נ"א סי"א, שם סי' נ"ג ס"א</ref>. | ||
אסור להפסיק בברכת ישתבח אפילו לעניית 'אמן יהא שמיה רבא' ו'קדושה' ו'ברכו'. | אסור להפסיק בברכת ישתבח אפילו לעניית 'אמן יהא שמיה רבא' ו'קדושה' ו'ברכו'. | ||
== ביאור הברכה ע"פ חסידות == | == ביאור הברכה ע"פ חסידות == | ||
[[הרבי הרש"ב]] מבאר בהגהות לסידור שיש נקודה לפני המילה 'שיר' ואחרי המילה 'מלכות' מפני שאת כל הי"ג שבחים האלה צריך לומר ברצף, אך מביא שיש כאלה שאומרים שצריך לומר ברצף עד 'והודאות', כלומר ט"ו שבחים, ומבאר שעניין הט"ו שבחים הם כנגד ט"ו התיבות בפסוק 'את ה' האמרת' והיינו ש"ביום הוא יהיה ה' אחד ושמו אחד", "יהיה" ב' פעמים שם "י-ה" שגם "ו-ה" יהיה במדרגת "י-ה", והט"ו | [[הרבי הרש"ב]] מבאר בהגהות לסידור שיש נקודה לפני המילה 'שיר' ואחרי המילה 'מלכות' מפני שאת כל הי"ג שבחים האלה צריך לומר ברצף, אך מביא שיש כאלה שאומרים שצריך לומר ברצף עד 'והודאות', כלומר ט"ו שבחים, ומבאר שעניין הט"ו שבחים הם כנגד ט"ו התיבות בפסוק 'את ה' האמרת' והיינו ש"ביום הוא יהיה ה' אחד ושמו אחד", "יהיה" ב' פעמים שם "י-ה" שגם "ו-ה" יהיה במדרגת "י-ה", והט"ו שבחים הם להמשיך י-ה בו-ה. | ||
== הערות שוליים == | |||
<references /> | |||
[[קטגוריה:תפילת שחרית]] | |||
[[קטגוריה:פסוקי דזמרה]] | |||
[[en:Yishtabach]] | |||